Mikä hyvä kiskojen puhdistusaine?

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Mikä hyvä kiskojen puhdistusaine?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

On ollut tuossa pari vuotta N-digirata totaalisesti käyttämättä ja nyt pätkii kovasti. Eli olisiko isopropanoli hyvä kiskojen ja vetureiden fillareiden puhdistusaine? Tai sitten ihan tinneri kiskoille mutta sen kanssa täytynee olla aika varovainen ettei muoviosat sula ja lisäksi tuuletus pitäisi olla todella hyvä.

Olen kyllä kokeillut sellaista kiskojen puhdistuskumiakin ja hieman on meno silläkin parantunut. Lisäksi minulla on kyllä pari sellaisella pohjassa olevalla tyynyllä varustettua puhdistusvaunua mutta niiden teho kovin likaisiin kiskoihin tuntuisi olevan aika heikko.
PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 951
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Mikä hyvä kiskojen puhdistusaine?

Viesti Kirjoittaja PeS »

Deluxen "Track Magic" lienee parasta, mitä olen kokeillut.
https://www.youtube.com/watch?v=U_z1yVF8Llk
magnuken
Lämmittäjä
Viestit: 356
Liittynyt: 28.04.2008 10:26

Re: Mikä hyvä kiskojen puhdistusaine?

Viesti Kirjoittaja magnuken »

Mistä olet tuota Track Magicia hankkinut? Sitä löytyy esim. monestakin alan brittikaupasta mutta kaikki sanovat, että sen palovaarallisuuden takia eivät sitä ulkomaille toimita! Kotimaan alan puodeista tuota en löytänyt.

Ulkomaan palstoista päätellen tuon Track Magicin vaikuttava aine on ihan se tavallinen IPA eli isopropyylialkoholi. Eli taidan kokeilla sitä kun halvalla saa apteekista 100 ml lasipullossa.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mikä hyvä kiskojen puhdistusaine?

Viesti Kirjoittaja ealab »

Kyllä puhdistuskumillakin (Roco)lähtee, ei ihan yhdellä pyyhkäisyllä. Vaihteiden kielten välit syytä putsata mekaanisen hankaamisen jäljiltä. Myös jokin >1500:n vesihiontapaperi, kuivana, silläkin lähtee, kiskojen pintakin tasoittuu. Kuitenkin kiskon pinnan olisi hyvä olla metallisen kirkas, sen paremmaksi ei saakaan.
Viimeksi muokannut ealab, 16.05.2020 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Into
Ratavartija
Viestit: 43
Liittynyt: 24.11.2011 16:37

Re: Mikä hyvä kiskojen puhdistusaine?

Viesti Kirjoittaja Into »

Minä käytän Sinolia (liekö juuri isopropanolia?). Se on edullista, helppo hankkia, ei värjää (kuten jotkut lasinpesunesteet), ei aiheuta aivan kauheaa hajuongelmaa ja haihtuu sopivan nopeasti kokonaisuudessaan pois. Lääkesprii olisi ehkä vielä pätevämpi, mutta kun ei perhepiirissä ole lääkäriä, niin harvemmin tuota on käytettävissä.
Vastaa Viestiin