Hr13/Dr13 — prototyyppi kehitteillä

http://mestarimallit.com/
Vastaa Viestiin
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Hr13/Dr13 — prototyyppi kehitteillä

Viesti Kirjoittaja PeS » 25.10.2015 08:47

Hr13 (Dr13) — Ranskan lahja Suomen rautateille

Hr13/Dr13 on yksi suosituimmista Suomen rataverkolla liikkuneista vetureista, vaikka ranskalaiset eivät ideaansa kovin laajasti onnistuneetkaan myymään. Suomen lisäksi vain Etiopia innostui veturissa käytetyistä ratkaisuista. Suomalaisten päätöksentekoa taisivat myös vauhdittaa ranskalaisten maksamat voitelurahat, jotka yhtenä syynä johtivat aikanaan VR:n pääjohtaja Erkki Aallon erottamiseen. Veturin värikkäästä historiasta huolimatta — tai peräti sen innoittamana — Mestarimallit-tiimin tuotekehitysryhmä on tarttunut haasteeseen. Tavoitteena on ensi vuonna julkaista H0-malli tästä legendaarisesta veturista. Tiimillämme on myös valmiudet tuottaa aiheesta N-mittakaavan malli. Puolivalmista prototyyppia on jo koeajettu.

Hr13/Dr13-veturin 3D-piirrokset ovat jo valmiina, samoin korissa tarvittavat syövyteosat. Mestarimallien perinteiden mukaisesti sarjassa on toimintavalmis alusta. Mallin rakenne on yksinkertainen — kori muodostuu tukevasti uushopealevystä ja hartsivaluosista. Olemme koeajaneet alustaa pari päivää ja se on osoittautunut erinomaiseksi.

Vahva Mashiman moottori vetää kardaaniakseleiden avulla kumpaakin teliä, jonka kaikki akselit vetävät. Telit virroittavat laakereiden kautta (ns. split-virroitus), jotten teleissä ei ole lainkaan vääntyileviä ja takertelevia virroitusliuskoja. Nokkakappaleet ovat hartsivalua — ne kiinnitetään koriin peltiosiin liimaamalla. Katto on samoin hartsivalua.

Tarkkaa hintaa rakennussarjalle ei ole vielä laskettu, mutta hinta asettunee 400 euron tuntumaan. Tästä tiedotamme myöhemmin.

Alusta on mitoitettu siten, että se sopii myös Kaj Wikbergin takavuosina tuottamaan Dr13-malliin, jonka alusta ei toiminnallisesti ollut onnistunut ratkaisu. Myymme siis myös pelkkää alustaa, jonka hinta veroineen on 195 euroa. Tällä tavalla myös Wikbergian mallista saadaan hyvin toimiva.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1076
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Hr13/Dr13 — prototyyppi kehitteillä

Viesti Kirjoittaja ealab » 25.10.2015 09:12

Telit näyttävät tukevilta rattaistoineen. Tämä virroitus vaikuttaa hyvältä, kun vielä on jokapyöräinen. Virroituksen tekeminen laahaavana on ollut haastavaa aiempaan alstikkaversioon.
Viimeksi muokannut ealab, 15.03.2016 08:05. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Hr13/Dr13 — prototyyppi kehitteillä

Viesti Kirjoittaja PeS » 25.10.2015 10:01

Telirungon materiaali on teräs. Laakerit taas ovat pronssia ja pyörät uushopeaa. Split-virroitusta käytetään paljon Euroopan ulkopuolella sekä Englannissa 2MM-skaalassa (1:152).

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Hr13/Dr13 — prototyyppi kehitteillä

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 25.10.2015 17:39

Näin se odotus näemmä palkitaan! Vihdoin juuri SE malli, jota olen eniten odottanut, hienoa.
Mitenkäs tarkka tämä on kaarresäteen kanssa? Radallani on melko tiukkaa mutkaa.
Näyttäisi ainakin rakenne siltä ettei olisi niin nuuka säteestä?

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Hr13/Dr13 — prototyyppi kehitteillä

Viesti Kirjoittaja PeS » 25.10.2015 19:45

Mestarimallien kalusto suunnitellaan min. 600 mm:n kaarresäteelle. Moni malli kulkee jyrkemmästäkin. Fransmannia on nyt ajetty ongelmitta 580 mm:n säteestä kotiradallamme. Tilan osalta se näyttäisi menevän kyllä jyrkemmästäkin, mutta emme ole vielä etsimeet absoluuttista minimiä.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1076
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Hr13/Dr13 — prototyyppi kehitteillä

Viesti Kirjoittaja ealab » 25.10.2015 21:52

Mm. Amerikkalaismerkit Athearn, Life-Like ja Bachmann käyttävät tätä virroitussysteemiä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija