Pienoisrautatien kytkimet (H0): vaihtaminen & finescale

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.

Valvoja: Hermanni

bobi
Ratavartija
Viestit: 40
Liittynyt: 22.07.2008 11:06

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja bobi » 21.11.2008 11:57

Ruotsalaisella valmistajalla HJN Verkstad

http://www.hnjverkstad.eu/byggdelar.htm

on H0-mittakaavassa jonkinlainen kytkin tuotenumerolla 7100. Kuvaa siitä en löytänyt. Firman valikoimasta saattaa löytyä muutakin mielenkiintoista.

jartsa

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja jartsa » 01.01.2009 18:53

Psi kirjoitti: Tämä siis toimii jos junalla ajetaan vakiokokoonpanoa vetäen esimerkiksi ympyräradalla, mutta esimerkiksi ratapihalla kahden vaihteen muodostamasta S-kaarteesta tuota ei voi työntää ellei kaarresäteet ole mittakaavan tai ainakin lähes mittakaavan mukaiset.
Eikös juuri noita S-mutkia tule vältellä mikäli mahdollista, muuttelemalla vaihteen erkanemisraiteen suuntaa sopivammaksi.
Kuvan ottokulmallakin voi peittää kytkimien näkyvyyden, ainakin mulla noi lähikytkimet jää aika hyvin puskinten taakse piiloon.
Viimeksi muokannut LOK, 23.06.2018 21:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Sitaatti korjattu.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 799
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja PeS » 01.02.2009 01:08

jartsa kirjoitti: Eikös juuri noita S-mutkia tule vältellä mikäli mahdollista,muuttelemalla vaihteen erkanemisraiteen suuntaa sopivammaksi.
Miten tämä onnistuu eurooppalaisella pienoisrautatievaihteella, jossa sivuutusraiteelle muodostuu luontaisesti S-mutka? Eurooppalaisessa vaihteessahan koko erkaneva raide on kaarta. Amerikkalaisessa vaihteessa geometria taas on erilainen: poikkeavalla raiteella on suoraa. Siksi jenkkivaihteen geometria onkin parempi tässä mielessä.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja ealab » 01.02.2009 09:08

Oikeasti molempia vaihdetyyppejä käytetään, tarkoituksesta riippuen. Liitteen kuvassa näkyvää, nivellettyä "DIY"-ruuvikytkintä olen kokeillut Mas- vaunujen kera. Vaunut ovat lyhyitä, joten puskimet eivät sekaantuneet. Vaunujen koukuissa parin millin joustovara. Toimii hyvin myös jäykällä ruuvikytkimellä.
Nivelletyn ruuvikytkimen kuvaa ei enää löydy. Sen sijaan kuva "jäykästä", vetojousitetusta ruuvikytkimestä, joita on syövytesarjoissa mukana. Myös NEM-tuppiloon sopivan koukkusysteemin proto. On toimiva.
Liitteet
P1190326koukku.jpg
P1190326koukku.jpg (30.87 KiB) Katsottu 573 kertaa
Ruuvi-NEM.jpg
Ruuvi-NEM.jpg (93.75 KiB) Katsottu 573 kertaa
002.JPG
002.JPG (16.54 KiB) Katsottu 573 kertaa
Viimeksi muokannut LOK, 23.06.2018 21:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syy: Korvaavat kuvat lisätty ealabin toimesta. Viesti uudelleenotsikoitu ketjun mukaisesti.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 799
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja PeS » 01.02.2009 09:23

ealab kirjoitti:Oikeasti molempia vaihdetyyppejä käytetään, tarkoituksesta riippuen.
Näinhän se on, mutta kun pienoisrautatiellä ei yleensä voida käyttää esikuvanmukaisia kaarresäteitä ja vaihteiden pituudetkin ovat lyhennettyjä.

jartsa

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja jartsa » 07.02.2009 18:40

Voihan vaihteiden asettelua muuttaa,mikäli ei tehdä tietyn aseman mukaista mallia.Rakennetaan asema ns.harpun muotoon.Vaihteista erkanevat raiteet jatkuvat suorana.Suoran osuuden päässä on vain yksi mutka.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0)

Viesti Kirjoittaja ealab » 08.12.2009 07:33

Tarkoitukseni on käyttää ruuvikytkimiä ja vetojoustokoukkua pysyvästi kokoonpannuissa junissa. Toimii, oli ruuvikytkin jäykkä, tai nivelletty, lyhyissä vaunuissa (Mas) ainakin. Sen enemmän ei vielä ole kokeiltu. Tuo "harppu"- vaihdekuja taitaa olla myös tilaa säästävä/ maximoitavissa raidepituudet. Ja ei turhia S- mutkia.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja ealab » 08.12.2009 07:50

Jaska kirjoitti:Sattuisiko kenelläkään olemaan kuvia näistä ruuvikytkimistä? Joskus olen nähnytkin niitä, mutta veikkaan että useimmat eivät ole. Onko tuollaiset ruuvikytkimet itse askarreltuja vai saako niitä jostain rakennussarjoina? Entä kuinka paljon tuollainen rajoittaa kulkua vaikkapa jyrkässä kaarresäteessä? S-muotkaongelma tuossa jo mainittiinkin. Ne taitaa vaatia sorminäppäryyttä ja jotain pinsettejä kytkettäessä ja avattaessa? Varsin nätin näköisiä ovat kyllä.
Liitteessä yksi nivelletty DIY- systeemi.
Liitteet
P2010341.JPG
P2010341.JPG (149.08 KiB) Katsottu 5598 kertaa

jartsa

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja jartsa » 21.12.2009 21:33

Eipä noita avata millää magneettilaite toimisellla irrottimella,jos jotain automaattitoimintoa halutaan.Eikä edes kovin käytännöllinen,pinsettien kanssa väkertää auki tuskahiki otsassa. :lol:

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja ealab » 21.12.2009 21:45

Pitäisiköhän viesti "1" lukea uudelleen. Ja kyllä nuo saa kiinni työkaluitta. Jäykän vähän paremmin.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 799
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja PeS » 22.12.2009 09:46

jartsa kirjoitti:Eipä noita avata millää magneettilaite toimisellla irrottimella,jos jotain automaattitoimintoa halutaan.Eikä edes kovin käytännöllinen,pinsettien kanssa väkertää auki tuskahiki otsassa. :lol:
Jos ruuvikytkinjäljitelmä on syövytetty tai valmistettu teräksestä, saa se toimimaan magneetilla. Samalla tavalla kuin teräksestä valmistetun lenkkikytkimen lenkin saa nousemaan magneetilla.

jartsa

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja jartsa » 29.12.2009 19:45

Eikö tossa kyselty ruuvikytkimistä? Aidoista sellasista?
Viimeksi muokannut LOK, 23.06.2018 09:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Pitkä hymiörivi poistettu.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 799
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja PeS » 12.03.2010 14:55

jartsa kirjoitti:Eikö tossa kyselty ruuvikytkimistä? Aidoista sellasista?
Toimiva ruuvikytkin löytyy Englannista Exacto Scalen valikoimasta. PDF-muotoisessa piirroksessa on selvitetty asia tarkemmin.
http://www.exactoscale.co.uk/4mmrollingstock.html
4CP S11A Screw couplings 4mm working, GWR (2 units)

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1104
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja ealab » 12.03.2010 15:19

Eiköhän aidot ruuvikytkimet ole oikeissa, 1:1, junissa.

jartsa

Re: Pienoisrautatien kytkimet (H0) - ruuvikytkin

Viesti Kirjoittaja jartsa » 12.03.2010 20:38

Myöskin näissä ns.malleissa yritetään jäljitellä ruuvikytkimiä.

Vastaa Viestiin