Märklin ja modulit

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Moderators: jhr, Hermanni

User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Post by Hermanni »

Niin kuin kreikkalainen tuossa edellä kirjoittikin sopii minulle paremmin kuin hyvin, niin mitoituksen osalta kuin muutenkin kaikenkaikkiaan.
Aloitan loopeista siis saman tien, ja jos aikaa jää teen suoriakin moduuleita.
Eli kiskojen yläpinnan korkeus 1300mm lattiasta, ja jos radalla on ajolangat niin tolpat 180mm moduulin päädystä.
Johdotus fremostandardin mukaan 4mm banaaniliittimillä, lisänä kolmannen kiskon liitäntä?
Teetätin siinä läjän (20kpl) Fremo päätyjä 12mm koivuvanerista, ainakin kestää...
Mäntän ammattikoululla tekivät CNC jyrsimellä cadikuvista suoraan, eipähän ainakaan ole mittaheittoja. ;)
kreikkalainen
Lämmittäjä
Posts: 113
Joined: 31.03.2007 22:02

Post by kreikkalainen »

Hermanni wrote: Niin kuin kreikkalainen tuossa edellä kirjoittikin sopii minulle paremmin kuin hyvin, niin mitoituksen osalta kuin muutenkin kaikenkaikkiaan.
Aloitan loopeista siis saman tien, ja jos aikaa jää teen suoriakin moduuleita.
Olisi kiva, jos saamme lokakuun asti jotain aikaiseksi, siis
toimivan AC-moduuliradan Tamperella (kts. MCoF-kotisivuilla), maisemointi olisi plussa mutta ei pakko.
Hermanni wrote: Eli kiskojen yläpinnan korkeus 1300mm lattiasta, ja jos radalla on ajolangat niin tolpat 180mm moduulin päädystä.
Voimme laita 360mm pitkä ajolanka (Viessmann tai Märklin) moduulien välillä.
Hermanni wrote: Johdotus fremostandardin mukaan 4mm banaaniliittimillä, lisänä kolmannen kiskon liitäntä?
Veturinkuljetajan näkökulmasta ajosuunnassa, oikea kisko on uros ja vasen kisko narras.
On semoiset uros-banaaniliittimet, missä on keskellä reikkä.
Ne sopisi keskikiskolle. Tarkistan elektrooniikkakaupassa.
Hermanni wrote: Teetätin siinä läjän (20kpl) Fremo päätyjä 12mm koivuvanerista, ainakin kestää...
Onko ne F96-päätyprofiili, vai E96 vai B96?
Itse en tarvitse päätykapaleita, mutta voisit tarjotta myös muille kiinnostunneille.
Hermanni wrote: Mäntän ammattikoululla tekivät CNC jyrsimellä cadikuvista suoraan, eipähän ainakaan ole mittaheittoja. ;)
Ei se haita, jos on heittotoleranssi.
Mulla on myös laserleikattu, mutta askartelen miellummin pistosaha kanssa.
Sopiiko, jos moduulikehys on harma maalattu?
esim. kuvassa http://www.taprk.org/img/show/mex_2007/HPIM4392_.jpg on kehys "orkan harma" Biltemasta ja ripustettu verhoiluna sänkylakkana IKEAsta, eli melkein samat sävyt.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Post by mudhoney »

Keskustelua sivusta jo aiemmin seuranneena päätin rekisteröityä foorumille ja työntää lusikkaani soppaan.

Oman kotiratani teko on kohta viimeiset viisi vuotta jauhanut paikallaan, joten itseni kohdalla moduuli-/lohkorata taitaa olla ainoa vaihtoehto. Olisin siis kiinnostunut tästä Märklin -moduuliradasta. Nyt kesäloman päivinä olisi aika rakennella ja tällä hetkellä rahatilannekkin antaisi myöten.

Tuo 6x180mm eli 1080mm:n pituinen "perusmoduuli" kuulostaisi minusta hyvältä. Ja Fremo -päädyt yhtenäistäisivät toisiinsa liitettävyyttä. Mitäs päätymallia nyt sitten aiotaan käyttää? F96 vai E96? Velipoika on tällä hetkellä Saksassa töissä niin hänen kauttaan voisin itselleni tilata noita valmispäätyjä, niin tulisi ainakin heti alkuun mitat kohdilleen.

Aiheeseen liittyen tuli mieleen, että viime viikolla kävin kirjastossa lukemassa uusimman Pienoismalli -lehden jossa Petri Sallinen kirjoitti uusimman artikkelin yhteydessä, että tulevissa numeroissa tullaan Fremo -moduulien päätyjä ja rakennussarjoja testaamaan eli onko niistä mihinkään.
User avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Posts: 415
Joined: 07.02.2006 18:05

Post by Hermanni »

mudhoney wrote:Keskustelua sivusta jo aiemmin seuranneena päätin rekisteröityä foorumille ja työntää lusikkaani soppaan.
Kaikki projektista kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan, niin rakentamaan, suunnittelemaan kuin kommentoimaankin.
mudhoney wrote:Oman kotiratani teko on kohta viimeiset viisi vuotta jauhanut paikallaan, joten itseni kohdalla moduuli-/lohkorata taitaa olla ainoa vaihtoehto. Olisin siis kiinnostunut tästä Märklin -moduuliradasta. Nyt kesäloman päivinä olisi aika rakennella ja tällä hetkellä rahatilannekkin antaisi myöten.
Sama vaiva on ollut minunkin ratahankkeella on ollut, moduulit myös minun radan pelastukseksi tulivat.
mudhoney wrote:Tuo 6x180mm eli 1080mm:n pituinen "perusmoduuli" kuulostaisi minusta hyvältä. Ja Fremo -päädyt yhtenäistäisivät toisiinsa liitettävyyttä. Mitäs päätymallia nyt sitten aiotaan käyttää? F96 vai E96? Velipoika on tällä hetkellä Saksassa töissä niin hänen kauttaan voisin itselleni tilata noita valmispäätyjä, niin tulisi ainakin heti alkuun mitat kohdilleen.
Moduuli jossa on E96 ja B96 päätykappaleet on minulla valmistumassa, toinen pääty siis on rinnemallinen (B96).
Käsittääkseni F96 käy myös suoraan kiinni sekä E96 että B96 päätyyn, vain penger ja maaston pinta eroaa malliltaan E ja B päädyistä, kiinnityspulttien reijät ja kiskot pitäisi kyllä osua kohdilleen.
Eli periaatteessa on sama mitä kolmesta päätykappaleesta käyttää, minäkin teen kahdella eri päädyllä siksi että tulee kiinnitykseen valinnanvaraa.
mudhoney wrote:Aiheeseen liittyen tuli mieleen, että viime viikolla kävin kirjastossa lukemassa uusimman Pienoismalli -lehden jossa Petri Sallinen kirjoitti uusimman artikkelin yhteydessä, että tulevissa numeroissa tullaan Fremo -moduulien päätyjä ja rakennussarjoja testaamaan eli onko niistä mihinkään.
Samaa artikkelia lueskelen juuri itsekkin. ;)
User avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Posts: 585
Joined: 09.01.2007 10:58

Post by Jaska »

Radat ja maisemat on aika isotöisiä ja aikaa menee tolkuttomasti. Moduulit on mukavia, kun voi saa jotain kelvolliseen kuntoon kohtuullisessa ajassa. Tein juuri omaan rataani yhden kaarremoduulin ja pelkkään runkoon kiskotuksineen ilman mitään maastojuttuja/hienouksia/sepelöintejä tuntuisi menevän melkein yksi päivä aikaa. (Tosin en ihan hiki hatussa huhki näitä ;))
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

modulien aiheista...

Post by jhr »

K-modulilaiset.....
Tässä tuli vaan mieleen tämmönen että olisko päätä taikka häntää listata mistä "aiheista" kukakin moduleita tekee....lähinnä tuli mielen että meillä ei sitten ole esim neljää kolmen modulin asema-aluetta peräkanaa :)
....liekö myös järkeä sopia esim mitä aineita maastossa käytetään ja halutaanko maaston olevan tietyllä tavalla yhtäläinen (esim sepelöinti). Nythän on ratkaistu sähkötolppien jaksotus ja modulipäädyt, eli eteenpäin tässä on menty...unhotamatta modulien pittuuta )360, 720, 1080, jne)

Itsellä on isohko läjä K-vaihteita ja vilppulan piirustukset eli ideana olis Vilppulan asemamiljöö, mutta mikäli joku on jo aloittanut aseman tai aikomuksena tehdä asema nin silloin teemme 3-4 muun aiheista modulia.
Myös, onko kiinnostusta tehdä jokunen moduli missä kulkee tie vieressä mahdollista Fallerin Car Sytemiä silmälläpitäen?
...ja tietty mitä muita ideoita kanssanikkaroijille mieleen tuleekin :)
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Post by mudhoney »

Itse olen aikonut väsätä yhden linjamoduulin seisakelaiturilla (moduulissa myös tasoristeys, ojarumpu, järven lahti jonka rannalla rakenteilla oleva sauna). Toiseksi moduuliksi olen harkinnut linja-vaihdetta / kolmioraidetta josta erkanisi mahdollisesti hylätty sivurata sorakuopalle / jollekin tehtaalle. Tai vaihtoehtoisesti satamaradan alku.

Niin, muodostuuko yhtenäisyyden kannalta epäkohta jos haluan lähteä rakentamaan rähjäisempää sivurataa omasta moduulistani (jossa toki standardikokoiset päädyt). Päärataa aioin käyttää K-kiskoa ja sivurataan yllätys yllätys M-kiskoa.
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

Post by jhr »

No ei ainakaan mun mielestä siinä mitään ole jos sivurataa alat tekemään...sama juolahti itelläkin mieleessä....
Sillohan se sopis melko hyvin jos me tehtäis esim kolho tai vilppula.
Sinällänsä siellä sun tehdas/satama/sorakuoppa radalla käytettyjä vaunuja vois seistä "vilppulan" ratapihalla...tuntus vaan loogiselta ja vois tehä vaihtotöitä :)

Jos huutoäänestystä ajattelis niin kallistusin tehtaan/sataman puolelle kun sillo sinne vois mennä erilaisia vaunuja...sorakuopalle menee vain yhen sorttisia vaunuja.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Post by mudhoney »

jhr wrote:No ei ainakaan mun mielestä siinä mitään ole jos sivurataa alat tekemään...sama juolahti itelläkin mieleessä....
Sillohan se sopis melko hyvin jos me tehtäis esim kolho tai vilppula.
Sinällänsä siellä sun tehdas/satama/sorakuoppa radalla käytettyjä vaunuja vois seistä "vilppulan" ratapihalla...tuntus vaan loogiselta ja vois tehä vaihtotöitä.
Juu vaihtotöitä pitää päästä ehdottomasti tekemään.
Jos huutoäänestystä ajattelis niin kallistusin tehtaan/sataman puolelle kun sillo sinne vois mennä erilaisia vaunuja...sorakuopalle menee vain yhen sorttisia vaunuja.
Suunnittelin, ennen tähän moduulirataan osallistumista, erään rataosan kaikki liikennepaikat ja historian. Siihen suunnittelin mielikuvituksellista satamaa, ehkä vähän Vanhasta Suolahdesta ja Kuopion Satamasta yhdistettyä liikennepaikkaa, jossa alkuperäisenä tarkoituksena on ollut se laivoilla tulevan tavaran siirtäminen juniin ja päin vastoin, mutta ajan murroksen myötä ko. liikenne on vähenytynyt ja lähistölle on rakennettu rautakanavan nostopaikka ja liikenne kulkee lähinnä enää vain rautakanavan satamaan.

Esikuvan mukaisuudessa ei ole mitään pahaa, itse olen vain kokenut että en oikein saa mitään oikeaa Suomalaista liikennepaikka toteutettua tarpeeksi mielekkäästi pieneen tilaan.

Tosin kerran aiemmin olen rakentanut Salmisen asemaan perustuvan asema-alueen ja takataskussa kovasti polttelisi jonkun Savon radan liikennepaikan toteuttaminen 1970 -luvun asussa. Esmes Kirjokivi tai Hillosensalmi...
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

Post by jhr »

Joo pakko HO-mittakaavassa on joitakin kompromisseja tehdä kun ei oikein saa ujutettua kaikkea niin pieneen tilaan, mutta jos esim. poimii "parhaat" palat jostakin ja sijoittaa ne tähän rajoitettuun tilaan.

Omassa kotiradassa ratapihalle hain vaikutteita Pasilasta, siis sehän on sula mahdottomuus tehdä kotirataan mutt otin sieltä mm. veturitalleista neljä pilttuuta ja ratapihasta joitakin juttuja....ja minulle siitä tuli riittävän hyvä :)
Ratapiha on noin 2,5 metriä ja 80cm leveä.

Moduliradassa satamaan kyllä voisi hyvin mennä umpi- ja avovaunuja tai mikäli olisi joku tehdasalue/saha nin sinne voisi mennä vähän sitä sun tätä.

Voi olla että teen itse yhden modulin jossa olisi viljasiilon tapainen minne voisi viedä muutaman venakko siilovaunun = lisää vaihtotöitä vilppulaan :D
Kieltämättä olisi hienoa jos asemalle tulee pidempi tavarajuna joka pätkitään eri paikkoihin meneviksi pätkiksi : )

Kaiken kaikkiaan tämä K-moduli juttu on mielenkiintoinen prokkis 8)
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Post by mudhoney »

jhr wrote: Kaiken kaikkiaan tämä K-moduli juttu on mielenkiintoinen prokkis 8)
Juu, kunhan pääsis vaan joku viikonloppu noihin puutöihin käsiksi. Sais rungot valmiiksi maaseudulla niin sitten vois täällä kaupunkiasunnossa muuten värkkäillä.
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

Post by jhr »

Mä tässä just odottelen paria päätyä niin päästään kaverin kaa nikkaroitsemaan...eiköhän huomenissa postinkantaja tule lankku kainalossa :D

Tuo on totta että kunhan lankkutyöt on tehty niin sillo rakentelu helpottuu. Mulla on jo varattu sopiva säilytyskohta moduleille. Nuo ei kuitenkaan mahdottomasti vie tilaa.

Pohdittiin tuossa, että jos kerran pari kuussa kolme ukkoo keräännytään päiväks meille ja väsätään asema-aluetta ja muita moduleita, niin siinä ne pikkuhiljaa valmistuis.
User avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Posts: 351
Joined: 12.06.2007 13:32

Post by mudhoney »

Huomenissa olen menossa kotiin, vanhempien luokse niin pääsen pläräämään läpi että mitäs kaikkea kiskotusta mulla onkaan jemmattuna. Vaan juhannusrientojen takia en ehdi itse moduulirakennukseen sen kummemmin ehdi keskittymään.

Mites, mitä olemme päättäneet ajojohdoista? Onko ne "pakolliset" kaikkiin päämoduuleihin. Itse kun en tätä sähkökautta varsinaisesti ihannoi vaan enemmän 70-lukua. Ei minulla varsinaisesti mitään ajojohtoja vastaan ole, minun tosin vain pitäisi hankkia ensin sellaisia.
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

Post by jhr »

Mulla on aika hyvin k-kiskoa...vaihteita iso nivaska ja suoria useampi nippu että alkuu ainakin pääsee :)

Niistä ajolangoista oli joo puhetta ja kirjotuksia mutta toi modulijako tehtii sillä silmällä, että siinä on mahollisuus sähköistykseen jos tarvista ja intoa tulee. Silleen vaan parempi ottaa etukäteen tollanenki pointti huomiooon kun sitten alkaa ihmettelemään kun kaikki modulit on eri jaksotuksella :D

Ja hyvinhän Sr2 kulki Model Expossakin langattomalla radalla ;)
jhr
Asemapäällikkö
Posts: 409
Joined: 07.02.2006 18:34

lankut kainalossa

Post by jhr »

No niin, tänään hain postista pari päätylankkua ja tässä nyt istun ja fundeeraan tulevaa :)
Hienoo päästä alottamaan nikkarointi, heh niinku tässä ei olis sata ja yks prokkista kesken, mut ainahan niitä on :roll: