Aloittelijan kysymyksiä

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja ealab »

No nyt pata kattilaa soimaa! Itse tunnustan käyttäväni analogi- jaksosuhdesäätöjä kotiradassani. Raiteisto hoidetaan releistöllä (astl, n. 80 relettä). Siis aivan kivikautista. Ei digiä, huh! Ajelut eivät onnistu? Ps. Digivalmiutta alkaa kyllä löytyä myös suomalaiskalustosta.
Zimonen

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja Zimonen »

okeskira kirjoitti:
Zimonen kirjoitti:Eli jos ostan noita kääntäjiä nii vaihteet kääntyy ittestään?
Kääntäjä tarvitsee tietysti ohjauksen jostain, eli pelkällä kääntäjällä jota ei ole kytketty mihinkään et tee mitään. Analogisissa järjestelmissä näkee usein vaihteenkääntölaatikoita, jotka siis kytketään vaihdemoottoreiden ja muuntajan aux-ulostulon väliin. Esimerkiksi http://piko.de/produkt_db/check.php?pag ... 0&id=55260 pystyy ohjaamaan neljää vaihdetta.
Toimiiko toi vaihteenkääntölaatikko sitten myös digitaalisessa?


Kiitos kaikille vastauksista.
okeskira

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja okeskira »

Zimonen kirjoitti:Toimiiko toi vaihteenkääntölaatikko sitten myös digitaalisessa?
Toimii ihan yhtä hyvin. Ne vaihdemoottorit ei ole missään sähköisessä yhteydessä itse rataan, eli mikään mitä kiskoissa liikkuu ei vaikuta vaihteisiin.

Sen laatikon sisällön voi askarrella itsekin erittäin helposti, kysehän on vain solenoidin ohjaamisesta painonapeilla. Aloittelijalle tietysti helpoin vaihtoehto on ostaa aluksi tuommoinen 12 euron laatikko ja rakennella jatkossa itse jos halua löytyy.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja PeS »

markku55 kirjoitti: Juuri näin, ja jos yllämainitsemasi mielipiteet toimisivat myös kertomissasi "totuuksissa", et kirjoittaisi, että aloittelijan kannattaa aina valita kaksikiskojärjestelmä koska tilanne on juuri se mitä esitätkin yllä, eli et tiedä mitkä on uuden harrastajan tavoitteet.
Jos kirjoittaisit, että sinun harrastustavalle ei oikeastaan muuta vaihtoehtoa ole kuin kaksikiskojärjestelmä, niin se olisikin jo aivan eri asia, eikä ehdoton totuus ja kolmikiskojärjestelmän tuomio :wink:
Jos esitän puhtaasti henkilökohtaisen mielipiteen, niin sanoisin, että kolmikiskojärjestelmää ei aloittelijan tai kenenkään muunkaan kannata valita. Mielipidehän on siinä mielessä huono - tai helppo - argumentti, että sitä ei tarvitse millään tavalla perustella. Se yhtä helppoa kuin sanoisi, että Pepsi on parempaa kuin Cokis. Koska sekä kaksikisko- että kolmikiskojärjestelmään liittyy paljon plussia ja miinuksia, on kuitenkin parempi pitäytyä niiden esittämisessä kuin puhtaissa mielipiteissä. Kaksikiskojärjestelmään liittyy enemmän plussia kuin kolmkikiskoon. Nämä on esitetty jo lukuisissa keskusteluissa eri foorumeilla ja tässäkin keskustelussa niistä on noussut esille useita. Keskustelusta syntyy sen sijaan puhdasta jankuttamista, jos pitäydytään pelkästään mielipiteissä tai mielikuvissa.

Jos tarkoitat "minun harrastustavallani" suomalaisen kaluston rakentamista, niin suomalaista kalustoa voi rakentaa sekä kaksikisko- että kolmikiskojärjestelmään. Onpahan tullut kokeiltua molemmilla tavoilla. Kaksikiskojärjestelmään itse rakentaminen on vain huomattavasti helpompaa. Mielestäni suomalaisen kaluston rakentamisen käsittely tässä yhteydessä menee kuintenkin jo aiheen ulkopuolelle -tosin on sekin yksi iso plussa kaksikiskojärjestelmän puolelle :lol:
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja PeS »

markku55 kirjoitti:Oma mielipiteeni on se, että on sitten tarkoitus aloittaa millä kiskojärjestelmällä tahansa, on digitaalinen systeemi se ainoa oikea, analogisuus on kiviaikaa ja sopinee suomalaiskaluston alusta asti itse rakentaville, mutta jos on tarkoitus myös ajaa radalla, on vaihtoehtoina vain digitaalisuus.
Ealabin tapaan tunnustaudun analogisen järjestelmän käyttäjäksi. Digitaalitekniikka on kuitenkin nykyaikaa, joka varmasti kiehtoo monia - varsinkin nuorempia harrastajia. Suomalaiskaluston rakentajista enemmistö näyttäisi jo asentavan itse rakentamiinsa vetureihin digitaalilutikat. Esimerkiksi vauhdilla käynnistynyt Fremo-moduuleiden rakentaminen näyttäisi perustuvan puhtaasti digitaalitekniikkaan. Toisaalta ei ole mitään estettä ottaa analogisesti sähköistetyllä radalla käyttöön digitaalijärjestelmää, jos sellaisesta joskus innostuu. Päinvastoin katkoihin perustuvalla radalla vaikkapa vianetsintä on juuri katkojen avulla helpompaa, jos rata olisi vain yhtä suurta virtapiiriä - kuten digitaalisella radalla voi olla.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja markku55 »

PeS kirjoitti:
Jos esitän puhtaasti henkilökohtaisen mielipiteen, niin sanoisin, että kolmikiskojärjestelmää ei aloittelijan tai kenenkään muunkaan kannata valita. Mielipidehän on siinä mielessä huono - tai helppo - argumentti, että sitä ei tarvitse millään tavalla perustella. Se yhtä helppoa kuin sanoisi, että Pepsi on parempaa kuin Cokis. Koska sekä kaksikisko- että kolmikiskojärjestelmään liittyy paljon plussia ja miinuksia, on kuitenkin parempi pitäytyä niiden esittämisessä kuin puhtaissa mielipiteissä. Kaksikiskojärjestelmään liittyy enemmän plussia kuin kolmkikiskoon. Nämä on esitetty jo lukuisissa keskusteluissa eri foorumeilla ja tässäkin keskustelussa niistä on noussut esille useita. Keskustelusta syntyy sen sijaan puhdasta jankuttamista, jos pitäydytään pelkästään mielipiteissä tai mielikuvissa.

Jos tarkoitat "minun harrastustavallani" suomalaisen kaluston rakentamista, niin suomalaista kalustoa voi rakentaa sekä kaksikisko- että kolmikiskojärjestelmään. Onpahan tullut kokeiltua molemmilla tavoilla. Kaksikiskojärjestelmään itse rakentaminen on vain huomattavasti helpompaa. Mielestäni suomalaisen kaluston rakentamisen käsittely tässä yhteydessä menee kuintenkin jo aiheen ulkopuolelle -tosin on sekin yksi iso plussa kaksikiskojärjestelmän puolelle :lol:
Olet sinä PeS melkoinen jässikkä, et lainkaan ajattele sitä, mikä merkitys sinun todella friikkinä harrastajana on uusien harrastajien mielipiteisiin, tai sitten ajattelet sitä ihan kovastikin, liekö saat jopa avustusta tuohon jämäkkään päämäärääsi?

Olin jo kirjoitellut pitkät litanniat edellisiin juttuihin perustuen, mutta ne meni jonnekin bittiavaruuteen kaikessa kiihkossa painetun enterin mukana, joten yritän kirjoitella asiat jotenkin samalla tavalla uudestaan, josko nyt menisi kohdalleen tuo send-näppäin.

Toistan siis mielipiteeni:

- Ensinnäkin, en ymmärrä tuota vimmaa väittää Märkliniä mahdotomaksi harrastajan valinnaksi?

- Toiseksi en ymmärrä sitä, ettei Märklin voisi olla lopullinen ratkaisu kenelle vain. Miten lie käynee Hampurin maailman suurimman pienoisrautatieradan, siinä lienee suurin osa kolmikiskoa ja hyvin menee perille yleisölle. Konkurssi lienee jatkossa PeS:n mielestä ainoa vaihtoehto?

- Olen siirtynyt keräämään N-skaalan kalustoa tilanpuutteen takia, mutta koen edelleen kaiken N-skaalan sähköistämisen ongelmaksi, jopa N-skaalan modulit on jo ongelma, vaikka kyse on vain lyhyestä pätkästä rataa.

PeS on kova kaveri, jolla ei ole käsitystä siitä, mitä suuri harrastajien joukko ajattelee tai tekee.
Väitän, että suurin osa harrastajista ei edes ole näillä sivustoilla, saatikka osallistu keskusteluun, eli me olemme ihan omassa pikku maailmassamme tietämättä todellisesta porukan mielipiteista saatikka määrästä.
Näin se vaan on, me olemme se pieni "kärki" jonka mielipiteillä ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta!
Silti, Märklin on hieno valmistaja jonka mallistossa on eniten äänellisiä vetureita vakiona! :D
Viimeksi muokannut LOK, 15.12.2017 05:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Viestiä siistitty.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja PeS »

markku55 kirjoitti:...liekö saat jopa avustusta tuohon jämäkkään päämäärääsi?
Kerro lisää. Tämä kuulostaa peräti villiltä salaliittoteorialta :lol:
markku55 kirjoitti:Ensinnäkin, en ymmärrä tuota vimmaa väittää Märkliniä mahdotomaksi harrastajan valinnaksi?
Eihän se mahdoton ole - hyvinkin mahdollinen, kuten monet ovat havainneet. On kuitenkin olemassa monipuolisempia vaihtoehtoja. Eiköhän sekin ole tullut jo selväksi, että havaintoni asiasta perustuvat käytännön kokemuksiin sekä kolmikiskoradan että kaksikiskoradan rakentamisesta.
markku55 kirjoitti:Toiseksi en ymmärrä sitä, ettei Märklin voisi olla lopullinen ratkaisu kenelle vain.
Aivan hyvin voi olla. Tässäkin on olemassa monipuolisempia vaihtoehtoja. Silloin kun joku on aloittamassa harrastusta ja kysyy muiden harrastajien kokemuksia eri järjestelmistä, niin silloinhan ominaisuudet on hyvä nostaa esille. Plussia ja miinuksia kertyy kummallekin puolelle - kaksikiskopuolelle plussia enemmän. Toisaalta yksittäinen harrastaja voi antaa tietyille plussille tai miinuksille muita suuremman painoarvon, joka sitten lopulta ohjaa johonkin tiettyyn lopputulokseen.
markku55 kirjoitti:jopa N-skaalan modulit on jo ongelma, vaikka kyse on vain lyhyestä pätkästä rataa.
Johtuvatko moduuleissa havaitsemasi ongelmasi siis N-skaalassa käytetystä kaksikiskojärjestelmästä?
markku55 kirjoitti:Väitän, että suurin osa harrastajista ei edes ole näillä sivustoilla, saatikka osallistu keskusteluun, eli me olemme ihan omassa pikku maailmassamme tietämättä todellisesta porukan mielipiteista saatikka määrästä.
Tämä on varmasti totta, mutta eikös tämmöisessä keskustelussa itse kukin vain edusta omaa itseään. Toinen seikka taas on se, kuinka laaja on yksittäisen harrastajan tuttavapiiri, jossa näitä asioita harrastetaan ja kuinka laajalti harrastuskokemuksista tietoja vaihdetaan.
Zimonen

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja Zimonen »

Onko märklin 29205 junarata digitaalinen? Paketissa lukee delta.. Saisin 78€.. Tossa näkyy olevan penkallista kiskoa ilmeisesti ympyrän malliin, sitten pieni höyryveturi ja 4 vaunua ja tietenkin muuntaja.. Se on kuvassa melko iso.. Onko toi siis kunnon Digítaalinen rata?


Sitten, Jos ostaisin analogisen radan, niin mitä kaikkea digitalisoimiseen tarvii? Ainakin vissiin Märklin - Delta-ohjain 66045 on sopiva?
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Zimonen kirjoitti:Onko märklin 29205 junarata digitaalinen? Paketissa lukee delta.. Saisin 78€.. Tossa näkyy olevan penkallista kiskoa ilmeisesti ympyrän malliin, sitten pieni höyryveturi ja 4 vaunua ja tietenkin muuntaja.. Se on kuvassa melko iso.. Onko toi siis kunnon Digítaalinen rata?

Sitten, Jos ostaisin analogisen radan, niin mitä kaikkea digitalisoimiseen tarvii? Ainakin vissiin Märklin - Delta-ohjain 66045 on sopiva?
Delta on tavallaan pienois-digitaalijärjestelmä. Märklinin digitaalijärjestelmässä voi ohjata 80 veturia, Deltassa viittä. Tarkoista eroista en ole ihan varma, mutta Delta-veturit sopivat normaaliin digitaalijärjestelmään ongelmitta.
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Ilmeisesti toi: http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=80922282 . Ei oo digipakkaus, veturissa on vain valmiiksi asennettuna delta-piiri.

M 66045 voi ohjata 4:ä veturia yht'aikaa. Sillä voi myös käyttää yhtä digiveturin lisätoimintoa, esim valot, mutta tuo on veturikohtainen juttu. Lisäksi siihen saa 1 lisäohjaimen, jolla voi ohjata osoitteeseen 80 asetettua veturia. Delta-piirillä, joka on rajoitettu versio c80-docooderista, varustettujen vetureiden ajo-ominaisuudet ovat suoraan sanottuna varsin kehnot digitaali/delta ajossa. Analoogisena ihan kelvolliset. Tosin , mulla on kans sama veturi mitä tos pakkaukses, johon laitoin delta decooderin ja ihan hyvin kulkee myös digitaaliajossa. Riippuu ihan veturin moottorin tyypistä ja välityksistä miten toimii delta tai 6080 piireillä. [(siis vanhas 3000ssa on SFCM) (SFCM=pieni levykollektori moottori)]

Märklin Systems Mobile Station (MS) 60652 on nykyisellään kaikkein halvin M:n omalla nimellä myymä 3-kisko digiajolaite, mallikaupas 164€. Lisäksi tarttee muuntajan. Tolla ei voi ohjata vaihteita niiku ei 66045kään. Halvemmalla saa MS:n alotuspakkauksen mukana, mutta se on hieman eri laite. Alotuspakkauksen MS:n max virta on 1.2A kun taas aidon erikseen myytävän 1.9A. Huuto.netissä myytävät MS:ät on alotuspakkauksista otettuja.

Muuten, Märklin kykenee nykyään enemmänkin kuin 80 veturin ohjaukseen, voin tarkentaa myöhemmin
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 952
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja PeS »

markku55 kirjoitti:jopa N-skaalan modulit on jo ongelma, vaikka kyse on vain lyhyestä pätkästä rataa... nimenomaan, kolmikiskojärjestelmällä ei ongelmia yksinkertaisesti ole!!
Montako N-skaalan moduulia olet rakentanut? Montako kolmikiskomoduulia olet rakentanut? Montako kaksikiskomoduulia olet rakentanut? Olisi mielenkiintoista kuulla, minkälaisia käytännön ongelmia olet eri järjestelmän projekteissa kohdannut (eroja moduulien rakentelussa oletettavasti ei vielä silloin synny, kun rakennetaan linjamoduuleita - tosin kolmikiskofleksin sorastaminen on jossain määrin tarkempaa touhua kuin kaksikiskofleksin). Yhtä lailla olisi mukava kuulla vertailutietoa kolmikiskoradaltasi tai mahdolliselta kaksikiskoradaltasi. Voin omalta osaltani tehdä koosteen omien projektieni plussista ja miinuksista. Sitten voimme verrata, minkälaisia painoarvoja erilaisille järjestelmän ominaisuuksile annamme. Tällaisista käytännöllisistä havainnoistahan voi mahdollisesti olla hyötyä muillekin tätä foorumia seuraaville. Pitäisikö tätä varten avata uusi topic? Kuvia sitten myös mukaan!

Noin yleisesti ottaen voinemme todeta, että tämä keskustelu ei enää etene. Sinä jatkat harrastustasi Märklinin parissa ja minä kaksikiskojärjestelmän parissa. Loppupeleissähän olennaisinta on kuitenkin vain se, että ratoja, lohkoja tai moduuleita syntyy ja niitä tuodaan rohkeasti näytteille - ei se mihin virtajärjestelmään ne perustuvat (vaikka niiden kesken onkin eroja).
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tästä järjestelmien paremmuudesta on jo enemmän tai vähemmän kiinnostavaa luettavaa sivutolkulla www.rautatie.org palstalla otsikolla Märklin - puolesta ja vastaan. Melkeinpä olettaisin, että siellä on jo kirjoitettuna se informaatio, mitä järjestelmävalinnasta on (ja paljon muutakin) ja kiihkeän debatin uudelleenlämmittely tällä foorumilla on hyödytöntä, jopa turhauttavaa useimmille lukijoille. Päätös järjestelmävalinnasta voi silti olla aloittelijalle vaikea. Hienoja ratoja saa tehtyä molemmilla tavoilla ja itse en ainakaan julkea sanoa kumpi valinta olisi juuri alkuperäissen kysyjän lähtökohdista se parempi. Jos voit liittyä johonkin kerhoon, kannattaa huomioida, että sieltä kautta voi saada merkittävää tukea harrastuksen alkuvaiheessa. Tuki voi olla jompaan kumpaan järjestelmään painottunutta.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Hyvin sanottu Jaska, ja vieläpä mitään järjestelmää mollaamatta :D
EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja EMD F7 »

Muuten, M:ltä saatavana myös n.150€ pakkauksia, joissa on monen junan ohjaamiseen sopiva laite mukana.
http://maerklin.de/de/produkte/tools_do ... nbank.html
Toi ohjauslaite on sukua 66045:elle. Sillä voi ohjata ainakin 4:ää veturia.
Hinta on sitte Suomessa toi sama, kiitos M:n uusien jälleenmyyjämääräysten.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Alottelija

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Märklinin Mobilestationia, 18W muuntajalla ja liitinraiteella saa eBaysta kolmellakympillä + rahti 16€.
http://cgi.ebay.de/MARKLIN-60652-60651- ... dZViewItem
Vastaa Viestiin