Märklin ja modulit

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hermanni kirjoitti:
markku55 kirjoitti:...En ole nähnyt mitään uutta tapahtuvan ainakaan sivustolla, mikä on tilanne?...
...Teenkin tänne pysyvän aiheen johon on kaikki tarvittavat speksit tarkoin kerrottu...
Nyt kun FremoM:n määritykset on julkaistettu ja kun ensin vuoden kevät-tapahtumat (ModelExpo2008 ja Hyvinkään rautatiemuseo) on varmistettu, olisi kivaa, jos aktiiviset Märklinistit saa siihen asti jotain moduuleja valmiksi.

Tasavirtalaiset on pidempi tässä homassa ja ne haluaa yhteystyö.

Sen takia on piiiitkä talvi olemassa, tietysti moduulien rakentamisen varten.

Minulla itse on jo ensim. 1080mm pituinen suora moduuli valmis ja lisää moduuleja on tulossa.
Tarka kuvaus omasta FremoM-projektista myöhemmin.

Toivon, että jokainen FremoM-moduuliomistaja esittää veturitalissa omat tehdyt moduulit, täällä tavalla pystymme suunnitela mahdollisia kuvioit Märklin-moduuliradasta julkisissa paikoissa.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

markku55 kirjoitti:Terve taas kaikki Märklin harrastajat!
En ole nähnyt mitään uutta tapahtuvan ainakaan sivustolla, mikä on tilanne?
Olen edelleen hieman suu ympyrkäisenä siitä mitkä on modulien vaatimukset ja määritelmät - onko jo olemasa koontia rakenneratkaisuista? :oops:

Markku
Ehdotan, että seuraavassa ModelExpossa H:gin Messukeskuksessa pystytetään yhdistetyn moduuliradan (peräkäin tai rinnakain), niin olisi vaihtovirtalaiset ja tasavirtalaiset yhdessä samalla näyttelyosastolla, kun on niin tilava messuhalli. Vain sähköisesti olisi eristetty, esim. analogiset AC ja DC sekä MM ja DCC. Onko parempia ehdotuksia?
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

kreikkalainen kirjoitti: Ehdotan, että seuraavassa ModelExpossa H:gin Messukeskuksessa pystytetään yhdistetyn moduuliradan (peräkäin tai rinnakain), niin olisi vaihtovirtalaiset ja tasavirtalaiset yhdessä samalla näyttelyosastolla, kun on niin tilava messuhalli. Vain sähköisesti olisi eristetty, esim. analogiset AC ja DC sekä MM ja DCC. Onko parempia ehdotuksia?
Minulle ainakin käy. Puupalikkaa vaan väliin tai vaan eristetty pätkä, kuitenkin niin ettei erehdyksessäkään tee mieli ajaa toisen järjestelmän moduuleille.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

mudhoney kirjoitti:Minulle ainakin käy. Puupalikkaa vaan väliin tai vaan eristetty pätkä, kuitenkin niin ettei erehdyksessäkään tee mieli ajaa toisen järjestelmän moduuleille.
Ohut läpinäkyvä muovikalvo eristena erityypisien moduulien välillä riittää.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Eilen Tapiolan kerhontiloissa oli keskustelu/visastelu veturitallissa julkistetusta FremoM:n määrityksestä.
1. kritiikki: loivat kaareet esim. R = 908mm K-palakisko tai R > 1000mm fleksikisko näyttä parempi/realistisempi julkisuudessa (kompromissikysymys)
2. kritiikki: narras/uros-sähkökontaktit (suora K-kiskomoduuli ilman vaihteita voisi joskus olla kelpoinen myös tasavirtalaisille)

Minulle itse kelpaa FremoM:n määrityksen nykyinen versio, jos vaan on oikeasti ja fyysisesti Märklin-moduuleja olemassa (ModelExpo varten).
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

kreikkalainen kirjoitti:Eilen Tapiolan kerhontiloissa oli keskustelu/visastelu veturitallissa julkistetusta FremoM:n määrityksestä.
1. kritiikki: loivat kaareet esim. R = 908mm K-palakisko tai R > 1000mm fleksikisko näyttä parempi/realistisempi julkisuudessa (kompromissikysymys)
2. kritiikki: narras/uros-sähkökontaktit (suora K-kiskomoduuli ilman vaihteita voisi joskus olla kelpoinen myös tasavirtalaisille)

Minulle itse kelpaa FremoM:n määrityksen nykyinen versio, jos vaan on oikeasti ja fyysisesti Märklin-moduuleja olemassa (ModelExpo varten).
1 Joo tiedän että kaarteet on jyrkkiä kaksikiskoharrastajien silmissä, Märklin kalustolle nuo ovat jo loivia. ;)
Idea kuitenkin on että moduuleja ei tehdä pelkästään näytelyitä varten, vaan että jokainen voi omia moduuleja hyödyntää myös kotiradallaan.
Myöskin tarkoituksena on että liian tiukoilla määrityksillä ei karsittaisi harrastajia ulos, siksi ei pitäisi moduulimääritystä liian tiukasti rajata (Minä en ainakaan haluaisi kellekkään sanoa että sinulla nyt on liian jyrkkiä kaarteita tms, et pääse mukaan....).
Eli jokainen harrastaja tehköön omanlaisensa moduulin, tärkeintä että se on sähköisesti ja fyysisesti määritysen mukainen.
Märklinin kiskoilla (M, C ja K) kulkee kyllä kaikki Märklin kalusto ja jos joku haluaa huomioida myös käytön kakskiskopuolella on tärkeää että kyseinen henkilö itse ottaa myös tarvittavan loivat kaarresäteet huomioon (esim R = 908mm ja R > 1000mm).
Märklinin K-kiskon perusvaihde (2265 ja 2266) on kaarresäteeltään 424,6mm, joten sekin on jo rajoittava tekijä kaluston kulun ja minimikaarresäteen osalta.
Kannattaa myös huomioida että suorat ja flexikikolla tehdyt moduulit toimii sellaisenaan myös kaksikiskopuolella.

2 Sähköliitäntä on 100% fremo yhteensopiva (Ja suorat sekä fleximoduulit voi kytkeä fremon mukaisiin kaksikiskomoduuleihin)?
Ylläpito
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hermanni kirjoitti: Idea kuitenkin on että moduuleja ei tehdä pelkästään näytelyitä varten, vaan että jokainen voi omia moduuleja hyödyntää myös kotiradallaan.
Myöskin tarkoituksena on että liian tiukoilla määrityksillä ei karsittaisi harrastajia ulos, siksi ei pitäisi moduulimääritystä liian tiukasti rajata (Minä en ainakaan haluaisi kellekkään sanoa että sinulla nyt on liian jyrkkiä kaarteita tms, et pääse mukaan....).
Olen sama mieltä. Täytyy löytä keinoja, saada mahdollisimmin paljon porukka tässä touhussa mukaan.
Rajoiteita ja esteita pois tästä harrastuksesta.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Nyt alkoivat nuo moduulien sähköiset liitännät mietityttämään. Luin Hermannin laatiman moduulistandardin läpi useampaan kertaan, mutta silti jäi vaivaamaan, että pitääkö moduulien molemmissa päädyissä olla oikeasti kolme naarasbanaaniliitintä sekä kolme urosbanaaniliitintä?
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

mudhoney kirjoitti:Nyt alkoivat nuo moduulien sähköiset liitännät mietityttämään. Luin Hermannin laatiman moduulistandardin läpi useampaan kertaan, mutta silti jäi vaivaamaan, että pitääkö moduulien molemmissa päädyissä olla oikeasti kolme naarasbanaaniliitintä sekä kolme urosbanaaniliitintä?
Tuo mainittu kytkentä on tehty siksi että moduulit olisivat myös Fremo yhteensopivia.
Ohjeessa on että moduulin päässä (alla) on kolme naarasbanaaniliitintä, yksi joka kiskolle (Oikealle, keskikiskolle ja vasemmalla kiskolle) ja jokainen on kytketty kyseiseen kiskoon.
Ajattele näin että juotat naarasbanaaniliittimet suoraan kiskojen päihin altapäin (Kolmeen kiskoon siis), niistä vedetään sitten johdoilla naapurin moduuliin.
Sen lisäksi tietenkin johtoja (Uros - uros) on oltava mukana kolme kappaletta (per moduuli) moduulien kytkemiseen toisiinsa.

Syy miksi näin, yksinkertaistettuna Fremo standardissa on vain oikean ja vasemman kiskon liittimet, oikea kisko on johdolla jossa on urosbanaani ja vasen kiskso on naarasbanaanilla moduulin alla.
Meillä on vain se ero että on kolme kiskoa ja johdot on kaikki irroitettavia, tosin jos haluaa niin voi tehdä vasempaan kiskoon tuon kiinteän johdon, mutta kenenkä mielestä kumpi sitten on vasen, siksi virheiden välttämiseksi päädyttiin irroitettaviin johtoihin.
Ylläpito
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kuva
Itse vähän sivusta seuraan vain tätä, mutta kannattaisiko oikea ja vasen laittaa täysin FREMO mukaisesti ja vain keskikiskolle tämä ylimääräinen välijohto?
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Jaska kirjoitti:Itse vähän sivusta seuraan vain tätä, mutta kannattaisiko oikea ja vasen laittaa täysin FREMO mukaisesti ja vain keskikiskolle tämä ylimääräinen välijohto?
Tottakait sen voi noinkin toteuttaa, keskikiskon johto on vain tehtävä irroitettavaksi koska moduulin voi laittaa kummin päin vain kiinni toiseen moduuliin.
Tai jos tekee keskikiskon johdosta kiinteän (Kummassakin päädyssä sitä tietenkään ei saa olla), on syytä varautua siihen että moduuli on katsojille "väärinpäin".....
Ylläpito
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Pitihän tätä miettiä ja noita sanoja pureksia läpi, mutta nyt tajusin mistä on kyse. Bebekiin tänään.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Ja vielä vähän kaivelee...minkälaista johtovahvuutta kannattaa käyttää noissa sähköisissä liitännöissä? Märklinin perus 0,2mm^2 johtoa vai paksumpaa?

Bebekistä ja autotarvikeliikkeistä ei ainakaan löytynyt 0,2mm^2 johtoja, autotarvikeliikkeessä 0,75^mm2 on oli ohuin mahdollinen. Minulta löytyisi kyllä monisäikeistä datakaapelia, josta purkamalla saisi 0,2mm^2:n johtoa.
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Moduuleissa 0,75mm2 kaapeli on minimi, muuten pitkässä radassa jännitehäviöt kasvavat isoiksi.

juha
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Märklin ja modulit

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

JuhaTelimaa kirjoitti:Moduuleissa 0,75mm2 kaapeli on minimi, muuten pitkässä radassa jännitehäviöt kasvavat isoiksi.

juha
Selevä, sitäpä pitää sitten hankkia.
Vastaa Viestiin