Miten todella suuret FREMO-kokonaisuudet kasataan?

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.
Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Miten todella suuret FREMO-kokonaisuudet kasataan?

Viesti Kirjoittaja jartsa » 31.03.2012 22:37

Jaska kirjoitti:Minä kyllä tulkitsin sitä Exceliä siten, että aina kun rata haarautui, alkoi kullekin uudelle haaralle oma minuuttiaikataulutettu rakentamisensa risteysaseman kohdalta. Mitä useampi haarautuminen, sitä useammassa kohtaa päästään asentamaan yhtä aikaa. Asennusaika jatkuu siitä mihin risteykohdassa jäätiin ja kovin montaa minuuttia ei ole palaa kohti. Koko 10.00 aloitettu rakentaminen olisi valmis illalla ennen vuorokauden vaihtumista viimeistäkin rönsyä myöten. Se kuullostaa mahdottomalta, mutta ei taida sitä kuitenkaan olla. Minuuttiaikataulussa lienee sekin hyvä puoli, että moduuleita ei varmaan kanneta sisälle tukkimaan toisten kulkua ennen sopivaa aikaansa. Olisipa joskus mukavaa päästä katsomaan miten tuollainen projekti etenee. :D
Tähän voi sano,tämä on jo tiedetty.
Kumpa joskus näkisi samalla intensiiviillä tehtävän näitä suomiratoja,paukut loppuu aika äkisti suomiradoilla.
Saksalaisia harrastajia lienee enempi?
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

t-i-m-o
Ratavartija
Viestit: 20
Liittynyt: 29.11.2011 09:05

Re: Miten todella suuret FREMO-kokonaisuudet kasataan?

Viesti Kirjoittaja t-i-m-o » 01.04.2012 12:09

n160 kirjoitti:
jartsa kirjoitti:Eipä tohon N-skaalaan tarvita kuin (vajaat)puolet pienempi tila, verrattuna HO-skaalaan!
Tarkkaan ottaen N-mittakaavassa riittää 29% saman ratakaavion H0-mittakaavassa vaatimasta tilasta.
N-mittakaavan 29%:n tilavaade vastaavaan H0-ratakaavioon verrattuna on tietty aritmeettisesti pätevä. Käytännössä se kuitenkin soveltuu vain tietynlaisille ratakaavioille, eli niille, jotka eivät sisällä H0-mittakaavassa minimimitoitettuja käytäviä tai kulkuaukkoja.

Esim. viestiketjussa aiemmin mainitussa Zuidbroek-radassa käytävän minimileveys on 600mm. Suoraan N-mittakaavaan pienennettynä tästä tulisi 326mm eli aivan liian kapea operoitavaksi kulkuaukoksi. Myös leveämmät, H0-mittakaavan radassa 2 henkilön samanaikaisen liikuskelun mahdollistavat käytävät kutistuvat pelkällä aritmeettisella suhteella yhden henkilön kuljettaviksi. Tämä voi hankaloittaa tai tehdä mahdottomaksi radan sunnitellun operoinnin.

Mitä pidempiä käytäviä ratakaavio sisältää, sitä kauemmas aritmeettisesta minimistä on mentävä käytännön pienentämisessä H0:sta N:ään.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija