Pyörien heitot.

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...
Vastaa Viestiin
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Pyörien heitot.

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.12.2016 20:55

Jos niitä haluaa poistaa, vähentää, niin töitä tulee. Yksi lähtökohta on reiän sorvaus heitottomaksi*. Seuraavaksi sorvataan uusi muovista eristysholkki, tai metallista keskiö**. Eristys jostain muovista, delrin ei tässä hyvä. Mutta vaikkapa hammasharjan varresta...Kun muovia on sorvattu reiän mittoihin, ei kovin tiukaksi, ja jätetty nurjalle puolelle vähän laippaa, työnnetään pyörä selkä edellä "muoville", vielä sorvissa. pikaliimaa voi käyttää, ei pidä delriinissä. Jos on siinä jo heitoton, vetäistään liiat holkit pois ja tehdään akselimittainen reikä. Mieluimmin hyvällä lyhyellä poranterällä. Sitten vetäistään pyörän selkäpuolelta, jättäen vähän laippaa. Siivotaan reiän särmät ja koetetaan laittaa akselinmittaiseen poranterään, tai akseliin. Tämä sitten istukkaan ja tarkistetaan heitto. Jos vielä siinä hyvin, ok. Jos ei, joskus auttaa akselin pyöriessä estää pyörän pyöriminen, hakien sopiva kohta, se voi auttaa heittoon. Tai kun pyörä on tyrkätty muoville, katkaistaan selkäpuolelta ja kiinnitetään pyörä istukkaan, siten, että laippaa nojaa leukoihin. Siinä ei pitäisi olla heittoja. Vetäistää holkin laippaa sopivaksi ja porataan akselireikä...jne.
*On huomattu, etteä heittoiseen pyöränreikään ei edes kannata yrittää. Sorvaus tarvitsee omanlaisensa terän, ehkä itse tehden. Poranterällä ei oikein onnistu heitottomasti. Aina ei näinkään ensimmäisellä onnistu. **Kokometalliset, eristämättömät pyörät. Hommaa on, mutta seurauksena vaappumaton vaunu, veturi.

Avatar
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 108
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Pyörien heitot.

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa » 06.12.2016 22:54

Ja pyörän kiinnittämiseen sorviin tarvitaan erityinen holkki:
https://www.fohrmann.com/en/step-chucks.html

Jos halutaan sorvata pyörän kehä, kiinnitetään pyörä tällä, ei akselistaan sorviin:
https://www.fohrmann.com/en/wheel-holding-fixture.html

Ja RP-25 profiili saadaan aikaan tällä:
https://www.fohrmann.com/en/wheel-flang ... files.html

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pyörien heitot.

Viesti Kirjoittaja ealab » 07.12.2016 08:22

Kyllä! Nämä samat, kertomani konstit toimivat myös paljonpuhutuille hammasrattaille. Niitä varten olisi hyvä tehdä jigi. Jokin istukkaan sopiva kappale, johon sorvataan rattaanmenevä syvennys, vähän jämptiksi, jotta ratas pysyisi paikallaan, kestäen vain kevyen työstön. Näin voi tehdä myös pyörille, vierintäpinnan menevä syvennys.....On sitten varmasti heitoton paikka. Kun akselireikiä työstetään. Sorvit eivät välttämättä maksa "hunajaa", ebaystakin (sorvi= drehbank..) voi katsella, esim. tyyppi: Einhell MTB 3000. Maksaa muutaman satasen ja toimii. Sellainen on.
Viimeksi muokannut ealab, 14.02.2017 08:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Pyörien heitot.

Viesti Kirjoittaja ealab » 28.01.2017 09:34

Näitä apuvälineitä käytettäessä on sorvin istukan, sen leukojen oltava heitottomia. Aina ei täysin ole, ehkä halvemmissa. . Omassa auttoi, kun aluksi istukan laippakiinnityksen asento vaihtelin (3 mutteria), sitten leuat kokeillen paikkoja vaihdellen kohdilleen. Vielä ao. merkit, niin ei sekaannu, jos leukoja pitää vaihdella esim. sisäpuolelta ottaviin. Vielä karapylkän linjaan säätäminen.. >15v. ollut jo käytössä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija