Märklin ja modulit
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Ratavartija
- Viestit: 32
- Liittynyt: 15.09.2008 12:11
Re: Märklin ja modulit
Heitänpä ilmaan ajatuksen, joka tässä heräsi.
Mitä sanoisitte, jos olisi sellainen yhdysliikennemoduuli, jossa voitaisiin siirtää eristetyillä pyöräkerroilla varustettua kalustoa 2- ja 3-kiskomoduuleiden välillä? Moduulin teema voisi olla esim. sähköistyksen päätepiste, jossa vaihdetaan junaan dieselveturi...
Toisin sanoen olisi yhdysliikenneratapiha, jossa olisi keskinastat ja toisistaan eristetyt kiskot. Tämä ratapiha voitaisiin kytkimellä vaihtaa joko 2- tai 3-kiskokäyttöön; 2-kiskopuolella olisi varmistuksena vielä oikosulkusuojaus. Lisäksi olisi vetureille seisontaraiteet, joissa jatkuvat sähköt (esim. veturitalli). 3-kiskoveturi toisi junan ratapihalle ja poistuisi seisontaraiteelle. Tämän jälkeen ratapiha kytkettäisiin 2-kiskokäyttöön, minkä jälkeen 2-kiskoveturi kytkeytyisi junan keulille ja jatkaisi matkaa.
Etuja: saataisiin isompi rata ja veturin vaihdolla mielenkiintoa liikenteeseen.
Haittoja: monimutkainen käyttää, yhdysliikenteessä oleva 2-kiskokalusto ei välttämättä kulje Märklinin vaihteista luotettavasti eikä oikosulje raidevirtapiiriä.
Tuli sekin mieleeni, että 2- tai 3-kiskokäytön valinnankin saisi aika helposti automatisoitua...
Mitä sanoisitte, jos olisi sellainen yhdysliikennemoduuli, jossa voitaisiin siirtää eristetyillä pyöräkerroilla varustettua kalustoa 2- ja 3-kiskomoduuleiden välillä? Moduulin teema voisi olla esim. sähköistyksen päätepiste, jossa vaihdetaan junaan dieselveturi...
Toisin sanoen olisi yhdysliikenneratapiha, jossa olisi keskinastat ja toisistaan eristetyt kiskot. Tämä ratapiha voitaisiin kytkimellä vaihtaa joko 2- tai 3-kiskokäyttöön; 2-kiskopuolella olisi varmistuksena vielä oikosulkusuojaus. Lisäksi olisi vetureille seisontaraiteet, joissa jatkuvat sähköt (esim. veturitalli). 3-kiskoveturi toisi junan ratapihalle ja poistuisi seisontaraiteelle. Tämän jälkeen ratapiha kytkettäisiin 2-kiskokäyttöön, minkä jälkeen 2-kiskoveturi kytkeytyisi junan keulille ja jatkaisi matkaa.
Etuja: saataisiin isompi rata ja veturin vaihdolla mielenkiintoa liikenteeseen.
Haittoja: monimutkainen käyttää, yhdysliikenteessä oleva 2-kiskokalusto ei välttämättä kulje Märklinin vaihteista luotettavasti eikä oikosulje raidevirtapiiriä.
Tuli sekin mieleeni, että 2- tai 3-kiskokäytön valinnankin saisi aika helposti automatisoitua...
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Märklin ja modulit
jsirenin ehdotuksessa on kyllä ideaa, sama ajatus on ollut minunkin mielessä.
Kiskotus onkin kaksipiippuinen juttu, K-kiskolla kyllä kulkee ainakin Rocon pyöräkerrat ongelmitta, C-kiskolla voi käyttää ainakin tavallisissa vaihteissa jopa RP25 pyöräkertoja (Risteysvaihdetta en ole kokeillut).
Tässä törmätäänkin ongelmaan, K-kiskot voi eristää toisistaan, sitä että voiko helposti saman tehdä C-kiskolle en ole tutkinut.
Kiskotus onkin kaksipiippuinen juttu, K-kiskolla kyllä kulkee ainakin Rocon pyöräkerrat ongelmitta, C-kiskolla voi käyttää ainakin tavallisissa vaihteissa jopa RP25 pyöräkertoja (Risteysvaihdetta en ole kokeillut).
Tässä törmätäänkin ongelmaan, K-kiskot voi eristää toisistaan, sitä että voiko helposti saman tehdä C-kiskolle en ole tutkinut.
Ylläpito
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Märklin ja modulit
Idea kyllä toimii, mutta ei kaikilla Märklinin vaihteilla. Käytännössä ainoa tähän puuhaan sopiva Märklinin vaihde on kääntyväkärkisellä risteyksellä varustettu K-vaihde. Kääntyväkärkisellä risteyksellä varustettu vaihde onkin siinä mielessä oivallinen, että siinä ei pyöräkertojen mitoituseroilla ole väliä. Muissa K-kiskovaihteissa eivät kaksikiskopyörät kulje moitteetta, koska vaihteet on suunniteltu siten, että niistä ajetaan laipan varassa läpi. Yhdistelmäradasta on jopa käytännön kokemuksia. Yhdellä helsinkiläisellä harrastajalla on yhdistetty kaksi- ja kolmikiskorata, joka on kiskotettu Märklinin kääntyväkärkisillä vaihteilla.Hermanni kirjoitti:jsirenin ehdotuksessa on kyllä ideaa, sama ajatus on ollut minunkin mielessä.
Kiskotus onkin kaksipiippuinen juttu, K-kiskolla kyllä kulkee ainakin Rocon pyöräkerrat ongelmitta, C-kiskolla voi käyttää ainakin tavallisissa vaihteissa jopa RP25 pyöräkertoja (Risteysvaihdetta en ole kokeillut).
Tässä törmätäänkin ongelmaan, K-kiskot voi eristää toisistaan, sitä että voiko helposti saman tehdä C-kiskolle en ole tutkinut.
C-vaihteiden mitoitukseen en ole tutustunut, mutta jos ne noudattavat Märklinin muiden vaihteiden mitoitusta, niin epäilen vahvasti väitettä, että RP25-pyöräkerrat toimisivat niissä. Minkä valmistajan RP25-kalustolla olet ajanut vaihteista ja minkätyyppisillä vaunuilla? Oletko työntänyt pitkää kaksiakselista vaunua vaihteen läpi? Koukkkaako pyöräkerta risteyksen pohjalle? Pitänee käydä Hobby-Pointissa katsastamassa C-vaihteen mitoitus.
Yksi toimiva tapa olisi käyttää Pecon code 100 -vaihteita. Näitä vartenhan on olemassa kolmikikiskonastoitus (sekä vaihteille että fleksille). PRK:n vanhalla kerhoradalla oli kyseisestä materiaalista rakennettu yhdysliikenneasema, jolla kaksi- ja kolmikiskoradat oli yhdistetty. Minulla on näitä nastoituksia muovikassillinen, joita minulta saa ilmaiseksi - sillä edellytyksellä, että niitä myös käytetään projektissa. Conradin luettelossa huomasin myös jonkun saksalaisen valmistajan nastoitussysteemin, joka kuvan perusteella vaikutti fiksummalla kuin Pecon systeemi. En nyt äkkiseltään kuitenkaan muista, minkä valmistajan fleksiä varten se oli suunniteltu.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Märklin ja modulit
K-vaihteissa on selvästi väljempi mitoitus kuin C-vaihteissa, K-kison vaihteista yleensä vaunu putoaakin kiskoilta.
Hankalimmat vaunut joilla olen testannut on Gbl, 3 vaunun vaunuletkalla sekä vetämällä että työntämällä letkaa vaihteen yli.
Vaunuissa siis vartavasten Saksasta hankitut Rocon akselin mitoituksella olevat RP25 pyöräkerrat.
C-kiskon vaihteissa 24711 ja 24712 (Loivemmat ns suorat vaihteet) vaunut pysyvät kyllä kiskoilla.
C-kiskon vaihteissa 24671 ja 24672 (Kaarrevaihteet) vaunut myös pystvät kiskoilla mutta pyörä kolahtaa selvemmin risteyksessä.
Kummassakin tapauksessa pyörä notkahtaa risteuksessä mutta ei putoa kiskoilta, tosin testiä en tehnyt täydellä vauhdilla vaan ns normaaleilla ajonopueuksilla.
EDIT. Niin unohtui mainita että C-kiskon risteysvaihteita en ole testannut, niitä kun en omista (ja ovatpa vieläpä mielestäni rumia).
K-Kiskon risteusvaihteista on turha edes mainita, RP25 pyöräkerrat putoaa kiskoilta vähän väliä....
Hankalimmat vaunut joilla olen testannut on Gbl, 3 vaunun vaunuletkalla sekä vetämällä että työntämällä letkaa vaihteen yli.
Vaunuissa siis vartavasten Saksasta hankitut Rocon akselin mitoituksella olevat RP25 pyöräkerrat.
C-kiskon vaihteissa 24711 ja 24712 (Loivemmat ns suorat vaihteet) vaunut pysyvät kyllä kiskoilla.
C-kiskon vaihteissa 24671 ja 24672 (Kaarrevaihteet) vaunut myös pystvät kiskoilla mutta pyörä kolahtaa selvemmin risteyksessä.
Kummassakin tapauksessa pyörä notkahtaa risteuksessä mutta ei putoa kiskoilta, tosin testiä en tehnyt täydellä vauhdilla vaan ns normaaleilla ajonopueuksilla.
EDIT. Niin unohtui mainita että C-kiskon risteysvaihteita en ole testannut, niitä kun en omista (ja ovatpa vieläpä mielestäni rumia).
K-Kiskon risteusvaihteista on turha edes mainita, RP25 pyöräkerrat putoaa kiskoilta vähän väliä....
Ylläpito
-
- Ratavartija
- Viestit: 32
- Liittynyt: 15.09.2008 12:11
Re: Märklin ja modulit
Tämä seuraava pitää sitten lukea vahvasti huumorilla
Alkaa vahvasti kuulostaa siltä, että yhdysliikennemoduulille sopiva teema olisikin valtakunnanraja, jossa raideleveys vaihtuu. Siinä voisi olla telinvaihtopaikka, jossa rajan ylittävään kalustoon (oikeasti) vaihdettaisiin sopivat telit, tai raideleveyden vaihtolaitteisto (ei toimiva), ja yhdysliikenteessä käytettävä kalusto olisi tarkasti rajattu sellaisiin vaunuihin, jotka on katsastettu yhdysliikenteessä toimiviksi kytkinten ja pyöräkertojen osalta - jarrulaitteitahan meillä ei (vielä?) ole...
Edelleen
Alkaa vahvasti kuulostaa siltä, että yhdysliikennemoduulille sopiva teema olisikin valtakunnanraja, jossa raideleveys vaihtuu. Siinä voisi olla telinvaihtopaikka, jossa rajan ylittävään kalustoon (oikeasti) vaihdettaisiin sopivat telit, tai raideleveyden vaihtolaitteisto (ei toimiva), ja yhdysliikenteessä käytettävä kalusto olisi tarkasti rajattu sellaisiin vaunuihin, jotka on katsastettu yhdysliikenteessä toimiviksi kytkinten ja pyöräkertojen osalta - jarrulaitteitahan meillä ei (vielä?) ole...
Edelleen
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Märklin ja modulit
OK. Tuo olikin hyvä tieto, että C-vaihteiden mitoitus on K-vaihteita tiukempi. Onkohan Märklkin hakenut jotain synergiaetua Trix-vaihteiden kanssa? Olisiko jopa niin, että Märklinin C-vaihteiden ja Trixin vaihteiden mitat olisivat samat - erona vain kolmikiskonastoitus?Hermanni kirjoitti:K-vaihteissa on selvästi väljempi mitoitus kuin C-vaihteissa, K-kison vaihteista yleensä vaunu putoaakin kiskoilta.
RP25-fillareilla varustettu Gbl onkin hyvä testivaunu.Hermanni kirjoitti:Hankalimmat vaunut joilla olen testannut on Gbl, 3 vaunun vaunuletkalla sekä vetämällä että työntämällä letkaa vaihteen yli.
Vaunuissa siis vartavasten Saksasta hankitut Rocon akselin mitoituksella olevat RP25 pyöräkerrat.
OK. Tuo notkahdus on tyypillistä vaihteille, joiden ylitse on ajateltu ajettavan laipan varassa. Kun laippa on matalampi, koukkaa pyöräkerta risteyksen pohjalle. Minkä tahansa valmistajan kaarrevaihde saattaa olla ongelmallinen. Monet raiderakennusoppaat eivät suosittele niiden käyttöä. Kotiradallamme on yksi todella loiva Walthers/Shinoharan code 83 -kaarrevaihde. Melko rumasti kalusto siitä kulkee, vaikka on NMRA:n mitoituksella valmistettu - eli kolahtaa. Kolahdukset on saatu eliminoitua pidentämällä risteyksen kärkeä noin kolmella millimetrillä. Käytännössä risteyksen kärjen pidentäminen tapahtui siten, että risteykseen juotettiin kiskoprofiilin pätkä, joka muotoiltiin viilalla ikään kuin risteyksen jatkeeksi. Tämä onnistuu vain, jos risteys on metallia.Hermanni kirjoitti:C-kiskon vaihteissa 24711 ja 24712 (Loivemmat ns suorat vaihteet) vaunut pysyvät kyllä kiskoilla.
C-kiskon vaihteissa 24671 ja 24672 (Kaarrevaihteet) vaunut myös pystvät kiskoilla mutta pyörä kolahtaa selvemmin risteyksessä.
Kummassakin tapauksessa pyörä notkahtaa risteuksessä mutta ei putoa kiskoilta, tosin testiä en tehnyt täydellä vauhdilla vaan ns normaaleilla ajonopueuksilla.
Yhdistettyyn kaksi- ja kolmikiskorataan paras vaihtoehto ilmeisesti olisi Märklinin kääntyvällä risteyksen kärjellä varustettu K-vaihde. Kaarresädekin taitaa vaihteessa olla yli 900 mm. Ainoa mutta taitaa olla se, että vaihdetta ei enää valmisteta, jos olen oikein ymmärtänyt.
-
- Konduktööri
- Viestit: 99
- Liittynyt: 19.09.2007 15:21
Re: Märklin ja modulit
Eikös Tillig Elite-vaihteesta tai FastTrackin jigillä tehdystä vaihteesta kulje hienosti niin Märklinin kuin RP25-mukaiset fillarit? Kolmikiskovirroituksen lisääminen 2-kiskovaihteeseen ei ole ongelma. Nastathan voi rakentaa joko pölkkyjen läpi tai pölkkyjen välistä (Ja jossei ulkonäöllä ole väliä niin vaikka yhtenäisestä rautalangasta).
Suosittelisin kyllä tuota Tilligiä, koska siinä mitoitus on aavistuksen verran väljempi, eli oletettavasti kaikki kalusto menisi hyvin, vaikka pyörien sisämittaa ei olisi säädetty.
-MattiH.
Suosittelisin kyllä tuota Tilligiä, koska siinä mitoitus on aavistuksen verran väljempi, eli oletettavasti kaikki kalusto menisi hyvin, vaikka pyörien sisämittaa ei olisi säädetty.
-MattiH.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 963
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Märklin ja modulit
Periaatteessa kyllä. Katselin eilen Conradin luettelossa mainostettua nastoitusta. Se on suunniteltu siten, että pölkkyjen etäisyydellä ei ilmeisesti ole väliä. Loppujen lopuksi nastoitettavaa on aika vähän: ainoastaan vaihteet. PRK:n kolmikiskoratahan oli kokonaan käsin naulattu ja myös käsin nastoitettu. Porataan pölkkyyn reikä, reikään teräspäinen nuppineula ja nuppineulat sitten yhdistettiin radan alla juottamalla.mattih kirjoitti:Kolmikiskovirroituksen lisääminen 2-kiskovaihteeseen ei ole ongelma. Nastathan voi rakentaa joko pölkkyjen läpi tai pölkkyjen välistä (Ja jossei ulkonäöllä ole väliä niin vaikka yhtenäisestä rautalangasta).
Re: Märklin ja modulit
Tainnut olla aikamoinen työmaa,nuppineula poikineen varmaan mennyt... Pieni ongelmahan on olemassa,se keskilaahainhan ei saa osua vaihteissa kiskoihin(oikosulku),niillä kohdin niiden on pakko olla ylempänä.Sen mitä noita Märklinejä tutkinut,vaihteissa nastat nousevat tasaisesti kiskon yläpuolelle ja sitten taas alas.PeS kirjoitti:Periaatteessa kyllä. Katselin eilen Conradin luettelossa mainostettua nastoitusta. Se on suunniteltu siten, että pölkkyjen etäisyydellä ei ilmeisesti ole väliä. Loppujen lopuksi nastoitettavaa on aika vähän: ainoastaan vaihteet. PRK:n kolmikiskoratahan oli kokonaan käsin naulattu ja myös käsin nastoitettu. Porataan pölkkyyn reikä, reikään teräspäinen nuppineula ja nuppineulat sitten yhdistettiin radan alla juottamalla.mattih kirjoitti:Kolmikiskovirroituksen lisääminen 2-kiskovaihteeseen ei ole ongelma. Nastathan voi rakentaa joko pölkkyjen läpi tai pölkkyjen välistä (Ja jossei ulkonäöllä ole väliä niin vaikka yhtenäisestä rautalangasta).
-
- Konduktööri
- Viestit: 99
- Liittynyt: 19.09.2007 15:21
Re: Märklin ja modulit
Mitäs tälle Märklin-moduliratahankkeelle kuuluu? Aina välillä siitä puhutaan, hiljattain on ainenkin sähköistyksestä ollut puhetta, ja toisinaan näkynyt kuvia modulien rakennuksen vaiheista, mutta viime aikoina on ollut hiljaisempaa. Vieläkö tämä hanke jatkuu?
-MattiH.
-MattiH.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Märklin ja modulit
Kyllä vain, minulla kohta valmistuu ajettavaan kuntoon kahden moduulin mittainen asemakokonaisuus.
Kolmas välimoduuli on suunnitteilla asemalaiturien jatkamiseksi noin kahteen metriin.
Alla tämän hetkinen suunnitelma, jotain pieniä muutoksia saattanee tulla vielä.
Kolmas välimoduuli on suunnitteilla asemalaiturien jatkamiseksi noin kahteen metriin.
Alla tämän hetkinen suunnitelma, jotain pieniä muutoksia saattanee tulla vielä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Ylläpito
Re: Märklin ja modulit
Miksi tuo s-mutka on tuossa?Suunnitteluohjelma vaikuttaa Winrail-pohjaisesta?Hermanni kirjoitti:Kyllä vain, minulla kohta valmistuu ajettavaan kuntoon kahden moduulin mittainen asemakokonaisuus.
Kolmas välimoduuli on suunnitteilla asemalaiturien jatkamiseksi noin kahteen metriin.
Alla tämän hetkinen suunnitelma, jotain pieniä muutoksia saattanee tulla vielä.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Märklin ja modulit
AnyRail ohjelmalla tehty.....jartsa kirjoitti:Miksi tuo s-mutka on tuossa?Suunnitteluohjelma vaikuttaa Winrail-pohjaisesta?
Tuo S mutkainen sivureide todennäköisesti hivenen muuttuu vielä, riippuen täysin miten todellisuudessa saa laituit ym sovitettua raiteen varteen.
Ylläpito
Re: Märklin ja modulit
Onko tuo ohjelma WR kopio,vai mikä?Ainakin muistuttaa nuo raidekuvat WR:n vastaavia.Sopivilla vaihteilla tuostakin selviää ja pienellä hahmottelulla,vaikkapa paperille piirrettynä tai helpommin suoraan koneelle.Itse olen ensin hahmotellut A3 taiA4 paperille ratamuotoa,senjälkeen siirtänyt koneelle paperille piirretyt ratakaaviot.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 416
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Märklin ja modulit
No tänään alkaa suhteessa 1/1 moduulien hahmottelu 3mm ratapenger vanerin päällä, toki korkkimatto tulee vielä väliin......
Se onko AnyRail minkään kopio en osaa sanoa, helppo se aloittelijallekkin käyttää on...
Ohjelman kotisivut http://www.anyrail.com/index_en.html
Se onko AnyRail minkään kopio en osaa sanoa, helppo se aloittelijallekkin käyttää on...
Ohjelman kotisivut http://www.anyrail.com/index_en.html
Viimeksi muokannut LOK, 18.12.2017 00:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimattomat AnyRail-linkit poistettu.
Syy: Toimimattomat AnyRail-linkit poistettu.
Ylläpito