Märklin järjestemä ja yhteensopivat kolmikiskoveturit.

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Märklin järjestemä ja yhteensopivat kolmikiskoveturit.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Märklinin kolmikoskojärjestelmään löytyy vetureita myös Rocolta ja Pikolta, Pikon veturit on yleensä jo tehtaalla digitaalivastaanottimella varustettu.
Kaikkien valmistajien vaunut yleensä käyvät Märkin radalle.
Märklinillä on kaksi eri digitaalijärjestelmää, vanhempi Delta ja uudempi digitaali, vanhempi Delta systeemi on yhteensopiva uuden digitaalijärjestelmän kanssa.
Vanhassa Delta järjestelmässä suurin puute oli vain 6 veturin ositteet, eli samalla rataosuudella pystyi ajamaan vain kuudella veturilla samaan aikaan.
Uudessa digitaalijärjestelmässä osoitteita on 99, jotenka normaalille kotiradalle aivan riittävästi.
Märklinillä on kolmea eri kiskotyyppiä, vanhin näistä on M kisko joka on täys metallinen ratapengertä myöten.
Uudempi C kisko on taas ratapenkereellä, kun taas K kisko on penkatonta.
Kaikkiin näihin löytyy niin sanottu adapterikiskot jolla eri kiskotyyppejä voi yhdistää toisiin.

Sitten Märklin järjestelmän hyvät ja huonot puolet.

+ Erittäin hyvä virroitus, junat harvemmin pysähtelee virroitus ongelmiin radalla.
+ Jopa digitaalina nykyään todella edullinen hankintahinnaltaan, niin myös veturit, vaunut kuin kiskotkin (Perus veturin digitaalidekooderit jopa alkaen 10€ kpl).
+ Minimi vaihde ja kaarremitoitus on todella jyrkkää ja sopii hyvin pieniin tiloihin.
+ Kaikkien valmistajien vaunukalusto pääsääntöisesti käy Märkin radalle.
+ Kestävä rakenne ja varaosien saanti myös vanhoihin malleihin.

- Rumentavat näppylät kiskojen keskellä (Niin sanottu kolmas kisko).
- Suurehkot pyöränlaipat.
- Veturit ei yhteensopivia kaksikiskojärjestelmän kanssa, vaunutkin vain pyöräkertojen vaihdon jälkeen.