Tietoa kaivataan Märklinistä

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.
hande-67
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 19.02.2012 13:53

Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja hande-67 » 06.05.2012 20:54

Olen rakentamassa kummipojalleni pienoisrautatieta ja mieltäni askarruttaa moni asia.

Onko olemassa opusta mistä selviää esim. ratakiskojen erot? 5100,5106,5200,5210,5206 jne,jne.
Itselläni on joku radan mukana ilmeisesti tullut lappunen ,josta ilmenee muutamien kiskojen ero. Mutta kaipaisin kirjasta josta kävisi ilmi esim.eri kaarteiden pirtuus ja kaarevuus.

Eka rata 45 vuotiaana ja tää ei niin helpolta tunnu :? ,mutta on pirun mielenkiintoista. Kaikki tieto ja opastus otetaan kiitollisuudella vastaan. :shock:

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 07.05.2012 02:07

Märklinin kuvaston selaaminen kannesta kanteen auttoi ainakin minua ymmärtämään Märklinin sekä M - että K-kiskojen mitoitukset. Omani oli luettelo 1987/88.

Samanlainen olisi esimerkiksi tuossa kaupan: http://www.huuto.net/kohteet/marklin--k ... /219343576 Luettelo on suomenkielinen ja ratajärjestelmien kohdallaan esitellään juurikin kaikki kaarresäteet ja erilaisten vaihdekuvioiden rakentaminen. Pikaisella googletuksella en löytänyt yhtään yhtä havainnollistavaa sivustoa.

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 106
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja kari-g » 08.05.2012 00:01

Tämmöinen lista löytyi netistä. Näillä pikasuomennuksilla varmaan selviää mikä on mitäkin.
//kari g

gleis = kisko, gebogen = kaarre, gerade = suora, Anschlussgleis = sähköliitäntäkisko, Entkupplungsgleis = vaunun/veturin irroituskisko, Kreuzung = risteys, Kontaktgleis = kontaktikisko, Weiche = vaihde, Weichenpaar = vaihdepari, elektrisch = sähköistetty, links = vasen, rechts = oikea, Bogenweiche = kaarrevaihde, Doppelte = kaksois-, Ausgleichsstuck = sovituskisko, funkentstört = (radio)häiriösuojattu, Kontaktgleissatz = kontaktikiskosarja (pakkaus),
Schaltgleis = katkaisijalla varustettu kisko, Ausbaupackung = laajennussarja, Symmetrische Dreiwegweiche = symmetrinen kolmitievaihde, Handweiche = käsitoiminen vaihde.

Märklin 5100 Gleis gebogen 30°
Märklin 5101 Gleis gebogen 15°
Märklin 5102 Gleis gebogen 7°30'
Märklin 5106 Gleis gebogen 180 mm
Märklin 5107 Gleis gerade 90 mm
Märklin 5108 Gleis gerade 45 mm
Märklin 5109 Gleis gerade 33,5 mm
Märklin 5110 Gleis gerade 22,5 mm
Märklin 5111 Anschlussgleis gerade 180 mm
Märklin 5112 Entkupplungsgleis 90 mm
Märklin 5114 Kreuzung
Märklin 5115 Kontaktgleis gerade 180 mm
Märklin 5116 Kontaktgleis gebogen R 360 mm
Märklin 5117 Weichenpaar elektrisch
Märklin 5118 Elektrische Weiche links
Märklin 5119 Elektrische Weiche rechts
Märklin 5120 Gleis gebogen 45°
Märklin 5128 Doppelte Kreuzungsweiche
Märklin 5129 Ausgleichsstück gerade 70 mm
Märklin 5131 Anschlussgleis gerade, funkentstört
Märklin 5137 Weichenpaar elektrisch
Märklin 5138 Elektrische Weiche links
Märklin 5139 Elektrische Weiche rechts
Märklin 5140 Elektrisches Bogenweichenpaar
Märklin 5141 Elektrische Bogenweiche links
Märklin 5142 Elektrische Bogenweiche rechts
Märklin 5145 Kontaktgleissatz
Märklin 5146 Schaltgleis gerade 90 mm
Märklin 5147 Schaltgleis gebogen 15°
Märklin 5190 Ausbaupackung E
Märklin 5191 Ausbaupackung T1
Märklin 5192 Ausbaupackung T2
Märklin 5193 Ausbaupackung T3
Märklin 5194 Ausbaupackung T4
Märklin 5200 Gleis gebogen 30°
Märklin 5201 Gleis gebogen 15°
Märklin 5202 Elektrisches Weichenpaar
Märklin 5203 Elektrische Weiche links
Märklin 5204 Elektrische Weiche rechts
Märklin 5205 Gleis gebogen 5°43'
Märklin 5206 Gleis gebogen 24°17'
Märklin 5207 Doppelte Kreuzungsweiche
Märklin 5208 Ausgleichsstück gerade 8 mm
Märklin 5210 Ausgleichsstück gerade 16 mm
Märklin 5211 Kreuzung 48°30'
Märklin 5213 Schaltgleis gebogen 15°
Märklin 5214 Symmetrische Dreiwegweiche
Märklin 5215 Kreuzung 24°17'
Märklin 5221 Handweichenpaar
Märklin 5222 Handweiche links
Märklin 5223 Handweiche rechts

Ao. kuva selvittää kaarteiden mitat:

Kuva
kari-g = Kari Granlund, Hollola (nimimerkin taakse kätkeytyminen on turhaa...)
Järvenpään SRK:n "junakerho" - perustettu 1984.

hande-67
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 19.02.2012 13:53

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja hande-67 » 08.05.2012 14:22

Kiitän ja kumarran.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 10.05.2012 17:47

Ebay.de löytyy varmasti kiskoja ja kalustoa Märkliniin.
Yleensä sopivaan hintaan,isommissa erissäkin.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

pikkumies
Ratavartija
Viestit: 49
Liittynyt: 26.12.2011 20:48

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja pikkumies » 23.06.2012 16:54

Minulla olisi kysymys:

Käykö tämä infrapuna ohjain: http://pienoisjunat.blogspot.fi/2010/09 ... aimet.html tähän junaan: Märklin Br80?
Onnellinen märklinin omistaja.

rim
Ratavartija
Viestit: 41
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja rim » 23.06.2012 20:12

pikkumies kirjoitti:Minulla olisi kysymys:

Käykö tämä infrapuna ohjain: http://pienoisjunat.blogspot.fi/2010/09 ... aimet.html tähän junaan: Märklin Br80?
Toi infrapunaohjain käskyttää vain delta-osoitteita eli 24, 60, 72 ja 78. Mikäli tuossa veturissa on valmiiksi ohjelmoituna jokin edellisistä osoitteista, homma pelittää. Kysy myyjältä tai jos sulla on jo ko. veturi, katso ohjekirjasta.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 28.06.2012 02:42

Ei käy,eikä välttämättä pysty vaihtamaan osoitetta tuohon.
Osoitteen muuttamiseen tarvitaan ohjelmointiin sopiva dekooderi ja keskusyksikkö.
Mikäli dekooderi on uudempaa mallia,ohjelmallisesti voi vaihtaa tuon osoitteen.
Vanhemmissa dekoodereissa on osoite asetettavissa kytkimillä,juottamalla tai sähköä johtavalla maalilla.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

pikkumies
Ratavartija
Viestit: 49
Liittynyt: 26.12.2011 20:48

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja pikkumies » 30.06.2012 20:31

Veturissa on digitaalidekodeeri joten voiko miten muuttaa osoitetta ja onko sille tarvetta?
Onnellinen märklinin omistaja.

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 157
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja Tony » 02.07.2012 09:09

pikkumies kirjoitti:Veturissa on digitaalidekodeeri joten voiko miten muuttaa osoitetta ja onko sille tarvetta?
Märklin on vuosien aikana kalustanut vetureita useilla erilaisilla Digitaalidekoodereilla Deltasta MFX:ään. Kuten yllä on mainittu, tulee veturisi (BR80) osoite olla jokin Deltan osoitteista, jotta voit ohjata sitä tuolla langattomalla ohjaimella. Hyvällä tuurilla veturissasi on jokin noista osoitteista jo valmiiksi sisällä. Mikäli olet ostanut veturisi esimerkiksi uuden aloituspakkauksen mukana, tulee siinä ohjekirja veturin huoltoon. Siinä ohjekirjassa myös mainitaan, mikä osoite on tehtaalla sinne syötetty.

Mikäli osoite on ohjelmallisesti vaihdettavissa (uudemmat dekooderit), sen pystyy vaihtamaan ainakin ohjaimet MS1, CS1 ja Central unit 6021.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 06.07.2012 00:59

pikkumies kirjoitti:Veturissa on digitaalidekodeeri joten voiko miten muuttaa osoitetta ja onko sille tarvetta?
Veturin osoitetta voi muuttaa,mikäli dekooderi on sähköisesti ohjelmoitavissa.
Osoitteen muutostarvetta ei välttämättä ole,mikäli ohjaimessa ne ovat valmiina ja veturien osoitteet ovat samat.
Tällä Märklin "deltalla" et pysty muuttamaan dekooderien osoitteita,delta ohjaimessakin on tehtaalla asetetut osoitteet joita ei pysty muuttamaan.
Märklinin CS tai vastaava tarvitaan tähän?

Fleischmannilla oli vastaava Control4,sekä 6803.Kummallakin pystyi ohjailemaan vain tiettyjä (osoite)vetureita,jotka olivat ohjelmoituna ko. laitteeseen.
6803C:llä pystyi muuttamaan dekooderien osotteita ja määrittelemään ohjaimen osotteita(1-5).
Tällä pystyi ajamaan viittä veturia yhtaikaa,kolme veturia esiasetettuna nopeuksineen ja kaksi muuta veturia (käsisäädin ja 6803) erikseen.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 241
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja Psi » 06.07.2012 07:15

jartsa kirjoitti:
pikkumies kirjoitti:Veturissa on digitaalidekodeeri joten voiko miten muuttaa osoitetta ja onko sille tarvetta?
Veturin osoitetta voi muuttaa,mikäli dekooderi on sähköisesti ohjelmoitavissa.--
OT: Milloinkas Märklinin dip-kytkimin ohjlmoitavat dekooderit poistuivat markkinoilta?

pekka

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 11.07.2012 22:38

Psi kirjoitti:OT: Milloinkas Märklinin dip-kytkimin ohjlmoitavat dekooderit poistuivat markkinoilta?

pekka
Siinä vaiheessa kun ohjelmointi tuli mahdolliseksi ilman dippejä.. :mrgreen:
Deksuja on vielä varmasti myynnissä joillain. 8)
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 241
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja Psi » 12.07.2012 08:46

jartsa kirjoitti:
Psi kirjoitti:OT: Milloinkas Märklinin dip-kytkimin ohjlmoitavat dekooderit poistuivat markkinoilta?

pekka
Siinä vaiheessa kun ohjelmointi tuli mahdolliseksi ilman dippejä.. :mrgreen:
Deksuja on vielä varmasti myynnissä joillain. 8)
Hups -- piti tietty sanoa että milloinkas Märklin lopetti niiden valmistamisen tai valmistuttamisen tai markkinoimisen tai myynnin -- Äh -- Aletaan alusta: Koska Märklin poisti kuvastoistaan dip-kytkimin varustetut dekooderit?

pekka

rim
Ratavartija
Viestit: 41
Liittynyt: 29.06.2011 22:04

Re: Tietoa kaivataan Märklinistä

Viesti Kirjoittaja rim » 12.07.2012 22:46

jartsa kirjoitti:
pikkumies kirjoitti:Veturissa on digitaalidekodeeri joten voiko miten muuttaa osoitetta ja onko sille tarvetta?
Veturin osoitetta voi muuttaa,mikäli dekooderi on sähköisesti ohjelmoitavissa.
Osoitteen muutostarvetta ei välttämättä ole,mikäli ohjaimessa ne ovat valmiina ja veturien osoitteet ovat samat.
Tällä Märklin "deltalla" et pysty muuttamaan dekooderien osoitteita,delta ohjaimessakin on tehtaalla asetetut osoitteet joita ei pysty muuttamaan.
Märklinin CS tai vastaava tarvitaan tähän?

Ei tarvitse Central Stationia, vaan Mobile Station riittää. Myös infraohjaimella voi muuttaa osoitteita, mutta vain ns. delta-osoitteiden puitteissa - näin olen ainakin ymmärtänyt.

Olis kyllä muuten hyvä, jos joku osais heittää vastauksen tuohon dippikysymykseen.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija