Dk- ja Ek-lähiliikennevaunujen (H0) tuotanto alkaa

http://mestarimallit.com/

Valvoja: PeS

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Dk- ja Ek-lähiliikennevaunujen (H0) tuotanto alkaa

Viesti Kirjoittaja PeS »

Kuva
Kuva
Kuva

Dk- ja Ek-vaunujen ennakkotilauksia on saapunut sen verran paljon, että aloitamme sarjojen tuotannon. Arvioimme, että sarjat ovat toimituskunnossa joulukuun alkupuolella. Mukaan tilaukseen vielä ehtii. Tee tilauksesi osoitteeseen info@mestarimallit.com.

Ek-vaunun hinta on 115 euroa (sis. alv. 24%)
Dk-vaunun hinta on 130 euroa (sis. alv. 24%)

Dk- ja Ek-vaunujen rakennussarjat sisältävät kaikki tarvittavat osat — myös silkkipainetut siirtokuvat. Päämateriaali on syövytetty uushopealevy. Katot ovat hartsivalua. Katon pinnalla on hiekkajäljitelmä ja kattokalusteille on valmiit asennusaukot. Vaunuissa on NEM-tuppelot ja lähikytkinmekanismi. Lähikytkimekanismin asennussyvännettä on kehitetty siten, että mekanismille on järjestetty pituussuuntaista välystä. Tällä voidaan korjata puskinten asennuksen epätarkkuuksia.

Vaunua varten on piirretty aivan uusi laakeripesä-lehtijousi-yhdistelmä 3D-tekniikalla. Laakeripesä nro 10:llä varustettu yksityiskohta on mielestämme komea. Osa on valettu valkometallista. Valkometallista on valettu myös puskimet, kattokalusteet, jarrusylinterit, apuilmasäiliö ja generaattori. Ek-vaunun akkulaatikko on hartsivalua.

Olemme ottaneet pitkissä kaksiakselisissa vaunuissa käyttöön kolmipisteripustuksen. Idea on yksinkertainen eikä se hankaloita mallien rakentamista. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että toinen pyöräkerta pääsee ”kiikkumaan” hivenen. Tämä tasaa vaunun kulkua ja antaa anteeksi radan pystysuuntaisille virheille. Tavallisesti tällaista ripustusta käytetään proto scale -vaunuissa.

Toinen pyöräkerta taas pääsee kiertymään hivenen — telin tapaan. Ratkaisu parantaa vaunun kulkua jyrkissä kaarteissa. Monet massatuotantomallien valmistajat käyttävät samakaltaista ratkaisua. Sarja sisältää runsaasti erilaisia silkkipainossa painettuja siirtokuvavaihtoehtoja.

Esikuvatietoa

Sähkövalaistut kolmannen luokan Ek-vaunut rakennettiin vuosina 1944–46. Vaunuja rakennettiin sadan kappaleen sarja, joista kolmannekseen asennettiin toisesta akselista käyttövoimansa saava generaattori valaistusvirtaa varten. Vaunussa oli myös akusto, jota generattori latasi. Generaattorivaunun kaveriksi kytkettiin yleensä kaksi ”orjavaunua”, jotka saivat valaistusvirstansa generaattorivaunusta. Tyypillinen kokoonpano oli yksi generaattorilla varustettu akkuvaunu ja kaksi orjavaunua, joita liikuteltiin ”nipuissa” myös ratapihoilla. Vaunujen kaikissa ikkunoissa ei ollut tuuletusikkunoita eli ns. ”terveysikkunoita” — tämäkin on otettu huomioon pienoismallissa. Vuoden 1956 luokkamuutoksessa Ek-vaunut muutettiin toisen luokan vaunuiksi. Vaunuja käytettiin vielä 1960-luvun jälkipuoliskolla. Ek-vaunujen eteisissä on pariovet.

Toisen luokan Dk-vaunujen rakentaminen aloitettiin vuonna 1925. Vuoden 1956 luokkauudistuksessa vaunut muutettiin C-sarjan ensimmäisen luokan vaunuiksi. Dk-vaunut olivat kaasuvalaistuja. Dk- ja Ek-sarjan vaunut liikkuivat samoissa junissa.

Terveisin

Mestarimallit-tiimi
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Dk- ja Ek-lähiliikennevaunujen (H0) tuotanto alkaa

Viesti Kirjoittaja PeS »

Ek- ja Dk-vaunuissa on modernilla tekniikalla toteutetut laakeripesät ja jousipakat. Yksityiskohdat toistuvat hyvin valussa.
Kuva

Vaunun toinen pyöräkerta pääsee kiikkumaan hivenen. Tämä parantaa huomattavasti vaunun kulkua ja antaa anteeksi radan pystysuuntaisille virheille. Ratkaisu ei vaikeuta mallin rakentamista.
Kuva

Vaunun toinen pyöräkerta taas pääsee hivenen kääntymään telin tapaan, mikä paraantaa kulkua jyrkissä mutkissa.
Kuva

Ek-vaunun alustan yksityiskohdat: akkulaatikko, generaattrori ja jarrusylinteri.
Kuva
Vastaa Viestiin