Uusi rakennussarja — "ruuhka-Ei"

http://mestarimallit.com/

Valvoja: PeS

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Uusi rakennussarja — "ruuhka-Ei"

Viesti Kirjoittaja PeS »

Uusi H0-rakennussarja — ”Ruuhka-Ei”

Pariovella varustettu Ei-päivävaunu 22601–22641 on Mestarimallien uusimman rakennussarjan aiheena. Vaunuja rakennettiin vuonna 1939 yhteensä 41 kappaletta. Näitä ”ruuhka-Ei”-vaunuja käytettiin paikallisliikennejunien lisäksi myös muissa junissa tavanomaisten päivävaunujen kanssa. Vaunut olivat käytössä aina 1980-luvulle.

22601–22641-sarjan Ei-vaunu poikkeaa monella tapaa tavanomaisista päivävaunuista. Vaunun pituus puskinten ylitse mitattuna on 19 890 mm — pituus poikkeaa muista päivävaunutyypeistä. Pariovet, pitkä porras ja katon päädyn profiili ovat myös vain ”ruuhka-Ei”-vaunulle tyypillisiä piirteitä.
Tyypillinen ”ruuhka-Ei”-vaunuista koottu ”moduuli” sisälsi kaksi Ei-vaunua ja yhden F-vaunun. Tällaisia moduuleita liitettiin junaan tarvittava määrä. Yhdessä kaksiakselisten Ek-vaunujen kanssa ”ruuhka-Ei”-vaunuista voi muodostaa mielenkiintoisia paikallisliikennejunia. Mestarimallit julkaisee ensi vuonna Ek-vaunuista ja muista kaksiakselisista paikallisliikennevaunuista rakennussarjat.

Vaunujen sarjat valmistetaan kokonaan 0,3 millimetrin vahvuisesta uushopeasta syövyttämällä. Sarjojen kokoonpano noudattaa uudistetun ideamme mukaista kokoonpanoajatusta: päätyseinän profiili on jatkettu katon syvänteeseen asti; lisäksi katoissa on valmis hiekkaa jäljittelevä kuvio sekä valmiit asennusreiät kattokalusteille.

Portaat, A8-telit, aluskehyksen rakenteet ja pienet yksityiskohdat ovat kestävää uushopeaa. Puskimet ovat valkometallivalua. Kattokalusteet ja jarrukotelo on valettu valkometallista, kuten myös telisivut. Laakerit on sorvattu messingistä. Siirtokuvat on painettu silkkipainossa. Sarjoissa on NEM-tuppelolla varustettu lähikytkinmekanismi. Sarja sisältää kaikki kokoamisessa tarvittavat osat. Lisäksi mukana on laaja kokoonpano-ohje, joka sisältää runsaasti työvaihekuvia. Haastavasta telisovitteesta huolimatta, vaunu saadaan kulkemaan 580 mm:n kaarresäteestä.
Ohessa kuvia valmiista vaunusta.

Tee ennakkovaraus!

Tee ennakkovaraus 30.10.2015 mennessä, niin saat vaunusi normaalihintaista vaunua edullisemmin. Sarjojen hinnat ovat:

- Sähkövalaistu (kaasulampunkannat poistettu): 135,- (norm. 150,-)
- Sähkövalaistu (kaasulampunkannoista nysät jäljellä): 135,- (norm, 150,-)
- Kaasuvalaistu (kaasusäiliöt + kaasulampunkannat): 150,- (norm. 166,-)
- Valmiin mallin hinta on 550,-

Kaikki hinnat sisältävät alv 24%

Tee ennakkovaraus osoitteeseen info@mestarimallit.com. Tämän jälkeen lähetämme sinulle 70 euron laskun vaunua kohti, mikä vahvistaa ennakkovarauksesi. Loput kauppasummasta laskutetaan tilauksen yhteydessä. Arvioimme, että sarja olisi toimituskunnossa joulukuun alussa.

Terveisin
Mestarimallit-tiimi

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Rataneuvos
Ratavartija
Viestit: 23
Liittynyt: 09.03.2012 14:26

Re: Uusi rakennussarja — "ruuhka-Ei"

Viesti Kirjoittaja Rataneuvos »

Onko tuo mainittu 580 mm:n kaarresäde ehdoton minimi? Omalla radallani on saneerauksen jälkeen 540 mm:n minimikaarresäde. Suurempaa kaarretta ei kerta kaikkiaan saa mahtumaan, ellei sitten rakenna koko rataa täysin uusiksi.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Uusi rakennussarja — "ruuhka-Ei"

Viesti Kirjoittaja PeS »

Rataneuvos kirjoitti:Onko tuo mainittu 580 mm:n kaarresäde ehdoton minimi? Omalla radallani on saneerauksen jälkeen 540 mm:n minimikaarresäde.
580 mm ei välttämättä ole ehdoton minimi — en ole kokeillut, mikä ehdoton minimi olisi. Omalla testiradallamme 580 mm on minini, josta kaluston on testit läpäistävä, eli kulku 580 mm:n kaarresäteestä on vielä taattu.

Lähes kaikki suomalaiset puukoriset telivaunut ovat 1950-luvun Ei-sarjaa lukuunottamatta erittäin hankalia mallirakentamisen kannalta. Suomalaisessa vaunussa telit ovat lähellä vaunun päätyä — portaiden välissä. Telin toisessa päässä kääntymistä taas rajoittaa aluskehyspalkin tukijänteet. Jos vaunussa on A8-telin kaltainen pitkä teli, on tämä erityisen hankala saada kääntymään. A8-telissä telikeskiö on mallissa sijoitettu epäkeskosti, jolloin teli pääsee edes jollain tapaa liikkumaan portaiden välissä.
Vastaa Viestiin