Litteroita maalilla

Valutyöt, syövytys, juottaminen ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Jaahe
Ratavartija
Viestit: 37
Liittynyt: 29.01.2016 20:14

Litteroita maalilla

Viesti Kirjoittaja Jaahe »

Mielenkiinnosta on tullut puuhailtua kotikutoisen tampo-tekniikan kanssa vaunuille littera-merkintöjä. Tekniikka on siis sama jota isot tehtaat käyttävät malliensa merkintöjen tekemiseen. Menetelmä perustuu stanssiin ja silikonisieneen jolla maali siirretään stanssista mallin kylkeen.

Oma kehitelmäni perustuu 3D-tulostettuun "stanssiin" sekä Ebaysta hankkimaani tampo-sieneen joka on viritetty kiinni Dremelin poratelineeseen. Eli kyseessä on toistaiseksi todellinen viritelmä, mutta nyt varsin onnistuneiden testien jälkeen on itse "laitetta" mukavampi lähteä kehittämään paremmaksi.
Ob:n littera valkoisella maalilla. Kirjaisimien koko on vain 1mm
Ob:n littera valkoisella maalilla. Kirjaisimien koko on vain 1mm
Ob_valkoinen.jpg (20.95 KiB) Katsottu 3489 kertaa
Sama littera mustalla maalilla
Sama littera mustalla maalilla
Ob_musta.jpg (19.48 KiB) Katsottu 3489 kertaa
3D-tulostettu stanssi. Kirjaimien korkeus 1mm ja syvyys 0,1mm
3D-tulostettu stanssi. Kirjaimien korkeus 1mm ja syvyys 0,1mm
WhatsApp Image 2018-10-03 at 15.07.39.jpeg (89.12 KiB) Katsottu 4140 kertaa
Huipputekninen tampo-koneeni
Huipputekninen tampo-koneeni
WhatsApp Image 2018-10-11 at 19.27.27.jpeg (120.78 KiB) Katsottu 3489 kertaa
Koostumukseltaan oikeanlaisen maalin hakemisessa on ollut työtä ja oma hommansa on ollut myös "säätöjen" hakemisessa. Painoaika, paine, järjestys, materiaalit yms...

Nyt olen suunnitellut mallin kylkeen tehtäville litteroille siihen sopivan stanssin ja seuraavaksi on tarkoitus koittaa merkintöjen tekemistä mallin kylkeen.

Olisi hienoa kuulla jos jollakulla on ollut samanlaisia kehitelmiä tai suunnitelmia.
Avatar
Junajäärä
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 30.11.2017 20:56

Re: Litteroita maalilla

Viesti Kirjoittaja Junajäärä »

Tämähän on mielenkiintoinen idea. Shapewayssako tulostutit stanssit? Viestistäsi on kulunut aikaa ja kokemusta on kertynyt. Osoittautuiko ideasi käytännölliseksi.

Minä tein Coreldrawilla A4-sivullisen dekaaleja ja tilasin ne Druckeonkelilta Saksasta. Hyviä ovat mutta ovat työläitä kiinnittää. Tekisi mieli kokeilla leimaamista.
Jyrki Vaara

vanhempi digitaaliajan pienoisrautatieharrastaja
Vastaa Viestiin