Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

jartsa

Kolmikiskoraiteen muuntaminen kaksikiskokäyttöön (Märklin)

Viesti Kirjoittaja jartsa »

K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 05:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Keskustelut Märklin-raiteen 2-kiskokäyttöön muuntamisesta koottu omaksi ketjuksi.
DJK

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Viesti Kirjoittaja DJK »

jartsa kirjoitti:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.
Tony
Lämmittäjä
Viestit: 173
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Viesti Kirjoittaja Tony »

DJK kirjoitti:
jartsa kirjoitti:K-kisko on penkattomuuden puolesta parempi, helpompi sovittaa alustaan pienemmällä työllä C:hen verrattuna. K:ssa on myöskin mahdollisuus ajaa 2-kiskokalustolla, en tiedä C:n mahdollisuudesta? Tämä DC/digi 2-kiskoajo peltisellä M-raiteella ei ainakaan onnistu.
Tasavirtakalustolla ajaminen pitaisi olla mahdollista C-kiskollakin, mutta ihan varmaa tietoa ei ole.
Jätetään heti alkuun väliin se ikuinen pyörästönormi vääntö ja pysytään ihan Märklin raiteiden sähköisissä ominaisuuksissa. ;)

Olen tätä asiaa tutkinut lähinnä raidevirtapiirien suunnittelun yhteydessä. Seuraavat tiedot olen saanut kokeellisesti vaihteita ja raiteita tutkimalla. K-raiteet ovat tehtaalta tullessaan eristettyjä. Lisäksi pitkät K-vaihteet mukaanlukien pitkä risteysvaihde ovat eristettyjä. Lyhyet K-vaihteet, risteysvaihde ja kaarrevaihteet taas eivät ole eristettyjä. Näitä ei siis ainakaan suoraan tehtaalta voi käyttää 2-kiskokaluston kanssa. Itselläni on vielä kesken selvitystyö, miten hankalaa tuollaisten eristäminen on.

C-raiteet ovat taas tehtaalta tullessaan kaikki kytketty toisiinsa. Suorat ja kaarrepalat ovat yksinkertaista eristää. Siinä tarvitsee vain katkaista kaikkien kiskopalojen molemmista päistä yhdistävä metalliliuska. Märklin jopa antaa ohjeet sen tekemiseen tasoristeyksensä yhteydessä. Vaihteet ovat jälleen ongelmallisia, koska niissä on metallinen risteyspala. Näistäkään en ole vielä selvittänyt mahdollisen eristämisen vaikeutta tai ylipäätään mahdollisuutta...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
jartsa

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Kolmikiskoraiteen muuttaminen kaksikiskokäyttöön

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

jartsa kirjoitti:Luultavasti mahdoton toteuttaa,hajoittamatta vaihdetta.
En usko, huomasin tuossa nettiä selatessa että Trixin (kaksikisko) raiteet valmistaa Märklin.
Katsokaapa alla olevia kuvia Trixin kiskoista joista puuttuu keskinastoitus ja lukee Märklin!

[Toimimattomat kuvalinkit poistettu]

Saataa olla että C-kiskojen modifioiminen kaksi ja kolmikisko sekakäyttöön voi olla luultua helpompaa....
Viimeksi muokannut LOK, 06.07.2018 05:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Linkit kadonneisiin kuviin poistettu.
Ylläpito
ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja ATH »

Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.

EDIT: vain rakentajatyypeille. Tarvitsee paljon säätöä.
Viimeksi muokannut ATH, 26.08.2015 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Jaska »

ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Täh?! :D
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kirjoitettu kiskoista, tarkoitettaneen kuitenkin raiteita. :) Löytyy hiukan mm. Life-Like:n muovipenkallista raidetta, joissa kiskot rautaa, kuten on, tai oli LIMA:ssakin
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja ATH »

Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja PeS »

ATH kirjoitti:
Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
Sotket siis samaan rataan Märklinin kolmikiskojärjestelmän ja Fleischmannin kaksikiskojärjestelmän raidetarpeita?
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Itse käyttäisin mieluitn yhtä merkkiä kauttaaltaan. Jos jostain syystä pitäisi olla useampaa merkkiä, varmistaisin, että ne ovat sähköiseltä toimintatavaltaan, geometrialtaan ja ulkonäöltään hyvin lähellä toisiaan.
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

ATH kirjoitti:
Samuelsson kirjoitti:
ATH kirjoitti:Mä suosittelisin kiskoiksi Marklin-Fleichman yhdistelmää. Kalustoksi käy Rocon yms. kalustosta muokatut.
Justiinsa juu ja jetsulleen.
Ottaisit asioista selvää ennenkuin intoilet liikaa.
Mä käytän tota systeemiä ja on se ihan hyvä... Tietty vaunuiksi PIKOn tekeleet on parempia.
Tuo tekniikan kannalta vaati paljon kääntöä ja vääntöä mutta kyllä se lopulta (ainakin jossain määrin) toimii.
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...
ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja ATH »

Samuelsson kirjoitti:
SUOSITTELET yhdistelmää, joka toimii "lopulta jossain määrin".
Anna mun kaikki kestää...
No jos on rakentaja tyyppiä niin joo...
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 295
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Aloitteleva harrastaja kyselee.

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

ATH kirjoitti: Käytä järkeä. Ei se yhdistelmä N O I N mahdoton ole.
Kehotat minua käyttämään järkeä?
Se, että olet käyttänyt Fleischmannin raiteita, ja onnistunut jollain vippaskonstilla yhdistämään ne Märklin-raiteisiin, ei tee siitä A: toimivaa, B: suositeltavaa kombinaatiota kenellekään. :roll:
Viimeksi muokannut Samuelsson, 02.04.2017 09:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin