Vaikuttaa hyvältä linjaukselta. Olennaistahan on yrittää valottaa pyöräkerran toimintaa vaihteessa, jotta voitaisiin korjata suistumisen syyt.Jaska wrote:Juuri mietin, että mitä sisällyttäisin tähän aloittelijalle suunnattuun ja yksinkertaistettuun oppaaseen ja tuossa ne oleellisimmat osat taisivat olla.ealab wrote:Niinpä. Oleellisimpia ovat kielet, vastakiskot ja risteys, siipikiskoineen. Nämä ovat eniten kulkuunvaikuttavia pr-käytössä.
Pienoisrautatieopas
Moderator: Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Posts: 954
- Joined: 17.12.2007 10:03
Re: Pienoisrautatieopas
-
- Veturinkuljettaja
- Posts: 1185
- Joined: 21.09.2007 09:49
Re: Pienoisrautatieopas
Vielä, ehkä jo jälkikäteen sähköasiaa. Jännite, voltti, on oikeastaan potentiaalia, vastaa oikeastaan vedellä putouskorkeutta, toki myös painetta. Paine, jännite saa virran kulkemaan. Jännite-ero= potentiaaliero. Olisi hyvä puhua verkkosähkön 240V:n jännitteestä, vaihtosähköstä. Tasa- ja vaihtosähkö on muutenkin hyviä yleisnimikkeitä. Esim. tasa- ja vaihtovirta silloin, kun virroista on kyse. Virtaa ei kulje, jos ei ole potentiaalieroa, vastaa vettä, jos sama pinnankorkeus, virtausta ei ole. Tämmöttis ny.
-
- Asemapäällikkö
- Posts: 585
- Joined: 09.01.2007 10:58
Re: Pienoisrautatieopas
Taitaa odottaa jotain pitkästyttävää sateista lomapäivää, että tuo pienoisrautatieopas taas nytkähtäisi askeleen eteenpäin. Mutta ainakin täältä on tullut hyviä kehitysehdotuksia. Kiitos niistä!