N opasteet

N-skaalan pienosrautatiet

Valvojat: jhr, Hermanni

hande
Matkustaja
Viestit: 4
Liittynyt: 23.09.2014 14:00

N opasteet

Viesti Kirjoittaja hande »

Tyhmä kysymys. Miksi Viessmannin N koon opasteissa on kaikissa johdoissa vastus? Itse johto on ohut kuin elämänlanka ja se on tosi vaikea esim. juotettavaksi. Yhden valo-opasteen maadoitusjohdosta (mustasta) irtosi vastus, mutta se ei näytä vaikuttavan toimintaan. Näyttää heikko johdotus olevan Viessmannin heikko paikka. - Hande
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: N opasteet

Viesti Kirjoittaja ealab »

Opastimissa lienee ledit valoyksikköinä. Vastukset taitavat olla ledien etuvastuksia? Opastimilla annetaan opasteita.
hande
Matkustaja
Viestit: 4
Liittynyt: 23.09.2014 14:00

Re: N opasteet

Viesti Kirjoittaja hande »

Kiitos termien korjaamisesta. Asia on kuitenkin niin, että opastin toimii ilman maadoitusjohdon vastusta, kuinka kauan, jää nähtäväksi. Terveisin hande, 62 v.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: N opasteet

Viesti Kirjoittaja ealab »

Vaikka näistä malliopastimista en paljon tiedä, ei kokemusta, ledeistä vähän, niin nyt homma riippuu vastusten suuruuksista. Kunkin "värin" virta saisi olla max 20mA. Sen mukaisesti sitten vastukset, tai käyttöjännitteen alentaminen. Minkä suuruisia on nuo vastukset. Musta johdin on siis yhteinen miinus? Vastusarvot voi hyvin, suoraan laskea Ohmin lain mukaan, se olisi minimiarvo, suurempi saa hyvin olla (pienempi led-virta), kunhan valot, värit näkyy. T: ealab, +7v. :)
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: N opasteet

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Itselläni myös koko joukko näitä Viessmannin siipiopasteita. Ja kyllä se etuvastus on syytä pitää paikoillaan siinä keltaisessa johdossa, joka syöttää virran opastimen ledeille. Itseltäni myös kerran se vastus irtosi ja aikansa ledit toimivat kunnes punainen kärvähti. Myös se ruskeassa johdossa oleva diodi on aivan välttämätön.

Olen samaa mieltä, että Viessmannin ainakin siipiopastimien johdot ovat kovin hentoja eli kepuleita. En niitä ole juottanut, vaan käyttänyt kytkentöihin hyvin pieniä "sokeripala-liitoksia". Myös sen siipiopastimen liikkuva mekaniikka on erittäin hentoa, joten sitä on syytä käsitellä "silkkihansikkain".

Itse käytän digiradassani vaihteita opastimineen ihan analogisesti ja niitä ohjaan Viessmannin erinomaisella 5549 asetinlaitteella (N-radassani niitä on 4 kappaletta, yhteensä 16 kytkintä). Laitteessa on se mukava puoli, että siinä on punaiset ja vihreät merkkivalot ilmaisemassa vaihteen (opastimen asennot). Täten noiden asetinlaitteiden kanssa voi luoda sellaisen "visuaalisen" reittikuvauksen noiden merkkivalojen palamiskuvion mukaisesti. Siis tällainen:
Kuva
Muutoin olen ne Viessmannin opastimeni kytkenyt alla linkatun ohjeen kuvan 7 mukaisesti, sillä lisäyksellä, että olen yhden tai usemman vaihteen käännöt kytkenyt samoihin namiskoihin kun sen opasteenkin. Samaan 5549 asetinlaitteen yhteen ja samaan kytkinpariin minulla voi siis olla liitettynä jopa neljä vaidetta ja neljä siipiopastinta (sivuutusraide). Siis täysin analogisesti:
http://www.viessmann-modell.com/shop/me ... EN_web.pdf
Vastaa Viestiin