Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Valvoja: Hermanni
Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Suomen Rautatiemuseo
Tampereen Risteysasema, Roco, Märklin ym, myös jonkin verran Suomalaista materiaalia.
Risteysasema Tampere, Roco, Märklin ym.
Tampereen Pienoismallimarket, ajoneuvoja, Life Like, Brawa
Helsingin Mallikauppa, Roco, Märklin ym.
Helsinki Hobbypoint, Märklin, Piko, Fleischmann.
Helsingin Tietonikkari, Mehano.
Helsinki Soundcenter, Roco
Paikkakunta tuntematon, Pienoismallivarikko
Suomen Rautatiemuseo
Tampereen Risteysasema, Roco, Märklin ym, myös jonkin verran Suomalaista materiaalia.
Risteysasema Tampere, Roco, Märklin ym.
Tampereen Pienoismallimarket, ajoneuvoja, Life Like, Brawa
Helsingin Mallikauppa, Roco, Märklin ym.
Helsinki Hobbypoint, Märklin, Piko, Fleischmann.
Helsingin Tietonikkari, Mehano.
Helsinki Soundcenter, Roco
Paikkakunta tuntematon, Pienoismallivarikko
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Onhan Turussakin eräs lelukauppa http://leluliike.net/ joka myy märklineitä. Hinnat vaan on sikakalliit.
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Nyt tulee pienimuotoinen purkaus. Ylläpito saa vapaasti siirtää tämän viestin sopivammalle alueelle, jos on sitä mieltä. Koetan pysytellä rakentavassa hengessä.
Haki Googlesta asiaa kuin asiaa, yleensä tulossivun alkuun ilmestyy muutama ns. sponsoroitu linkki ja sivun reunapalkki on täynnä mainoksia.
Yks poikkeus sääntöön kuitenkin on.
Jos Googleen tekee haun sanalla "pienoisrautatie", ensimmäinen kauppiaaseen kohdistuva osuma on toisen sivun neljäs. Yhtäkään mainosta ei ole näkyvissä missään. Tietysti jatkuvassa mainosten tulvassa on lohdullista saada pieni tauko, mutta juuri tässä yhteydessä pidän ilmiötä lievästi huolestuttavana. Eivätkö suomalaiset pienoisrautatiekauppiaat kenties ole huomanneet Googlen tarjoamia mahdollisuuksia?
Itse haluaisin nähdä harrastuksellamme hieman kaupallista tukea, markkinointia ja sitä kautta jonkinasteista kasvua. Kasvusta seuraisi esimerkiksi se, että jossain vaiheessa voisi jonkun olla järkevääkin ottaa riski ja tuottaa kaupallinen sarja suomalaiskaluston malleja, kun olisi riittävä todennäköisyys, että niistä saisi rahansa pois. Kenenkään henkilökohtaisesta mallailusta tai rakentelusta tämä ei missään tapauksessa olisi pois - päinvastoin: kun saadaan uusia ihmisiä harrastuksen pariin, saadaan uusia käsiä tekemään ja aivoja ajattelemaan.
Aina kun PoRha esittelee näyttelyrataansa (jossa ajetaan hirveän kokoisella maisemoimattomalla palakiskoradalla tehdasvalmisteisella saksalaiskalustolla - se toimii samalla tekniikan testialustana), ihmiset kysyvät mistä "näitä" saa ostaa ja onko meillä kenties "näitä" myynnissä. Potentiaalia näköjään olisi, jos hiukan markkinoisi. Mieleen on tullut pitäisikö sivubisneksenä ruveta pitämään pienoisrautatiekauppaa...
Sanottakoon se vielä, että minusta on hienoa, että aika ajoin tehdään suomalaiskaluston rakennussarjoja. Toivoisin vain, että sitä tapahtuisi enemmän ja että joskus tulisi myös valmismalleja, joita voisi myydä sellaisillekin, joilla ei taito, uskallus tai kiinnostus riitä messinki- tai uretaanisarjan kokoamiseen. Kaikkein mieluiten ihmiset haluavat malleja itselleen tutuista junista...
Esim. Hampurin Miniatur Wunderlandissa on Skandinavian osastossa myös Suomi-nurkka, mutta siellä ei ilmeisesti ole yhtäkään junamallia - miksiköhän? (Vai onko?)
Haki Googlesta asiaa kuin asiaa, yleensä tulossivun alkuun ilmestyy muutama ns. sponsoroitu linkki ja sivun reunapalkki on täynnä mainoksia.
Yks poikkeus sääntöön kuitenkin on.
Jos Googleen tekee haun sanalla "pienoisrautatie", ensimmäinen kauppiaaseen kohdistuva osuma on toisen sivun neljäs. Yhtäkään mainosta ei ole näkyvissä missään. Tietysti jatkuvassa mainosten tulvassa on lohdullista saada pieni tauko, mutta juuri tässä yhteydessä pidän ilmiötä lievästi huolestuttavana. Eivätkö suomalaiset pienoisrautatiekauppiaat kenties ole huomanneet Googlen tarjoamia mahdollisuuksia?
Itse haluaisin nähdä harrastuksellamme hieman kaupallista tukea, markkinointia ja sitä kautta jonkinasteista kasvua. Kasvusta seuraisi esimerkiksi se, että jossain vaiheessa voisi jonkun olla järkevääkin ottaa riski ja tuottaa kaupallinen sarja suomalaiskaluston malleja, kun olisi riittävä todennäköisyys, että niistä saisi rahansa pois. Kenenkään henkilökohtaisesta mallailusta tai rakentelusta tämä ei missään tapauksessa olisi pois - päinvastoin: kun saadaan uusia ihmisiä harrastuksen pariin, saadaan uusia käsiä tekemään ja aivoja ajattelemaan.
Aina kun PoRha esittelee näyttelyrataansa (jossa ajetaan hirveän kokoisella maisemoimattomalla palakiskoradalla tehdasvalmisteisella saksalaiskalustolla - se toimii samalla tekniikan testialustana), ihmiset kysyvät mistä "näitä" saa ostaa ja onko meillä kenties "näitä" myynnissä. Potentiaalia näköjään olisi, jos hiukan markkinoisi. Mieleen on tullut pitäisikö sivubisneksenä ruveta pitämään pienoisrautatiekauppaa...

Sanottakoon se vielä, että minusta on hienoa, että aika ajoin tehdään suomalaiskaluston rakennussarjoja. Toivoisin vain, että sitä tapahtuisi enemmän ja että joskus tulisi myös valmismalleja, joita voisi myydä sellaisillekin, joilla ei taito, uskallus tai kiinnostus riitä messinki- tai uretaanisarjan kokoamiseen. Kaikkein mieluiten ihmiset haluavat malleja itselleen tutuista junista...
Esim. Hampurin Miniatur Wunderlandissa on Skandinavian osastossa myös Suomi-nurkka, mutta siellä ei ilmeisesti ole yhtäkään junamallia - miksiköhän? (Vai onko?)
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Jossain Miniatur Wunderlandista kertovassa lehtijutussa oli syy tuohon. Suomalaisia junia ei ole mukana sen takia, koska Suomessa on eri raideleveys kuin keski-Euroopassa ja sen vuoksi saksalaiskalusto ei voi liikkua "kunniakkaasti Suomen maaperällä"Esim. Hampurin Miniatur Wunderlandissa on Skandinavian osastossa myös Suomi-nurkka, mutta siellä ei ilmeisesti ole yhtäkään junamallia - miksiköhän? (Vai onko?)
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja
Veikkaisin, että Rocolla mittaillaan Sr2 menekkiä ja tuumitaan siltä pohjalta mitä tehdä. Sr2 tuli helposti maalaamalla jo valmis veturi eri väreihin. Menekki ilmeisesti oli jonkinlainen, koska sitä alkuperäistä erää (vanhalla V-tunnuksella kyljessä) ei enään ole jälleenmyyjillä ja uusi eräkin päätettiin tehdä. Uskoakseni Sr2-veturia päätyi myös ulkomaisten harrastajien vitriineihin melkoisesti. Varmaankin he miettivät, kannattaisiko tehdä jotain vaunuja lisäksi, kun veturi jo löytyy ennestään. Olisihan huomattavasti helpompaa saada kaupaksi kokonainen juna, kuin pelkkä veturi.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 233
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Kyllähän Rocolla oli myös Suomalainen siirtoseinävaunu tuotannossa samaan aikaan sr2:n kanssa.
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Oli myös 2- akselinen säiliövaunu Kemiran tekstein ja symbolein. Olisiko Esim. Rocon valmistamat Suomi- henkilövaunutkaan täysversioita. Ehkä vain Suomi- maalattuna. Voisi ajatella tehtävän Suomi- täysversiota käsityönä, kuten nyt harrastajat tekevät itselleen. Kuka niitä ostaisi. Maksaisivat ehdottomasti liian paljon. Suomessa tehtynä!
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Suomalaisista vaunuista on vähän huono puhua, sillä sen koommin siirtoseinävaunu kuin kemiran säiliövaunukaan eivät ole koskaan liikkuneet Suomessa. VR:llä ei ole ollut edes vähän Rocon siirtoseinävaunua muistuttavaa vaunua liikenteessä. Kemiran vaunun osalta yhteys Suomeen taas on samaa luokkaa kuin Nokian väreissä aikanaan olleella DB:n akkukiskobussilla.Samuelsson kirjoitti:Kyllähän Rocolla oli myös Suomalainen siirtoseinävaunu tuotannossa samaan aikaan sr2:n kanssa.
Valitettavasti siis Sr2 on edelleen ainoa Rocon malli jota voidaan kutsua oikeasti suomalaiseksi.
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja
Lieneekö kuitenkin niin että Sr2 tehtiin siksi että keski-Euroopassa on keräilijöitä, jotka kerää kaikkia Lok 2000 / Re 460 -veturimallin variaatioita. Yksi variaatio lisää syntyi helposti maalaamalla eksoottisiin suomalaisväreihin.Jaska kirjoitti: -- Varmaankin he miettivät, kannattaisiko tehdä jotain vaunuja lisäksi, kun veturi jo löytyy ennestään. Olisihan huomattavasti helpompaa saada kaupaksi kokonainen juna, kuin pelkkä veturi.
Olisipa kiva tietää montako sataa veturia suomeen on myyty ja montako tuhatta niitä on mennyt keski-Eurooppaan. En jaksa uskoa että Sr2-mallin menekillä on mitään yhteyttä mahdollisten muiden Suomi-mallien ennustettavaan menekkiin.
pekka
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Kenen oli ne Railship vaunut, ja oliko nekään Suomessa käytettyjen mukaisia?
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Railship-vaunuja tuotti ainakin Electrotren. Ne olivat justiinsa samoja kuin Suomessa liikkuneet, tosin teleistä en ole aivan satavarma. Täydestä menevät kuin väärä raha.markku55 kirjoitti:Kenen oli ne Railship vaunut, ja oliko nekään Suomessa käytettyjen mukaisia?
Rocolla on tai on ollut kyllä tuotannossa muitakin Suomessa liikkuneita, ns. junalauttavaunuja. DB:lle rekisteröityjä ruskeita teräskelavaunuja (niitä joissa kolmeosainen "teleskooppikatto") on näkynyt muutaman vaunun nippuina, samoin joitain VTG:n neliakselisia säiliövaunuja. Ruotsalaisen Green Cargon pitkiä neliakselisia avovaunuja liikkuu myös paljon suomessa, mutta mahtaako niitä löytyä mallina?
Myös venäläisiä vaunutyyppejä löytyy kymmeniä eri valmistajilta. Vaikkapa parista junalauttavaunusta ja muutamasta venäläisestä vaunusta saisi koottua kohtuullisen vakuuttavan suomalaisen junan. Myös Sr2:lla vedetään jonkinverran tavaraa Vainikkalasta joten veturivalinta on kyllä luoteva myös venäläisen junarungon keulille.
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja
Näin olen ymmärtänyt asian. Rocon politiikastahan saatiin jonkinlainen kuva silloin, kun ensimmäinen Suomi-versio tehtiin. Suomen päässä eräs tuttu harrastaja nimittäin toimitti Rocolle valokuvat, piirrokset yms. materiaalit mallin suomalaistamista varten. Jos oikein muistan, niin ensimmäistä maalausversiota valmistettiin 3000 kpl pääasiallisesti eurooppalaisia keräilijöitä varten.Psi kirjoitti: Lieneekö kuitenkin niin että Sr2 tehtiin siksi että Keski-Euroopassa on keräilijöitä, jotka kerää kaikkia Lok 2000 / Re 460 -veturimallin variaatioita.
Tästä asiasta voidaan esittää ainoastaan spekulaatioita. Veikkaukseni on, että myyntimäärä Suomeen on 200-300 kpl, joka voi tosin olla virheellinen.Psi kirjoitti: Olisipa kiva tietää montako sataa veturia Suomeen on myyty ja montako tuhatta niitä on mennyt keski-Eurooppaan. En jaksa uskoa että Sr2-mallin menekillä on mitään yhteyttä mahdollisten muiden Suomi-mallien ennustettavaan menekkiin.
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Tässä lienee sellainen noidankehä meneillään, eli harrastuksen yleistymisen esteenä on valmiin aloittelijalle sopivan kaluston saatavuuden heikkous ja kun harrastus ei yleisty, ei toisaalta kannata mitään valmistaa eikä kauppoja perustaa. Minusta on varsin mielenkiintoista, että esim. norjalaisesikuvaa saa asukaspohjaan nähden todella hyvin. Tämä varmasti ruokkii sikäläistä harrastusta.
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Norjan asukaluku on pienempi kuin Suomen, eli noin 4,7 miljoonaa. Silti Norja lienee Pohjoismaista aktiivisin pienoisrautatiemaa: Norjassa on puhtaita pienoisrautatiealan lehtiä (joita ei ole edes Ruotsissa), kymmenittäin alan kauppoja ja kerhojakin kolmisenkymmentä. Norjassa myös yhdistykset ovat järjestäytyneet jonkinlaiseksi "Pienoisrautatiekerhojen Keskusliitoksi", jonka tarkoituksena harrastuksen popularisointi. Kansallisista aiheista on saatavilla monenlaisia valmismalleja http://www.mjf.no/ . Norjalaisten valmismallien synnystä liikkuu kertomus: norjalainen kauppias ja pienoisrautatieharrastaja ehdotti Limalle tehtäväksi norjalaista peruspakkausta. Lima ei tähän suostunut, ellei kauppias ollut valmis maksamaan itse koko lystiä. Kauppiashan otti riskin, maksoi lystin, peruspakkauksesta tuli huippusuosittu ja tämän jälkeen monet eurooppalaiset tehtaat ryhtyivät valmistamaan omalla riskillään norjalaisia malleja.Jaska kirjoitti:Tässä lienee sellainen noidankehä meneillään, eli harrastuksen yleistymisen esteenä on valmiin aloittelijalle sopivan kaluston saatavuuden heikkous ja kun harrastus ei yleisty, ei toisaalta kannata mitään valmistaa eikä kauppoja perustaa. Minusta on varsin mielenkiintoista, että esim. norjalaisesikuvaa saa asukaspohjaan nähden todella hyvin. Tämä varmasti ruokkii sikäläistä harrastusta.
Onko norjalainen ihmisluonne sellainen, että he kykenevät erityisen hyvin puhaltamaan samaan hiileen?
Re: Suomalaisia pienoisrautatiekauppoja.
Kyllähän Rocokin voisi teoriassa tehdä ns Suomalaisen peruspakkauksen, Rocolta kun löytyy Sr2 ja muutamia Railship vaunuja jotka Suomessa liikkuu....
Niin kuin PeS tuossa mainitsi, taitaa norjalaisilla harrastajilla olla huomattavasti kitkattomampaa tämä yhteistyö.......
Niin kuin PeS tuossa mainitsi, taitaa norjalaisilla harrastajilla olla huomattavasti kitkattomampaa tämä yhteistyö.......
Ylläpito