Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja ealab » 08.12.2009 07:33

Tarkoitukseni on käyttää ruuvikytkimiä ja vetojoustokoukkua pysyvästi kokoonpannuissa junissa. Toimii, oli ruuvikytkin jäykkä, tai nivelletty, lyhyissä vaunuissa (Mas) ainakin. Sen enemmän ei vielä ole kokeiltu. Tuo "harppu"- vaihdekuja taitaa olla myös tilaa säästävä/ maximoitavissa raidepituudet. Ja ei turhia S- mutkia.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja ealab » 08.12.2009 07:50

Jaska kirjoitti:Sattuisiko kenelläkään olemaan kuvia näistä ruuvikytkimistä? Joskus olen nähnytkin niitä, mutta veikkaan että useimmat eivät ole. Onko tuollaiset ruuvikytkimet itse askarreltuja vai saako niitä jostain rakennussarjoina? Entä kuinka paljon tuollainen rajoittaa kulkua vaikkapa jyrkässä kaarresäteessä? S-muotkaongelma tuossa jo mainittiinkin. Ne taitaa vaatia sorminäppäryyttä ja jotain pinsettejä kytkettäessä ja avattaessa? Varsin nätin näköisiä ovat kyllä.
Liitteessä yksi nivelletty DIY- systeemi.
Liitteet
P2010341.JPG
P2010341.JPG (149.08 KiB) Katsottu 3852 kertaa

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja jartsa » 21.12.2009 21:33

Eipä noita avata millää magneettilaite toimisellla irrottimella,jos jotain automaattitoimintoa halutaan.Eikä edes kovin käytännöllinen,pinsettien kanssa väkertää auki tuskahiki otsassa. :lol:
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.12.2009 21:45

Pitäisiköhän viesti "1" lukea uudelleen. Ja kyllä nuo saa kiinni työkaluitta. Jäykän vähän paremmin.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 773
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja PeS » 22.12.2009 09:46

jartsa kirjoitti:Eipä noita avata millää magneettilaite toimisellla irrottimella,jos jotain automaattitoimintoa halutaan.Eikä edes kovin käytännöllinen,pinsettien kanssa väkertää auki tuskahiki otsassa. :lol:
Jos ruuvikytkinjäljitelmä on syövytetty tai valmistettu teräksestä, saa se toimimaan magneetilla. Samalla tavalla kuin teräksestä valmistetun lenkkikytkimen lenkin saa nousemaan magneetilla.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja jartsa » 29.12.2009 19:45

Eikö tossa kyselty ruuvikytkimistä? Aidoista sellasista? :shock: :oops: :o
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 773
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja PeS » 12.03.2010 14:55

jartsa kirjoitti:Eikö tossa kyselty ruuvikytkimistä? Aidoista sellasista? :shock: :oops: :o
Toimiva ruuvikytkin löytyy Englannista Exacto Scalen valikoimasta. PDF-muotoisessa piirroksessa on selvitetty asia tarkemmin.
http://www.exactoscale.co.uk/4mmrollingstock.html
4CP S11A Screw couplings 4mm working, GWR (2 units)

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja ealab » 12.03.2010 15:19

Eiköhän aidot ruuvikytkimet ole oikeissa, 1:1, junissa.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja jartsa » 12.03.2010 20:38

Myöskin näissä ns.malleissa yritetään jäljitellä ruuvikytkimiä.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Tr1 1074
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 27.03.2011 19:47

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym

Viesti Kirjoittaja Tr1 1074 » 27.03.2011 20:06

Tietääkö kukaan, että kulkeeko Rocon Sr2 Fleischmannin radoilla. Ja onko siinä NEM kytkinjärjestelmä.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 18.04.2011 23:24

Tr1 1074 kirjoitti:Tietääkö kukaan, että kulkeeko Rocon Sr2 Fleischmannin radoilla. Ja onko siinä NEM kytkinjärjestelmä.
Kyllä ainakin parista omasta flaisun vaihteesta (X ja normaali) menee ongelmitta, myös NEM tuppelo veturista löytyy.
Ylläpito

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym

Viesti Kirjoittaja ealab » 19.04.2011 07:26

NEM- tuppelo taitaa olla nykyään selviö, vähänkin uudemmassa (eurooppalais-)kalustossa. Tuppelon/lähikytkinmekanismin* voi myös jälkikäteen asentaa, varsinkin vaunukalustoon. Jossain keskustelussa on vinkkejä eri valmistajien lähikytkentämekanismeista. *Näitä ei tarvitse, jos alkaa asentaa/käyttää "Kadee"- koplinkeja. Niitä on varsinkin "jenkki"-kalustoissa. Vaikka tuppelot ovat osa NEM- normeja, niin silti eri valmistajilla on niissä mittapoikkeamia. Esim. Fleischmannin koplinki on hyvin ahdas Rocon tuppeloon.
Vähän taitaa olla vaihteita, joista Roco, kuten muutkin NEM- pyörästöin varustetut kalustot eivät kulkisi ongelmitta.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym

Viesti Kirjoittaja jartsa » 20.04.2011 19:19

Tr1 1074 kirjoitti:Tietääkö kukaan, että kulkeeko Rocon Sr2 Fleischmannin radoilla. Ja onko siinä NEM kytkinjärjestelmä.

Kyllä vain,onhan ne nykyään yks ja sama firma... :( :(
(Fleisun olisi pitänyt pysyä erillisenä).
Nykyvehkeissä melkein "satavarmasti" on tuo NEM-kytkin.Märklieissäkin, jopa lienee kaikissa tuo kytkinsysteemi!?
3-kiskovaunut sopii vaihtamalla eristetyt pyörät eristämättömien tilalle,vanhemmissa tuo kytkin on ongelmana vaihdon helppouden suhteen.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Tr1 1074
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 27.03.2011 19:47

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym

Viesti Kirjoittaja Tr1 1074 » 22.04.2011 21:48

Käsitin niin että se kulkee myös Fleischmannin kiskoilla. Pitää hommata semmonen Sr2 jos vaan jostakin löytyy.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1079
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym

Viesti Kirjoittaja ealab » 23.04.2011 08:43

Löytyyhän nuita. Hesan ja mansen o. mallikaupoista. Myös http://www.eBay.de, jossa on nyt kaupattavana useita. Vastikään huutelin pelkän Sr2:n korin, uudemman version, jonka laitan suomalaistettuna erään Re460-koriversion tilalle. Liitteessä eräs suomalaistettu versio, edellinen veturinumero, 3207.
Liitteet
P7100074a.jpg
P7100074a.jpg (137.79 KiB) Katsottu 3430 kertaa

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija