Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.
AXP
Ratavartija
Viestit: 11
Liittynyt: 09.01.2012 21:53

Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja AXP » 09.01.2012 23:15

Heippa kaikille tämän foorumin käyttäjille! :D

Olen (kai) aloittamassa pienoisrautatieharrastuksen uudelleen, tässä on ollut muutamien vuosien tauko välissä.
Edelliseltä harrastusbuumilta minulla on varastossa "kilokaupalla" Liman H0-pienoisrautatiekalustoa 80-luvulta, eli vetureita parikymmentä, satakunta vaunua ja metrikaupalla kiskoja. Laitteiden käyttökuntoa en aivan hiljaittain ole
testannut, mutten tiedä mitään hyvää syytä, miksi eivät vieläkin olisi ajokunnossa.

Saman tyhmän kysymyksen teen kuin muutkin aloittelijat, eli minkä valmistajan laitteita kannattaisi hankkia. Haluaisin
digitaalilaitteet, kaksikiskoiset, joilla voisin halutessani myös noita vanhoja Liman vetureita ja vaunuja käyttää. Itse olen ajatellut joko Fleishmannia, Rocoa tai Märkliniä, tuossa suosikkijärjestyksessä. Mutta koska itseltäni omakohtaiset kokemukset kaikista noista kolmesta puuttuvat, olisi kiva kuulla sellaisilta kommentteja joilla sellaisia on käytössä. :)

Netistä olen guuglaillut tietoa DCC-dekoderien asentamisesta noihin vanhoihin Liman vetureihin, mutten kyllä vielä ole mitään löytänyt. En ole tullut mitanneeksi, paljonko niiden moottorit ottavat virtaa, voi olla etteivät standardit nykyiset digitaalilaitteet jaksa syöttää niitä.

Mutta siis, kiitokset jo etukäteen niille kaikille jotka tämän jaksoivat lukea, ja vielä enemmän niille jotka jaksavat jotain hyviä neuvoja jaella! :D

-AXP-

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 370
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja magnuken » 10.01.2012 12:43

Mielestäni Liman H0 kiskot ovat pitkälti yhteensopivia mm. Fleischmannin kanssa. Joihink Liman vetureihin löytyy dekooderin asennusohjeet täältä, vaativat yleensä moottorin eristämisen:

http://www.bromsgrovemodels.co.uk/decod ... m#limadies

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 10.01.2012 19:28

Yleensä noinkin pitkään käyttämättä olleet veturit ovat aika pinttyneet liasta,vaativat täydellisen putsauksen.
Lima ja Piko olivat tuolloin halpoja,eivät kovin laadukkaita verrattuna Fleischmanniin.
Märklin on 3-kiskosysteemiä ja muut ovat 2-kiskosysteemiä,joten Märklinin voit sulkea pois kokonaan, mikäli et aio vaihtaa koko systeemiä kiskoineen toiseen.Elikkä Märkliniin jos vaihdat,voit käyttää vaunuja ainoastaan(mikäli kytkimet sopii).
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 370
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja magnuken » 10.01.2012 23:33

Oman kokemukseni mukaan Italiaano Liman kiskot olivat kuitenkin siellä 1960-70 luvuilla ihan samanarvoiset niin metriikaltaan kuin rakennelaadultaanikin Fleisun kanssa. Eli eivät sen nopeammin vetäneet ruosteeseen kun siihen aikaan muutkaan, eivät edes DDR:n Pikon kiskot ainakaan meikämannella ruosteeseen menneet!

Itseltäni löytyy "miljoonalaatikostani" joitakin haja Lima 1960-luvun raiteita ja kyllä ne ihan ok edelleenkin vaikuttavat olevan esim verrattuna Fleisun saman ajan 1960-luvun kiskoihin. tai DDR:n Pikon vastaaviin. Siis itse en ainakaan voi allekirjoittaa näitä väitteitä joidenkin valmistajien kiskojen nopeasta oksidoitumisesta (ruostumisesta), en ainakaan Pikon (DDR), Liman tai Fleischmannin suhteen.

Toki, taitaa ne kaikki vetää ruosteeseen jos ne ulkona vaikkapa huussin takaa muutaman vuosikymmenen säilyttää???

Into
Ratavartija
Viestit: 46
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja Into » 11.01.2012 08:59

Limalla oli 80-luvulla sekä uushopeista, että vanhempaa perua olevaa rautapitoista kiskoa kaupan. Sen rautapitoisen kiskon käyttöä en suosittelisi. Ei se nyt suoranaisesti aivan heti ruostu, mutta puhdistamisen kantilta on aivan toivoton. Pikon peltikisko oli pinnaltaan tasainen, eikä siihen lika tai korroosio samalla tavalla iskostunut vaikka ulkonäöltään olikin vähän niin ja näin.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja ealab » 11.01.2012 09:16

Liman vanhempi ratakisko taitaa olla rautaa. Ne voisi hioa sileiksi, lopuksi hyvin hienolla,>1500:lla. Jokin Lapstone, timanttiviila olisi hyvä tässäkin, sillä saisi pinnan hiottua myös suoraksi, tasaiseksi. Alunperin olevan valssauksen jäljiltä. Kun pinta olisi sileä, kirkas, niin puhtaanapito, virroitus paranisi, ajomelukin vähenisi. Töitä kyllä olisi tiedossa. Säilytys vaikuttaa. Vastikään putsasin vskymmeniä säilytettyjä Fl:n Ms- ja Peco:n Uh-kiskoja. Olivat lujasti tummuneet, hapettuneet.
Eri merkkisten raiteiden päittäinsopiminen riippuu vain kiskon korkeudesta, kiskojalan leveydestä, ehkä myös pölkytyksen paksuudesta. Mm. Rocolla on siirtymäjatkoholkkeja code100/2,5 - code83/2,1mm kiskoille. Näin saadaan kiskon hamara/kulkupinta samalle tasolle, pölkytys vain eri tasolle. Se huomioidaan ratapohjassa.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 11.01.2012 17:59

Se pikon peltkisko on jotain <70-luvun jäämistöä.80-luvun alussa ne oli profiilikiskoa,DDR-laatua ja halpoja.
Fleischmannin käsikäyttösen vaihdeparin hinnalla sai 2 paria sähkökäyttöisinä näitä Pikon rimpuloita,muutama tuli hankittuakin halpuuden vuoksi. :oops:
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 556
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja Jaska » 11.01.2012 21:09

Riippumatta mihin merkkiin päädyt, luultavasti jonkinlainen aloituspakkaus kannattaa ostaa. Usein sellaiset ovat erittäin mukavasti hinnoiteltuja. Pelkkien ajolaitteiden erikseen ostaminen on suhteellisen hintavaa, ainakin jos listahintoja joutuu maksamaan.

Itse päädyin vastaavassa tilanteessa muutama vuosi sitten Rocon aloitussettiin pitkälti sen takia, että siinä oli mielestäni hyvältä vaikuttava ajolaite. Halusin perinteisen pyöritettävän nupin, jolla nopeutta säädetään ja DCC-yhteensopivat vermeet. Ollen ollut valintaani tyytyväinen. Varmasti muillakin merkeillä löytyy hyviä vaihtoehtoja, joten kannattaa tutkia vaihtoehdot huolella läpi.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 11.01.2012 22:37

Peruspakkauksessahan tulee se riisuttu malli ohjaimessa,joudut hommaamaan sen paremman myöhemmin....
Lähinnä tuplahinta!
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

AXP
Ratavartija
Viestit: 11
Liittynyt: 09.01.2012 21:53

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja AXP » 12.01.2012 02:06

Kiitti vastauksista kaikille! :)

Noista Liman kiskoista kyllä erottuu kahdenlaisia, toisia jotka ilmeisimmin ovat rautaa. Harmaantuvat ja keräävät pinnalleen jonkinasteista hapettumaa. Jo aikanaan noiden kanssa oli melkoista ongelmaa tasaisen virransyötön kanssa, erilaisilla hiomalaitteilla niitä silloin putsailin, mutta tulos ei koskaan ollut hyvä. Koska mitään laajaa ratapihaa en aio kasata, niin ennemmin panen nuo kierrätykseen ja hankin jonkun muun valmistajan hyväksi havaitut. Miten häiriöherkkä DCC käytännössä on, eli paljonko kiskojen ja pyöräkertojen likaantuminen aiheuttaa vaivaa?

Pyörittelin tuossa paria veturia kokeeksi, eikä muutaman vuoden seisokki niitä tunnu hyydyttäneen, moottorit ovat saaneet Electro-Corox käsittelyn ennen varastointia ja pari kertaa välilläkin, ja se tuntuu pitäneen ne aika herkkäliikkeisinä... siinä määrin kuin Liman moottorit voivat herkkälliikeisiä olla. :D

Siinä yhdessä linkissä olleet ohjeet DCC-dekooderin asennuksesta noihin näytti tosi simppeleiltä, ja pariin veturiin voisi kai sellaisen uhrata. Olisko suosituksia hyvästä dekooderista jossa olisi moottorinohjauksen lisäksi pari lähtöä valojen ohjausta varten?

Luultavasti voisin jonkun sopivan Fleisun tai Rocon digialoituspakkauksen hommata, kun ja jos sopiva tulee vastaan. Sopiva tarkoittaa tässä tapauksessa selvästi alle €1000:n hintaluokkaa. :)

-AXP-

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 156
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja Tony » 12.01.2012 11:03

jartsa kirjoitti:Peruspakkauksessahan tulee se riisuttu malli ohjaimessa,joudut hommaamaan sen paremman myöhemmin....
Lähinnä tuplahinta!
En kyllä allekirjoita tätä vastinetta varauksetta, vaikka tietty pointtihan siinä on. DCC peruspakkausten osalta asia voi olla miten vaan (en siis tiedä), mutta ainakin Märklinin peruspakkauksia on moneen lähtöön. Jos ostat peruspakkauksen, jossa on Mobile Station, voit myöhemmin laajennettausi rataa ostaa Central Stationin. Tämän jälkeen tuo MS käy todella hyvin ylimääräisenä junaohjaimena eikä rahat valu ollenkaan hukkaan. Esimerkiksi minulla on 4 kpl MS ohjaimia kiinni yhdessä CS:ssa. Näistä kaksi olen ostanut aloituspakkausten mukana ja kaksi muuta on ostettu riivityistä aloituspakkauksista, koska hinta on sattunut olemaan itselleni sopivan alhainen. Uskoisin kyllä Rocolta löytyvän hintaluokassa <500EUR jo aika monipuolinen digitaalinen aloituspakkaus.

Ei mulla ainakaan harrastusta aloittaessani ollut mitään visiota siitä, millaisen määrän kalustoa/rataa ostaisin tulevaisuudessa, joten ei olisi tullut mieleenkään aloittaa järeimmällä ohjausjärjestelmällä. Alunperin piti radassa olla lähiliikennejuna, IC juna ja pari tavarajunaa... Huvittavaa on se, että kun nyt suunnittelen jälleen uutta ratakaaviota, ovat peruslähtökohdat lähes ennallaan. IC junapari, lähiliikennejunapari, pitkä tavarajuna, pari lyhyttä tavarajunaa ja satunnaisia vaihtotyöyksiköitä on suunnitteilla. Edelleen se 10 kpl vetureita saattaisi nipinnapin riittää...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja jartsa » 13.01.2012 22:16

Eipä tässä itsekkään aloittaessa "nuorena kossina" tullut mieleen,mihin tämä harrastus johtaa :roll: .
Nyt vanhempana tiedän tuloksen....
Iso läjä digikamaa ja veturit dekooderein.Kiskot,vaihteet ja opastimet+ilmajohtimet.Noin 70m2 tila olisi käytettävissä,muutamia (240x130cm)pöytärunkoja on jo tehty valmiiksi.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

hooni
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 05.12.2011 16:20

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja hooni » 20.01.2012 15:27

Terve vaan pitkästä aikaa.

Harrastus alkoi nyt niin että tuli hankittua Rocon digi setti ja nyt alkaa Multimousen opiskelu joten jos apuja löytyy ohjelmointiin/radan suunnitteluun ja analogisien vetureitten muutostöihin jos niitä yleensä on mahd. muuttaa niin antaa tulla vaan.

Juke
Konduktööri
Viestit: 50
Liittynyt: 10.01.2009 21:27

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja Juke » 20.01.2012 17:39

Tuolta http://hp-pfeiffer.de/digiuebe/digiuebe.htm#DCC-Format muutamaan veturiin valmiit digitalisointiohjeet, muutenhan se ei mitään ydinfysiikkaa ole. Kannattaa täältä tai rautatie.orgista kysellä, jos menee sormi suuhun.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Taas yksi uusavuton aloittelija kyselee tyhmiä

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.01.2012 09:05

Ei ole hassumpaa lähettää kysymyksiä myös Rautatiemuseon sivuille! Nuo dekooderien laittamiset, yms, ovat hyvää harrastusta, jossa saa funtsiakin ja ottaa selvää dekooderin ulkoisesta kytkennästä.. Sähköoppikaan, perusasiat ei ole haitaksi. Kaiketi niistä on kouluissa puhuttu.

Vastaa Viestiin