Märklinin metallialusta lyhennys

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Vastaa Viestiin
jokkep
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja jokkep » 26.09.2019 21:08

Täällä luin jostain Märklinin alustan lyhennyksestä muistaakseni Lättähattuprojektin yhteydessä. Moinen toimenpide on nyt harkinnassa, mutta tarpeellista olisi tietää, miten lyhennetyn alustan puolikkaat liitetään takaisin yhteen. Märklinin alustathan taitavat olla jotain sinkkivalun tapaista tavaraa. Onnistuuko puolikkaiden liittäminen juottamalla, hitsaamalla, liimaamalla, vai millä konstilla? Katkaiseminen lienee helppoa, mutta yhteenliittäminen vaikeampaa. Miten olette tuon tehneet?

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1163
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja ealab » 30.09.2019 08:58

Tehnyt en ole. Silti tuohon on monta konstia. Rungon kylkiin, tai päälle ja alle jäykistekappaleita ruuvein, senkkikantaisina. Kunhan koppa sopii päälle. Myös runkoon pituussuuntaiset vaarnat, näiden reikien poraus samaan linjaan pitää onnistua. Vaarnoiksi, miten sopii 2-3mm terästä. Kaikki nämä epoksiliimalla varmistettuina. Riippuu, miten paljon lyhennetään, myös porrasmainen liitosrakenne, myös ruuvein jäykistettynä. JTe:n sivuilta löytynee juttua.

jokkep
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja jokkep » 30.11.2019 21:00

Alustat on nyt lyhennetty. Katkaisin alustoista sopivasta kohden pois n. 60mm palan. Päät liitin takaisin yhteen ensin epoksiliimalla, jonka jälkeen tuhosin yhden Bilteman teräsviivaimen, josta otin sopivan mittaiset tukipalat. Ne istuivat hyvin rungon päälle, siinä kun on lähes alustan levyinen suorapohjainen syvennys. Teräsviivaimen materiaali on sopivan tukevaa ja kantit taatusti suorat, joten linjaus onnistui sillä hyvin. Tukipalat liimasin epoksilla alustaan. Varmennukseksi vielä popniitit. Alustoista tuli kohtuullisen hyvät, koeajokin onnistui moottorin digitaaliseksi päivittämisen jälkeen. Nyt on menossa taistelu korin rakentamiseksi, saa nähdä, miten onnistuu. Olen hyödyntänyt Märklinin alkuperäisestä junasta katto-osaa ja ikkunaruutuja. Katto vaikuttaisi olevan lätän katon kanssa profiililtaan lähes samanlainen, leventää sitä täytyy. Ja päät pitää rakentaa jotenkin, kenties epoksivaluna. Toivottakaa onnea. Eihän tästä varmaankaan mikään lätän kopio 1/87:ään tule, mutta toivottavasti tarkoitukseen tarpeeksi oikean näköinen, jotta saa oikeanlaisen vaikutelman. Kontrollifriikkejä niitinlaskijoita en taida päästää lähellekkään aikaansaanostani.

jokkep
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja jokkep » 30.11.2019 21:09

Niin, unohtui se varsinainen asia, eli maalaus. Lätän värejä olen koettanut selvittää. Sininen on selkeä, RAL5015 taivaansininen, väri, jota ei näyttäisi millään pienoismallimaalin valmistajalla olevan värikartassaan. Onneksi kilikalipurkkeja on olemassa. Mutta mikä väri on yläosan vaalea? Sille en ole löytänyt mistään tietoa, onko se valkoinen - ja jos on, niin mikä niistä valkoisista - vai harmaa - jos se, niin mikä harmaa? Katollekin on väritieto, harmaa, sama kuin joissain vaunuissa. Valokuvista ei pysty mitään varmasti päättelemään, niissä kun sävyt ovat mitä ovat, mutta korin yläosa kuitenkin näyttäisi olevan eri väri kuin katon harmaa. Kaikissa lättäjutuissa tavataan keskustella vain sinisestä, en ole löytänyt mitään yläosan vaaleasta väristä. Kai senkin asian sentään joku tietää.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1163
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja ealab » 01.12.2019 10:26

Katto, laki, tietääkseni alumiiniväriä.

jokkep
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja jokkep » 01.12.2019 20:47

Juu, mutta se vaalea siinä ikkunoiden ympärillä? Ei näytä samalta väriltä kuin katon vaalea.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1163
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja ealab » 01.12.2019 22:28

On ns. lättäharmaata / moottorivaununharmaa. Ei taida enää löytyä rautatiemuseolta, muitakaan VR-värejä. Tällaista tietoa löysin: Museovärit: VR2 lättäsininen, RAL 5001, museoväri aavistuksen sinisempi. VR3 lätän seinäharmaa, RAL 7044/7032, nämä hyvin liki. VR4, lätän kattoharmaa RAL 7035 / 7047, nämäkin hyvin liki. Seinä- ja kattoharmaa ovat liki samanlaiset.
Viimeksi muokannut ealab, 06.12.2019 09:05. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 263
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja Psi » 04.12.2019 17:25

Onko näistä apua:

https://rautatiearkisto.info/varit/

pekka

jokkep
Matkustaja
Viestit: 5
Liittynyt: 26.09.2019 20:57

Re: Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja jokkep » 05.12.2019 17:45

Tuo värikartta on hyvä, olen siitä ennenkin värejä haeskellut, mutta ei tuossa ole selkeää mainintaa siitä, mitä väriä on käytetty lätän yläosassa ikkunoiden ympärillä. Varmaan se joku noista harmaista on, mutta tietoa asiasta suoranaisesti ei ole. Sininenhän kyllä selkeästi sanotaan, samoin katon harmaa. Mutta kuvista päätellen korin yläosan harmaa on erilainen kuin katossa. Vai onko vain "optista harhaa", ja väri onkin sama. Valokuvathan ovat tunnetusti huono tietolähde, kun väreistä tarkemmin puhutaan.
Tuon kartan perusteella lätän sininen olisi RAL 5015? Väri, jota millään pinoismallimaalin valmistajalla ei tunnu olevan värikartassaan. Haastetta tuntuu olevan siinä, että jos löytää oikealle värille jokin RAL-koodin, niin sitten pitäisi löytää jostain valikoimasta sen sävyinen maali. Humbrolit ja Tamiyat tuppaavat olemaan enemmänkin toisen maailmansodan sotakalustoon sopivia, suomalaisen junakaluston värikartta on niistä suht kaukana.
Olisihan se mukavaa, että jos joku on löytänyt/tietää, mitä maaleja kannattaisi suomikaluston rakentajan pakkiinsa hankkia, niin paljastaisi tietojaan vaikka tällä foorumilla. Silloin ei jokaisen harrastajan tarvitsisi kulkea yrityksen ja erehdyksen tietä. Rautatiemuseon tavaravalikoimista ei enää näytä olevan tässä apua.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1163
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklinin metallialusta lyhennys

Viesti Kirjoittaja ealab » 06.12.2019 09:01

Vähän on RAL-värejä näillä valmistajilla. Varsinkin VR-väreihin istuvia. Dieselpunainen löytyy. Ongelma myös värien kiiltoaste, kun pitäisi olla kiiltäviä.. Sr2:n helmaväri löytyy, mattana, samoin kattoharmaa, se saakin olla mattaa. Seinä- ja kattoharmaat lätässä hieman eri sävyiset, myös museoväreissä. VR3 on siis lätän seinäharmaa. Ebaysta joskus ostin RAL-värikartan, siitä on apua. Kun vielä löytyisi malliväreiltä värikartat painettuina, paperilla, niin voisi vertailla...

Vastaa Viestiin