Siirtokuvat

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 346
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja markku55 » 24.12.2009 15:35

Suomessa käyttämämme tarrat on AINA painettu kirkkaalle kalvolle.
Koristelun ohuin yksityiskohta on outline, jonka leveys kapeimmillaan on n.0,5mm luokkaa, senkin alla pitäisi tuo valkoinen olla tulematta silti esille sen ulkopuolella.
En ole väittänyt mitään painoalueen pienuusasioista, vaan pelkästään siitä, voiko kirkkaalle kalvolle painaa valkoista ja mielipiteeni on, että kyllä voi.
Meidän koristelut on silkkipainolla toteutettu, miten nuo märkäsiirtokoristelut mm Taiwanissa pyöriimme painetaan, sitä en tiedä, mutta valkoista niissäkin on painettu.
Tuntuu siltä, että kaukoidässä koristelun tekemisessä on selvästi vähemmän rajoituksia, ja protorunkoihinkin syntyy käden käänteessä uudenlaiset koristelut ilman eri korvausvaatimuksia.
Kustannuksiahan niistä tietysti syntyy, ja ne on sitten leivottu itse sarjatuotantoon meidän maksettavaksi, mutta tuo synnyttämisen helppous, nopeus ja laatu on ällistyttävää.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja PeS » 25.12.2009 12:30

markku55 kirjoitti:Suomessa käyttämämme tarrat on AINA painettu kirkkaalle kalvolle.
Koristelun ohuin yksityiskohta on outline, jonka leveys kapeimmillaan on n.0,5mm luokkaa, senkin alla pitäisi tuo valkoinen olla tulematta silti esille sen ulkopuolella.
En ole väittänyt mitään painoalueen pienuusasioista, vaan pelkästään siitä, voiko kirkkaalle kalvolle painaa valkoista ja mielipiteeni on, että kyllä voi.
Meidän koristelut on silkkipainolla toteutettu, miten nuo märkäsiirtokoristelut mm Taiwanissa pyöriimme painetaan, sitä en tiedä, mutta valkoista niissäkin on painettu.
Tuntuu siltä, että kaukoidässä koristelun tekemisessä on selvästi vähemmän rajoituksia, ja protorunkoihinkin syntyy käden käänteessä uudenlaiset koristelut ilman eri korvausvaatimuksia.
Kustannuksiahan niistä tietysti syntyy, ja ne on sitten leivottu itse sarjatuotantoon meidän maksettavaksi, mutta tuo synnyttämisen helppous, nopeus ja laatu on ällistyttävää.
Valkoisen painovärin käyttäminen eri painomenetelmissä ei siis ole mahdotonta (vaikka yhtä yleistä valkoisen värin käyttäminen painotöissä ei olekaan kuin tavanomaisten nelivärisarjan värien). Valkoista väriä käyttävät mm. lukuisat eritasoisia siirtokuvia painavat putiikit eri puolella maailmaa. Pienoismallien rakennussarjoja valmistavat lafkat ovat myös joskus painattaneet merkintöjä läpinäkyville tarroille (mm. Kibri). Tarran ongema on se, että kalvo on pienoismalln kokoisessa kohteessa liian paksu eikä se mukaudu yksityiskohtien päälle. Tästä uusin sovellus on painaa merkinnät joustavalle läpinäkyvälle vinyylille, kuten aikaisemmasssa www.becc.co.uk -linkissäni vihjaisin. Laivamallarit käyttävät jonkin verran tätä menetelmää. Olen teettänyt tällä tavalla merkintöjä suomalaisiin puuvaunuihin, mutta toistaiseksi en ole vielä kokeillut tuotteiden toimivuutta laudoitetulla pinnalla.

Mikään ei tietenkään estä kokeilemasta valkoisten rautatiemerkkien painattamista läpinäkyvälle tarramateriaalille samaan tapaan kuin Markku55 on painattanut tarroja Helkaman fillareiden tarroihin (off topic: minulla on muuten Helkaman Oiva -fillari, eivätkä ne tarrat vanhemmiten kovin edustavilta näytä - iso-isältä perityn 1950-luvulla valmistetun norjalaisen fillarin maalaamalla toteutetut merkinnät sen sijaan ovat yhä timangia, samoin kuten äitimuorin DDR-läisen nilkkalumpion murskaajan).

Pienoismallien siirtokuvien painattaminen itse prosessina on helppoa, nopea ja laadukasta, koska kilpailu on kovaa. Hinnat ovat laskeneet samoin kuten minimipainosmäärät. Kaikki siirtokuvien tuottamiseen tarkoitetut erilaiset tunnetut menetelmät ovat siis myös suomalaisten käytettävissä. Ongelma ei siis ole se, etteikö palveluiden tarjoavia olisi. Ongelma on se, että suomalaisten rautatieaiheiden painattaminen siirtokuviksi on taloudellisesti kannattamatonta ja järjetöntä puuhaa - minimipainokset ovat yhä liian suuria Suomeen. Kuka haluaa oikeasti sitoa rahansa vähintään kymmeneksi vuodeksi varastoon? Jos taas arkit hinnoiteltaisiin sen mukaan, että tekijät saisivat rahansa takaisin esimerkiksi vuodessa, niin silloin arkit maksaisivat niin paljon, että harrastajat eivät niitä ostaisi. Vertailukohteeksi otettaisiin joku Micro Scalen monivärinen arkki, jota voidaan myydä alle kympillä tai peräti vitosella (kun niiden painosmäärät ovat tuhansia tai kymmeniä tuhansia). Painaminen tarroille ei poista tämä perusongelmaa: painokoneen käytössä on aina suhteellisen suuri kiinteä kustannus. Siksi painokoneen käyttäminen suosii suuria painoksia. Lukuisia siirtokuva-arkkeja vuosien varrella painattaneena ja niitä kaupanneena voin myös todeta sen, että rutinat hinnasta eivät ole kovin mukavaa kuunneltavaa. Kun tarpeeksi kauan niitä kuuntelee, niin tulee väistämättä mieleen se, että antaa muiden tehdä duunit ja kuunnella rutinat. :D

Perusongelma on siis vähäinen menekki ja maksuhaluttomuus. Tästä syystä siirtokuvien tulostuttaminen on varteenotettava vaihtoehto. Palveluntarjoajia on runsaasti ja ne myös toimivat. Pienoismallit.netissä on raportoitu käyttökokemuksista tulostuspalveluiden ostamisesta. Tulostuttamisen hinta on postikuluineen on luokkaa 20-30 euroa per A4-arkki. Yksikköhinta ei yleensä putoa, vaikka samasta aiheesta tulostettaisiin useampiakin aiheita. Tässä mielessä tulostaminen on tietenkin kalliimpaa kuin painattaminen (siis jos vertaillaan vain arkin yksikköhintaa). Tulostuttaminen antaa kuitenkin mahdollisuuden teettää eksoottisia ja yksilöllisiä merkintöjä, jolloin rahaa puuhaan sitoutuu vain joitakin kymppejä. Tosin tulostuspalveluidenkin hinnat saattavat järkyttää suomalaisia harrastajia: "Miten arkin tulostuttaminen voi maksaa noin paljon ja eikös palvelua voi lähempää ostaa kuin Hollannista" oli tänä syksynä kuulemani toteamus, kun toteutin erään kimppatulostushankkeen.

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 346
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja markku55 » 25.12.2009 13:38

Pieni puolustuspuhe koskien Helkama pyörien koristelua.
Ensinnäkin polkupyörät ovat alttiina UV:lle, lämpötilavaihteluille ja kosteusvaihteluille hieman eri tavalla, kuin pienoismalleissa.
Käyttämämme koristelut on pyritty teettämään sen hetkisen tarjonnan parhaasta päästä, eli juuri ulkokäyttöön ja siinäkin minimi 5v kestosta joka tarkoittaa sitä, että 5v aikana ei muutoksia vielä tulisi tapahtua, käytännössä muutokset pitäisi huomata vasta paljon pidemmän ajan kuluttua kuluttajan silmin katsottuna.
Koristeluntoimittajakin on aika ajoin tehnyt erehdyksiä ja silloin tällöin käy niin, että lainsäädäntökin on lopettanut jonkun hyväksi koetun värin käytön.
Samoilla spekseillä tehdyt painovärit eri valmistajiltakin saattaa olla erilaisia ominaisuuksiltaan, ja värivalmistajan vaihdoksen yhteydessä saattaa siis tapahtua tahatonta laadunlaskua.
Tarran kokonaisuudessa on erittäin ratkaisevassa osassa itse kalvo jolle värit painetaan, sen stabiilisuus eri olosuhteissa ja myös se kuinka hyvin värit siihen kiinnittyvät.
Koristelun päällä tulisi aina olla UV-suojalakka, ja sen paksuus tai pahimmassa tapauksesa jopa puuttuminen on ratkaisevassa asemassa ajatellen värien haalistumista.
Suuri ero on myös itse painovärin värillä ja sen sävyllä, mm juuri Oivan kulta on erittäin hankala väri saada oikean sävyiseksi ja toisaalta kestäväksi, taitaa olla vain ns. neon värit jotka on hankalampia.
Jos haluat Petri, niin voin toimittaa Sinulle uuden Oiva tarra-arkin, se tosin ei välttämättä ole enää kaikilta osin saman kokoinen kuin pyörässäsi oleva.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja PeS » 25.12.2009 15:15

markku55 kirjoitti:Jos haluat Petri, niin voin toimittaa Sinulle uuden Oiva tarra-arkin, se tosin ei välttämättä ole enää kaikilta osin saman kokoinen kuin pyörässäsi oleva.
Kiitokset tarjouksestasi Markku. Ostin Oivani jo noin 24 vuotta sitten, joten tarrojen kuluminen sallittakoon ja aika kovassa käytössä fillarini on muutenkin ollut. Pidettäköön fillari alkuperäisessä asussaan, joten antaa alkuperäisten tarrojen olla. En voi kuitenkaan olla vertaamatta tarrojen laatua faijan vuonna 1974 ostaman Ladan takalasin tarroihin. Takalasin tarrassa lukee kullan värisellä läpinäkyvälle tarralle painettuna "Lujaa laatua Lada". Auto myytiin muutama vuosi sitten eräälle nuorelle mobilistille (tosin vain 93 000 ajettuna eika koskaan talviajossa) - tarra oli yhä hyvässä kunnossa. Painoväri- ja liimakemiassa lienee tapahtunut yhtä ja toista noista vuosista.

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 346
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja markku55 » 25.12.2009 17:42

Oliko tuo Ladan tarra ikkunan sisä vai ulkopuolella, jos sisäpuolella, niin en yhtään ihmettele, mutta jos ulkopuolella, niin se on jo kova juttu 8)

jpokki

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja jpokki » 26.12.2009 21:18

Tuohon OKI/ALPS/Kodak yhteensopivuuten palatakseni. Kyseessä on sama laite eri tarroilla, eri markkina-alueille brändättynä siis. Tätäkään ei tietääkseni enää valmisteta ns. uutena OKI-merkkisenä, ainoastaan tuota "perusrunkoa" on saatavana tuolta Uudesta Seelannista.

Ja sitten tuosta valkoisen painamisesta vielä. Kukaanhan ei ole sanonut etteikö sitä voisi painaa. Kyse oli (pienoisrautatiefoorumilla kun ollaan) pienoisrautatiekäyttöön tarvittavien siirtokuvien saatavuudesta/saamattomuudesta Suomessa painettuna. Kaupan hyllythän ovat pullollaan rakennussarjoja joihin on silkkipainossa painettuja valkoisia siirtokuvia ja yksityinen mallari voi teettää omia ulkomailla joko tulosteena tai painettuna. Suomesta taas löytyy tekniikkaa tehdä isompia tarroja jne. valkoisella - kuitenkaan tarve ja tarjonta eivät siis kohtaa. Ovatko pienoismallikäyttöön sopivia siirtokuvia osaavat tekijät piilossa vai eikö heitä ole - se on oikeastaan yksi lysti, sillä lopputulos on ulkomaisiin palveluihin turvautuminen.

ALPS-tyyppiset tulostimet on alunperin tarkoitettu lähinnä pakkausten yms. erikoiskohteiden vedostukseen eli esimerkiksi kultatekstisen suklaapaketin koepainatukseen ja asiakkaalla hyväksyttämiseen ennenkuin painokoneelta sylkäistään miljoona käärettä ulos. Eräältä alan ammattilaiselta kuulin, että ALPS yms. tulostimien laatu ei kuitenkaan ole miellyttänyt asiakkaita tuon rasterin yms. takia joten näistä on luovuttu hyvinkin nopeasti ja näitä on sitten myyty esim. mainostoimistoille jne. ALPSin käyttö on kuitenkin esim. täällä pohjolassa melko hankalaa, sillä nauhat ovat kalliita, niitä ei saa kuin ulkomailta tilaamalla (esim. Englannissa on ihan liikkeitä joihin voi marssia tiskiltä näitä ostamaan - eroaa hieman Suomen menosta) ja nauhat ovat hyvin herkkiä katkeamaan tulostaessa. Tällöin tulostus keskeytyy, nauha on roskiskamaa ja uusi sisään ja yrittämään uudestaan. Siksipä luultavasti näistä on luovuttu ja vedostaminen tehdään nykyään eri menetelmillä ilman valkoista ja muita erikoisvärejä.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja jartsa » 29.12.2009 19:38

markku55 kirjoitti:Oliko tuo Ladan tarra ikkunan sisä vai ulkopuolella, jos sisäpuolella, niin en yhtään ihmettele, mutta jos ulkopuolella, niin se on jo kova juttu 8)
Sisäpuolella ne olivat.Nähnyt hieman kellastuneita General Motors tarroja,kiinni kun tauti edelleen vuoskymmenten jälkee.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja magnuken » 30.12.2009 00:43

No, meikäläiselläkin oli nuoruudessaan sellainen Volga M21 (Gaz-21) kimppavehkeenä, jossa oli taka-akkuna Konelan toimesta iankaikkisesti tarroitettu jollakin ihme supertarralla slogaanilla "Volga vie perille".

No, eihän se vehje sitä mainostamaansa juuri koskaan tehnyt ja tuota tarranpaskiaista yritettiinkin sitten kölvien kanssa irroittaa tuloksetta, mutta pantiin kuitenkin tilalle ne sen ajan kuuluisat hokemat "Ota velka, osta Volga" ja "Volga loppuu ennemmin kuin velka"

No, nyttemmin tottakai kaduttaa vietävästi, että kyseisen Volgamme aikoinamme veimme Romu-Soinille Tampereen Nekalaan!

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja ealab » 30.12.2009 09:49

Kyllä Volga vei perille, mutta mikä tuo takaisin. Joskus 60- luvulla Oulusta Kemijärvelle keskentekoista sepelitietä. Pakoputkea hitsailtiin matkan varrella, muuhun remonttiin riitti linjapihdit, rautalanka ja mailateippi. Samalla takasin.

vppelt68
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 29.01.2010 08:31

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja vppelt68 » 01.03.2010 11:18

Itse teetin oheisen veturin siirtokuvat sylttytehtaalla eli Saksassa. Graafinen suunnittelu toimittamieni valokuvien perusteella maksoi 20 euroa, ja graafikko toimitti tiedostot suoraan siirtokuvafirmaan. A4 kokoinen arkki, johon mahtui 6 veturin siirtokuvat, maksoi postikuluineen 13 euroa. Märklinin vastaavasti maalattu malli on maksanut Bahnshop 1435:ssä noin 160 euroa, ja ebayssä joku hullu maksoi sellaisesta 359 euroa... tuo oma Pikoni tulee maksamaan 2 lisävirroittimella ym. ja ESU:n perusdekooderilla noin 135 euroa, jollen sitten saa hintaa alennettua myymällä noita ylimääräisiä siirtokuvia... :?:

Ohessa kuva veturista, johon olen nyt asentanut vasta toisen puolen siirtokuvat. Sivuikkunat ym. puuttuvat ja malli on muutenkin vielä viimeistelemätön. Olen kyllä muuten aika tyytyväinen, mulle tuo taso tulee riittämään. Eihän tuo täydellinen ole, mutta tyhjää parempi :D

Pahoittelen huonoa kuvaa. Nokialaisella on rajansa, samoin huoneen nykyisellä valaistuksella.

Terv. V-P

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja ealab » 01.03.2010 14:44

Kertoisitko siirtokuvaproseduurin vähän tarkemmin. Kun saattaa omatkin siirtokuvatarpeet tulla vielä kyseeseen. Ja miten esim. vaunun tekstit pitäisi ilmoittaa, missä muodossa, vaikka tuonne gr-suunnitteluun, jos ei suoraan valmistajalle. Riittäisikö fontti ja mitat. Kiitos.

vppelt68
Ratavartija
Viestit: 16
Liittynyt: 29.01.2010 08:31

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja vppelt68 » 01.03.2010 15:33

Itse en määrittänyt ainoatakaan fonttikokoa tai tyyppiä. Toimitin vain kuvat, tai oikeastaan pitkän listan linkkejä netissä oleviin kuviin, ja graafinen suunnittelija arpoi oikeahkot fontit ja -koot. Tuo iso "Railion DB Logistics"- logo oli veturin kyljessä jo Pikon toimesta.

Otin ensin yhteyttä kaveriin, joka maalaa kynäruiskulla tilaustöitä. Hänen mielestään homma hoitui paremmin siirtokuvilla joten hän antoi siirtokuvafirman yhteystiedot, joka taas välitti työni käyttämälleen graafiselle suunnittelijalle, jonka kanssa viilattiin parit raakakopiot ja malliveturin mittatiedot kohdilleen, ennen kuin työ lähti takaisin siirtokuvafirmaan.

Muita firman tekeleitä löytyy heidän nettisivuiltaan www.decalprint.de

V-P

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja PeS » 01.03.2010 16:20

Palveluntarjoajia on moneen lähtöön. Itse olen menestyksellä käyttänyt hollantilaista Black Lion Decalsia, jonka toiminta perustuu tulostustekniikkaan. Lähetän valmiiksi piirretyt kuvat puljulle suoraan Corel Draw -muodossa. Lisää tietoa linkin takaa: http://www.blackliondecals.nl/

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja jartsa » 09.03.2010 17:37

Tuolla ratkeaisi se ongelma veturien ja vaunujen osalta:Monta saman tyypin veturia eri numeroinnilla.15 vaunun letkassa juokseva numerointi,eikä 15 samalla numerolla olevaa.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Siirtokuvat

Viesti Kirjoittaja magnuken » 12.03.2010 22:26

Mikä älynväläys -- hyödynnettäkäämme tätä!!!

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija