Mitä eroa pyöräkerroilla?

Yleistietoa eri järjestelmistä ja niiden yhteensopivuudesta. Kuinka aloittaa harrastus, mistä hankkia kalusto ja materiaalit ym.
Vastaa Viestiin
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Mitä eroa pyöräkerroilla?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 18.10.2016 20:35

Mitä eroa keskenään on seuraavilla pyöräkertavaihtoehdoilla?
- code 110 SS
- code 88 NS
- P4 NS

Eli SS on varmaankin teräspyörä ja NS uushopea, mutta mites noi codet nyt meni mitoituksen suhteen ja mikä on tuo P4? Mikä näistä kantsii valita code83 ja code70 -kiskoiselle radalle?

Pitäs HF:ltä tekniikkaa tilata, mutta meinas mennä sormi suuhun... :oops:

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Mitä eroa pyöräkerroilla?

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.10.2016 16:28

Samuelsson kirjoitti:Mitä eroa keskenään on seuraavilla pyöräkertavaihtoehdoilla?
- code 110 SS
- code 88 NS
- P4 NS

Eli SS on varmaankin teräspyörä ja NS uushopea, mutta mites noi codet nyt meni mitoituksen suhteen ja mikä on tuo P4? Mikä näistä kantsii valita code83 ja code70 -kiskoiselle radalle?
Tässä tapauksessa code ilmoittaa pyöränrenkaan leveyden. Code on yhtä kuin tuuman tuhannesosa — samalla tavalla ilmoitetaan kiskoprofiilin korkeus. Code 110 fillarin renkaan leveys on noin 2,8 mm ja code 88 fillarin renkaan leveys on 2,2 mm. Jenkit käyttävät merkintätapaa RP25/110 tai RP25/88 — samasta asiasta on kyse.

Code 110 fillari on ns. perusfillari, jota itsekin käytän. Code 88 fillari on ns. fine scale -fillari karvalakki-fillareiden ja protoscale-fillareiden välimaastossa. Melko harvinainen Euroopassa ja tuskin lainkaan käytetty Suomessa. Useimmista eurooppalaisista vaihteista kulkee koukkimatta minimissään code 99 levyisellä renkaalla varustetut fillarit — tällaisiakin fillareita on ilmaantunut markkinoille, kun on haluttu sirontaa karvalakkifillareiden ulkonäköä.

P4-fillari taas on protoscale-fillari eli "proto four". Siinä renkaan leveys on vain 1,8 mm. SS on rosteri ja NS on uushopea.

Code 110 -renkaalla varustettu fillari on mitä ilmeisimmin valintasi.

Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Mitä eroa pyöräkerroilla?

Viesti Kirjoittaja Samuelsson » 19.10.2016 17:40

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! 110 se on oleva sitten.

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Mitä eroa pyöräkerroilla?

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 19.10.2016 20:35

Lisäksi P4:n mittakaava on 1:76,2 (4mm=1 jalka) millä on merkitystä kun halkaisija on kerrottu esikuvan mukaan.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mitä eroa pyöräkerroilla?

Viesti Kirjoittaja ealab » 19.10.2016 22:20

Kiintoisaa tietoa, asiaa! Valinta riippuu myös radasta, vaihteista. Jos on vaikkapa PECO:n tai Shinoharan vaihteita, niin niissä pitäisi 88:t vähän paremmin kulkea. Kun itsellä on Roco:n vaihteita, niiden ristikoihin 88:t putoaa, kyllä sitten noustakseen, mutta heilahtaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Mitä eroa pyöräkerroilla?

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.10.2016 23:25

Pyöränrenkaiden valintaan vaikuttaa todellakin vaihteiden mitoitus. Code 88 -fillareita valitsevat käyttävät yleensä rakennussarjavaihteita tai rakentavat vaihteensa itse — rakennussarjavaihteet ovat valmisvaihteita tiukemmin mitoitettuja ja muutenkin yksityiskohdiltaan tarkempia kuin valmiit massatuotantovaihteet. Tiukemmalla mitoituksella tarkoitetaan esim. laippaurien leveyttä risteyksessä tai vastakiskon ja tukikiskon välistä etäisyyttä.

Pecon code 75 -vaihteista en ole aivan varma onko ne mitoitettu code 88 -fillareille sopiviksi (kyllähän niitä Englannissa fine scale -vaihteiksi kutsutaan), mutta Shinoharan vaihteet eivät sitä ole. Pecon code 83 -vaihteista en tiedä, koska en ole kokeillut. Amerikkalaisten keskustelupalstojen mukaan sekä code 88 että code 110 -fillareiden pitäisi toimia. Code 88 -fillarit ovat ennen kaikkea amerikkalaisten juttu — muistaakseni jopa NMRA:n standardit tunnistavat fillarin ja sille on laadittu omat speksinsä.

Uudet saksalaiset Weinertin vaihteet taas ovat siitä erikoisia, että samasta vaihteesta valmistetaan kahta eri versiota. Karkeammin mitoitetusta vaihteesta kulkevat sekä NEM fillarit että RP25/110 (sisänsä loistava ratkaisu, mikä poistaa pyöränormikeskustelun tarpeen) ja hienommin mitoitettu vaihde taas on tarkoitettu code 88 -fillareille — harvinaista valmisvaihteille. Sinänsä luonnollista, koska myös Weinertin liikkuvaa kalustoa on saatavilla code 88 -fillareilla mitoitettuna. Uusimmassa MIBAssa esiteltiin Weinertin uusi risteysvaihde — helkutin hienoa työtä, mutta 240 euron hinta aiheuttanee monelle sydämentykytystä. :)

Amerikkalaisista valmisvaihteista code 70 kiskoprofiililla valmistetut Micro Engineeringin vaihteet on mitoitettu code 88 -fillareille. FastTracksin vaihdejgit on myös mitoitettu tällä tavalla, kuten myös monet amerikkalaiset rakennussarjavaihteet. Tällaisista vaihteista kulkevat myös code 110 -fillarit, mutta yleensä tällaisten pyöräkertojen laippaväliä on hivenen levitettävä — laipan syvyys taas on molemmissa pyöräkerroissa sama.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija