apu aloittelialle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.
Vastaa Viestiin
aleksi98
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 20.03.2011 18:40

apu aloittelialle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja aleksi98 » 20.03.2011 18:53

:?: mikä on helpoin tapa aloittaa tämä harrastus??????????

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: apu aloittelialle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja ealab » 20.03.2011 19:02

Aloittelijalle: Kun aloittaa päättämisen harrastuksen aloittamisesta. :) Sitten kauppaan ostamaan jokin laadukas perussarja. Kyllä se siitä ja kun vielä liittyy mahdolliseen paikalliseen kerhoon.

aleksi98
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 20.03.2011 18:40

Re: apu aloittelialle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja aleksi98 » 20.03.2011 19:10

no mikäs olisi sen alotuspaketin hinta ja valmistaja kun olen suunnitellut että olisi pöytä: 510X65 cm ja kaksi asemaa ja kaksi junaa niin mikä olisi sen hinta suunnillen?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: apu aloittelialle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja ealab » 20.03.2011 22:26

Hyviä merkkejä on useita, oikeastaan kaikki Suomessa myytävät. Hintoja on hankala alkaa tässä laskeskella. Luulen, että satasiakin voi palaa. Lueskele viestejä "rintama laajana", saat tietoa.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: apu aloittelialle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja magnuken » 21.03.2011 10:04

Tilaa on pituussuunnassa ruhtinaallisesti mutta leveyssuunnassa sitten varsin tiukka. Tästä seuraa se, että jos olet perinteellistä tilan täyttävää ovaalia vaikkapa tuplaraitein harkinnut, niin H0 mittakaavan rata ei tuohon mahdu, ainakaan kaksi raiteisena. Eli suosittelenkin katsomaan tuonne N mittakaavan suuntaan, niin leveyssuunnassakin tila riittää hyvin ja ratapihoille saa mukavasti pituutta.

Toinen asia on tietenkin jos tilaan rakentaa sellaiset point-to-point radat, niin tällöin H0 mittakaavakin toimii siinä hyvin.

Runsaita aloitussarjoja kannaattaa katsella. Esim. jo hieman vanhemmanpuoleinen Minitirxin kahden veturin digitaalinen aloitussarja numero 11120 kustantaa saksan Amazonilla noin 460 euroa. Eli tässä hintaluokassa laajemmat N sakaalan digitaaliset aloitussarjat pyörivät. Silloin niissä ei vielä ole sähkövaihteita, vaan ihan käsikäyttöiset.

Elukka
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 28.01.2011 07:19

Re: apu aloittelialle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja Elukka » 22.03.2011 09:42

HO ellipsiradan saisi hyvin aikaan jos leveyden voisi radan päädyissä nostaa noin 80 senttimetriin. Piilottaisin nuo radat tunneleihin. Ihan mukavasti tuossa olisi tilaa linjalle, asemalle, ratapihalle ja vaikkapa teollisuudelle (tai toiselle asemalle), tosin totta kai N-mittakaavassa tilaa olisi enemmän.

Mikään erillinen mittakaava ei ole yksiselitteisesti parempi, joten valintasi riippuu siitä mistä tykkäät. N:ssä on enemmän tilaa, joten on mahdollista käyttää isompia ratapihoja, enemmän linjoja ja pidempiä junia. HO on totta kai isompi, itselleni juuri se oikea ja mukava koko, ja siihen on siten helpompi tehdä itse esim. rakennuksia ja niiden yksityiskohtia. (Tosin taitavammat ihmiset tekevät mainiosti N:ään ja jopa Z-skaalaan vaikka mitä.) HO:ssa on myös varmaankin enemmin saatavilla ääniominaisuuksilla varustettuja vetureita joista itse ainakin pidän.

Voisi olla hyvä idea käydä jossain tapahtumassa, esimerkiksi Model Expossa tai Hyvinkään Rautatiemuseon pienoisjunatreffeillä, jos nyt satut asumaan alueella. Siellä näkisi ensi kädessä eri mittakaavoja toiminnassa.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: apu aloittelialle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja magnuken » 22.03.2011 12:04

Jos minulla olisi noin pitkä tila (vaikkakin hieman kapoinen) käytettävissä ja lähtisin nollapisteestä, toteuttaisiin siihen varmaankin pari point-to-point yhteyttä ja toiseen päähän kunnollisen pituisen ratapihan. Mukavuuden kannalta ne pisteestä pisteeseen yhteydet kannattaisi tietenkin toteuttaa suunnanvaihtoautomatiikalla ja mahdollisesti väliasemapysähdyksin.

Mittakaavana varmaan tällaisessa nollasta lähtemisessä valitsisin H0:n. Tämä mittakaava ihan sen takia, että N alkaa olla meikäläisen silmille ja käsille jo hieman liika pientä, vaikka N:n tarjonta on nykyisin varsin monipuolista ja kaikkea löytyy paitsi ehkä savuhöyryjä (ellei sitten jossakin todella isossa jenkkihöyryssä).

Edit: Tuosta kapoisuudesta on kyllä etuakin. Rata kun tuolloin voi sijaita seinän vieressä ja kuitenkin tuolla 65cm leveydellä pääsee takareunaankin kohtuullisesti käsiksi. Itse tein sen virheen, että käytetävissä olevien tilojen johdosta N-ratani on osin 110 cm leveä ja sijaitsee vieläpä yläkertaan vievien ahtaitten portaiden alla. Eli radan huolto ja rakentaminen vaatii aikamoiset akrobatiat ryömimisineen. Mutta, tämä ratkaisuni johtui ns. hallitusdirektiivistä:)

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 553
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: apu aloittelialle!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja Jaska » 26.03.2011 13:42

Komppaan edellisiä kerhoa suositelleita! Vaikka tulisi vähän enempi matkaakin lähimpään kerhoon, niin saa varmasti laajemmin käsitystä tästä aiheesta. Kerholla on luultavasti oma valittu mittakaavansa, sähköjärjestelmänsä, maantieteellinen esikuvansa, ajallinen esikuvansa ym. lukkoon lyötyjä juttuja. Se ei silti tarkoita, etteikö kerhosta olisi hyötyä siinäkin tapauksessa, että valitsee erilaisia peruslähtökohtia.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija