Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Yleisin kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 08.02.2006 00:53

Yleisin kaksikiskojärjestelmän suurin etu on yhteensopivuus.
Valmistajia on todella monia, Roco, Trix, Piko, Fleischmann, Hornby international ym.
Myöskin eri valmistajien digitaalijätjestelmät ovat yleensä yhteensopivia Lenz:in kanssa, poikkeuksena tähän taitaa olla vain Fleischmann, jolta tietääkseni olisi myös tulossa Lenz yhteensopiva digitaalijärjestelmä.
Myöskin Märklinin vaunut yleensä käyvät kaksikiskoradalle pyäräkertojen vaihdon jälkeen (Märkinin kaksikiskopyörät ovat tosin erittäin kalliita ja muiden valmistamia pyöräkertoja ei voi yleensä Märklinissä käyttää johtuen erilaisesta akselin mitoituksesta).

Sitten kaksikiskojärjestelmän hyvät ja huonot puolet.

+ Yleensä realistisempi kiskomateriaali (Ei keskinastoitusta).
+ Paljon valmistajia.
+ Pääsääntöisesti yhteensopivat digitaalijärjestemät eri valmistajien kesken.

- Lialle alttiimpi virroitus, kiskot vaativat kohtuu säännöllistä puhdistusta.
- Joidenkin valmistajien varaosien saanti.
- Kiskotuksen valinnassa oltava tarkkana, pyörän laippakoossa isoja eroja eri valmistajien kesken (Esim erooppalainen kalusto ei selviä yleensä amerikkalaisella mitoituksella olevasta kiskotuksesta).

Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 152
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja Jimi » 07.12.2007 16:40

Itse olen vaihtanut Märklinin vaunun akseleihin DC-pyörät. Entiset pyöräkerrat irtosivat akselista aika pienellä vaivannäöllä. Ja hyvin kulkee. Kiskoina olen käyttänyt Fleischmann Profi-kiskoa ja Mehanoa. Jemmassa on myös Pikon ja Liman kiskoja uutta rataani varten, jonka aloitan lähitulevaisuudessa.

Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja Olli » 15.12.2007 12:30

Mitkä kaikki digitaalijärjestelmät ovat yhteensopivia? Ostin juuri Pikon aloitussetin, jolle olisi hyvä saada Rocon veturit digitaalisena liikkeelle.

EDIT: Onkohan setti digitaalinen, jos siinä lukee näin: Lok mit Digitaler Schnittstelle?
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1078
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja ealab » 15.12.2007 13:44

Tuo mukava suomennettuna. Tarkoittaa kyllä digivalmiutta= pistokepaikka. Schnitt= jotain leikkausta, kankaan?, stelle= paikka. Sanakirjasta.

Avatar
Olli
Konduktööri
Viestit: 93
Liittynyt: 28.10.2007 19:30

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja Olli » 16.12.2007 19:08

ealab kirjoitti:Tarkoittaa kyllä digivalmiutta= pistokepaikka.
Eli siis on digitaalinen? Voisi muutes joku vastata tuohon toiseenkin kysymykseen.
http://www.freewebs.com/ollihp/ <--- Kuvauspäiväkirja aloitettu!

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 346
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja markku55 » 16.12.2007 19:30

Jos veturi on digitaalijärjestelmään valmis, ei se tarkoita, että se on digitaalinen, päinvastoin, se on analoginen niin kauan kunnes veturiin asennetaan digitaali dekoderi. Valmius tarkoittaa dekoderin helpohkoa asennetavuutta, eli sille on moninastainen pistoke valmiina veturissa.
Melkein kaikkiin uudempiin vetureihin on dekoderi asennettavissa jos vain tila riittää, ja tietää mihin piuhoihin dekoderin piuhat kytkee.

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 554
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja Jaska » 17.12.2007 09:35

Melkein kaikki kaksikiskopuolen digitaaliset systeemit on DCC-standardin mukaisia. Ainakin olen käsittänyt niin, että oli sitten Piko tai Roco, käy molempiin samanlainen DCC-ajolaite ja DCC-dekooderit.

Itse asensin juuri ikivanhaan lättähattumalliini jälkikäteen ostetun ESU merkkisen DCC-dekooderin ja hetkessä vekotin muuttui digitaaliseksi. Jouduin irrottamaan sen Digitaler Schnittstelle liittimen ja juottamaan piuhat oikeisiin paikkoihin suoraan, mutta ei ollut missään nimessä vaikeaa. Värikoodit, kuvia ja lisää muutenkin aiheesta löytyy tuolta sähköleskusteluitten puolelta. Vaikeampaa oli säätää tuon laitteen osoitetta, mutta sekin onnistui lopulta, kun luin tarkkaan Roco-ohjaimeni manuaalin läpi.

Tex
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2008 17:06

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja Tex » 16.11.2008 17:14

Tilasin Saksasta juuri 3 vaunua Fleischmann HO-järjestelmään. Mokasin heti alkuunsa, yksi olikin Pico, ja toinen Roco (kyseessä ei ollutkaan Fleischmann-only kauppa). Arg.

Saako noihin vaihdettua helposti vaunujen väliset kiinnikkeet, vai tuliko peruuttamaton virhe?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1078
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja ealab » 16.11.2008 19:12

Kytkimet, koplinkit on helppo vaihtaa, jos on NEM-tuppilot. Niihin voi laittaa oikeastaan mitkä tahansa NEM- koplinkit. Jos taas koplingit ovat kiinteästi rakennettu vaunuihin, ja ne tahtoo toisenlaisiksi, niin sitten tuli töitä. Olisi tutkittava, mahtuisiko vaunun alle esim. Rocon, tai Fleisun lähikytkentämekanismit. Jne.

Tex
Ratavartija
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2008 17:06

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja Tex » 16.11.2008 20:00

Jaaha. Mahtaako näissä olla NEM-tuppilot? (Mulle ihan uusi termi / käsite).

Roco 45716 Speisewagen
http://www.modellbahnshop-gera.de/produ ... wagen.html

Piko 95505 Kesselwagen
http://www.modellbahnshop-gera.de/produ ... wagen.html

Jos on, niin silloinko tilataan Fleischmannilta uudet varaosa koplingit?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1078
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja ealab » 17.11.2008 08:01

Tätä voi lähestyä monella tavalla. Voisi käydä Rocon ja Pikon sivuilla vaikka ao. vaunujen kohdilla. Selviää teknisiä yksityiskohtia. Katso myös vaunun alle. Luultavasti koplingit ovat juuri näissä tuppiloissa= "kantikkaat putket". Ja ne ovat todennäköisesti lähikytkentämekanismia. Huomaa, kun kääntää koplinkia sivulle päin, samalla se tulee ulospäin. Näin saadaan vaunut liikkumaan puskintuntumalla myös kaarteissa, osin. Koplinkeja on eri valmistajilla ja ovat vaunuun kiinnitykseltään yhteensopivia. Juuri tuo NEM-tuppilo. Se on osa kansainvälistä standardisointia. Voit hyvin valita esim. Rocolta ainakin kolmea sorttia koplinkeja, joita on NEM- kiinnityksen lisäksi Fleischmannin omaan profi- kiinnitykseen ( hauenpyrstö-?)sopivia. Kokeile erilaisia, mikä on parhaiten sopiva käyttöösi.
Ps. Koplinkeja myydään pienoisrautatieheebeleitä myyvissä kaupoissa. Ainakin Helsingissä ja Tampereella, Risteysasemat.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 241
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja Psi » 17.11.2008 09:27

Tex kirjoitti:Jaaha. Mahtaako näissä olla NEM-tuppilot? (Mulle ihan uusi termi / käsite).
NEM-tuppelolla (tuppilo?) tarkoitetaan eräänlasta istukkaa johonka voidaan vaihtaa kulloinkin radalla käytössä olevat vaunujen väliset kytkimet.

NEM-tuppelosta on mittapiirros ja lisää tekstiä saksaksi MOROPin sivullla:

http://www.morop.org/de/normes/nem362_d.pdf

Valmistajakohtaiset kytkimet ovat suuri ongelma pienoisrautateillä. Alunperin kytkimet olivat sellaisia että ne jättivät vaunujen väliin paljon tyhjää tilaa, koska junien piti taipua jyrkistä lelukaarteista: VR:n/RHK:n minimikaarresäde 150 metriä on H0 (hoonolla)-mittakaavassa 1:87 1,7 metriä!!! Jotta pienoisrautatien vaunut saataisiin lähemmäs toisiaan suoralla radalla pitää kytkimien ikäänkuin tulla ulos vaunusta kaarteessa jotta vaunujen nurkissa olevat puskimet eivät osuisi toisiinsa -- pienoisrautatiellä puskimet harvoin joustavat). Kun puskimet painavat pienoisrautatiellä vastaan ei vaunu pysy kiskoilla kaarteessa.

Toinen ongelma on s-kaarteet. Liian lähellä toisiaan olevissa vaunuissa puskinten puskinlautaset saattavat mennä limittäin ja lukittua.

Jotta siis vaunujen väli saadaan kasvamaan vaunujen mennessä kaarteeseen on kykimen varsi tehty sellaiseksi että kun kytkinvartta vääntää sivulle se tulee samalla ulos. Tätä sanotaan lähikytkinmekanismiksi.
Esimerkki lähikytkinmeanismista:

http://www.morop.org/de/normes/nem352_d.pdf

Jotta kytkinvarsi varmasti kääntyy sivulle on vaunujen välisen kytkimen muodostettava sivuttain jäykkä liitos. H0-mittakaavan peruskytkin (NEM-kytkin tai "Märklin-kytkin") ei ole jäykkä:

http://www.morop.org/de/normes/nem360_d.pdf

Se ei muodosta ikäänkuin jäykkää palkkia vaunujen välile. Kaikki eri valmistajien lähikytkimet sen tekevät. Valitettavasti eri vamistajien lähikytkimet eivät ole yhteensopivia. Siksi valmistajat ovatkin ratkaisseet ongelman siirtymällä yhteiseen NEM-tuppeloon, johonka asiakas saa vaihtaa sellaisen valmistajan kytkimen kun huvittaa. NEM-tuppelo ei aina tarkoita että siinä on lähikytkinmekanismi, mutta vaihtokelpoisuuden se takaa.

Valitettavasti tuo NEM-tuppelo on suurikokoinen, ja etenkin suomalaisten höyryvetureiden pienoismallien valmistajille karja-aura tekee NEM-tuppelon käytöstä mahdottoman. Messinkiveturiharrastajat ovatkin siirtyneet ruuvikytkimen tapaisten jäljitelmien käyttöön, jotka kytketään esikuvan tapaan puskinpalkin koukkuun, eikä ylimääräisiä isoja NEM-tuppeloita asenneta lainkaan. Näiden ruuvikytkinjäljitemien kanssa on kaarresäteiden oltava lovia sillä ne harvoin sallivat työntää junaa muuten kuin puskimien avulla, jolloin esikuvan kaarresädevaatimukset on otettava huomioon. Lisäksi näiden kytkeminen ja irrottaminen liikennöinnin aikana on yleensä hankalaa.

H0 FREMO-radoilla sallitaan vain NEM-kytkin ja muita kytkimiä saa käyttää vain kokonaisina ajettavien runkojen sisällä. Näin varmistetaan että ratalinjan päässä veturi saadaan ajettua rungon toiseen päähän, ja että vaihtotöiden teko onnistuu, kun koskaan ei voi tietää kenenkä vaunu tullaan järjestelytöiden aikana kytkemään kenekin vaunuun.

pekka

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja PeS » 17.11.2008 22:05

Psi kirjoitti:[Messinkiveturiharrastajat ovatkin siirtyneet ruuvikytkimen tapaisten jäljitelmien käyttöön, jotka kytketään esikuvan tapaan puskinpalkin koukkuun, eikä ylimääräisiä isoja NEM-tuppeloita asenneta lainkaan. Näiden ruuvikytkinjäljitemien kanssa on kaarresäteiden oltava lovia sillä ne harvoin sallivat työntää junaa muuten kuin puskimien avulla, jolloin esikuvan kaarresädevaatimukset on otettava huomioon. Lisäksi näiden kytkeminen ja irrottaminen liikennöinnin aikana on yleensä hankalaa.
Meissinkivetureissa ja vaunuissa osin yleistynyt "ruuvikytkinjäljitelmä" toimii kuten lähikytkin. Kytkeytyessään se muodostaa jäykän kokonaisuuden, mutta kytkinkorkeus todellakin on puskinpalkin keskivaiheilla - kuten esikuvassa. Kytkimen varsi kiertää huomaamattomasti puskinpalkin alapuolelta. Lähikytkinmekanismin edellyttämä kulissikaari on piilossa vaunun lattian alla - kiinni kytkinvarressa. Vaunun lattian alla taas on kierteellinen tappi, johon kulissikaari on pujotettu ja johon ruuvattu mutteri estää kaaren luiskahtamisen tapistaan. Kulissikaari/kytkinvarsi-yhdistelmän toisessa päässä kierrejousi, joka palauttaa kytkimen keskiasentoonsa.

Em. kytkin ei kytke automaattisesti, vaan kytkinlenkki on nostettava pinseteillä koukkuun - mieluiten suoralla. Kytkimen sen sijaan voi laukaista Märklin-tyyppisellä irroittimella. Tällaisen kytkimen etuna on sirous ja huomaamattomuus. Messingistä syövytettynä se pitää kuitenkin kasata, juottaa ja virittää, joka vie oman aikansa. Tällaisen kytkimen kasaaminen edellyttää rakentelukokemusta - sen verran pieniä ovat juotettavat liitokset.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 241
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja Psi » 18.11.2008 21:51

PeS kirjoitti:[Meissinkivetureissa ja vaunuissa osin yleistynyt "ruuvikytkinjäljitelmä" toimii kuten lähikytkin. Kytkeytyessään se muodostaa jäykän kokonaisuuden, mutta kytkinkorkeus todellakin on puskinpalkin keskivaiheilla - kuten esikuvassa. Kytkimen varsi kiertää huomaamattomasti puskinpalkin alapuolelta...
Tuo Petrin esittämä ruuvikytkin on itse asiassa varsin erikoinen erikoissovellus aiheesta ruuvikytkin -- on myös aivan ruuvikytkimen näköisiä ja tapaisia, jotka kytketään suoraan koukusta koukkuun, ja näillä ei ole mitään tekemistä lähikytkimen tai lähikytkinmekanismin kanssa.

pekka

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kaksikiskojärstelmä, Roco, Piko, Fleischmann, ym...

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.11.2008 00:06

Psi kirjoitti:
PeS kirjoitti:[Meissinkivetureissa ja vaunuissa osin yleistynyt "ruuvikytkinjäljitelmä" toimii kuten lähikytkin. Kytkeytyessään se muodostaa jäykän kokonaisuuden, mutta kytkinkorkeus todellakin on puskinpalkin keskivaiheilla - kuten esikuvassa. Kytkimen varsi kiertää huomaamattomasti puskinpalkin alapuolelta...
Tuo Petrin esittämä ruuvikytkin on itse asiassa varsin erikoinen erikoissovellus aiheesta ruuvikytkin -- on myös aivan ruuvikytkimen näköisiä ja tapaisia, jotka kytketään suoraan koukusta koukkuun, ja näillä ei ole mitään tekemistä lähikytkimen tai lähikytkinmekanismin kanssa.

pekka
Joo. Nämä kaksi tässä yhteydessä mainittua viritystä (siis Suomi-kaluostossa) kytkevät keskenään yhteen, koska sekä koukut että kytkimet ovat samanlaisia ja samalla korkeudella. Tuossa "kiinteässä" ruuvikytkinjäljitelmässä (siis se jossa ei ole lähikytkinmekanismia) on kuitenkin pieni jousivoimalla toimiva välys: koukkua ei ole juotettu kiinteästi puskinpalkkiin, vaan se pääsee liikkumaan puskinpalkin reiässä. Puskinpalkin takana koukun varressa on työntävä kierrejousi (vähän samantapainen kuin kuulakärkikynässä). Näin ollen koukulla on jonkin verran liikkumatilaa, joka antaa mahdollisuuden tuoda vaunujen puskinlautaset suoralla hieman (ilman vetoa) lähemmäs toisiaan kuin muuten. Vedossa välys sitten "otetaan käyttöön", jolloin puskinlautaset eivät sotkeennu kaarteissa toisiinsa.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija