N Fremo modulit

N-skaalan pienosrautatiet
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 378
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja jhr » 13.08.2012 20:49

Moi,
Olen omaan rataani tehnyt "väärin sammutettuja" fremo moduleja eli Fremo mutta Roco kiskotuksella.

Onko kukaan kiinnostunut väsäilemään fremo moduleita roco tai minitrix kiskotuksella ja kyhätä näyttelyrata?

Roco/minitrix kiskotus sen takia, että ei tarvii viilata ja höylätä vaihteita.
Voihan olla, jos NCF joskus tekee Y-modulin niin voi yhdistää fremo ja NCF radat.

Jos on kiinnostuneita, niin laittakaa tähän viestiä tai yv:tä

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 14.08.2012 18:14

Hienoa, että moduuleja syntyy. Lupaan tehdä sovitemoduulin Fremojen ja NCF:n välille jos tarvitaan.

Tietysti myös NCF-moduuleja voi tehdä Rocon tai muidenkin valmistajien kiskoista ja vaihteista. Kaikki kelpaa kunhan raideleveys on 9mm. Itsekin olen tehnyt kaksi silmukkamoduulia Rocon kiskoilla.

Juha

TandT
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 14.08.2012 20:18

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja TandT » 14.08.2012 20:29

Morjens,

Kotiradasta tosiaan tulee dioraamatyyppinen pääteasema jostain päin suomea ja sijoittunee aikakaudeltaan 60-70 luvun tietämille. Yksiraiteinen siis linjaosuudeltaan.
Flaisun kiskoa käytän tuossa, mutta eihän mikään estä lisäämästä yhtä sovitepalaa/modulia, jossa kiskotus muuttuu ratapenkattomaksi.

-Timo

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 378
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja jhr » 17.08.2012 21:19

Eiköhän Flaisut saa jotenkin toimimaan. Pitää kaivella fremo piirustukset jostakin netin syövereistä. Jos muistan oikein fremon koko oli 10x40x80...mut pitää tarkastaa.

Se mitä itelle tulee fremona on Lappeenrannan ratapiha, Rajamäen viinatehas ja Onttolan öljyvarastot.
Nämä nyt tulee kotirataan, mutta teen ne tai osa on jo tehty (LPR) köyhän miehen fremoiksi.

Tässä ei silleen kaiveta nenää, että onko mikä kiskotus, kunhan vaan toimii....

Jos riittävästi on porukkaa, niin pidetään ajoviikonloppuja.
Asia on ollut jo esillä parin kamraatin kanssa.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja Psi » 18.08.2012 00:31

FREMO N standardit linee tässä:

http://www.n-re.de/
Edit Myös englanniksi: http://www.blauthermik-rostock.de/nre-norm/nre-norm.htm

ja lisätietoja aihesta täällä:

http://www.n-bahn.net/

NCF-standardi ei taida olla julkinen, mutta perustunee NCI-standardiin:

http://www.n-club-international.de/inde ... &Itemid=23

Moduulien korkeudessa taitaa olla 30 cm ero...

pekka
Viimeksi muokannut Psi, 19.08.2012 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 378
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja jhr » 18.08.2012 13:37

Psi sä tunnet fremot ku omat taskus...eli...
Modulit on näköjään 10cm korkeita ja 3mm korkki ratapenkaks? Toimiiko näin?

Taisin 5 vuotta yritellä saaha NCF modulia toimimaan, enkä saanu ensimmäistäkään modulia :D
Ja toinen ongelma on se peco kiskotus ja vaihteiden kyhääminen.

Fremos ei ole ku yks kisko eli ne saa kohilleen vaikka modulia siirtämällä sen millin verran.

Muistaakseni tanskalaisilla ei fremo rata ollu standardi korkea....kun puhuttiin pohjoismaisesta yhteisradasta.

Voiko fremossa ruuvien tilalle laittaa piirikortin liuskat? kuten ratapihassani? Tuntuu vaan tukevammalta kuin ruuvikiinnitys

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja Psi » 18.08.2012 18:39

jhr kirjoitti:Psi sä tunnet fremot ku omat taskus...eli...
Modulit on näköjään 10cm korkeita ja 3mm korkki ratapenkaks? Toimiiko näin?
N-puoli on aika hakusessa, vaikka olen yhdessä N-mittakaavan ajotapahtumassa Saksassa mukana ollutkin. Suoran päädyn rungon korkeus lienee tosiaan 100 mm ja penger 3 mm. Raide (pölkyt ja kiskoprofiili) on ajateltu 5 mm korkeaksi. Päädyn reikien paikka on määritetty vain kiskojen mukaan, eli mikäli raide-elementin (eli kiskojen ja pölkkyjen) korkeus on erilainen, tulee reijät porata raide-elementin mukaan, jotta kiskot kohtaavat kun pultit on reijissä (minkä kokoset?). H0-puolella reijät on pultteja suuremmat jotta jää varaa justeeramiselle, näin lienee myös N-mittakaavan puolella. Kiskoprofiilin näkyvä osa saanee olla enintään code 55, mieluummin code 40, eli näyttää siltä että vain Pecoa täälläkin suositaan -- tai käsin kiskottamista.
jhr kirjoitti:Taisin 5 vuotta yritellä saaha NCF modulia toimimaan, enkä saanu ensimmäistäkään modulia :D Ja toinen ongelma on se peco kiskotus ja vaihteiden kyhääminen.
Sun ratapihasi oli aika kunnianhimoinen aloituspalaksi. FREMO:n suosima NMRA-DCC-käyttö tekee asemien sähköistyksestä tietysti pykälän verran helpompaa. Liittyminen NCF/NCI-rataan saattaa kuitenkin pakottaa analogisen sähköistyksen käyttöön, ja siksi sähköiset kommervenkit on tehtävä varmaan sen mukaan, sillä NCF/NCI ei ole päätynyt mihinkään komento-ohjausstandardiin, edelleen siellä kilpailee Selectrix ja NMRA-DCC. Mun mielestä vaihteiden risteysten sähköistäminen on kuitenkin aina N-mittakaavassa välttämäöntä, N-mittakaavassa ei mun mielestäni kannata tehdä senttiäkään raidetta virrattomaksi vaan käyttää aina metallisilla risteyksen kärjellä varustettuja vaihteita. Näiden sähköistäminen vaatii vain vähän sähköistyksen taitoa. Apua saa varmasti, kun sitä vaan ajoissa pyytää.
jhr kirjoitti: Fremos ei ole ku yks kisko eli ne saa kohilleen vaikka modulia siirtämällä sen millin verran.
Yksiraiteinen liityntä on toisaan aina helpompi saada osumaan, eikä mitään jigejä tarvita. FREMOsta on myös kaksiraiteiset versiot (myös H0:ssa), ja näissäkin kohdistus on aina silmämääräinen, raideväli on oltava kuitenkin mahdollismman tarkkaan speksin mukainen. Kaksiraiteisessa pitäisi miettiä, onko keski-Eurooppalaisen esikuvan mukainen raideväli oikea Suomessa käytettäväksi, samoin ylipäänsä ajatus vain NEM-standardien seuraamisesta aukean tilan suhteen, sillä suomalainen liikkuva kalusto on usein keski-Eurooppalaista suurempaa. Liittyminen NCF/NCI:n kanssa aiheuttaa omat ongelmansa, sillä siellä usko NEM-standardiin on luja.
jhr kirjoitti:Muistaakseni tanskalaisilla ei fremo rata ollu standardi korkea....kun puhuttiin pohjoismaisesta yhteisradasta.
Kun kesäkuussa 2005 ensimäisen kerran kuulin Suomen uusista FREMO-moduuleista kysyin olisiko FREMO-radan korkeutta voinut Suomessa laskea vaihtojaloin, jotta se olisi ollut lähempänä Tapiolan Kauniaisen korkeutta, ja antanut nuoremmillekin mahdollisuuden nähdä radalle. Tämä ei Suomen FREMOilioille käynyt päinsä, sillä standardeja haluttiin noudattaa kirjaimellisesti ja radasta haluttiin aikuisten rata. Siksi Tapiolan Kauniaisen jalkoihin tehtiin hitsaamalla korotusmahdollisuus jotta se saatiin syöttämään liikennettä uudelle FREMO-radalle. Koska FREMO-FIN-poppoo ei ottane kantaa N-mittakaavan moduuleihin on teillä mahdollisuus päättää keskenänne kuinka standardia tulkitsette, NCF tuskin suostuu omaa rataansa kuitenkaan korottamaan.
jhr kirjoitti:Voiko fremossa ruuvien tilalle laittaa piirikortin liuskat? kuten ratapihassani? Tuntuu vaan tukevammalta kuin ruuvikiinnitys
Ei kai standardi ota kantaa siihen kuinka kiskot saumassa on kiinnitetty, kunhan kiskot on tiukasti paikoillaan.

Kannattaa muutenkin harkita kuinka syvästi päätätte FREMOn ajatukseen sitoutua, sillä FREMOn johtoajatus ei ole NCF/NCI-tyyppisessä karusellin pyörittämisessä vaan nimenomaan yleisöltä suljetuissa ajosessioissa, joissa ajetaan junasuorittajien johdolla aikataulun mukaan junia asemalta toiselle ja viedään vaunuilla kuormia yhden ratapihan yhdeltä raitelta toisen ratapihan toiselle raiteelle. Moduulistandardi, standardipääty ja moduulien rakenne on vain keino päästä lopulta harrastamaan FREMOn perusajatuksen mukaan ryppyotsaisesti esikuvaa mukaillen.

Kuvia visiitistäni N-mittakaavan moduulitapaamiseen 2008 Frankfurtissa:

http://www.taprk.org/fin/excursion/Frankfurt_08/

pekka

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 378
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja jhr » 18.08.2012 19:13

Se Kauniaisten NCF ratapiha toimi loistavasti rocon kiskotuksella, mutta pecon vaihteiden sahailussa paloi aivan turhaan aikaa ja paljon rahaa ilman mitään tulosta. Kauniainen ja Algol ei tosin kokonsa puolesta mahtunut kotirataan, eli jäi käyttämättömäksi ja kiskotus siirretty LPR:n ratapihaan ja nykyinen ratapiha on ajokuntoinen. Jätin LPR ratapihaan fremo mahdollisuuden jos tämä fremo yhteisö roco kiskotuksella olis onnistunut eli ratapihan molemmissa päissä on yksiraiteiset lähdöt.

Jos se peco taas kummittele kuvioissa, niin sit voi fremosta luopua, koska siihen peco systeemiin en enää sormiani sotke.

Enkä nyt sinällänsä usko, että tämä fremo olis koskaan tullut kytketyksi NCF rataan, koska kiskotus on erilainen ja tämä on harrastuspohjalla ilman, että otetaan asiaa liian vakavasti, vaikka nyt ajo vähän tökkiskin messuilla.

Idea oli, että radalla olis myös näyttelyissä ajettu ja tehty vaihtotöitä jne eikä tarkoitus ollut ajaa kuten oikeaoppisessa fremossa ajetaan suljettujen ovien takana.
Fremo oli vain ajatus käyttää yksiraiteista, koska lootat on helpompia kasata ja halvempia kuin NCF modulit.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja Psi » 18.08.2012 22:56

jhr kirjoitti:Se Kauniaisten NCF ratapiha toimi loistavasti rocon kiskotuksella, mutta pecon vaihteiden sahailussa paloi aivan turhaan aikaa ja paljon rahaa ilman mitään tulosta. Kauniainen ja Algol ei tosin kokonsa puolesta mahtunut kotirataan, eli jäi käyttämättömäksi ja kiskotus siirretty LPR:n ratapihaan ja nykyinen ratapiha on ajokuntoinen. Jätin LPR ratapihaan fremo mahdollisuuden jos tämä fremo yhteisö roco kiskotuksella olis onnistunut eli ratapihan molemmissa päissä on yksiraiteiset lähdöt.

Jos se peco taas kummittele kuvioissa, niin sit voi fremosta luopua, koska siihen peco systeemiin en enää sormiani sotke.
Ei se Pecon vaihde mitään rakettitiedettä ole -- usko pois. Apua on tarjolla, jos vaan suostut sitä vastaanottamaan!
jhr kirjoitti:Enkä nyt sinällänsä usko, että tämä fremo olis koskaan tullut kytketyksi NCF rataan, koska kiskotus on erilainen ja tämä on harrastuspohjalla ilman, että otetaan asiaa liian vakavasti, vaikka nyt ajo vähän tökkiskin messuilla.
Jos Telimaa suostuu tekemään liitospalan niin miksi ei? Sun on vaan laskettava oma FREMO-ratasi samaan korkeuteen NCF:n kanssa, sillä he ei omaa korkeuttaan todennäköisesti enää muuta. Sähköistyksen joudut tekemään vanhalla analogisella pohjalla.
jhr kirjoitti:Idea oli, että radalla olis myös näyttelyissä ajettu ja tehty vaihtotöitä jne eikä tarkoitus ollut ajaa kuten oikeaoppisessa fremossa ajetaan suljettujen ovien takana.
Eihän FREMO-FIN ole vielä koskaan käytänyt vaunukortteja, eikä skaalakellolla ole ajeltu muutamaan vuoteen -- H0-puolen FREMO-FIN on siis kaukana siitä, mitä FREMO oikeasti on, eikä se tunnu mukana olevia juuri kiusaavan. Suljettuja tapaamisia ei ole käsittääkseni vielä ollut kertaakaan.Yleisölennätystä on vaan harrastettu, kuten NCF:llä.

Tee omasta FREMOstasi sellainen kun itse haluat, mutta varaudu siihen että joku voi innostua asiasta ja (vasta?) sen jälkeen on sovittava yhteisistä pelisäännöistä.
jhr kirjoitti:Fremo oli vain ajatus käyttää yksiraiteista, koska lootat on helpompia kasata ja halvempia kuin NCF modulit.
Juu, mutta suorakulmaisuusvaatimukset on yhtä kovia!

pekka

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.08.2012 00:30

Kannattaa kokeilla Atlaksen N-vaihdetta. Se on sähköisesti älyttömän yksinkertainen, kuten piirroksesta näkee. Risteyksen napaisuutta varten on olemassa peräti valmis nippa, johon johto vedetään ruuvilla kiinni. Mitoitukseltaan vaihde taas on sellainen, että siitä kulkevat sekä jenkkifillarit että eurooppalaiset. Atlakselta on saatavissa myös omia vaihteen viereen asennettavia vaihdemotteja, jos ei halua käyttää radan alle sijoitettavia, jolloin asennus on vieläkin yksinkertaisempaa.

Tässä kaaviossa olen piirtänyt motiksi Pecon motin, johon on asennettu Pecon oma vaihtokytkin. Motti voi olla kyllä mikä tahansa kunhan siinä vaan on vaihtokytkin ja jos ei ole, niin sitten käytetään irtoasennettavaa mikrokytkintä.

Piirsin tämän johdotuskaavion aikanaan N-clubille samalla, kun piirsin kaavion Pecon vaihteesta, mutta Atlaksen kaaviota ei syystä tai toisesta julkaistu clubin tietopaketissa. Taitaa olla opettajien matskuissa ja opetusmenetelmissä vikaa, jos tietoa ei saada perille vaihteiden johdotuksista. Olisiko tässä paikka yhdistyksen järjestämälle kurssitukselle?

Kuva

Myös MicroEngineeringin vaihde on sähköisesti helppo: risteyken alla on reikä, johon johto kiinnitetään.
http://www.nscalesupply.com/MEE/MEE-Track.html

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 378
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja jhr » 08.09.2012 07:40

Pitääkös tohon fremoon laittaa 3mm vaneri ja sen päälle kisko? En nyt hokaa, et miks kaks ratapenkkaa, vaneri ja korkki.
Mikäli pelkkä 3mm korkki toimis, niin sillo vois jotenki yrittää hyödyntää nuo NCF lootat mitä lojuu nurkissa ja jatkaa siitä kotirataa fremoilla, mutta mikäli on 3mm vaneri ja sitten korkki niin sepäs ei toimikkaan.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja Psi » 09.09.2012 10:23

jhr kirjoitti:Pitääkös tohon fremoon laittaa 3mm vaneri ja sen päälle kisko? En nyt hokaa, et miks kaks ratapenkkaa, vaneri ja korkki.
Mikäli pelkkä 3mm korkki toimis, niin sillo vois jotenki yrittää hyödyntää nuo NCF lootat mitä lojuu nurkissa ja jatkaa siitä kotirataa fremoilla, mutta mikäli on 3mm vaneri ja sitten korkki niin sepäs ei toimikkaan.
Kysyin FREMO:n N-porukalta kuinka he on ajatelleet penkan tehdä, kun penkassa on 3 mm vahvuinen tukikerros ja koko komeuden vahvuus tukikerroksen alta kiskojen yläpintaan on 8 mm, ja sain seuraavan vastauksen:
"The standards were written with code 40 track in mind, where all the measurements are achieved by using two pieces of 3mm plywood of the correct width.

For combination with code 55 just use 3mm for the lower and 2mm for the upper base. The difference of 0.2mm is much less than the difference of 0.4mm for the rail height. So if you ignore the latter, don't worry about the former. Just drill the connection holes 0.2mm lower, so they are still 58mm below the top of the rails.

For the form of the shoulders: ballast will self-adjust to the correct way. Just distribute it around the sleepers like the prototype does. For the paths I use finer grained ballast (split, dust) of a different color, again just have a look at the prototype --"
Eli vapaasti suomentaen:
"Standardit on kirjoitettu käsin tehtyä code 40 -rataa ajatellen käyttäen kahta 3 mm vaneria päällekkäin [ + millin piirilevypölkyt ja millin kiskoprofiili]

[Pecon] code 55 raiteen kanssa voi käyttää 3 mm vaneria tukikerroksena ja 2 mm vaneria penkereenä. 0,2 mm heitto korjataan väljiä kiinnitysreikiä porattaessa, reijät kun kohdistetaan kiskojen mukaan. Penkereen muoto tehdään sepelillä, ja jätkänpolut tukikerroksen ja penkan välissä erittäin hienolla hiekalla, mallia esikuvasta ottaen."

On hyvä huomata että korkkia ei yleisesti fine scale puolella suositella, sillä joustava materiaali tekee raiteen tarkan aseman määrittämisen mahdottomaksi.

pekka

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja Psi » 09.09.2012 20:41

...ja toisessa vastauksessa kysymykseeni ehdotettiin 1,5 mm balsaa 3 mm tukikerroksen päälle. Esimerkkikinä oli linkitetty kuva:

http://www.blauthermik-rostock.de/Model ... l0016.html

Kuva kuuluu sivustoon joka vaikuttaa varsin kiinnostavalta muutenkin:

http://www.blauthermik-rostock.de/Modellbahn/

pekka

(Kysymykseni ja siihen saadut vastaukset on Fremon sisäiseltä keskustelupalstalta /PSi)

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 378
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja jhr » 10.09.2012 09:27

Kiitos tiedosta ja linkeistä.

Tässä nyt törmäsin pariin ongelmaan. Mulla radassa on jokunen NCF moduli ja mikäli teen ton vanerijutun niin Fremon kisko on korkeammalla kuin NCF modulissa eli pitänee tehä jounin omat lootat eli fremo laatikko mut pelkkä korkki kuten NCF moduuleissa. Toinen ongelma on et toi näköjään vaatii 40 ja 50 kiskoa ja mulla on rocon kiskoa. Noh mut kitti tiedosta kuitenkin.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: N Fremo modulit

Viesti Kirjoittaja Psi » 10.09.2012 11:53

jhr kirjoitti:Kiitos tiedosta ja linkeistä.

Tässä nyt törmäsin pariin ongelmaan. Mulla radassa on jokunen NCF moduli ja mikäli teen ton vanerijutun niin Fremon kisko on korkeammalla kuin NCF modulissa eli pitänee tehä jounin omat lootat eli fremo laatikko mut pelkkä korkki kuten NCF moduuleissa. Toinen ongelma on et toi näköjään vaatii 40 ja 50 kiskoa ja mulla on rocon kiskoa. Noh mut kitti tiedosta kuitenkin.
Tärkeintä on että reijät on kiskon yläpinnan mukaan oikealla korkeudella, muuhan on kosmetiikkaa. Reijät on väljät (8mm reikä ja M6 pultti). Maisemanhan voi korjata oikeaan korkoon (jos haluaa) ihan moduulin pässä, ei tartte penkkaa repiä sen vuoksi irti.

pekka

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija