N rataa

N-skaalan pienosrautatiet
Vastaa Viestiin
Goofy
Konduktööri
Viestit: 52
Liittynyt: 04.09.2008 22:50

N rataa

Viesti Kirjoittaja Goofy » 20.06.2010 15:44

Moro!

Nyt tarvii siirtyä N mittakaavaan, josta mulla ei ole minkäänlaista kokemusta, joten hyvät neuvot on tarpeen. Tasavirtasta H0:aa on reilu 14 vuotta harrastettu.

Ihan ensiksikin, rataa varten on tilaa n. 85 x 300 cm joka H0 harrastajan mielestä tuntuu aika pieneltä. Riittääkö se minkäänlaiseen edes hieman mielekkääseen N rataan, haluan vähintään viisivaunuisen pikajunan yms sekä hieman pitkähköä linjaosuutta.

Sitte tarvis jostain alottaa kaluston hankinta, olen aina luottanut perinteiseen analogiohjaukseen mutta nyt haluan digiä. Vaihteille olis tarkotus väsätä edelleen perinteinen ohjauspöytä systeemi mutta veturit saa olla digitaalisia. Ajattelin ihan aluksi ennen radanrakentamista tutustua tähän pienempään mittakaavaan, hankkimalla jonkun hyvän digitaali alotus setin, samalla vois tilata ehkä veturin - pari, vaunuja ja raiteta. Voiskohan suositella jotain tiettyä A) paikkaa mistä tilata ja B) minkä setin tilaisi. Kalusto tulee olemaan saksalaisen esikuvan mukaista, höyry ja dieselvoimaista.

mni
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.02.2007 20:42

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja mni » 20.06.2010 17:08

Kynnys siirtyä N:ään ei kohdallasi liene suuri, koska sähköt on N:ssä tasavirtaa, joka sinulla taitaakin olla hyvin hallussa.

Oletko jo rekisteröitynyt N Club Finlandin foorumeille? Siellä on Suomen paras kattaus N mittakaavaan liittyvää tietoa niin aloittelijoille, kuin pidempään harrastaneellekin. Myös kerhon ylläpitämästä pienoisrautatie-wikistä ( http://www.n-club-finland.org/wiki/ ) saattaa olla hyötyä esim. digihärveleiden valintaa ajatellen.

Suomessa N mittakaavan hankintapaikat ovat lähinnä Tampereen Risteysasema ( http://www.modelshop.fi/ ) ja Helsingissä Mallikauppa ( https://www.mallikauppa.fi/ ), joista kummastakin saa 15% alennusta vilauttamalla N Club Finlandin jäsenkorttia. Myös Suomen Rautatiemuseon ( http://www.rautatie.org/ ) kaupasta saa alennuksen em. kortilla ja sieltä löytyy vaihtelevasti erittäin mielenkiintoista N kamaa, mutta lähinnä suomalaiseen rataan. Ulkomailta tilaaminen on toki myös yleistä ja jopa pakollistakin, koska kaikkea ei kertakaikkiaan saa Suomesta.
Mikko

Goofy
Konduktööri
Viestit: 52
Liittynyt: 04.09.2008 22:50

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja Goofy » 29.08.2011 21:43


kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja kari-g » 31.08.2011 22:51

Ennenkuin rakennat kiinteätä N-skaalan rataa, rohkenen ehdottaa tutustumista T-TRAK - N -modulijärjestelmään. Se on helpporakenteinen pöydän päälle laitettava modulijärjestelmä. Järvenpään SRK:n pienoisrautatiekerho esitteli ko. systeemiä viime toukokuussa Pienoisjunatreffeillä Hyvinkäällä. Rustasin keväällä lyhyen esityksen T-TRAK-N -järjestelmästä. Se on ladattavissa osoitteesta http://personal.inet.fi/kerho/junakerho/T-TRAK.pps. Esitys toimii ilman powerpointti-softaa.

Järjestelmässä käytettävää KATO Unitrack - kiskoa ei valitettavasti kotimaan kaupoista löydy, mutta sitä voi tilata suoraan Saksasta: http://www.kato-unitrack.de/kato/en/index.php tai myös täältä: http://www.conrad.com/ tai Englannista http://www.kato-unitrack.co.uk/.

//kari g

Goofy
Konduktööri
Viestit: 52
Liittynyt: 04.09.2008 22:50

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja Goofy » 01.09.2011 21:50

Rohkene vain, mutta jonkin aikaa sitten kun huvikseni tuota t-trak systeemiä ihmettelin, en voinut kuin todeta miten hanurista se on. Jokainen toki rakentaa tyylillään, moduulisysteemit on kyllä kivoja mutta mulla ei ole mahiksia ja jos olisikin niin ehdottomasti väsäisin "oikeita" moduuleita. Mutta tämä oma kotirata on tällähaavaa se joka kiinnostaa ja johon panostan. Se koostuu neljästä lohkosta joten sitä voi kuljettaakin jos tarvis vaatii, lohkot kohdistetaan toisiinsa metallitapeilla ja kiristetään siipimuttereilla, kiskojen päät on juotettu messinkiruuveihin ja sähköjohdot liitetään tietokoneista tutuilla enmuistaminkänimisillä liittimillä, tuossa on 9 ja 25 napaisia.

Näin tehden saan radastani juuri semmoisen kuin haluan, ei tarvitse noudattaa mitään moduulistandardeja, kaarteista saan mieleiseni sekä kiskojen etäisyyksistä sun muista seikoista. Onhan se luonnollisemman näköistäkin.

Mutta kuten sanottu, kukin tyylillään.

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 112
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja kari-g » 02.09.2011 23:28

Joo - jokainen rakentaa tietysti omalla tyylillään. T-TRAK -modulimallia ei tietenkään tarvitse soveltaa sellaisenaan, vaan käyttää siitä "ne hyvät ideat".

Ratamateriaali tulee varmaankin olemaan fleksikiskoa. Omasta mielestäni nätti profiili on esim Peco code 55. Löytyy esim Mallikaupasta.

Jos lohkojen päissä kiskot juotetaan messinkiruuveihin kiinni, niin lohkon keskikohdan paikkeille kannattaa laittaa liikuntasauma (tai pari niin ei tule liian leveitä katkoskohtia). Lämpötilavaihtelut saavat fleksikiskon helposti s-mutkalle -- sanoo nimimerkki "kokemusta on". Lohkon puurunko kun elää asuinhuoneiden lämpötilan mukaan. Kun olet H0-ratamateriaalia jo vuosia käyttänyt, niin tämä asia ei liene uusi.

Lohkojen kohdistukseen käyttäisin kaupasta löytyviä kohdistusosia, esim tämmöisiä: http://www.stationroadbaseboards.co.uk/z_pop_FD2501.htm
Maksavat kyllä jonkin verran, mutta helpottavat lohkojen kohdistusta merkittävästi.

Ne liittimet ovat muuten nimeltään D-liittimiä.

//kari g

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 776
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja PeS » 03.09.2011 23:18

On monta tapaa kohdistaa lohkot. Teetin taannoin teräksestä kuvissa näkyviä lohkosovitteita, jotka perustuvat kartiotappiin. Lohkot kootaan jollekin tasaiselle alustalle - itse käytin alustana Bauhausin halpaa alumiinitikasta. Lohkosovitteiden idea selvinnee oheisesta kuvasarjasta. Vuosien varrella olen toimittanut samanlaisia sovitteita eri puolille Suomea noin 120 kpl. Sovitteita voi käyttää monenlaisissa rakenteissa: mössölevyssä, puurakenteissa tai kaksi sovitetta voi vaikka yhdistää lohkorungoksi hitsaamalla sovitteiden väliin huonekaluteräsputket jne.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 556
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja Jaska » 04.09.2011 16:55

Tuo vaikuttaa erittäin toimivalta. Onko L-profiili noin 50 millistä? Se taitaa sopia juuri styrofoam-levyn paksuuteen hyvin. Tappien ansiosta kohdistus on erityisen täsmällinen ja vaikka saumakohdan yli menisi useita raiteita, voidaan varmasti kohdistus saada pelaamaan. Mutta vielä pitäisi kiskojen jämäkkä ja täsmällinen kohdistaminen päätyyn jotenkin ratkaista. Fremojen puupäädyissä käytetään messinkistä ruuvia, johon kiskon pää juotetaan, mutta tässä luonnollisesti sähköistä liitosta ei saa syntyä. Ehkä piirilevy tms. kiinnitettynä metallipäätyyn toimisi parhaiten?

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 776
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja PeS » 04.09.2011 20:16

Jaska kirjoitti:Tuo vaikuttaa erittäin toimivalta. Onko L-profiili noin 50 millistä? Se taitaa sopia juuri styrofoam-levyn paksuuteen hyvin. Tappien ansiosta kohdistus on erityisen täsmällinen ja vaikka saumakohdan yli menisi useita raiteita, voidaan varmasti kohdistus saada pelaamaan. Mutta vielä pitäisi kiskojen jämäkkä ja täsmällinen kohdistaminen päätyyn jotenkin ratkaista. Fremojen puupäädyissä käytetään messinkistä ruuvia, johon kiskon pää juotetaan, mutta tässä luonnollisesti sähköistä liitosta ei saa syntyä. Ehkä piirilevy tms. kiinnitettynä metallipäätyyn toimisi parhaiten?
Sovite ei ole valmista L-profiilia, vaan L-muoto on saatu aikaiseksi kanttauskoneella - itse leikkaus on tehty laserilla. Laipioiden keskimmäiset reiät on jengattu M6:n ruuveille sopivaksi erilaisia kiinnitysratkaisuja varten. Mitoitus on tehty sopivaksi kahden eristyslevyn paksuudelle. Itse lohkojen rakennehan voi olla mitä tahansa - ei sen tarvitse olla eristelevyä.
Kuva

Koska sovite on erittäin tarkka (max. välys vain 0,1 mm), tehdään kiskotus aina sauman ylitse. Tämä tarkoittaa sitä, että lohkot yhteen ja kiskotus ylitse ja vasta sitten katkaistaan kiskot. Olen käyttänyt PC-pöllejä sauman kummallakin puolella.
Kuva
Kuva
Alumiinitikkaaseen lohkot olen kytkenyt sieltä täältä yksinkertaisilla puisilla poikittaistuilla ja pitkällä M6:n ruuvilla, jonka päässä on nuppi (ei tarvita työkaluja). Samalla kiinnityksellä lohkot voidaan kytkeä yhteen käyttämällä vaikka alumiinlatasta leikattua pätkää. Mitään kovin voimallista kiinnittämistä ei tarvita — olennaista on vain saada lohkot pysymään keskenään paikoillaan ja estää liukuminen alumiinitikkaan päällä.
Kuva
Kuva
Kuva

Tässä on erään harrastajan sovellus sovitteista. Hankitaan halpoja Bilteman putkirunkoisia pöytiä, joista poistetaan painava pöytälevy, eli käytetään vain putkirunko, johon sovitteet pultataan kiinni. Kate maun mukaan. Näin saadaan lohko, jossa on tukevat jalat mukana. Koska jalat ovat vakiohuonekaluputkea, voidaan niitä tarvittaessa jatkaa teleskooppityyliin ohuemmalla putkella ja säätöruuvit joka jalkaan. Näyttelyssä vaa'ittaminen samaan tapaan kuin Fremoissakin.
Kuva
Viimeksi muokannut PeS, 05.09.2011 08:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja jartsa » 04.09.2011 22:57

Alutikkaita tuossa on käytetty näemmä.
Onko ne siellä valmiissakin alla?
Hieman kuvat hämää???
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 776
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja PeS » 05.09.2011 08:54

jartsa kirjoitti:Alutikkaita tuossa on käytetty näemmä.
Hyvä huomio :lol:
jartsa kirjoitti:Onko ne siellä valmiissakin alla?
Kyllä. Tässä ratkaisussa alumiinitikas muodostaa alustan, jonka päälle lohkot kootat. Edullinen, kevyt ja ehdottoman tasainen alusta, joka ei tarvitse alleen ihmeellisiä pukkeja - kaksi pukkia per tikas riittää. Näyttelyssä alumiinitikkaita voidaan laittaa peräkkäin, kun tikkaiden päistä on poistettu kumiset tulpat ja korvattu ne muhveilla. Toki alusta voi olla jotain muutakin, kunhan se on suora.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja jartsa » 05.09.2011 16:19

PeS kirjoitti: Toki alusta voi olla jotain muutakin, kunhan se on suora.
Entäs se lattia,ei välttämäti ole suora. :wink:
Jalkojen alapäähän säädettävät kumitassut lienee paikallaan?
Kierretankoa tai pultti jossa se kumitassu tms.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 776
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja PeS » 05.09.2011 23:30

jartsa kirjoitti:
PeS kirjoitti: Toki alusta voi olla jotain muutakin, kunhan se on suora.
Entäs se lattia,ei välttämäti ole suora. :wink:
Jalkojen alapäähän säädettävät kumitassut lienee paikallaan?
Kierretankoa tai pultti jossa se kumitassu tms.
Näyttelyratojen pukeissa on aina säätöruuvit, koska olosuhteet vaihtelevat näyttelypaikoilla.

Kun käytetään pitkää alumiinitikasta, ovat lohkot keskenään aina suorassa, jolloin se ei ole enään niin kriittistä, miten itse tikasta kannatellaan - tikas voidaan laittaa vaikka pulpettien päälle. Jos taas käytetään pukkeja, niin kaksi pukkia tikasta kohti riittää. Jossain Fremossa tai vastaavissa moduulijärjestelmissä jokaisessa moduulissa on jalat ja jokaista jalkaa on säädettävä. Suunnittelun ideana on se, että ei kohdisteta kantavia rakenteita vaan kiskoja. Jokainen lohko on siis tavallaan palakisko.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja jartsa » 13.09.2011 17:21

Siis sillä ei olekkaan mitään väliä jos kaikki jalat ei otakkaan lattiaan??? :mrgreen:
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Goofy
Konduktööri
Viestit: 52
Liittynyt: 04.09.2008 22:50

Re: N rataa

Viesti Kirjoittaja Goofy » 01.10.2012 22:08

Laitoinpas tuonnekin sivulle vähän tarinaa radasta. Lähinnä siksi koska kuvat.fi palvelu, jossa nimenomaan N ratani kuvat ovat hyvässä tallessa, suljetaan tässä kuussa. Josko ne pysyisivät tuolla pm netissä paremmin, ja lisäksi saa vähän blogia pidettyä samalla..

http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_11039/

Vastaa Viestiin