Muovitankoa, materiaalia.

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Muovitankoa, materiaalia.

Viesti Kirjoittaja ealab »

Varsinkin sorvin omaaville. Ei maksa paljon: Otetaan entinen hammasharja, tai useampikin, niitä paksumpikahvaisia. Aluksi (harjaspää jo katkaistuna) laitetaan istukkaan, mahdollisimman heitottomasti, hyvin kiinni. Vetäistään hyvällä terällä, vähän kerrassaan lieriömäiseksi tangoksi. Käännetään ja vetäistään toinen pää samoin. Tässä on valmista, hyvin kelvollista materiaalia. Värillä, tai värittömyydellä ei väliä. Olen näin tehnyt mm. pyöräkertoihin uusia eristysholkkeja saadakseni heitot pois. Se taas onnistuu siten, että sorvataan muovista eristeaihio, johon pyörä istuu melko tiukasti. Laitetaan uudelleen pikaliimalla. Sorvataan etupuolelta yli menevä osa pois ja katkaistaan sorvaamalla takaa sopivasti. Laitetaan pyörä heitottomaan istukkaan, ei tiukasti ja tehdään keskitysreikäaihio. Sorvataan/porataan (tässä tarvitaan karapylkkää, jossa poraistukka?) akselia varten sopiva reikä. Huom. on hyvä käyttää uutta terävää terää. Sorvataan vielä holkkia sopiviin mittoihin. Tarkistetaan heitot ja tehdään uusi yritys, jos ei onnistunutkaan. Se ei ole mahdotonta. Näin on tehtävä, tai sitten haeskeltava heitottomia pyöräkertoja, jos haluaa kaluston liikkuvan heilumatta.
Oli melkoinen urakka saada PIKO:n Br55:een pyörät heitottomiksi. Varsinkin verrattuna alkuperäislaatuun. Oli ylimääräisiäkin pyöräkertoja 2-3:een veturiin, mutta ei se auttanut. Miksi näin tein ???, se on kokonaan toinen luokka, liikutus ja aihe.:)
Ps. Terärunkona käytän 10x10mm kiilateräksestä tehtyä, jossa konesahan terästä irrotettua palaa teräkärkenä. Kovajuotettuna, ohenevaksi hiottuna, on myös hyvä katkaisuterä. Kovajuotos ei pehmennä tätä teräskärkeä.