Uusia HO-vaunuja: Em, CEm ja Eis

http://mestarimallit.com/
Vastaa Viestiin
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Uusia HO-vaunuja: Em, CEm ja Eis

Viesti Kirjoittaja PeS » 15.10.2014 21:33

Uusia rakennussarjoja — puukoriset makuuvaunut

Uudet puukoriset makuuvaunut täydentävät aikaisempien vaunujemme kirjoa. Tavoitteena on, että vaunuja yhdistelemällä radoille saadaan monenlaisia päivä- tai yöjunia.
Kolmannen luokan makuuvaunu Em on kaasuvalaistuksella varustettu vaunu, jonka numerosarja on 2710—2718. VR:n historiikin mukaan myös myöhemmin rakennettu numerosarja 2719—2732 olisi ollut samanlainen. Vaunun esikuvan pituus oli 18,6 metriä — kyseessä on siis lyhyin Suomessa käytössä ollut telipuuvaunutyyppi. Kaasuvalaistuksen vuoksi katolla on muhkea määrä kattokalusteita. Sarjan vaunussa on A7-telit ja varsipuskimet.

Toinen makuuvaunusarjamme on yhdistetty toisen ja kolmannen luokan vaunu CEm, jonka numerosarja on 2413—2422. Myös CEm-vaunun esikuvan pituus oli 18,6 metriä. Sarjan vaunussa on sähkövalaistus. Sarjan vaunussa on A7-telit ja mäntäpuskimet.

Kolmas julkaistava sarjamme on sairasosastolla varustettu päivävaunu Eis, jonka alkuperäinen littera tosin oli pelkkä Ei. Vaunun numerosarja on 22107—22116. Vaunun esikuvassa on ”keskipitkä” 20,8 metriä pitkä alusta, mutta eteiset ovat vielä samanlaista ”vinoa” mallia kuin 18,6-metrisissä vaunuissa. Sarjaan olemme valinneet kaasuvalaistuksen, joka esikuvassakin oli käytössä pitkään. Sarjan vaunussa on A7-telit ja mäntäpuskimet.

Vaunut valmistetaan kokonaan 0,3 millimetrin vahvuisesta uushopeasta ja messingistä syövyttämällä. Aikaisempiin telivaunuihimme verrattuna kokoonpanoon on tehty pari hyväksi todettua muutosta. Ensimmäinen muutos on päätyseinän profiilin jatkaminen katon syvänteeseen asti — tähän mennessä valukaton profiili on muodostanut osan seinästä. Tällä muutoksella elimoidaan mahdollisesti katon ja päätyseinän väliin muodostuva rako.

Toinen muutos on valukaton valmis sorajäljitelmäpinta — katon voi siis suoraan maalata hiekan väriseksi ilman, että kattoa tarvitsee sorastaa lainkaan. Olemme käyttäneet samaa ideaa puukorisissa N-vaunussa ja näistä saadut hyvät kokemukset ovat nyt käytössä myös H0-vaunuissa.

Portaat, telit, aluskehyksen rakenteet ja pienet yksityiskohdat ovat kestävää uushopeaa, mutta itse kori on messinkiä. Mäntäpuskimet ovat valkometallivalua; varsipuskinten tuppelot ovat valkometallia ja varrelliset puskinlautaset terästä. Kattokalusteet ja jarrukotelo on valettu valkometallista, kuten myös kaasusäiliöt ja telisivut. Laakerit on sorvattu messingistä. Siirtokuvat on painettu silkkipainossa — siirtokuvien avulla mallin voi sijoittaa joko ennen tai jälkeen vuoden 1956 luokkamuutosta. Sarjoissa on NEM-tuppelolla varustettu lähikytkinmekanismi. Sarja sisältää kaikki kokoamisessa tarvittavat osat. Lisäksi mukana on laaja kokoonpano-ohje, joka sisältää runsaasti työvaihekuvia.

Ohessa kuvia valmiista vaunuista. Vaunuihin voi tutustua myös Vantaa Pienoisrautatiepäivillä 18.—19.10. osastollamme.

Tee ennakkovaraus!
Tee ennakkovaraus 3.11.2014 mennessä, niin saat vaunusi normaalihintaista vaunua edullisemmin. Sarjojen hinnat ovat (sisältää arvonlisäveron 24%):

CEm 130 euroa (normaalihinta 145 euroa)
Em 155 euroa (normaalihinta 174 euroa)
Eis 155 euroa (normaalihinta 174 euroa)


Tee ennakkovaraus osoitteeseen info(at)mestarimallit.com. Ennakkovarauksen voi tehdä myös osastollamme Vantaan Pienoisrautatiepäivien aikana. Tämän jälkeen lähetämme sinulle 50 euron laskun, mikä vahvistaa ennakkovarauksesi. Loput kauppasummasta laskutetaan tilauksen yhteydessä. Arvioimme, että sarja olisi toimituskunnossa joulukuun ensimmäisillä viikoilla.

Muita tuotteitamme — uusia ja vanhoja
Uusia tuotteitamme ovat vaihtoterällä varustetut ns. kaapivat veitset, joilla voi kätevästi siistiä taivutettavan syövytysuran. Olfan valmistamiin veitsiin on tarjolla myös vaihtoteriä.
Olemme ottaneet valikoimaan myös lasiharjan (=raapeharja) ja harjanvarteen sopivat harjaterät. Harjalla voi kätetävästi siistiä tinatun pinnan.
Suoraa messinki- ja uushopealankaa on jatkuvasti tarjolla 0,3—0,6 mm:n vahvuuksina. Pakkauksessa on viisi 30 senttimetriä pitkää suoraa lankaa.

Kuva
Kuva
Kuva

Eis, Em ja CEm -vaunujen H0-rakennussarjat ovat valmistuneet. Mallit toimitetaan ennakkovarauksen tehneille vielä ennen joulua. Kiitokset kaikille sarjan tilanneille!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vastaa Viestiin