SavolaisFremo-projekti

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Tuossa heräsi pienessä päässäni yöllä ajatus, että jos me harvat savolaisharrastajat tehtäis jonkun asteinen Fremo-projekti jostain Savon alueen ratapätkästä (Airaksela-Salminen?, Vuorela-Siilinjärvi?, Sorsasalo-Suosaari?) hieman lyhennettynä. Onkohan tämä idea susi jo syntyessään vai voisiko jotain toimintaa viritellä käyntiin täälläkin?
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Kyllä ja ei. Projektina olisi mielenkiintoinen toteuttaa esimerkiksi Päiväranta-Toivala -väli ennen meneillään olevaa Kallansilta-projektia.

Mutta ekana tulee vastaan tilakysmys ja resurssit. Ainakin H0-koossa moduulit vievät sen verran tilaa, että itsellenikin mahtuu/mahtuisi kotiin vain pari moduulia. Jos ajatellaan karkeasti suhdeluvulla 2 moduulia / harrastaja, niin harrastajia pitäisi olla 5-10 että jonkinlainen rata saataisiin kasaan.

Ja voisin väittää näin, että harrastajien pitäisi kokoontua yhteen ja samaan paikkaan rakentamaan näitä moduuleja, koska kyse on kuitenkin esikuvan mukainen pienoismalli. Sillä turvattaisiin moduulien yhtenäisyys. (Tiedän, FREMO:ssahan on olemassa tarkat speksit päädyille, kiskoprofiilille, maaston värityksessä käytettävä värisävyt voidaan sopia, mutta silti...) Yhdessä rakentaminen minun mielestäni auttaisi yhteiseen tavoitteeseen pääsemisessä.
Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja Eeli »

No mutta onhan meitä täällä kuitenkin se ainakin 5-10 harrastajaa jo Kuopion ja Siilinjärven seudulla. Pitäisi vaan jonkin asteista tiedotusta harrastaa. Ja meille mahtuu kun tilaa tekee niin ainakin 4-8 yhden metrin mittaista moduulia. Kyllä minä nopeesti saan porukkaa ja tilaa jos vaan saan väkeä tähän projektiin mukaan, josta se on kiinni.

Eeli
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Jos tiedät ja tunnet ihmisiä niin siitä vaan haalimaan kasaan. Minä kun en tunne täältä seudulta ketään muuta aktiivista H0/pienoisrautatieharrastajaa kuin sinut.

Muita pienoismalliharrastajiahan löytyy Kuopiosta jo yhden kerhon verran.
jartsa

Re: SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Sopivien moduulien kanssa ,noita moduleita saadaan mahtumaan 3-4 samaan kuljetusräkkiin.
Saksassa ovat tehneet näitä Lego-palikoiden tavalla pinottavia räkkejä,modulit pinotaan suht tiukkaan pakettiin kuljetusta varten.
Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Minä aloitan porukan haalimisen. Jos Jukka antasit yhteystietojasi yv:nä, käyn viikottain töissä Kuopiossa, niin voitais vaikka käyä kahvilla aiheen merkeissä. Meille muuten mahtuu tarkennuksena siis 1,25 metrin moduuleja 10, kävin tarkistaan tänään.
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Olisiko kovinkaan hölmö ajatus toteuttaa tämä projekti toteutuessaan N-mittakaavassa? Pienempään tilaan mahtuisi enemmän ja linja-osuuksista ei tarvitsisi ensimmäisenä karsia.
Avatar
Eeli
Lämmittäjä
Viestit: 105
Liittynyt: 30.08.2008 08:32

Re: SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Ei lainkaan huono idea, itse mietin vain että radan saisi yhteen myös muiden Fremo-harrastajien kanssa isommaksi radaksi.
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
JuhaTelimaa
Lämmittäjä
Viestit: 110
Liittynyt: 11.01.2007 16:36

Re: SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja JuhaTelimaa »

Radan voi tehdä myös N-Club Finlandin NCI-standardin mukaan. Tervetuloa mukaan N-klubin yhteisrataan.
http://www.n-club-finland.org/default.asp

Juha
ATH
Konduktööri
Viestit: 64
Liittynyt: 07.07.2015 19:11

Re: SavolaisFremo-projekti

Viesti Kirjoittaja ATH »

Ei taida olla hengissä? Minulla on nyt kaksi Fremo-moduulia, niin mietin että onko tänne Savo suunnalle sellaista tulossa? Vai ovatko kaikki muut innokkaat nyt hävinneet?
VAROITUS: Älkää katsoko osoitetta http://yhdysraide.vuodatus.net/ Pienoisrautatiepitoisuus liian suuri
Vastaa Viestiin