Joosen projekti

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.
Vastaa Viestiin
joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Joosen projekti

Viesti Kirjoittaja joose_ » 17.12.2010 18:06

Hei!

Olen 16-vuotias pienoisrautatieharrastaja ja olen juuri hankkinut ensimmäisen PIKOn aloituspakkaukseni numeroa #57155, jossa on siis BR 218 ja kolme IC-vaunua sekä omistan Rocon Re460-veturin, 1:100 matkustajavaunun sinistä vaunua varten sekä kaksi Intecity-vaunuksi tulevaa vaunua. Kalusto modataan suomalaiseksi. Kiinteää rataa alan kevään mittaan tekemään n. 6 m2:n varastohuoneeseen.

Olisi ihan kiva saada perusvinkkejä junien ohjauksesta (Pikon järjestelmä Digi1) ja muista veturien toiminnoista ja niiden käytöstä. Ja sitten aivan ylipäätään kaikesta pienoisrautateihin liittyvästä (kaluston muokkaaminen suomalaiseksi, ajaminen, kiinteän radan teko, elektroniikka) ja niistä mitä pitää tässä harrastuksessa ottaa huomioon. Olen aika amatööri kaikessa sähkötekniikassa sun muussa, mutta yritän aina ymmärtää. :D

Olisin todella kiitollinen jos joku viitsisi vähän auttaa nuorta aloittelijaa. :)

Päivitys// Projekti vaiheessa, jossa kalustoa on alettu maalata. Uutta kalustoa myös hankinnassa (tavaravaunuja).
Viimeksi muokannut joose_, 13.02.2011 10:14. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 553
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Aloittelija kaipaa apua PIKOn digiohjauksessa

Viesti Kirjoittaja Jaska » 18.12.2010 20:33

Pikon vermeet eivät ole tuttuja, mutta DCC-laitteissa on paljon samankaltaisia asioita. Kun analoginen veturi digitalisoidaan, pitää dekooderin asennuksen jälkeen veturiin asettaa osoite ja mahdolilsesti muitakin säätöjä. Myös ohjaimeen yleensä laitetaan jotain säätöjä ko. veturia varten, kuten osoite, montako nopeuspykälää on käytössä jne. Helpointa on käydä jonkun kauppiaan luona tai jonkun, jolla on ennestään kokemusta säätöjen tekemisestä. Suomenkielisiä ohjeita harvoin löytyy...

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Aloittelija kaipaa apua PIKOn digiohjauksessa

Viesti Kirjoittaja magnuken » 18.12.2010 22:34

Siellä paketin mukana tulleen BR218 veturin pohjassa pitäisi olla myös tarra, jossa kirjain A, B, C tai D tai sitten numero 1-4.

Nuo merkinnät vastaavat siis ohjaimen kanavia A-D. Eli jos pohjassa on merkintä B, paina ohjaimen alaosasta näppäintä B. Ellei veturin alla tuota merkintää ole, niin kokeile kaikkia ohjaimen A, B, C ja D kanavia. Jollakin näistä pitäisi toimia!

Kunhan saat sen aloituspakkauksen veturin edes toimimaan , niin palataan sitten niihin muihin ongelmiin. Opit kyllä äkkiä sen Pikon kaukosäätimen toiminnot valoineen ilman sen kummempia manuaalejakin!

Nuo Pikon veturit käyttävät yleensä Uhlenbrockin dekoodereita, eli sellaisella Uhlenbrockin DCC dekooderilla, joka fyysisesti mahtuu hyvin Rocoon pitäisi digitalisointi onnistua. Tämä digitalisointityön vaatimus riippuu paljolti siitä, onko kyseinen veturi jo digivalmis vai eikö?

Eli, onko siinä sinun Re 460 veturisi sisällä jo mahdollisesti valmiina sellainen kuusi- tai kahdeksannapainen "tökkeli" (Nem-liitin) mihin työntää dekooderista tulevan liittimen? Ellei sieltä sellaista pistorasiaa löydy, niin homma menee juottamiseksi ja pahimmillaan myös hieman moottorin virroituksen muutoksiin!

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 553
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Aloittelija kaipaa apua PIKOn digiohjauksessa

Viesti Kirjoittaja Jaska » 19.12.2010 00:29

Rocon veturissa on valmis liitin, joten dekooderi on helppoa laittaa kun vain veturin korin saa ensin irrotettua. Se tässä onkin hankalaa. Puskimet on irroitettava ensin, koska ne tavallaan lukitsee korin kiinni ja sitten varovasti loksautettava kori irti. Dekooderin littimen pystyy muistaakseni laittamaan veturin liittimeen kiinni vahingossa väärinpäinkin, joten kannattaa katsoa löytyykö hyviä ohjeita.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Aloittelija kaipaa apua PIKOn digiohjauksessa

Viesti Kirjoittaja magnuken » 19.12.2010 01:44

Näissä vehkeissä käytetään tyypillisesti joko NEM-651 tai 652 pistorasiaa. Siis joko 6 tai 8 johdinta. Yleensä sekä pistorasiassa että dekooderin pistotulpassa pinni 1 on merkattu maalitäplällä tai lovetuksella.

Ellei noita merkintöjä löydy niin, yleensä voi myös mennä ihan yrityksen ja erehdyksen kautta. Siis kokeilemalla kumman päin pistotulpan asennolla vehje toimii. Tämä siis yleensä onnistuu, mutta etenkin aikaisemmin joissakin harvoissa tapauksissa jotkut vanhat dekooderit saattoivat kärvähtää lopullisesti jos sen pistotulpan työnsi vääriäpäin rasiaan!

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelija kaipaa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja joose_ » 19.12.2010 09:43

Kiitoksia kovasti! Sainkin ongelmani ratkaistua jo. Virta ei kulkenut radassa, mutta nyt kulkee. Veturi toimii oikein mallikkaasti.

Osasinkin sen kopan jo irti ottaa ihan sievästi. Re 460:ssa on kyllä valmiina jokin musta levy, jonka alla on kahdeksan reikää ja levyssä kuusi piikkiä. Tämä luultavasti dekooderin NEM-liitin? Jääkö dekooderista muuten jotain piuhoja kovasti valloilleen tai vastaavaa?

Tarkoitus olisi myös myöhemmin maalata veturista Sr2. Miten muuten vesiliukoiset (akryyli?) maalit toimivat pienoismallien kanssa ja löytyykö niistä vetureihin oikeita värisävyjä (VR:n vetureiden värit) ? Ja miten siirtokuvien asennus tapahtuu ja minkälaista siirtokuvapaperia kannattaa käyttää ja mistä sitä mahdollisesti voisi ostaa? Ja muutenkin vinkkejä maalaukseen (osien irroittaminen, ruiskun valinta jne.) olisi kiva saada?

Suurkiitoksia ohjeistanne! Lisää toki voi vinkkejä heitellä kaikesta muustakin pienoisrautateihin liittyvästä jos kiinnostaa, kaikesta olisi kiva kuulla näin alkuvaiheessa. :)

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja magnuken » 19.12.2010 10:44

Se musta levy jossa 6 piikkiä vedetään siis irti ja tilalle NEM liittimeen työnnetään dekooderi.

Noita dekoodereita löytyy sellaisia jossa ne kuusi piikkiä ovat joko suoraan dekooderissa kiinni tai sitten johtojen päässä erillisessä plugissa. Jälkimmäistä käytetään esim. silloin ellei dekooderi mahdu suoraan siihen NEM liittimen perään. Katso esim. seuraavista linkeistä kuvat tästä kahdesta tyypistä:

http://www.ajckids.com/trains/webpic/Fl ... 685401.jpg

http://www.eurorailhobbies.com/item_pic ... L-6876.jpg

Sitten on vielä dekoodereita, jossa ihan irralliset johdot. Ne on tarkoitetu lähinnä vetureihin missä ei NEM liitäntää ole ja ne johdot siis joutuu juottamaan asianmukaisiin kohtiin sekä mahdollisesti vielä tekemään muita muutoksia veturin moottoriin ja sen eristyksiin runkoon.

Sinun tapauksessasi helpointa on siis käyttää sitä ensinmainittua dekooderityyppiä, niin minkäänlaisten johtojen kanssa et joudu puliveeraamaan. Ennen kuin ostat tsekkaa vaan, että siinä veturin NEM liittimen perässä on leveydeltään ja korkeudeltaan tilaa aikomallesi dekooderille.

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja joose_ » 19.12.2010 11:39

Selvä. Nuo reiät menevät siis niin että ylhäällä on neljä reikää ja alhaalla neljä reikää.

Eli näin:
-o-o-o-o-
-o-o-o-o-

Ja piikit levyssä:
-x-o-x-x-
-x-x-o-x-

Mutta noiden piikkien järjestys ei kai vaikuta mitenkään, kun levy ei ole dekooderi.
Johdollinen dekooderi saattaisi tulla kysymykseen, koska ei tuonne päälle kovin paljon tilaa jää. Tampereen Risteysasemalta olen aikomassa hankkia dekooderin kun se tuossa lähellä on. Netistä en viitsi ruveta tilailemaan.

Miksi muuten tuo veturi liikkuu kyllä radalla vaikkei siinä ole dekooderia? Kova sirinä siitä kuitenkin lähtee. En ole viitsinyt paljon sillä ajaa jos se vaikka jotenkin vahingoittaa moottoria.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja magnuken » 19.12.2010 12:38

Ok, ymmärsin väärin. Eli siinä veturissa onkin NEM 652 liitin, eli kahdeksanreikäinen. Noita kyllä myös saa integroiduilla piinneillä mutta saattaa olla, että tässä tapauksessa paremmin sopii sellain missä NEM liitin on johtojen päässä.

Tuolla Modellshopissa Tampereella pitäisi olla ihan hyllytavarana sellainen edullinen perus NEM 652 DCC dekooderi. Eli Viessmann 5238 hintaan 19,95€.

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja joose_ » 19.12.2010 14:53

Kiitos tiedosta! Hintakin kuullostaa mukavan kohtuulliselta.

Mut hei vinkkejä maalaukseen/siirtokuvien laittoon ym. ?
Aiemmissa viesteissäni jo tarkemmin kerroin.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja ealab » 19.12.2010 22:43

Eli eli, Sr 2:n värejä: Punainen: RAL 3020, Liikennepunainen, museoväri dieselpunainen VR5 , Humbrol 33.
Valkoinen: Liikennevalkoinen, RAL 9016. Kattoharmaa RAL 7038, 7040?, Museoväri, kattoharmaa VR4?. Alustanharmaa RAL 7031?. Harmaat ovat ainakin melko liki.
Oikeastaan Roconkin Sr 2 on korimalli re 465, kuten esikuvakin, riippumatta siitä, mikä oikea varsinaisesti on. Mutta ulkonäkö tässä taitaa ratkaista. Rocon re 460:sta puuttuu kuskin oven ylemmät kahvat ja keulasta hantaakeja. Rocon Sr 2:ia, vanhalla kylkilogolla, veturinumero 3207, Ro 43657, on suomalaistettu perinpohjinkin vastaamaan esikuvaansa. Uudempi Roco- versio on veturinumero 3236, Ro 43397, uudella kylkilogolla. Ja paremmin helmatekstein. Tässä riittäisi "vain" virroitinympäristön ja "mahanalustan" muutokset. Ja molemmista ohjaamon uudelleenrakentaminen peilikuvaksi. Jos niitä haluaa muutella. Telien fasadeissakin olisi vähän tekemistä. Kannattaisi käydä asemilla katsomassa ja kuvaamassa, värejäkin. "Suomalaistaminen näyttäisi olevan on loputon suo". Helpommalla pääsee, kun käy kaupassa ja tuo sieltä Sr 2:n, jota voisi käyttää mallinakin muutettavalle. Myös J.Te:n sivuilta löytyy hyviä ohjeita.

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja joose_ » 09.01.2011 09:54

Onko muuten Pikon kiskoihin saatavissa ihan manuaalista vaununirroituslaitekiskoa?

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 348
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 09.01.2011 13:42

joose_ kirjoitti:Onko muuten Pikon kiskoihin saatavissa ihan manuaalista vaununirroituslaitekiskoa?
Enpä löytänyt sellaista Pikon sivustolta, en sähköisenä enkä analogisena. http://www.piko.de/produkt_db/check.php ... grand_id=4
Toisaalta voit kyllä käyttää Rocon tai jonkun muun kaksikiskovalmistajan vastaavaa raidetta.
Ylläpito

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja ealab » 09.01.2011 17:08

Ei ole näilläkään "korvamerkkiä", kun vaan huolehtii kiskonpinnan korkeuksista. Ainakin Rocolta on saatavana kiskonjatkoksia (Oik. sidekiskoja), jotka ovat eri kiskonkorkeuksille. Riippuu siitä, esim. kumpaa Rocon härveliä (Uncoupler; Universal n:o 40293, 2,5mm kiskolla n:o 42261 ja 2,1mm kiskolla n:o 42419) käyttäisit, 2,5mm:n, vai 2,1mm kiskoilla olevaa. 2,5 mennee suoraan PIKO:n raiteeseen päisin. Universal:n voi itse asentaa. Näitä voi myös asentaa radan alle, piiloon, hiukan vaan tulee muutostöitä.

joose_
Lämmittäjä
Viestit: 103
Liittynyt: 17.12.2010 15:15

Re: Aloittelija kaipailisi vinkkejä

Viesti Kirjoittaja joose_ » 09.01.2011 18:37

No varmaan sitten kannattaa tuo 2,5 mm:n Roco ostaa jostain. Kiitos taas neuvoista!

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija