Sähkövaihteiden käyttöönotto

N-skaalan pienosrautatiet
Avatar
Siperian susi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.11.2014 20:11

Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja Siperian susi » 10.01.2015 19:39

Terve!

Ostin mallikaupasta Rocon N-mittakaavan sähkövaihteen. Siitä lähtee kolme eriväristä johtoa joiden päässä on jonkinlainen liitin. Myyjä sanoi, että siihen pitäisi jonkinlainen dekooderi laittaa, jotta vaihde toimii digitaaliohjauksella. Mutta toistaiseksi en ole sellaista vielä löytänyt. Osaako joku sanoa minkälainen dekooderi käy ja mistä sellaisen voi ostaa?
Minulla on Fleischmannin multimaus ohjain...pitääkö minun ostaa Rocon vastaava ohjain, koska vaihde on Rocon valmistama?

- Siperian susi

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja ealab » 11.01.2015 08:43

Vaihteessa vaihdemoottorina on siis "tavallinen" solenoidikääntölaite. Sitä voi komentaa painikkeillakin, simppelisti.

Avatar
Siperian susi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.11.2014 20:11

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja Siperian susi » 11.01.2015 19:09

ealab kirjoitti:Vaihteessa vaihdemoottorina on siis "tavallinen" solenoidikääntölaite. Sitä voi komentaa painikkeillakin, simppelisti.
Joo, niin on. Mutta minulla on kuitenkin digitaaliohjain niin miksi en käyttäisi sitä...

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja ealab » 11.01.2015 21:23

Riippumatta siitä, minkälaisia vaihdedekodereita* tulet käyttämään, niin siinä voisikin olla mahdollisuus tehdä kulkuteitä siten, että ao. kulkutien vaihteet kääntyvät kaikki samalla kerralla ao. kulkutiekomennolla. Siten jäisi yksittäisten vaihteiden näpyttely hitaana pois. Esim. kuvan mukainen systeemi: siinä molemmat vaihteet kääntyisivät samalla komennolla, koska ei niiden sopisikaan olla keskenään ristiriitaisessa asennossa. Toimii koti-analogiradassani. Tässä jutussa oli vähän ajatuksenpoikasta. Fleisu ja Roco taitavat olla samaa DCC-kamaa (erona vaan nimi). Sitten vaan jokin DCC-v-deko.
Liitteet
kulkutie.jpg
kulkutie.jpg (3.73 KiB) Katsottu 2282 kertaa
Viimeksi muokannut ealab, 12.01.2015 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja kari-g » 12.01.2015 00:06

Vaihdedekoodereita löytyy usealta valmistajalta. Jos aiot myöhemmin hankkia lisää sähkövaihteita, niin kannattaa laskea paljonko yhden vaihteen dekoodaus maksaa.

Tässä muutamia esimerkkejä (ilman postikuluja):
Risteysasema Tampereella myy Rocon 8-vaihteen dekooderia RO-10775 - yksikköhinta 9,36 € / vaihde.
Saksalaisia valmistajia esim.
TAMS Electronic Weichendecoder WD-34, Bausatz -- eli 4-vaihteen dekooderin rakennussarja, yksikköhinta 5,73 € / vaihde
Littfinski DatenTechnik S-DEC-4-DC-B (Bausatz) -- eli 4-vaihteen dekooderin rakennussarja, yksikköhinta 5,40 € / vaihde

Valmispurkki on aina valmis purkki. Mutta jos ei pelkää elektroniikan juottamista, niin rakennussarja on hyvä vaihtoehto.
Omakohtaisia kokemuksia on Littfinskin & Tamsin rakennussarjoista. Toimivat kyllä heti 'laakista' kun juottelee komponentit
ohjeen mukaan. Rakennussarjaan voi/kannattaa hankkia myös siihen sopiva kotelo. Ilmakin pärjää mutta on siistimpi ratkaisu.

Sen verran vielä, että vaihdedekooderi yleensä tarvitsee 'apusähköä', joka on tavallisimmin 14-16 V vaihto- tai tasavirtaa - riippuu mallista.
Esim Littfinskin S-DEC-4-DC tarvitsee 12-18 V vaihtovirtaa tai 15-24 V tasavirtaa. Jotkut vaihdedekooderit, kuten esim Rocon 10775, ottavat kaiken sähkönsä
suoraan ratasähköstä (eli DCC:stä). Itse suosisin tapaa, jossa DCC-sähköä käytetään (lue: säästetään) vain juniin (vetureihin) ja vaihdedekooderit
saavat käyttävoimansa erillisestä muuntajasta.

//kari

Pieni lisäys:
Rocon vaihdemoottorin kaapelin väreistä veikkaisin, että punainen/vihreä kääntävät vaihdetta joko poikkeavalle raiteelle (pun) tai suoraan (vih), musta johto on molemmille yhteinen. Vaihdedekoodereissa on vastaavat merkinnät. Esim Littfinskin dekooderissa on merkintä R (Rot=punainen) ja G (Grün = vihreä), keskimmäiseen liittimeen tulee sitten se musta johto.

Avatar
Siperian susi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.11.2014 20:11

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja Siperian susi » 27.06.2015 19:30

Tampereen Risteysaseman nettisivuilla ei ole kyseistä dekooderia myynnissä, ainakaan haku en löydä sitä. Olisiko esim. Viessmannilla vastaavanlaista dekooderia olemassa? Tuosta sähköstä vielä: jos dekooderi käyttää radan virtaa, niin paljon se käyttää sitä? Mietin vaan, kun tarkoituksena on ajaa 2 veturilla ja minulla on kaksi virtakiskoa radassa, niin riittääkö virta kaikille? Kun ei huvittaisi mitään lisä muuntajiakaan hankkia..

Vielä yksi kysymys virtakiskoista. Minulla on ennestään niitä jo yksi (tuli aloituspakkauksen mukana) ja tarvitsisin vielä toisen, enkä ole löytänyt niitä valmiina mistään, joten ajattelin kolvata sen itse. Ostan virtajohtoa, jossa on liitin jo valmiina toisessa päässä. Ongelmana on vain se, ettei muuntajassa ole kuin yksi paikka sellaiselle liittimelle. Mihin sen toisen liittimen laitan? Pitääkö minun liittää siitä toisesta virtakiskosta johdot siihen toiseen littimeen, eli yhdestä liittimestä lähtisi johdot molempiin kiskoihin?

- Siperian susi

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja kari-g » 27.06.2015 23:22

Rocon 10775 dekooderi löytyy Tampereen Risteysasemalta täältä:
http://www.modelshop.fi/webshop/?mod=pr ... ct_id=7259

Käyttöohjeen voit etukäteen ladata täältä:
http://www.roco.cc/uploads/documents/pdf/10775.pdf

10775 ei vissiin vie paljoa virtaa, ainakaan lepotilassa. Kun vaihde(solenoidi) kääntyy, niin virtaa menee hetkellisesti enemmän. Veturin dekooderi ei vie juurikaan mitään kun veturi ei liiku, paitsi tietysti hiemen enemmän jos jätät veturin lamput palamaan. Mutta jos ajat vain kahta veturia, niin ei kyllä synny mitään ongelmia virrankulutuksen suhteen.

Mihin muuten tarvitset lisää virtakiskoja. DCC-rata on (yleensä) "yhtä puuta" eli virtaa syötetään rataan yhdestä pisteestä ja sähkö kulkee kiskoja pitkin joka paikkaan. Parempi tapa kytkeä DCC rataan on laittaa ns. syöttökaapeli kiertämään rataa (radan alla) ja siitä kytketään syötöt yläpuolella olevaan rataan aina noin 1 m välein. Näin vältetään katkot/häiriöt jos jokin kiskoliitin yhdistää huonosti.

Muuntajalla vissiin tarkoitat Roco/Fleischmann'in mustaa purnukkaa 10764, josta DCC-sähkö yhdistetään rataan. Jos tarvitset lisää syöttöjä rataan, niin laita musta johto (jossa siis on se omituinen kaksipiikkinen pistike toisessa päässä) reippaasti poikki ja laita väliin ns. sokeripala eli pätkä ruuviliitinrimaa ja haaroita siitä eteenpäin. Eli teet juuri niin kuin esitit.

Kun haaroitat DCC-syöttöä, niin merkkaa mikä johto menee vasempaan ja mikä oikeaan kiskoon. Käytä erivärisiä johtoja esim. musta/punainen, niin vältät sekaannukset.

//kari

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja magnuken » 28.06.2015 05:10

Hei,

Itselläni myös N-skaalan rata ja pitkään pähkäilin miten toteuttaa vaihteet, joko keskusyksikön kautta digitaalisina monien dekooderien kautta tai sitten ihan vanhaan tapaan analogisina, siis joka vaihteesta vähintäin kaksi piuhaa johonkin keskusyksikköön!

Päädyin kuitenkin siihen vanhaan analogiratkaisuun sen "mekaanisen ja selväpiirteisyyden takia!. Tämän tein etenkin koska Viessmannilta löytyy niitä havainnollisia vaihteiden kytkinrasioita merkkivaloinen, jotka ilmaisevat sopivasti ryhmiteltynä reitit ym!

Siis näitä Viessmannin analogi vaihteiden kytkimiä olen 7 kappaletta hyvällä menestyksellä yhdistänyt digiratani reilun 20 vaihteeseen (jokin kytkin vapauttaa koko linjan ja jotkut vain pienen osan jne...)

Kuva

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1080
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja ealab » 28.06.2015 08:45

Eipä taida olla N-skaalassa mitään "korvamerkkiä", samat on kujeet muissakin mittakaavoissa. Tuo "rata-/ajosähkön" jakelu pitkin raideverkkoa on ok, tässäkään ei mitään erityistä, samat konstit muissakin mittakaavoissa, analogisissakin.

Avatar
Siperian susi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.11.2014 20:11

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja Siperian susi » 30.06.2015 19:00

Minulla on viisi sähkövaihdetta. Ei houkuttelisi maksaa 80€ kahdeksan vaihteen dekooderista, kun siinä maksaa vähän niin kuin turhasta. Selasin Tampereen Risteysaseman valikoimaa ja löytyi tälläinen Pikon dekooderi: http://www.modelshop.fi/webshop/?mod=pr ... ct_id=4731

Minulla on Fleischmannin MultiMaus ohjain. Sopiiko toi ohjain ja Pikon dekooderi yhteen, vai joudunko ostamaan Rocon dekooderin?

- Siperian susi

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja kari-g » 30.06.2015 19:37

Kyllä vain sopii.

Itseasiassa ko dekooderi on Uhlenbrock MD2. Ohjeen voit ladata täältä:
http://www.uhlenbrock.de/INTERN/20/1/En ... 67200e.pdf

//kari

Avatar
Siperian susi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.11.2014 20:11

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja Siperian susi » 30.06.2015 19:52

Asia selvä, hienoa! Kiitos jälleen kerran.

- Siperian susi

Avatar
Siperian susi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.11.2014 20:11

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja Siperian susi » 01.07.2015 20:13

No vaikuttaako se tässä mun tapauksessa mitenkään, jos käytän niitä Pikon dekoodereita (tarvitsen 3kpl niitä), niin virtaa riittää kuitenkin niille ja kahdelle veturille? Vai olisiko järkevää tässä tapauksessa käyttää apu muuntajaa?

- Siperian susi

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 109
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja kari-g » 01.07.2015 21:59

Nämä Pikon (Uhlenbrockin) vaihdedekooderit toimivat vain kiskoista otetulla DCC:llä, samoin kuin Rocon 8-porttinen dekooderi.
Kun ajat vain kahdella veturilla, niin kolme vaihdedekooderia ei pitäisi olla liikaa.

Jos nyt kuitenkin haluat pelata varman päälle, niin voin suositella Littfinskin 4x vaihdedekooderia S-DEC-4-DC-G (as finished module in a case), jonka voi ostaa
-- rakennussarjana 21,90
-- valmiiksi kasattuna ilman koteloa 29,50
-- valmiiksi kasattuna ja kotelossa 32,90.
-- postikulut Suomeen on 14,90.

Kts. http://www.ldt-infocenter.com/shop/en/D ... t-decoder/

Ohjeen mukaan:
"The switching current is supplied to the decoder either from the digital circuitry or through a separate input directly from the alternating current (AC) output of a model railroad transformer (12 to 18V~). Valuable digital current can be saved ! Simple and secure connection of turnouts, signals and uncoupling tracks by screw clips."
Eli syötön voi ottaa radasta tai erillisestä muuntajasta.

Itse olen ollut ko purkkeihin tyytyväinen. Rakensin ne rakennussarjasta. Kasaaminen ei ole vaikeata jos on aiemmin harrastanut elektroniikkapiirien juottamista. Jos epäilee omia taitojaan, kannattaa ostaa valmiiksi kasattu & testattu.

Ehkä vähän uudempi & fiinimpi ja monipuolisempi (tulevaisuutta ajatellen) purnukka on ESU 51820 Switchpilot
http://www.esu.eu/en/products/switchpil ... pilot-v20/
Löytyy esim täältä hintaan 35,99. Postikulut 18,00.
https://www.haertle.de/Modelleisenbahn/ ... 9diksuc5e4

//kari

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Sähkövaihteiden käyttöönotto

Viesti Kirjoittaja magnuken » 23.07.2015 22:28

Nyt tuli hankittua pienen ratapihani laajennuksen myötä ja uuden sinne vievän raiteen myötä viisi vaihdetta lisää. Hetken mietin, että pitäisikö nyt jo vaihteita alkaa digitalisoimaan mutta sitten päädyin vielä pitäytymään tuossa vanhassa yksinkertaisessa analogisydemiissä. Eli hommasin näille uusillekin vaihteille myös kaksi uutta Viessmannin 5549 merkkivalollista säädintä (stellpult).

Näitä stellpultteja sopivasti yhdistelemällä hyppylangoin pystyy mukavasti rakentamaan reittejä jne ja merkkivalot kertovat kokoajan havainnollisesti missä mennään! Tämä siis edellyttäen, että teet jonkinsortin "tiekartan" niiden lukuisten punaisten/vihreiden merkivalojen eri positioista mitä ne Viessmannin 5549 kytkimet kulloinkin näyttävät.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa