FREMO-FIN-www-sivut avattu

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

FREMO-FIN-www-sivut avattu

Viesti Kirjoittaja Psi »

FREMO-FIN-www-sivut avattu osoitteessa:

https://fremo.fi/

Edelleen työn alla

pekka
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki päivitetty.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: FREMO-FIN-www-sivut avattu

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Ihan hyvältä näyttää minusta ainakin tällä hetkellä varsinkin kun on NEM pyöräkertojen toimivuus varmistettu....
Ihmetytti vain tuo vaihteiden kaarresäde, tarkoitetaanko sillä pääraiteen 1000mm kaarresädettä?
Jos tarkoitetaan niin tillig elite vaihteista ei kävisi kuin pisimmät (284mm) 12 asteen mallit 85351 ja 85352, kaarrevaihteita ei voisi käyttää lainkaan?
Myös normaalit risteysvaihteet on myös pudotettu pelistä pois kaarresäteen vuoksi (joiden kaarresäde 484mm), vain eksoottiset 85396 ja 85391 kävisivät (Joita en ole Suomessa koskaan nähnyt).....
Tillig elite vaihteiden säteet on seuravat...
Suorat vaihteet, 484mm, 866mm ja 1350mm.
Kaarrevaihteet, 377mm, 425mm, 484mm ja 543mm.
Risteysvaihteet, 484mm (2kpl) ja 1050 (2kpl).
Y vaihteet, 1739mm ja 2707mm.
Muutenkin tuo pisin normivaide joka kääntyy vain 12 astetta teettää ratapihoista aivan mahdottoman pitkiä!
Ylläpito
okeskira

Re: FREMO-FIN-www-sivut avattu

Viesti Kirjoittaja okeskira »

Koko Fremo-FIN-ajatus lähti liikkelle siitä, että saataisiin mahdollisimman isolla porukalla koottua suuri suomalaisen esikuvan mukainen pienoisrautatie. Tällä hetkellä aktiivisia harrastajia on mukana jo toistakymmentä Helsingistä Ouluun saakka. Suomalaiseen esikuvaan sitoutuminen tarkoittaa myös teknisten realiteettien hyväksymistä. Ylivoimaisesti suurin osa suomalaisesta liikkuvasta kalustosta on rakennussarjoista koottua tai alusta alkaen itse rakennettua. Tällainen kalusto ei yksinkertaisesti kulje esimerkiksi 400 mm kaarresäteistä.

Metrin minimikaarresäde koskee siis linjan lisäksi myös ratapihojen tärkeimmille raiteille johtavia vaihteita. Näin juurikin siksi, että juuri vaihteissa kaluston kulkuominaisuudet ovat eniten koetuksella. Teollisuusraiteilla sallitaan 700 mm minimikaarresäde, mukaanlukien siis myös vaihteet. Täytyy muistaa myös, että suomalaisessa esikuvassa yli 90% vaihteista on tavallisia suoria vaihteita. Näinollen lähtökohtaisestikaan erikoisvaihteiden tarve ei ole järin suuri ja esim. Tilligin EW3:lla pärjää pitkälle. Toki erikoisempiakin vaihderatkaisuja on saatavilla.

Minimikaarresädevaatimuksen myötä ratapihojen tilantarve toki on melkoinen. Nykyisellään suurimmat fremoasemat Santavaara ja Lapinlahti ovat molemmat pituudeltaan vähintään neljä metriä, ainoana vaihdetyyppinä Tilligin EW3. Asiaa kuitenkin helpottaa se, että aseman voi halutessaan suunnitella niin että kotona ajettaessa osa paloista jätetään välistä pois. Näin esimerkiksi Santavaara on suunniteltu käytettäväksi.

Fremoilun ideahan on, että jokainen asiasta kiinnostunut voi rakentaa moduuleja omien resurssien sallimissa puitteissa. Ei tavoitteena ole, että jokainen jäsen tuo paikalle täydellisen aseman kaikkine sivuraiteineen. Alkuun pääsee vaikkapa yhdellä suoralla moduulilla jonka tärkein määre on F96-päätylaudan mittapiirustus. Myös linjamoduuleja tarvitaan, ja runsaasti! Tällä hetkellä moduuleja on suomessa kolmisen kymmentä ja lisää on tulossa.

Standardia ei kannata pelästyä. Seuraava näyttelyhän on Model-Expo 3-5.4. Helsingin messukeskuksessa. Ohjeita ja neuvoja jaetaan näin sähköisten medioiden lisäksi myös stamtisch-tapaamisissa, seuraavan kerran 3.2. klo 18 Helsingin rautatieaseman ravintola Elielissä.

Fremoporukka toivottaa kaikki kiinnostuneet tervetulleiksi mukaan!
Viimeksi muokannut okeskira, 03.01.2009 00:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jartsa

Re: FREMO-FIN-www-sivut avattu

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Seuraava näyttelyhän on Model-Expo 3-5.4. Helsingin messukeskuksessa.
Päivämäärä mieleen,tullaan käymään,jos mahdollista.
Vastaa Viestiin