Mikä ihmeen epoksivalu?

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:
markku55 kirjoitti:Eikö irroitusaineita kannata käyttää aina, mitä, en tiedä, mutta lujitemuovihommissa on pakko käyttää irrroitusaineita, tai muotti on kertakäyttöinen jos sitäkään.
Ei ainoastaan kannata käyttää,mikäli ei halua "Lekan ja rautakangen avulla"irroitella osia toisistaan.Sarkasmia.Nehän vahataan 2-3kertaa muottivahalla ensin,senjälkeen sienellä polyvinyylikloridi (irroitusaine)suditaan muotin pintaan.jokaisen työvaiheen jälkeen lämpötilasta riippuen on 6-8 tuntia annettava kuivua edellinen kerros,ennenkuin jatketaan.Gelcoat eri värisävyinä sivelemällä tai ruiskuttamalla antaa pinnan värin,ennenkuin aletaan laminoimaan lasikuitua.Pinta muotissa on se ratkaiseva tekiä,kuinka tasaisen pinnan saat,oikomalla muotin teossa saat kaikki virheet näkymään lopputuloksessa.Korkojen kera...
Tässä keskustellaan nyt kahdesta eri valumenetelmästä: silikonikumimuottiin valettavista hartseista ja lujitemuovivaluista. Hartsin valaminen silikonikumimuottiin ei edellytä irrotusaineen käyttämistä. Tosin osa muottikumien valmistajista suosittelee sitä, osa taas mainostaa materiaalejaan ennen kaikkea sillä, että irrotusaineita ei tarvita, jolloin yksi työvaihe voidaan jättää pois.
jartsa

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Myöskään sitä tärkeintä asiaa ei voida poissulkea:Mikäli meinaat oikaista jossain työvaiheessa,se näkyy viimeistään valmiissa kappaleessa.Oli aine mitätahansa...
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja markku55 »

PeS kirjoitti: Tässä keskustellaan nyt kahdesta eri valumenetelmästä: silikonikumimuottiin valettavista hartseista ja lujitemuovivaluista. Hartsin valaminen silikonikumimuottiin ei edellytä irrotusaineen käyttämistä. Tosin osa muottikumien valmistajista suosittelee sitä, osa taas mainostaa materiaalejaan ennen kaikkea sillä, että irrotusaineita ei tarvita, jolloin yksi työvaihe voidaan jättää pois.
Lähinnä ajattelin muotin kestokykyä, eli mitä vähemmän kappaletta joutuu muotista repimään, sitä pitempään se kestänee.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja PeS »

Alumiliten kotisivuilta saa melko hyvän yleiskuvan siitä, minkälaisesta tekniikasta on kyse. Tsekatkaa How To´s -osasto.
http://www.alumilite.com/
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Kiitos Petri, oikein havainnolliset esitykset.
jartsa

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

markku55 kirjoitti:
PeS kirjoitti: Tässä keskustellaan nyt kahdesta eri valumenetelmästä: silikonikumimuottiin valettavista hartseista ja lujitemuovivaluista. Hartsin valaminen silikonikumimuottiin ei edellytä irrotusaineen käyttämistä. Tosin osa muottikumien valmistajista suosittelee sitä, osa taas mainostaa materiaalejaan ennen kaikkea sillä, että irrotusaineita ei tarvita, jolloin yksi työvaihe voidaan jättää pois.
Lähinnä ajattelin muotin kestokykyä, eli mitä vähemmän kappaletta joutuu muotista repimään, sitä pitempään se kestänee.
Siinä tarvitaan muotissa irroitusvara/päästövara jolla muotista saadaan valmis kappale hajoittamatta toista.Tästä on aiemminkin ollut puhetta,muotin käyttöikä on rajallinen,muotti kuluu käytössä.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja PeS »

jartsa kirjoitti:
markku55 kirjoitti:
PeS kirjoitti: Tässä keskustellaan nyt kahdesta eri valumenetelmästä: silikonikumimuottiin valettavista hartseista ja lujitemuovivaluista. Hartsin valaminen silikonikumimuottiin ei edellytä irrotusaineen käyttämistä. Tosin osa muottikumien valmistajista suosittelee sitä, osa taas mainostaa materiaalejaan ennen kaikkea sillä, että irrotusaineita ei tarvita, jolloin yksi työvaihe voidaan jättää pois.
Lähinnä ajattelin muotin kestokykyä, eli mitä vähemmän kappaletta joutuu muotista repimään, sitä pitempään se kestänee.
Siinä tarvitaan muotissa irroitusvara/päästövara jolla muotista saadaan valmis kappale hajoittamatta toista.Tästä on aiemminkin ollut puhetta,muotin käyttöikä on rajallinen,muotti kuluu käytössä.
Silikonikumimuotin käytön ideana on ennen kaikkea se, että muotti antaa periksi. Jos kappaleessa on negatiivisia päästöjä, venyy muotti. Yhtä lailla kaksipuoleisessa muotissa ei välttämättä tarvitse olla kahta erillistä muotinpuoliskoa, vaan muotti on voitu halkaista veitsellä pitkittäin puoleen väliin ja osa saadaan muotista ulos taivuttamalla muotinpuoliskoja halkaisukohdasta sivulle (kuin kalaa perkaisi). Siksi saatavilla olevien muottikumien kovuus (shore hardness) vaihtelee niinkin paljon kuin noin kymmenestä noin 60:een, eli kovuus valitaan muotin rakenteen ja/tai osan muodon mukaan. Mitä kovempi muottikumi, sitä nopeammin se kuluu. Melko tavanomainen muottikumin kovuus tasovaluissa on 30. Tällaisella muotilla voidaan tuottaa noin 40 valukappaletta polyuretaanihartsista. Epoksihartsia ei enää pienoismalliosien valuissa juuri käytetä. Jos käytetään, niin epoksihartsi kuluttaa muotin huomattavasti nopeammin - reilun kymmenen valun jälkeen.
jartsa

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Se onko käytössä epoksihartsi tms.Kiistaton tosiasia on se,muotti kuluu jokaisen uuden kappaleen ottamisen myötä.Jokaisen kopioitavan kappaleen jälkeen muotin tarkkuus huononee,suurissa osissa sitä ei huomaa heti,pienissä kylläkin.Vertaile vaikka mikroskoopilla,otettujen kappaleiden laatua ensimmäisen ja 40 kerran jälkeen...Huomaat kyllä kumpi on kumpi.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Näinhän se on, eli n.40:s kappale on vain arvio siitä missä vaiheessa jälki ei enää kelpaa. Muotin kuluminen tosin kiihtyy varmaan loppua kohti, joten alkupään kappaleet voi olla hyvinkin samanlaatuisia.
Nämä "huomiot" perustuu maalaisjärkeen, ei kokemukseen, mutta melko todennäköistä kai on, ettei muotti hajoa yhtäkkiä kun 40 valua on tehty.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja PeS »

Silikonikumimuotin kulumisen huomaa valuosien irrotteluvaiheessa: muotti alkaa takerrella, koska hartsi "kuivattaa" silikonikumin pinnan aikaa myöten. Loppuvaiheessa muotin pinta on jo niin hauras, että siitä irtoaa pieniä palasia osaa irroitettaessa. Muotin käyttöikään vaikuttavat siis käytetty kumilaatu (lähinnä kovuusaste), käytetty valuhartsi ja valettavan osan muoto (mikä enemmän negatiivisia päästöjä, sitä nopeammin muotti kuluu). Mikroskoopilla en ole koskaan tarkastellut valusarjan osia. Silmämääräisesti tarkasteltuna on vaikea erottaa valusarjan alkupään ja loppupään osia.

Oheisen linkin takaa löytyy arvostettu ja helkutin hienoja lentokoneiden hartsisarjoja tuottavan "tehtaan" paja, joka soveltaa silikonikumi/hartsivalu-tekniikkaa. Aika vaatimattomissa olosuheissa sarjat syntyvät - kuten täällä Suomessakin http://www.wwi-models.org/Photos/Variou ... index.html

Oheista blogista taas voi seurata, miten suomalaista veturitallia kootaan kyseisellä tavalla tuotetuista osista.
http://www.pienoismallit.net/galleria/malli_6126/
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Terve Petri,
Veljesi tekee kyllä todella hienoa jälkeä, hienoa, että Suomessakin on alan taitajia vaikka harrastajien määrä ei niin suuri olekaan.
Yksi kysymys tuli näitä keskusteluja lukiesssani mieleen, eli onko kokeiltu kotelomaisen kappaleen valua, esim. veturin koppa yhdestä kappaleesta?
Edellyttäisi jotenkin purettavaa muottia vähintään kaksiosaista (naaras- koirasmuotti), mutta todennäköisesti kolme tai jopa viisi jotta negatiivisista päästöistä ei koituisi turhan suuria ongelmia. Hienompia yksityiskohtia voisi täydentää erillisillä osilla. :?:
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja PeS »

markku55 kirjoitti:Terve Petri,
Yksi kysymys tuli näitä keskusteluja lukiesssani mieleen, eli onko kokeiltu kotelomaisen kappaleen valua, esim. veturin koppa yhdestä kappaleesta?
Edellyttäisi jotenkin purettavaa muottia vähintään kaksiosaista (naaras- koirasmuotti), mutta todennäköisesti kolme tai jopa viisi jotta negatiivisista päästöistä ei koituisi turhan suuria ongelmia. Hienompia yksityiskohtia voisi täydentää erillisillä osilla. :?:
Tuollainenkin valu onnistuu. Alumiliten kotisivuilla on havainnollistettu mielestäni aika hyvin auton korin valaminen kaksipuoleisella muotilla ilman painevaluvehkeitä. Aikaisemminhan monimutkaisten osien valamiseen tarvittiin painevaluvehkeet. Nykyisin valuhartsit ovat niin juoksevia, että painevehkeitä ei tarvita edes pienimuotoisessa sarjatuotannossa.
jartsa

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tuo painevaluhan on vanha keksintö,aikoinaan alumiiniosia valmistettiin samalla tekniikalla,vielä nýkyisinkin tuo tekniikka on käytössä.Samaa prosessia voidaan hyödyntää oli materiaali metallia tai muovia.Painevalulla poistetaan valmiista kappaleesta mahdolliset rakennetta heikentävät ilmakuplat.
Jarko Häkkinen

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja Jarko Häkkinen »

Pitää ruveta harrastamaan tuota. Tähän asti olen tehnyt vain metallivaluja. Mistä noita tarvikkeita saa?
jartsa

Re: Mikä ihmeen epoksivalu?

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Jarko Häkkinen kirjoitti:Pitää ruveta harrastamaan tuota. Tähän asti olen tehnyt vain metallivaluja. Mistä noita tarvikkeita saa?
Näin lyhyesti:Kaikista firmoista joissa myydään muovivalutuotteita(esim tampereen ristis),ei ehkä halvin.
Vastaa Viestiin