Joosen projekti

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.
Vastaa Viestiin
joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ » 20.06.2011 18:11

Juu meikäläiselle tärkeintä olisi nyt tuo junilla ajaminen ja näin, joten esikuvanmukaisuus kärsii nyt jonkin verran. Mietin tuota ison asemarakennuksen sijoittelua ja taidan tehdä nyt niin, että siirrän aseman radan ulkoreunalle ja käännän ratapihan raiteet päinvastaiseen järjestykseen niin saan pitkät raiteet aseman eteen. Tämä mahdollisesti sitten vaatii flexien lyhentämistä jonkin verran, että tulee tilaa, mutta se nyt ei ole suuri operaatio kun vetää ne lyhyemmiksi. Dremelillä varmaan kannattaisi katkoa ne? Kiitos mudhoney mielipiteistäs!

Eli ratakaavio oikeassa muodossaan siis:
Liitteet
ratapohjakaavio-21.png
ratapohjakaavio-21.png (34.44 KiB) Katsottu 3290 kertaa

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja jartsa » 28.06.2011 16:07

Tähän 21 kaavioon kun lisää parit vaihteet ja tekee noista asemien välisistä 1 raiteisista osista 2 raiteiset,liikennöintimahdollisuudet kasvaa.
Tällöin voit ajella 2:lla junalla yhtaikaa.
Sitten jos lisää hieman elektroniikkaa asemille="blokkireleet" ja reed kytkimet ohjaamaan näitä releitä,liikennöinti jopa 4:llä junalla mahdollista yhtaikaisesti...

Niin ja Dremelillä hoituu oikein mainiosti flexien pätkintä.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ » 29.06.2011 21:06

No juu, alunperin pitikin tulla kokonaan kaksiraiteinen rata, että voi monella junalla ajaa yhtaikaa. Mutta loppujen lopuksi rupesi viehättämään yksiraiteinen ratkaisu junakohtauksineen ym. ja loppujen lopuksi radalle tuskin tulee kolmea junaa enempää. Kovin monimutkaisia kytkentöjä en viitsi kyllä ruveta laittelemaan kun ei oo siunaantunut minkäänlaista sähkömiehen vikaa meikäläiselle. Mahdollisimman yksinkertainen niin toimii meikäiselle parhaiten ja ei tule sitten välttämättä niin tyyris projekti. :) Mutta täytyy vielä miettiä, eipä tuo kun pari flexiä ja kaarre palaa enempää vaatisi.

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ » 03.07.2011 08:49

Olenpahan nyt yrittänyt sitten saada ratapohjastani tehtyä kokonaan kaksiraiteista. Haluaisin vaan mahdollisimman suuret kaarteet, mielellään minim. R3, mutta haluaisin hyödyntää myös jo omistaviani kiskoja ja varsinkin BWL/BWR-kaarrevaihteita, mutta niistä kun ei tunnu millään taipuvan kaarteisiin R3/R4-kaarretta. BWL-R3/BWR-R3-vaihteilla onnistuisi kyllä, mutta sitten jää nuo käyttämäti kokonaan ja laskua tulee taas nelisenkymppiä lisää. Joko täytyy jatkaa yksiraiteisella versiolla johon olen saanut hyödynnettyä omistavani kaarrevaihteet tai sitten ostaa isommat R3-vaihteet ja pulittaa vähän enemmän. Asemallakin tulisi kaksiraiteisena olemaan varmaankin myös R2-kaarre joka tapauksessa. Olisi mukava kyllä ajella parilla junalla yhtäaikaa, mutta täytyy vielä miettiä otanko kaksiraiteista ollenkaan. Ratani tulee kuitenkin sijoittumaan ei-niin-kovin-vilkkaan rataosuuden varrelle, joten yleensä nämä eivät ole kaksiraiteisia. Asemalla kuitenkin on iso ratapiha ja pikkuseisakkeellakin pitkät raiteet, joten junakohtaukset onnistuu. Voi sitten jatkossa miettiä, jos tekee kokonaan kaksiraiteisen.

Ja hei kyssäri jälleen, käytättekö flexien päädyissä niiden päätypaloja vai liitättekö ne ihan ilman niitä muihin kiskoihin?

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja jartsa » 04.07.2011 22:33

ÖÖh päätypaloja??
Mistä päätypaloista on kyse?Rocon flexissä on nuo kipaleet erikseen,ilmeisesti näistä on kyse?
Rocolla on(flexiin) erikseen ostettavissa näitä osia.
Joissain modulityyppisissä radoissa (päätypaloilla)viimeistellään raiteiden katkaistut päät,eri modulien välillä.
Myös näillä irtopaloilla voi flexin päätyjä "siistiä" ,kun näihin on juotettu virransyöttökaapelit.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ » 05.07.2011 09:47

Kyse on Pikon flexeistä siis. Eli kun ymmärtääkseni Pikon flexien päädyt ovat jonkin verran ilman pölkytystä niin niihin voi ostaa päätypaloja, joilla saa pölkytyksen päätyihinkin ja päädyt samannäköisiksi kuin palakiskoissa. Nämä tuskin vaikuttaa mitenkään kiskojen liittämiseen, mutta ompahan ainakin pölkytkin koko matkalla.

Like this: http://www.modelshop.fi/webshop/images/ ... /55282.jpg

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja ealab » 05.07.2011 12:21

Onko tarkoitus jatkaa raidetta fleksin jälkeen, vai laittaa raiteen päähän päätepuskin. "Tyhjiä" kiskoja voi "lyhentääkin" vain vähän pölkkyjä venyttämällä, jos se sopii. Vanhaan rataan ainakin. Tyhjiä voi myös lyhentää piittareilla ja fiilaamalla kiskojen päät suoriksi, jäysteet poistaen, silloin riittäisi lyhempikin pölkytyspätkä jostain hukkapätkästä reväistynä. Tällöin, jos raidetta jatkaa, voi pölkystä vaikka vuolla/fiilata naulat ja aluslevy pois, se vastaisi nuita U-koloja, sopisi sidekisko/jatkoskappale korottamati kiskoa. Tee itse ja sovella.

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ » 05.07.2011 19:50

On tarkoitus juu jatkaa kiskoa eteenpäin. Eipä nuo päätypalat nyt paljoa edes maksa (n. 95 snt/kpl), joten taidanpa laittaa niitä kuitenkin flexien päätyihin niin ei tule sitten "aukkoja" pölkytykseen. :)

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ » 16.07.2011 10:52

Dodii, projekti etenee jälleen hankintojen osalta. Kävin ostamassa nyt ensimmäisen asemarakennuksenkin Risteysasemalta. Mestarimallien pysäkkirakennus tarttui matkaan mukaan. Täytyisi vaan miettiä, et minkä värikseksi tuon maalaisi. Toisaalta kiinnostaisi vihreä tai sininen, mutta perinteiset punainen ja keltainenkin pitävätä kyllä pintansa. Onkohan mitään sopivia RAL-koodeja rakennusten väreihin vai onko paras silmämääräisesti arvioida sopiva?

Dv16_2015
Konduktööri
Viestit: 85
Liittynyt: 28.09.2009 08:04

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja Dv16_2015 » 16.07.2011 11:17

joose_ kirjoitti:Onkohan mitään sopivia RAL-koodeja rakennusten väreihin vai onko paras silmämääräisesti arvioida sopiva?
Kannattaa varmaan valita silmämääräisesti sopiva, tuskin on mitään erityisiä säädöksiä asemarakennusten väreistä ollut. Vaikka olisikin, ulkoseinien väri haalistuu aika nopeasti, eikä montaa täysin samansävyistä asemaa ole ollut. :)

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja PeS » 16.07.2011 12:55

joose_ kirjoitti:Onkohan mitään sopivia RAL-koodeja rakennusten väreihin vai onko paras silmämääräisesti arvioida sopiva?
Museovirasto on julkaissut opaskirjasarjan rautatierakennusten korjaajille. Samalla museovirasto on kartoittanut asemarakennusten väritysohjeet eri aikakausina, eli halukkaille löytyy hyvinkin tarkkoja väritysohjeita. Koodit ovat muistaakseni Tikkurilan Monicolor-koodeina. Silmämääräinen määrittely toimii myös hyvin.
http://www.nba.fi/fi/rakperjulk#rautatierak

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja jartsa » 21.07.2011 21:40

Ei noita värikoodeja kannata orjallisesti noudattaa.
Hieman murrettuna sävy toimii,paremminkin kuin puhdas
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ » 22.07.2011 09:43

Jees, kiitokset vinkeistä! Nyt vaan täytyis miettiä et mikä väri se sitten olisi. Toisaalta sininen kiehtois kovasti tai vihreä, mutta punainenkin olis aika hyvä. Mutta taidan jättää keltaisen ja vihreän pois ja valita punaisen tai sinisen sitten. Keltaisena kuvittelin tuota aluksi niinkuin paketin kannessa se on, mutta sininen voisi olla aika hieno. Kotiseudun yksi asema antaakin sinisestä väristä hyvän esimerkin, nimittäin Keuruu.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja PeS » 22.07.2011 15:52

Sininen on kieltämättä komea valinta — ja sinisellähän asemia on taannoin myös maalattu. Pienoismallitaloissa aika hyvä lähtökohta on pyrkiä valitsemaan todellisuutta vaaleampi sävy - tai vaalentaa esikuvan sävyä. Malli näyttää luontevammalta, jos kontrastit eivät ole turhan rankat. Tämä pätee myös mustan ja valkoisen käyttöön. Valkoisissa vuorilaudoissa ei kannata käyttää täysin puhdasta valkoista, vaan joko mustalla tai keltaisella hieman taitettuna (samaan tapaan kuin maalarinvalkoinen on taitettu valkoinen). Sama homma mustan katon kanssa: mieluummin mustanpuhuva harmaa kuin täysin musta.

Oheisissa kuvissa on siniseksi maalattu Pulsan asemarakennus.
Kuva
Kuva

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ » 23.07.2011 15:33

Suurkiitos vinkeistä Petri! Tuli kyllä todella tarpeeseen nuo vinkit ja löin kyllä nyt ehdottomasti lukkoon, että tuosta pysäkkirakennuksesta tulee vaaleansininen. Mitenköhän sitten, olisiko pensseli vai ruiskumaalaus parempi vaihtoehto? Pensseliä käytäessä ei varmaan tarttisi niin paljon maskailla vuorilautoja sun muitakaan? Olisi toisaalta mukava kokeilla pensselillä maalausta ja varmaankin rakennukset ovat parhaimpia kohteita pensselimaalaukseen. Tarvitseeko silloin maalia ohennella minkä verran ja minkälaiset pensselit ovat parhaimmat tähän tai sanotaan hinta-laatu-suhteeltaan parhaimpia?

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija