Yleistä N-mittakaavasta

N-skaalan pienosrautatiet
Vastaa Viestiin
Renfe
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 26.10.2014 23:45

Yleistä N-mittakaavasta

Viesti Kirjoittaja Renfe » 27.10.2014 00:01

Moi!

Olen noviisi pienoisrautateiden maailmassa, mutta moisesta kiinnostunut. Alla olisi pari kysymystä, joihin toivoisin jonkun asiasta tietävän vastaavan. Suunnitteilla on sohvapöydän sisään rakennettu vuoristoinen pienoisrautatie n-skaalassa.

1. Onko ko. formaatissa saatavilla hammasratasjunia ja toimivatko hyvin yhteen muun radan kanssa?

2. Mikä mahtaa olla maksimi nousukulma n-skaalan junilla? Perässä noin 50cm vaunuja.

3. Jos radan koko on n. 1,2x2m ja junia on 3-4 kpl, niin onko järkevää harkita digitaalista ohjausta?

4. Onko aiheesta jotain kirjaa, joka kannattaisi lukea ennen minkään tilaamista?

Kovasti olen kiitollinen, jos joku minua näissä valaisee. :)

KLu
Konduktööri
Viestit: 86
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Yleistä N-mittakaavasta

Viesti Kirjoittaja KLu » 28.10.2014 20:29

Terve Renfe,

Ja omasta puolestani tervetuloa foorumille.

Fleischmannilla on (ainakin ollut) hammasratatekniikkaa N:ään, laita googleen hakusanaksi: fleischmann n zahnradbahn ja katsele ainakin kuvat ja niiden sivulinkit.

Nousukulmaan pätee mm. PSi:n paljon ja aiheellisesti viljelemä: kokeile! :) 2-3 senttiä metrille lienee hyväksyttävä aika pitkillekin junille, mutta 5 senttiä metrille voi mennä ihan hyvin. Riippuu varmaan kaikesta: vetureista, vaunuista ja jopa kiskoprofiilista jne.

Digitaaliohjausta on varmasti järkevä harkita, mutta N:ssä se on melkoisesti hankalampaa kuin isommissa mittakaavoissa, joissa vetureissa on tilaa dekooderille; N-vetureissa sitä nimittäin ei yleensä ole. Mutta jos hankit veturit valmiiksi digitalisoituina, tai kädentaidot riittävät siihen, että saat piskuisen N-dekooderin sovitettua veturiin, niin mikäs siinä. Keskusyksiköthän eivät ole kalliita eivätkä dekooderitkaan; voisin kuvitella, että jos rakentaisin tuontapaisen radan niin hienohan sitä olisi käyttää, jos junien ohjaus olisi digitaalinen. Vaihteiden ohjauksen digitaalisuudesta en ole tykönäni vakuuttunut ainakaan kovin pienissä radoissa.

Kirjallisuutta on itse asiassa vaikka miten paljon, mutta suomeksi valitettavan vähän. Taipuvatko muut kielet miten hyvin?


K.L.

Renfe
Matkustaja
Viestit: 2
Liittynyt: 26.10.2014 23:45

Re: Yleistä N-mittakaavasta

Viesti Kirjoittaja Renfe » 29.10.2014 22:13

Kiitos vastauksesta. Englantia osaan sujuvasti, joten jos sillä kielellä osaat jotain hyvää kirjaa suositella. Amazonista tilaaminen lienee fiksuin tapa, mutta tuntematta kirjan sisältöä hieman arpapeliä. Erityisesti tuosta digitaaliohjauksesta kaipaisin tietoa. Toki myös analogiaohjauksen (ja sille sopivan radan) suunnittelu näin kylmiltään on hieman arpapeliä.

Tilavaatimus pakottanee minut pysymään N-skaalassa, vaikka HO olisi muuten kivempi.

Latasin Fleishmanin uuden kuvaston netistä, mutta siinä ei ollut hammasratasjunista. Niissä lähinnä mietityttää kaksi asiaa: onko mittakaava sama ja voiko niillä junilla ajaa myös tavallisella kiskolla. Oikeat hammasratasjunathan ovat pääsääntöisesti kapearaidejunia. Pitänee googlettaa aiheesta.

Tuo 5cm metrille voisi juuri riittää suunitelmaani, jossa junat kulkevat kahdessa tasossa. Komanteen tasoon (ylös vuorelle) tarvitsee sitten olla hammastekniikkaa. Koko pienoismallin korkeus on siis noin 30-40cm.

Wäiski
Matkustaja
Viestit: 6
Liittynyt: 06.09.2013 08:08

Re: Yleistä N-mittakaavasta

Viesti Kirjoittaja Wäiski » 25.11.2014 12:13

Moi,

Suosittelen kylläkin 35 mm metrille nousua maksimillaan. Muuten tuppaavat veturit pidemmällä vaunuletkalla jäämääm sutimaan.

Hyvänä kauppapaikkana pidän eBay sivustoja joita löytyy sekä englannikielisenä että saksankielisenä. Voit ostaa PayPal maksuilla.
eBay tutkii myyjänsä ja seuraa jatkuvasti myyjän toimintaa sekä luotettavuutta asiakaspalautteista.
PayPal on luotettava maksutapa, koska sen tililtäsi ei voi viedä kuin maksimillaan sen mitä siellä on.
Kai "Wäiski" Vehmersalo, Lahti

Vastaa Viestiin