Aloittelija

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

pikkumies

Aloittelija

Viesti Kirjoittaja pikkumies »

Hei! :D


Olen kiinnostunut H0 koon pienoisrautateistä ja haluaisin infoa niistä. Tiedän jo hyvät merkit joten sitä ei tarvitse kertoa mutta jotain hyviä settejä voi aina ehdotella.

Kiitos jo etukäteen. :D
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Jos paikkakuntasi suunnalla on joku pienoisrautetiekerho, voisi olla hyvä idea liittyä mukaan. Saat sieltä parhaiten tietoa ja myös luultavasti apua hankaliin tilanteisiin. Niitä tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan kuitenkin.

Heti alkuun joudut mittakaavan ohella tekemään muitakin isoja päätöksiä, jotka vaikuttavat harrastuksesi etenemiseen jatkossa.
pikkumies

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja pikkumies »

Asun lapissa. Täällä ei tietääkseni ole pienoisrautatie kerhoja. :(
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

pikkumies kirjoitti:Hei! :D


Olen kiinnostunut H0 koon pienoisrautateistä ja haluaisin infoa niistä. Tiedän jo hyvät merkit joten sitä ei tarvitse kertoa mutta jotain hyviä settejä voi aina ehdotella.

Kiitos jo etukäteen. :D
Kerralla kannattaa hankkia sellainen aloitussetti, jossa on hyvät ominaisuudet ja etenkin laajennusmahdollisuudet. Pelkän ympyrän ajamiseen kyllästyy hyvin nopeasti ja mieli alkaa ehkä tehdä pitkin seiniä kiertelevää rataa.

Jos itse lähtisin nyt puhtaalta pöydältä liikkeelle pienoisrautatieharratuksessa niin hankkisin digitaaliajolaitteella varustetun peruspakkauksen ja jos lompsa kestää niin paketin jossa on valmiiksi kaksi junaa. Tällä pääsisi jo hyvin alkuun ja "liikennöinnin" makuun. Lisäksi pienimmätkin ja halvimmatkin digitaaliohjauslaitteet riittävät ainakin neljän veturin ohjaamiseen, joten jonkinlainen laajennusvara olisi heti olemassa.

Oletko enemmän kiinnostunut linja-ajosta ja kokonaisten junien liikuttamisesta vai vaihtotöistä joissa vaunuja siirrellään pisteestä A pisteen B kautta pisteeseen C?
pikkumies

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja pikkumies »

Linja-ajosta olen kiinnostunut. Mikä on digitaali :oops: ?
pikkumies

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja pikkumies »

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja Tony »

pikkumies kirjoitti:Tämmönen olisi kiikarissa: http://www.modelshop.fi/webshop/?mod=pr ... ct_id=4755 :D
Kyseessä on analoginen aloituspakkaus, jossa siis tulee mukana veturi ja kaksi vaunua. Näiden lisäksi kiskosoikio ja nopeuden säädin virtalähteineen. Suhteelisen suppea aloituspakkaus, mutta hintakaan ei ole hurjan kova. Ennen pakkauksen ostoa kannattaa ehkä miettiä lähimmän 2 vuoden suunnitelmia radalle, tässä muutama esimerkki, mitä kannattaa pohtia ennen aloituspakkauksen hankintaa:

Onko tarkoituksena tehdä kiinteä rata vai ajella silloin tällöin lattialla?
Millainen tila radalle on saatavissa. Olet valinnut mittakaavaksi H0:n ja se vaatii jonkin verran tilaa
Onko tarvetta useamman junan yhtäaikaiselle liikennöinnille?

Aloituspakkauksen voi toki hankkia vaikkei ylläoleviin kysymyksiin osaisikaan vastata. Tuonkin aloituspakkauksen voi laajentaa varmasti sekä saman että muiden valmistajien laajennusosilla. Tällä palstalla olevat 2-kisko harrastajat osaavat varmasti neuvoa, mitä kaikkea olisi hyvä ottaa huomioon ennen ostopäätöstä.

Kyselit ylempänä, mitä tarkoittaa digitaalinen ohjaus. Se tarkoittaa sitä, että radan jännite pidetään vakiona, esimerkiksi 18V ja nopeustieto eri vetureille annetaan komentoina (esim veturi1 aja nopeusportaan 10 nopeutta ja veturi2 aja nopeusportaan 6 nopeutta). Eli veturit voivat kulkea samassa virtapiirissä nopeuden suhteen toisistaan riippumatta. Analogiohjauksessa taas kaikki samassa virtapiirissä olevat veturit ajavat saman jännitearvon mukaista nopeutta. Eri veturit tietysti voivat kulkea hieman eri nopeutta riippuen painosta ja moottorien erilaisuudesta. Mutta yksittäin ei niitä voi ohjata, vaan kaikki ohjataan samasta nopeussäätimestä.

OT:
Ja se sähkötekniikan tohtori, joka rupeaa terminologiasta avautumaan, voi samalla vaivalla myös kertoa tarkemmin, miten digiohjaus ja analogiohjaus eroaa toisistaan, jotta tulee edes jotain oikeaa lisäarvoa vastineeseen.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
pikkumies

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja pikkumies »

Kiitos vastauksista. :D
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja ealab »

En tiedä, paljon kysyjä tietää, silti: On aluksi hyvä tietää tasa- ja vaihtosähkön ero. Aletaas perusteista. Tasasähköä saadaan mm. paristoista, akuista ja vaihtosähköstä tasasuuntaamalla. Tasasähkössä virta kulkee yhteen suuntaan. Vaihtosähkö syntyy mm. generaattoreissa (valtakunnan sähkönsyöttö). Sen virta vaihtaa suuntaansa, n. kertaa sekunnissa taajuudesta riippuen. ja on käyrämuodoltaan sinikäyrää. Sen syntyyn on fysikaaliset perusteet. Digisysteemien sähkö on kantikasta vaihtosähköä, tehdään tasasähköstä pilkkomalla ja napaisuutta vaihtelemalla, vähän suurtaajuisempana, ja jossa "käyrien", pulssien ja paussien (sähkö on On/Off-tyyppistä) pituus on muuttuvaista. Näitä pulsseja muuttelee vetureille annettavat sanomat, komennot, jotka veturissa oleva dekooderi sitten lukee, myös tasasuuntaa omaa toimintaansa varten ja säätää moottoria, valoja, äänilaitteitakin. Nämä kaikki sähkösysteemit, virrat kulkevat kiskoissa, veturin virroitus johtaa virrat moottorille, valoille(analogi,DC), tai dekooderille(digi).
En ole varsinainen pr-digiasiantuntija, joten enemmän ja paremmin tietävät voivat kertoa lisää.
jartsa

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja jartsa »

pikkumies kirjoitti:Tämmönen olisi kiikarissa: http://www.modelshop.fi/webshop/?mod=pr ... ct_id=4755 :D
Vastaavia digivermeitä löytyy Fleischmannilta,raideovaali vaihteilla ja 2 veturia vaunuineen.


Märklinillä on myös (29094)setti,jossa on 2 veturia vaunuineen ja 2 digiohjainta.
Setissä on E94 ja BR01 veturit dekooderein,5 tavaravaunua sekä 3kpl 4-akselista matkustajavaunua.
Radan koko on 190x90,sisältäen 4kpl dekooderein varustettua sähkövaihdetta.
Lienee aika hintavakin..
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Märklinillä on tosiaankin hyvin laajoja aloitussarjoja kuten em. 29094, lienevät yleensäkin laajimmat saatavilla olevat aloitussarjat. Märklin 29094 kustantaa Suomessa esim. Verkkiksessa 1000 € mutta Saksasta sen saa 800 euroon.

Samoin Märkliniltä löytyy sarjoja missä ne kaksi Mobile Stationia on korvattu Central Stationilla, mutta nämä kustantavat sitten Saksassa jo jotakin 1500 €. Sellainen on esim. Märklin 29440. Mainittakoon vielä, että kaikissa noissa uusissa Märklinin "Mega aloitussarjoissa" on digivaihteet ja äänelliset veturit.

Näitä sarjoja voi todellakin suositella jos vain kolmikiskosta ei saa "näppylöitä" eikä hinta ole esteenä.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja ealab »

Myös ROCO:lta löytyy kaikkea.
Juke
Konduktööri
Viestit: 54
Liittynyt: 10.01.2009 21:27

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja Juke »

Jos katselet aloituspakkauksia Modelshopin sivuilta, niin Kimmo tilaa sulle varmastikin tarvittaessa Rocon, Fleischmannin tai PIKOn minkä vaan valikoimassa olevan pakkauksen. Käsittääkseni hinnat samat kun ko. yritysten nettisivuilla suositushinnat.

Kävin juuri ennen Joulua Kimmon luona, ja silloin ei ollut varastossa enää kun yksi PIKOn pakkaus (ilmeisesti suosittuja pukinkonttiin, kun olivat lopussa), eli hän on niitä varmaan muutenkin pian tilaamassa.
pikkumies

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja pikkumies »

Joo.... Elikkä budjetti ei oo kovin suuri....
jartsa

Re: Aloittelija

Viesti Kirjoittaja jartsa »

pikkumies kirjoitti:Joo.... Elikkä budjetti ei oo kovin suuri....
Yleensä kiinnostuskin lopahtaa budjetin pienuuteen.Mielenkiinto näissä perus-seteissä ole kovinkaan suuri,pitempää käyttöä ajatellen.
Jatkumo lähinnä,täydellisempään ja täydellisempään aina. :wink:
Vastaa Viestiin