Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Moderator: Hermanni

jartsa

Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)

Post by jartsa »

K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Last edited by LOK on 06.07.2018 05:32, edited 2 times in total.
Reason: Keskustelut Märklin-raiteen 2-kiskokäyttöön muuntamisesta koottu omaksi ketjuksi.
DJK

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Post by DJK »

jartsa wrote:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.
Tony
Lämmittäjä
Posts: 173
Joined: 21.03.2007 14:41

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Post by Tony »

DJK wrote:
jartsa wrote:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.
Jätetään heti alkuun väliin se ikuinen pyörästönormi vääntö ja pysytään ihan Märklin raiteiden sähköisissä ominaisuuksissa. ;)

Olen tätä asiaa tutkinut lähinnä raidevirtapiirien suunnittelun yhteydessä. Seuraavat tiedot olen saanut kokeellisesti vaihteita ja raiteita tutkimalla. K-raiteet ovat tehtaalta tullessaan eristettyjä. Lisäksi pitkät K-vaihteet mukaanlukien pitkä risteysvaihde ovat eristettyjä. Lyhyet K-vaihteet, risteysvaihde ja kaarrevaihteet taas eivät ole eristettyjä. Näitä ei siis ainakaan suoraan tehtaalta voi käyttää 2-kiskokaluston kanssa. Itselläni on vielä kesken selvitystyö, miten hankalaa tuollaisten eristäminen on.

C-raiteet ovat taas tehtaalta tullessaan kaikki kytketty toisiinsa. Suorat ja kaarrepalat ovat yksinkertaista eristää. Siinä tarvitsee vain katkaista kaikkien kiskopalojen molemmista päistä yhdistävä metalliliuska. Märklin jopa antaa ohjeet sen tekemiseen tasoristeyksensä yhteydessä. Vaihteet ovat jälleen ongelmallisia, koska niissä on metallinen risteyspala. Näistäkään en ole vielä selvittänyt mahdollisen eristämisen vaikeutta tai ylipäätään mahdollisuutta...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jartsa

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Post by jartsa »

Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Post by Hermanni »

jartsa wrote:Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.
En usko, huomasin tuossa nettiä selatessa että Trixin (kaksikisko) raiteet valmistaa Märklin.
Katsokaapa alla olevia kuvia Trixin kiskoista joista puuttuu keskinastoitus ja lukee Märklin!

[Toimimattomat kuvalinkit poistettu]

Saataa olla että C-kiskojen modifioiminen kaksi ja kolmikisko sekakäyttöön voi olla luultua helpompaa....
Last edited by LOK on 06.07.2018 05:08, edited 2 times in total.
Reason: Linkit kadonneisiin kuviin poistettu.
Ylläpito
ATH
Konduktööri
Posts: 64
Joined: 07.07.2015 19:11

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by ATH »

Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.

EDIT: vain rakentajatyypeille. Tarvitsee paljon säätöä.
Last edited by ATH on 26.08.2015 20:31, edited 1 time in total.
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by Jaska »

ATH wrote:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Täh?! :D
ealab
Veturinkuljettaja
Posts: 1185
Joined: 21.09.2007 09:49

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by ealab »

Kirjoitettu kiskoista, tarkoitettaneen kuitenkin raiteita. :) Löytyy hiukan mm. Life-Like:n muovipenkallista raidetta, joissa kiskot rautaa, kuten on, tai oli LIMA:ssakin
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by Samuelsson »

ATH wrote:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
ATH
Konduktööri
Posts: 64
Joined: 07.07.2015 19:11

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by ATH »

Samuelsson wrote:
ATH wrote:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
PeS
Veturinkuljettaja
Posts: 954
Joined: 17.12.2007 10:03

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by PeS »

ATH wrote:
Samuelsson wrote:
ATH wrote:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
Sotket siis samaan rataan Märklinin kolmikiskojärjestelmän ja Fleischmannin kaksikiskojärjestelmän raidetarpeita?
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by Jaska »

Itse käyttäisin mieluitn yhtä merkkiä kauttaaltaan. Jos jostain syystä pitäisi olla useampaa merkkiä, varmistaisin, että ne ovat sähköiseltä toimintatavaltaan, geometrialtaan ja ulkonäöltään hyvin lähellä toisiaan.
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by Samuelsson »

ATH wrote:
Samuelsson wrote:
ATH wrote:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...
ATH
Konduktööri
Posts: 64
Joined: 07.07.2015 19:11

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by ATH »

Samuelsson wrote:
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...
No jos on rakentaja tyyppiä niin joo...
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
Samuelsson
Lämmittäjä
Posts: 295
Joined: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Post by Samuelsson »

ATH wrote: Käytä järkeä. Ei se yhdistelmä N O I N mahdoton ole.
Kehotat minua käyttämään järkeä?
Se, että olet käyttänyt Fleischmannin raiteita, ja onnistunut jollain vippaskonstilla yhdistämään ne Märklin-raiteisiin, ei tee siitä A: toimivaa, B: suositeltavaa kombinaatiota kenellekään. :roll:
Last edited by Samuelsson on 02.04.2017 09:22, edited 1 time in total.