Apua aloittelijalle!

N-skaalan pienosrautatiet
möttönen2012
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 09.06.2012 00:14

Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja möttönen2012 » 09.06.2012 00:21

Joskus pienempänä olen väsännyt täysin puusta oman pienoisrautatien ja nyt ajattelin aloittaa "oikean" pienoismallin rakentamisen. Olen lueskellut foorumeita ja selaillut valmistajien kotisivuja. Ajattelin hankkia digitaalisen aloituspakkauksen eli siis perusrata ja juna sekä yhden lisäjunan. Mittakaavassa päädyin N-skaalaan. Yritin etsiä netistä digitaalista aloituspakkausta ICE3-junalla, mutta en löytänyt. Voisiko joku vinkata, jotta löytäisin hyvän matkustajajuna-aloituspakkauksen? Ohjausjärjestelmästä en vielä ole oikein perillä: onko mahdollista saada kaksi junaa kulkemaan toisistaan riippumatta ilman digitaalisuutta?

Lisäys: Löytyykö muuten mistään myynnistä digitaalista N-skaalan runkojunaa äänillä ja valoilla?

Möttis
Viimeksi muokannut möttönen2012, 09.06.2012 22:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

tv_tyyppi
Konduktööri
Viestit: 52
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi » 09.06.2012 11:28

Fleischmannilla tietääkseni on valmiiksi digitaalinen ice3 aloituspakkaus, minitrixilläkin, siihen kai pitää laittaa itse decoderi.

Varmaan on kätevintä heti hankkia digitaaliset junat, kyllä kikkailulla saa useamman junan kulkemaan samalla radalla mutta tavallisesti ei kuitenkaan ihan samalla rataosuudella. Eli joku perusdigitaalisysteemi, varmaan Fleischmannin multimaus olisi sopiva. FLEISCHMANN 931183 olisi varmaan hyvä (digilaitteet, juna, kiskot...vaan näyttää olevan monessa paikassa loppuunmyyty)

KLu
Konduktööri
Viestit: 86
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja KLu » 09.06.2012 14:23

ICE:tä ei näköjään oikein löydy. H0:ssa kylläkin, mutta ei N:ssä.

Schweickhardt Stuttgartista myy esim. tuollaista http://www.modelleisenbahn.com/listen/b ... 31081&h=17 Postikulut ovat parinkympin luokkaa. Paketti sisältää virtalähteen, MultiMaus-ajolaitteen keskusyksiköineen, kuvan junan ja raidemateriaalin soikiolle yhdellä sivuraiteella.

Jos et halua rakentaa digitaalirataa, joudut jakamaan radan (mielellään jo suunnitteluvaiheessa) eristettyihin virtapiireihin esim. niin, että ulkorata on oma virtapiirinsä (esim. ajolaite A) , sisärata omansa (B) ja tavaramakasiiniin liittyvät raiteet muodostavat kolmannen virtapiirin (C).

Aseman kohdalla tietysti niin, että ulkoraiteeseen liittyvät sivuraiteet (aseman raiteet 3 ja 4) kuuluvat ulkoraiteen virtapiiriin ja sisäraiteeseen kuuluvat (raiteet 1 ja 2) sisäraiteen virtapiiriin. Kolmas virtapiiri voitaisiin toteuttaa esim. niin, että ajolaitteen C jälkeen on valintakytkin, jolla valitaan, syöttääkö tämä ajolaite tavaramakasiinin raiteita, jossa aseman päivystysveturi työskentelee vai veturitallialuetta, jossa on vetureiden "parkkipaikka" huoltomahdollisuuksineen.

Kaikki sivuraiteet ts. aseman raiteet 1, 2, 3 ja 4 kannattaa eristää omiksi virtapiireikseen ja varustaa kytkimellä, jolla päätetään, ajetaanko ko. raiteella junaa vai pidetäänkö se jännitteettömänä, jolloin siinä voi seistä juna muusta liikenteestä riippumattomana. Niinpä esim. aseman raiteella 1 voi seistä juna ja samaan aikaan raidetta 2 voi liikennöidä toinen juna (sisäraiteen virtapiiri). Edelleen, aseman raiteella 4 voi seistä juna samaan aikaan kun raidetta 3 liikennöidään (ulkoraiteen virtapiiri). Veturitallin raiteilla 11 ja 12 voi seistä jännitteettömänä tarpeettomana pysäköityjä vetureita, kun raiteelle/raiteelta 13 voidaan ajaa talliin tulevalla tai lähtevällä veturilla. Ja niin edelleen.

Digitaaliratkaisussa pääset virtapiirien kannalta oleellisesti helpommalla. Digitaalijärjestelmässä raiteita ei yksinkertaisimmillaan tarvitse eristää mitenkään, vaan kaikki raideosat kiinnitetään toisiinsa aivan sellaisenaan, ilman mitään eristeosia. Digitaalikeskusyksiköstä vedetään johtimet vähimmillään yhteen kohtaan radasta (mihin tahansa kohtaan), mutta mieluummin, radan koosta riippuen, kahteen tai vielä useampaan. Tämä siksi, että raideosien välillä tulee aina jonkun verran ylimenovastusta ja voi käydä niin, että jos virran syöttö on vain radan etuosassa, juna kulkee siinä hyvin, mutta radan takaosassa sen vauhti hidastuu.

Digitaalirata voidaan ja kannattaakin jakaa virtapiireihin vähänkään isommasta radasta puhuttaessa opastin- yms. turvalaitekytkentöjen ja mahdollisten useiden boosterien eli keskusyksikkövahvistimien käytön mahdollistamiseksi. Tämä on kuitenkin jo oma tieteenhaaransa, joka ei välttämättä kuulu keskusteluun alkeista ja perusteista puhuttaessa.


K.L.

möttönen2012
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 09.06.2012 00:14

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja möttönen2012 » 12.06.2012 14:43

Olen päättänyt ostaa Fleischmannin digitaalisen aloituspakkauksen. Nyt heräsi kysymys onko esimerkiksi seuraava Pikon valmistama tuote yhteensopiva ratani kanssa: http://www.conrad.de/ce/de/product/4990 ... 0&ref=list ja onko siinä dekooderin valmiina? Jos ei ole sopivat, onko se mahdollsita saada yhteensopivaksi?

Möttis

tv_tyyppi
Konduktööri
Viestit: 52
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi » 12.06.2012 14:55

Kyllä täysin yhteensopiva, dekooderia siinä ei valmiina ole, mutta sen voi suht yksinkertaisesti siihen asentaa (ei pitäisi tarvita juottaa tms)

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja jartsa » 13.06.2012 20:05

Sopivuusongelmia saattaa tulla eri merkkisten välille.
N-skaalassa lienee tuo pistokeliitin NEM 651 tai 652 jo olla dekoodereille,vanhemmissa joutuu juottamaan johtimet edelleen.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

KLu
Konduktööri
Viestit: 86
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja KLu » 14.06.2012 15:19

jartsa kirjoitti:Sopivuusongelmia saattaa tulla eri merkkisten välille.
Kannattanee selittää hieman tarkemmin, jotta karikot olisivat ehkä vältettävissä, niinpä:

Minkälaisia sopivuusongelmia saattaa tulla?


K.L.

KLu
Konduktööri
Viestit: 86
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja KLu » 14.06.2012 15:22

Möttönen, tuossa moottorijunassa on valmiina pistokeliitin, johon voidaan suht. yksinkertaisesti laittaa siihen tarkoitettu dekooderi.


K.L.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja jartsa » 14.06.2012 18:58

KLu kirjoitti:
Minkälaisia sopivuusongelmia saattaa tulla?


K.L.
Välttämäti en tarvitse kertoa sopivuusongelmista mitään.
Nykyisin joka väittämä pitää kertoa yksityskohdilleen netissä,ennenvanhaan kelpasi pelkkä sana/sanonta.
En koe olevani mitenkään "tilivelvollinen" sanomisistani,sanomiseni täälläkin on vain oma henkilökohtainen mielipide.

Sopivuusongelmista senverran:
Parhaiten suoriutuivat vaihteessa Fleischmannin omat veturit,toiseksi tuli Roco ja kolmas oli Trix/Märklin huonoimpana.
Testejä tein useampia perättäin,veturityypistä riippuen,aina omanmerkkiset(Fleischmann)liikkuvat ongelmitta vaihteen läpi.
(Kylläkin 2kpl Rocon E10 kulki paremmin kuin Fleisun 111:set??).Jotain "matoja" Rocossa?? :mrgreen:
Mikäli ongelmia haluaa,sekoittele erimerkit keskenään!
Tehtaalla insinöörit ovat suunnitelleet asian,omanmerkkiset kulkevat ongelmitta samanmerkkisillä raiteilla.
Märklin on hyvä esimerkki tästä... 8)
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja PeS » 14.06.2012 20:29

(OT. Eurooppalaisten H0-valmistajien osalta huono standardointi on ollut ongelma, joka tosin on helpottamaan päin — paitsi Fleischmannin osalta, joka jostain käsittämättömästä syystä haluaa yhä mitoittaa pyöräkertojensa laipat syvemmiksi ja laippavälin kapeammaksi kuin muut valmistajat. Ehkä Fleisun sulauttaminen Rocoon tuo helpotusta tähänkin ongelmaan.)

N-mittakaavassa yhteensopivuus sen sijaan on parempi myös eurooppalaisessa kalustossa, vaikka ei sielläkään mistään kattavasta standarsoimisesta voi puhua. Käytännössä vain amerikkalaiset valmistajat noudattavat yhteisesti laatimaansa standardia, mikä varmistaa eri valmistajien tuotteiden käytön ristiin lähes takuuvarmasti.

Aloittelijalle voisi antaa yhden neuvon: kannattaa unohtaa Fleischmannin, Trixin ja Rocon vaihteet. Itse valitsisin Pecon vaihteen, joka on yhteensopivuudeltaan paras, eli siitä kulkevat monien eri valmistajien fillarit. Nyt siis puhutaan Pecon N-vaihteista (code 55). Tätä suosittelee myös N Club of Finland. Pecon vaihteen sähköiset ominaisuudet ovat sitä paitsi hyvät, jos valitsee "sähkösammakon" eli electrofrogin (vaihteen risteyksen voi sähköistää, mikä parantaa virroitusominaisuuksia kuljettaessa vaihteen ylitse). Siihen joutuu vähän juottelemaan johtoja ja muutaman sahauksen. Johdotuskaaviot löytyvät N-klubin sivuilta. Jos johtojen juottaminen kammottaa, niin Pecolla on tarjolla myös insulfrog-vaihde — sähköisesti helpompi ja silti mitoitukseltaan parempi kuin keskieurooppalaiset.

Vaxi81
Ratavartija
Viestit: 21
Liittynyt: 03.12.2007 15:02

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja Vaxi81 » 15.06.2012 01:52

jartsa kirjoitti:Sopivuusongelmista senverran:
Parhaiten suoriutuivat vaihteessa Fleischmannin omat veturit,toiseksi tuli Roco ja kolmas oli Trix/Märklin huonoimpana.
Testejä tein useampia perättäin,veturityypistä riippuen,aina omanmerkkiset(Fleischmann)liikkuvat ongelmitta vaihteen läpi.
(Kylläkin 2kpl Rocon E10 kulki paremmin kuin Fleisun 111:set??).Jotain "matoja" Rocossa??
Mikäli ongelmia haluaa,sekoittele erimerkit keskenään!
Tehtaalla insinöörit ovat suunnitelleet asian,omanmerkkiset kulkevat ongelmitta samanmerkkisillä raiteilla.
Märklin on hyvä esimerkki tästä...
Nyt oli puhe N-kiskoista, ei H0. N-mittakaavassa en ole törmänny sellaisiin ongelmiin, mitä väität merkkien sekoittamisella syntyvän.
jartsa kirjoitti:
PeS kirjoitti:
Aloittelijalle voisi antaa yhden neuvon: kannattaa unohtaa (lelu) Pecon vaihteen, joka on yhteensopimattomuudeltaan paras, eli siitä ei moni eri valmistajien fillari kulje. Nyt siis puhutaan (lelu)Pecon N-vaihteista . Tätä ei suosittele N Club of Finland. Pecon vaihteen sähköiset ominaisuudet ovat aivan p...stä, jos valitsee "sähkösammakon" eli electrofrogin (vaihteen risteystä ei voi sähköistää, mikä huonontaa virroitusominaisuuksia kuljettaessa vaihteen ylitse). Siihen joutuu vähän juottelemaan johtoja ja muutaman sahauksen. Johdotuskaaviot löytyvät N-klubin sivuilta. Jos johtojen juottaminen kammottaa, niin (lelu)Pecolla on tarjolla myös insulfrog-vaihde — sähköisesti vaikeampi ja mitoitukseltaan huonompi kuin keskieurooppalaiset.

Näin pessi ja illuuso toimii
Hämmentävän aikuismaista toimintaa :) Näitä jartsan juttuja kun lueskelee niin jaksaa ainakin töissä paremmin. Ei parempaa viihdettä netistä löydä kovin helpolla.

Omissa N-moduuleissa olen käyttänyt Minitrixin vaihteita, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Vaihteita on moduuleissa sekä käsi- että sähkökääntöisiä. Näille ei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä juottamisia ennen rataan asennusta. Toki Pecon vaihteet on paljon paremman näköisiä, mutta jos halvalla ja helpolla haluaa varmasti toimivaa, suosittelen Minitrixin kiskoja ja vaihteita.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja PeS » 15.06.2012 08:44

jartsa kirjoitti:
PeS kirjoitti:
Aloittelijalle voisi antaa yhden neuvon: kannattaa unohtaa (lelu) Pecon vaihteen, joka on yhteensopimattomuudeltaan paras, eli siitä ei moni eri valmistajien fillari kulje. Nyt siis puhutaan (lelu)Pecon N-vaihteista . Tätä ei suosittele N Club of Finland. Pecon vaihteen sähköiset ominaisuudet ovat aivan p...stä, jos valitsee "sähkösammakon" eli electrofrogin (vaihteen risteystä ei voi sähköistää, mikä huonontaa virroitusominaisuuksia kuljettaessa vaihteen ylitse). Siihen joutuu vähän juottelemaan johtoja ja muutaman sahauksen. Johdotuskaaviot löytyvät N-klubin sivuilta. Jos johtojen juottaminen kammottaa, niin (lelu)Pecolla on tarjolla myös insulfrog-vaihde — sähköisesti vaikeampi ja mitoitukseltaan huonompi kuin keskieurooppalaiset.

Näin pessi ja illuuso toimii
Verbaalikikkailu on ihan kivaa, mutta mielestäni olet nyt ylittämässä sopivuuden rajoja. Puolestani voit väännellä tekstiäni ihan vapaasti, mutta sen jälkeen et voi laittaa väänneltyä tekstiä enää minun piikkiini, kuten olet tehnyt.

Vaihteiden ja liikkuvan kaluston pyöräkertojen mitoituksen toteaminen on siinä mielessä selkeää hommaa, että siihen ei tarvita muuta kuin hyvät mittausvälineet. Tämän jälkeen mittoja voi vertailla keskenään tai niitä voi vertailla aiheesta julkaistuihin standardiasiakirjoihin. Kun tämän lisäksi ymmärtää, miten pyöräkertaa toimii vaihteessa, niin muuta ei sitten enää tarvitakaan.
Viimeksi muokannut PeS, 15.06.2012 10:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 772
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja PeS » 15.06.2012 09:01

Vaxi81 kirjoitti:Omissa N-moduuleissa olen käyttänyt Minitrixin vaihteita, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Vaihteita on moduuleissa sekä käsi- että sähkökääntöisiä. Näille ei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä juottamisia ennen rataan asennusta. Toki Pecon vaihteet on paljon paremman näköisiä, mutta jos halvalla ja helpolla haluaa varmasti toimivaa, suosittelen Minitrixin kiskoja ja vaihteita.
Tämä on totta. N-skaalassa eri valmistajien pyöräkertojen perusmitoitus on lähempänä toisiaan kuin H0:ssa, mikä parantaa eri valmistajien yhteensopivuutta.

Pecon vaihteista voisi todeta vielä sen verran, että vaihdemoottoreiden asentaminen on myös oma savottansa. Yleensä Pecon vaihdemoottori asennetaan radan alle piiloon, josta käyttötanko sitten vääntää vaihteen kieltä. Tälläinen vaihde/vaihdemoottoriratkaisu ei sovi levyrakenteeseen, jonka alle ei ole varattu tilaa moottorille. Keskieurooppalaisissa vaihteissa "litteä" moottori on kiinni vaihteen sivussa, jolloin kokonaisuuden voi asentaa levymäisen ratapöydän päälle. Tällöin moottori jää myös näkyville vieraana esineenä, mutta tämä on lähinnä makuasia. Teknisten asioiden ja asentamiseen käytettävän työmäärän lisäksi voi tietenkin arvioida myös vaihteiden ulkonäköä, mutta harrastuksen alkutaipaleella tällä tuskin on merkitystä.

Yhteenvetona voisi todeta, että markkinoilla on kahdentyyppisiä vaihteita. "Käyttövalmiit vaihteet", joita ovat mm. Roco ja Trix sekä "puolivalmiit" vaihteet, joita on mm. Peco. Puolivalmiissa vaihteissa pitää vähintään asentaa vaihdemoottori paikoilleen (tämän lisäksi on mahdollisuus parantaa vaihteen sähköisiä ominaisuuksia). Teknisesti kumpikin ratkaisu toimii N-skaalassa. Jos tarkoituksena on käyttää amerikkalaista kalustoa, jonka pyörän mitoitus poikkeaa hivenen eurooppalaisesta, niin silloin kannattaa jo valita Pecon vaihde.

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja magnuken » 16.06.2012 01:13

Vaxi81 kirjoitti: Omissa N-moduuleissa olen käyttänyt Minitrixin vaihteita, eikä minkäänlaisia ongelmia ole ollut. Vaihteita on moduuleissa sekä käsi- että sähkökääntöisiä. Näille ei tarvitse tehdä mitään ylimääräisiä juottamisia ennen rataan asennusta. Toki Pecon vaihteet on paljon paremman näköisiä, mutta jos halvalla ja helpolla haluaa varmasti toimivaa, suosittelen Minitrixin kiskoja ja vaihteita.
Itse olen myös mielestäni hyvällä menestyksellä käyttänyt niitä Minitrixin johtavalla risteyksellä ja sen napaisuutta automaatiisesti vaihtavia vaihteita (polarized frog) kuten 14938. Toki on tässä 4 vuoden aikana kaksi kertaa viallisen pitkän höyryn kanssa sattunut, että fillarit ovat hitsautuneet vaihteeseen ja vikavirta lauennut. Vaihteen muoviosat ottivat tällöin kuitenkin itteensä molemmilla kerroilla mutta veturit selvisivät vaurioitta.

Paras noissa Minitrixin "älyvaihteissa" on todellakin se plug-and-play, eli sen kun iskee rataan ja sähköistyskin onnistuu kovin helposti sillä Minitrixin vaihteen sivulle kiinnitettävällä solenoidilla. Toki, realistusuus ei näissä ole se paras mahdollinen kuten Vaxi81 tuossa edellä totesi.

T. Kentsu

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Apua aloittelijalle!

Viesti Kirjoittaja jartsa » 06.07.2012 00:30

PeS kirjoitti: Keskieurooppalaisissa vaihteissa "litteä" moottori on kiinni vaihteen sivussa, jolloin kokonaisuuden voi asentaa levymäisen ratapöydän päälle. Tällöin moottori jää myös näkyville vieraana esineenä
(näköjään jääty johonkin "miekka ja kivi" aikaan) :mrgreen:

Väärin!
Väittämä ei pidä paikkaansa,vaihdemotti on jo (-74/75) ollut mahdollista kääntää toisinpäin Fleischmann:in (piccolo ja HO).
Vaihdemotista ei jää näkyviin mitään vaihteen viereen käännettynä ollessaan,ainoastaan mahdollisesti(erillinen)vaihteen suunnan osoittava "lamppu".

Vaihdemotin kohdalle jyrsitään kolo levyyn ratapöydässä,päälle voi asentaa sopivan muovisuikaleen peitteeksi(kuviona:hiekka,lankku tms.)
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija