Kiskojen maalaus

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...
Vastaa Viestiin
Avatar
Siperian susi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.11.2014 20:11

Kiskojen maalaus

Viesti Kirjoittaja Siperian susi » 18.01.2015 15:21

Terve!

Olen aikeissa maalata kiskoja ruosteen värisiksi kynäruiskulla. Tuli tässä vaan mieleen, että haittaako maalikerros veturin virranottoa? kyseessä on Rocon N kisko
Onko teillä kokemusta kiskojen maalaamisesta...mitä siinä pitää ottaa huomioon jne?

- Siperian susi
Viimeksi muokannut Siperian susi, 18.01.2015 18:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1032
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kiskojen maalaus

Viesti Kirjoittaja ealab » 18.01.2015 17:55

Eiköhän kiskojen kulkupinnan puhtaus ole itsestäänselvyys. Raiteen merkillä ei ole korvamerkkiä. Virroitus tapahtuu kiskoista, myös ajolankavirroituksessa, virta kulkee. Maalit voi siivota helpostikin, vielä melko tuoreena esim. huopapalojen ja sopivan liuottimen avulla. Mekaanista raappimista ei voi kehua. Vain akkukäyttöisellä veturilla mitään väliä, vaikka kulkisi puukiskoilla. :)
Viimeksi muokannut ealab, 18.01.2015 21:17. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
Siperian susi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.11.2014 20:11

Re: Kiskojen maalaus

Viesti Kirjoittaja Siperian susi » 18.01.2015 18:52

Mutta minun tarkoituksena ei ole asentaa ajojohtimia...
Eli ohuen maalikerroksen ei pitäisi haitata? Ja sehän riippuu maalista, jotkut maalit ovat parempia kuin toiset..mikä maali sopisi hyvin?

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kiskojen maalaus

Viesti Kirjoittaja PeS » 18.01.2015 22:49

Siperian susi kirjoitti:Mutta minun tarkoituksena ei ole asentaa ajojohtimia...
Eli ohuen maalikerroksen ei pitäisi haitata? Ja sehän riippuu maalista, jotkut maalit ovat parempia kuin toiset..mikä maali sopisi hyvin?
Kiskojen ja pölkkyjen maalaaminen ruiskulla onnistuu hyvin. Kun ruiskua käyttää, niin samalla virroittavat kiskojen harjat tietenkin peittyvät maalista. Kun olet maalannut esimerkiksi metrin pätkän, niin keskeytä homma ja pyyhi maalaamaltasi osuudelta kiskojen harjat puhtaaksi. Tähän voit käyttää etusormesi ympärille kietaistua vanhaa lakanakangasta, joka on reilusti kostutettu samaan liuottimeen, jolla maalikin on ohennettu. Pyyhkäise 3-5 kertaa, jolloin kiskojen harjat taas kiiltävät. Jatka maalaamista noin metrin pätkissä ja poista aina metrin välein maali kiskojen harjalta. Kun koko rata on maalattu. Käy liuottimeen kostutetulla rätillä läpi koko rata. Kun maali on kuivunut, käy kiskojenharjat vielä läpi. Vimeistelyyn voin käyttää myös nro 1200 vesihiontapaperia, joka on kostutettu veteen. Tämän jälkeen pyyhi kiskojen harjat kuivalla rätillä.

Kaikki lika — ohutkin maalikerros kiskojen harjalla heikentää virroitusta. Käytä kiskojen maalaamiseen jotain tärpätti/lakkabensiinipohjaista maalia, kuten Humbroll, Revell tms. Vesiliukoiset akryylimaalit eivät kestä pitkään kiskoissa. Kun käytät ruiskua, niin samalla pölkkyjen muovimaisuus katoaa, kun pölkyt saavat ohuen maalikerroksen. Ennen sorastamista saat kivasti eloa rataan, kun maalaat pensselillä sieltä täältä pölkkyjä vähän perusväreistä poikkeavilla ruskeilla. Voit myös lopuksi litkuttaa pölkyjen pinnat tummanharmaalla tai mustalla hyvin ohueksi ohennetulla litkulla, jolloin tumma väri jää vain pölkkyjen syvennöksiin. Tämän jälkeen rata voidaan sitten sorastaa.

Toivottavasti tästä oli apua

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1032
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kiskojen maalaus

Viesti Kirjoittaja ealab » 19.01.2015 14:22

Edellä tulikin jo hyviä ohjeita. Vain vaihteiden maalaamisessa vähän suojattavaa. Vaihteenkieli, sen käyttötanko, liukualustat ja vastakiskot varsinkin sisäpuolelta, lähiympäristöineen on syytä maalaamatta. Jos maalata pitää, sitten siveltimellä. Mutta ei vaihteenkielen sisäpintaa, jne. Koska kieli tekee sähkökontaktin tukikiskoon, yleensä. Maalit myös aiheuttavat jumittelua. Esikuvavaihteiden kiskot pölkkyineen ovat yleensä, varsinkin kielen mitalla oikeastaan hyvin tummia, mustia, johtuen mm. voiteluista, kiskojen kulumisista, jne. Samoin kiskot linjalla ovat kauniin ruostepunaruskeita vain uusina, vanhemmiten alkaa tummua tullen mustaruskeanharmaiksi. Johtuu kiskojen, pyörien kulumistuotoksista, jarrupölystä. Höyryveturikaudella tämä oli vielä enemmän näkyvää. Sitä voisi käydä silmäilemässä, oikeata rataa. Kunhan ei mennä ATU:n sisäpuolelle= 2,5m raiteen keskilinjasta.

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 760
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Kiskojen maalaus

Viesti Kirjoittaja PeS » 19.01.2015 21:49

Vaihteissa nivelet ja sellaiset kohdat, joihin ei halua maalia, kannattaa käsitellä vaseliinilla — maali ei tartu vaseliiniin.

Avatar
Siperian susi
Ratavartija
Viestit: 17
Liittynyt: 06.11.2014 20:11

Re: Kiskojen maalaus

Viesti Kirjoittaja Siperian susi » 21.01.2015 12:13

Tulipas paljon hyviä vinkkejä! Kiitos näistä :) Kova työ vaan maalata koko rata, mutta ainakin on tekemistä ;)

- Siperian susi

KLu
Konduktööri
Viestit: 83
Liittynyt: 07.12.2011 13:23

Re: Kiskojen maalaus

Viesti Kirjoittaja KLu » 01.02.2015 17:02

Onko muuten kokemusta tummutuskemikaalien käyttämisestä tähän tarkoitukseen? Molempia olisi, sekä jos jonkinmerkkistä raidetavaraa että tummutuskemikaalia mutta kyselenpä tässä ensin kokemukset.


K.L.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1032
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kiskojen maalaus

Viesti Kirjoittaja ealab » 29.05.2015 08:41

Vähän on aikaa mennyt, vettä virrannut mm. Paimionjoessa, mutta silti: Nämä kemikaalit, kuten "Blacken it", taitavat olla happopohjaisia ja vaativat huuhtelut. Eikä näköjään pikkuosienkaan mustaus aina onnistu hyvin. Raiteessa oleviin kiskoihin en ole kokeillut, en muutenkaan. Maalasin kotiratani kiskot pikkupensselillä*, myös pölkytys superlonisuikaleella ao. sopivilla litkutusväreillä, myös "betonipölkyt". * Metrin raidepätkää sai sutia 4m. :)

Vastaa Viestiin