N-scale analogisesta digitaaliseksi

N-skaalan pienosrautatiet
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja magnuken » 30.11.2011 22:31

pepeveturi kirjoitti:Poimin vaihtoehtoja teidän keskusteluistanne. Kiitos viesteistä.

Toimivatko molemmat PC:n kanssa?

Kun nyt on analogisen systeemin virtakisko, niin pitääkö se muuttaa digitalisoinnin myötä?
Kyllä minä olen ihan tosissani näiden hankintojen ja harrastukseni parissa.
Toki sekä useimmat hiemankin laajemmat keskusyksiköt toimivat yhteen PC:n kanssa mutta sitten voi olla eroja niiden PC ohjelmien kanssa, minkä kanssa ne viksuimmin juttelevatten.

Siis, jopa vanha Uhlenbrocki toimii PC:n kera ja tietenkin myös mm. Lenz, Digitrax, EcOS ja etenkin Doehler&Haasin Future Control Station, joka on nimenomaan PC:lle suunniteltukin eikä oikein muutoin viksusti ole yksinkertaisesti käytettävissä.

Kysyit lisäksi mitä pitää tehdä sille analogisen sydeemin virtakiskolle. Eli tarkoitatko sellaista erikoista virransyöttökiskon pätkää, missä on kiskojen välissä sellainen häiriönsuotokondensaattori? Tämä häiriönpoistaja on siis hyvä poistaa digiradassa, esim. korvaamalla kyseinen radanpätäkä ihan tavallaisella vastaavalla raiteella.

Digiradassa on ihan hyväksi jos syötät sen ratavirran useisiin kohteisiin esim. noin metrin välein ihan yksinkertaisesti juottamallla virtalähteestä haaroittamasi johdot kiskojen syrjiin kiinni. Huolehdi siitä, että napaisuus säilyy kokoajan samana!

Jos juottaminen ei onnaa, niin löytyy myös monilta raidevalmistajalta sellaisia helppoja klipsejä mitkä napsautetaan kiskoihin ja sitä kautta sitten sähkö syötetään. Näitä on ainakin Fleischmannilla ja Mintrixillä. Mutta sanoisin kyllä, että juottaminen on kuitenkin helpompaa ja sutjakkaampaa, etenkin radan rakennusvaiheessa..

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa » 01.12.2011 17:23

Lisään tähän edelliseeni vastaukseen.
Varmin liitos on juotettu liitos,halvimmillaan ostat sopivia kiskoliittmiä ja suht ohutta kaapelia.Näkyvällä paikalla sirompi lopputulos tulee kytkentälangalla ,juottamalla se kiskoliittimeen.Nämä erilliset klipsit raiteisiin ovat se varmin ongelmien aiheuttaja,tulee kontaktihäiriöitä ajanmyötä.
Nämä häiriönpoisto systeemit sotkee myös digikäytössä,joten niitä ei tarvita,taikka niitä ei edes saa olla.
AJ 1,5 on sopivaa n-käytössä tähän virransyöttöön kiskoille sekä vaihde/opastindekoodereille.Suositellaan monien valmistajien käyttöoppaassa kiskoihin se syöttö kolmen metrin välein,samoista piuhoista syöttö näille magn.l-dekoodereille.Tästä runkolinjasta erotetaan ne kytkentälanka syötöt kiskoihin,vaikka sokeripalalla.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Avatar
pepeveturi
Matkustaja
Viestit: 7
Liittynyt: 06.10.2011 14:20

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja pepeveturi » 30.01.2012 12:58

Hankin sitten Uhlenbrock 20075 ja Transformator 70VA 12/15V. Digiopiskelun jälkeen sain hyvien neuvojen ansiosta sen toimimaan. Hankin kaksi MINITRIX 66838 Lokdecoderia. Ne toimivat molemmissa vetureissa kohtuullisesti. Sain vinkin, että Uhlenbrock 73410 DCC olisi monipuolisempi, joten hankin sen MINITRIX 12474 höyryveturiini.

Nyt on ongelmana, kuinka saisin ajovalot määriteltyä siihen. Eli mihin CV:n arvoihin pitää määritellä ja mikä?
Manuaali löytyy: https://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/e ... 73410e.pdf

Mikä olisi kevyt käsiohjain Uhlenbrock 20075 kanssa käytettäväksi, ettei mötikkää tarvitsisi pitää sylissä?

Heippa asiantuntijat, antakaa hyviä neuvoja, kiitos! :shock:
Jarrumies

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa » 30.01.2012 22:13

Onko laitteessa Loconet?
Käsikapuloita on ainakin Fleisun "multimaus"tai Roco.
Valot pitäisi syttyä veturin ollessa ohjauksessa f0tai f1 näppäimellä.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja magnuken » 04.02.2012 01:00

pepeveturi kirjoitti:Hankin sitten Uhlenbrock 20075 ja Transformator 70VA 12/15V. Digiopiskelun jälkeen sain hyvien neuvojen ansiosta sen toimimaan. Hankin kaksi MINITRIX 66838 Lokdecoderia. Ne toimivat molemmissa vetureissa kohtuullisesti. Sain vinkin, että Uhlenbrock 73410 DCC olisi monipuolisempi, joten hankin sen MINITRIX 12474 höyryveturiini.

Nyt on ongelmana, kuinka saisin ajovalot määriteltyä siihen. Eli mihin CV:n arvoihin pitää määritellä ja mikä?
Manuaali löytyy: https://www.uhlenbrock.de/intern/20/1/e ... 73410e.pdf

Mikä olisi kevyt käsiohjain Uhlenbrock 20075 kanssa käytettäväksi, ettei mötikkää tarvitsisi pitää sylissä?

Heippa asiantuntijat, antakaa hyviä neuvoja, kiitos! :shock:
Nyt en ihan ole kärryillä! Siis tuo Uhlenbrock 20075 on pelkkä yleisvirtalähde niin valaistukseen kuin radan digivirtaankin. Eli tuosta virtalähteestä voidaan syöttää virtaa vaihteiden ja valaistuksen lisäksi erinäisiin digikeskusyksikköihin kuten Uhlenbrockin omiin Intelliboxeihin.

Mutta kuten sanoit, nuo Uhlenbrockit ovat mielestäsi liian isoja mötiköitä, niin silloin voisit katsastaa Fleischmannin / Rocon Multimouse ohjaimet. Ne eivät siis suoraan kytkeydy tuohon yleisvirtalähteesi vaan vaativat väliin esim. Fleischmaan / Roco 10764 vahvistinpurkin.

Katso täältä dokusta sivulta 32:
http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/ ... 169_en.pdf

Eli siinä kuvassa jo hankimastasi virtalähteestäsi (kuvassa 10725) pienjännitejohdin menee mainittuun vahvistimeen (10764) ja siitä edelleen junaradan raiteeseen. Tuo käsiohjain Multimaus liitetään sitten siihen vahvistinpurkkiin 10764.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa » 05.02.2012 20:47

pepeveturi kirjoitti:
Mikä olisi kevyt käsiohjain Uhlenbrock 20075 kanssa käytettäväksi, ettei mötikkää tarvitsisi pitää sylissä?
Pulttaa mötkkä kiinni radan runkorakenteisiin,ei tartte pitää sylissä.. :mrgreen:
Kuten jo mainitsin nämä "multimausit" ovat kädessä pidettäviä kapuloita.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja kari-g » 06.02.2012 10:36

Uhlenbrockin 66000 FRED-käsiohjaimen voit liittää suoraan Intelliboksiin. Sillä ohjaat kerrallaan neljää veturia. Listahinta 69,00€.
Tyyriimpi ja fiksumpi (näyttö, ei veturien lukumäärärajoitusta, vaihteiden ohjaus) käsiohjain on 66200 DAISY. Listahinta 118,00€.
Löytyy esim Ebay.de:stä. Uusi laite 115,00 + postikuluja 17,00.
//kari

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa » 06.02.2012 18:30

kari-g kirjoitti:Uhlenbrockin 66000 FRED-käsiohjaimen voit liittää suoraan Intelliboksiin. Sillä ohjaat kerrallaan neljää veturia.
//kari
Nyt meni ohi hiukan! FREDI:ssä on YKSI säätönuppi,jolla ohjaa yhtä veturia kerrallaan ja loput kulkee sitten aiemman asetuksen mukaan.
Ei kyllä onnistu 4:n veturin yhtaikainen ohjaus,sano mitä sanot.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja kari-g » 06.02.2012 19:11

Käsiohjaimessa on (yleensä, mutta ehkäpä joku ...) vain yksi nuppi. Jos joku on nähnyt moninuppisen käsiohjaimen, niin kertokoon minullekin.
FRED'in ohjelehdykässä lukee seuraavaa:
"FRED is a digital hand control for digital centers with LocoNet interface. It controls up to 4 locomotives, independent of the data format, switches lights, up to eight special functions and emergency stop. The Memory function ensures that the programmed locomotive addresses are not lost even if the controller is disconnected from the net."
Yleensä (?) kuljettaja ajaa yhtä veturia kerrallaan. Voi tietysti kokeilla pystyykö yhdellä ohjaimella hallitsemaan neljää samanaikaisesti radalla vilistävää veturia. Paljon helpompaa ja turvallisempaa on ajaa yhtä junaa kerrallaan, pysäyttää juna asemalle ja siirtyä sitten ajamaan toista junaa. Luulisin että näin ...
//kari

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa » 07.02.2012 20:47

Sulla on kait yksi käsi,jossa on pari sormea? 8)
Ainakin olen onnistunut käyttämään molemmilla käsilläni,yhteensä neljää Fleisun 6821-käsisäädintä samanaikasesti. :wink:
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja Psi » 07.02.2012 22:07

jartsa kirjoitti:Sulla on kait yksi käsi,jossa on pari sormea? 8)
Ainakin olen onnistunut käyttämään molemmilla käsilläni,yhteensä neljää Fleisun 6821-käsisäädintä samanaikasesti. :wink:
Tärkeintä kai on todeta että Uhlenbrockin käyttämään LocoNet-väylään voi liittää käsiohjaimia ja yksi esimerkki on tuo Uhlenbrockin FRED. Se on monipuolisempi kuin FREMOn FRED- ja FREDi-ajolaitteet joilla voi ohjata vain yhtä junaa kerrallaan (ajolaite "naitetaan" veturin osoitteeseen) Uhlenbrockin FREDissä junaa voinee vaihtaa lennossa. Käykö Digitraxin käsiohjaimet myös Intelliboxin kanssa -- ei liene mitään syytä ettei...

pekka

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja jartsa » 08.02.2012 19:27

Jos Loconet,silloin käy.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja magnuken » 10.02.2012 00:00

Hei,

Ellen nyt ihan erehtynyt niin ymmärsin että alkuperäisellä kysyjällä nim. "pepeveturi" oli vain ja ainostaan Uhlenbockin yleisvirtalähde 20075 käytössään? Siis, jos pysytään samassa valmistajassa tarvitaan vielä jokin Uhlenbrockin Intelliboxi, johon sitten noita käsiohjaimia voidaan väylän kautta liittää. Kuten niitä em. FRED:jä.

Ja ainakin omien kokemuksieni mukaan käsiohjaimissa on yleensä vain ja ainostaan yksi potikka, josta veturin menoa säädetään. Toki siitä käsiohjaimesta voidaan vaihdella mitä veturia kulloinkin säädetään ja silloin se aikaisemmin ohjattu veturi jatkaa sitä liikettään mihin se jätettiin. Ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole?

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 242
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja Psi » 10.02.2012 15:29

magnuken kirjoitti:--Ja ainakin omien kokemuksieni mukaan käsiohjaimissa on yleensä vain ja ainostaan yksi potikka, josta veturin menoa säädetään. Toki siitä käsiohjaimesta voidaan vaihdella mitä veturia kulloinkin säädetään ja silloin se aikaisemmin ohjattu veturi jatkaa sitä liikettään mihin se jätettiin. Ei kai tuossa nyt mitään ihmeellistä ole?--
on ja ei. Tämä ei tosiaankaan liity varsinaiseen keskusteluun, mutta otan nyt vielä puheeksi nuo FREMO-radan FRED- ja FREDi-ajolaitteet: Ne on sellaisia ajolaitteita että monipuolisemmalla ohjaimella (tai esim Intellibox-keskusyksiköllä) annetaan yhden veturin osoite ikäänkuin "tyrkylle" vapaaksi riistaksi, ja tuo FRED saadaan tietyllä näppäinyhdistelmällä poimimaan tuo tyrkylle pantu veturin osoite. Sen jälkeen tuo FRED/FREDi osaa ohjata vain tuota yhtä veturia -- jos haluaa vaihtaa toiseen veturiin on tietyllä näppäinyhdistelmällä luovuttava nykyisestä ja keskusyksiköllä tai toisella monipuolisemmalla ajolaitteella annettava seuraava osoite "tyrkylle", ja se voidaan taas ottaa tälle ajolaitteelle hoitoon. Tämä mekanismi on alunperin kehitetty LocoNet-järjestelmään ns. vierailija-ajolaitteeksi: laitteistoa tuntematon käyttäjä ei voi edes tahallaan ohjata tuollaisella ajolaitteella muuta kuin omaa veturiaan. Uhlenbrockin FRED on sitten ihan eri juttu!

pekka

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N-scale analogisesta digitaaliseksi

Viesti Kirjoittaja magnuken » 12.02.2012 00:48

No, joo -- joka säännölle löytyy aina poikkeuksensa, kuten nyt tässäkin noille rajoitetuille FREDeille!

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija