Fremo moduuliharrastajat Suomessa lisääntyneet merkittävästi

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Fremo moduuliharrastajat Suomessa lisääntyneet merkittävästi

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Eilen kävin Tampereen Risteysasemalla ja kuulin mukavia uutisia Fremo harrastajien yhtäkkisestä lisääntymisestä Tampereen seudulla.
Kuulemma useampikin projekti on alkanut, moniko heistä sitten koskaan näytteille rataansa/moduuleita tuo onkin sitten eri asia.
Kiskoina Tampereen väki on käyttänyt edullista Pikon kiskoa, joten heillä ei ikävä kyllä taida olla asiaa Rautatiemuseon moduulipäiville (Jos ja kun sellaisia sitten tulee)....
No jos Model Expoon vaikka näitä saisi näytille olisi kova juttu!
Ylläpito
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Fremo moduuliharrastajat Suomessa lisääntyneet merkittävästi

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hermanni kirjoitti: Kiskoina Tampereen väki on käyttänyt edullista Pikon kiskoa, joten heillä ei ikävä kyllä taida olla asiaa Rautatiemuseon moduulipäiville
Pikon 100-kiskoprofiili on pikasen korkeampi kun Tilligin 83-kiskoprofiili, teknisesti ei ole ongelma.
Jos se häiritsee visuaalisesti, en tiedä.
Minulla on pystytety erityyppisiä moduuleja peräkäin, joskus K-kisko, joskus Fleischmann, joskus Roco83, joskus Lima, joskus Piko ja silti juna kulkee.
Jos näyttelyjärjestäjän säännöt on tiukka ja pikkutarka, sitten se on vain poliittinen asia.
Huom! myös täydelliset käsityö/messinkiveturit eivät kulke täydellisesti täydellisessa moduuliradalla, se on aivan utopinen.
Hermanni kirjoitti:(Jos ja kun sellaisia sitten tulee)....
Onko jo tiety viikonloppu merkkatu kalenterissa?
Hermanni kirjoitti: No jos Model Expoon vaikka näitä saisi näytille olisi kova juttu!
Kaikki suorat ja vinot moduulit ulos kaapista tai kellarista ja esiin Expossa!
Pirakelainen

Re: Fremo moduuliharrastajat Suomessa lisääntyneet merkittävästi

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen »

Hermanni kirjoitti:Eilen kävin Tampereen Risteysasemalla ja kuulin mukavia uutisia Fremo harrastajien yhtäkkisestä lisääntymisestä Tampereen seudulla.
No Tampereen seudulla yksikin uusi Fremo harrastaja taitaa olla noin 100% lisäys.
Hermanni kirjoitti: Kuulemma useampikin projekti on alkanut, moniko heistä sitten koskaan näytteille rataansa/moduuleita tuo onkin sitten eri asia.
Kiskoina Tampereen väki on käyttänyt edullista Pikon kiskoa, joten heillä ei ikävä kyllä taida olla asiaa Rautatiemuseon moduulipäiville (Jos ja kun sellaisia sitten tulee)....
No jos Model Expoon vaikka näitä saisi näytille olisi kova juttu!
Olisi todellakin, kolme päivää pienessä :roll: syrjäisessä :wink: satamakaupungissa on kova koetus... :lol:

Vakavammin puhuen, Pirakessa ainakin on käynnissä pienimuotoinen Fremo -projekti (kuten toisessa ketjussa on jo paljastettu) ja sen tulokset tulevat varmasti näytille joskus. Edistyminen on vain sen verran hidasta (1. moduulirunko alkaa vasta olla "puuvalmis", maalaus, kiskot, johdot jne. puuttuvat vielä pitkään) että tuskin se tapahtuu tänä vuonna.

Tuo museon moduulinormi taas on jo lähtökohdiltaan sen verran nihilistinen ettei se taida kovinkaan suurta kannatusta saada. Jos moduuliajatuksella halutaan tavoittaa isompi joukko, tulisi ajatustavan olla jo lähtökohdiltaan huomattavasti vapaamielisempi.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Fremo moduuliharrastajat Suomessa lisääntyneet merkittävästi

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Eilen oli FREMO-FIN-kerhon perustamiskokous ja koskee pääasiassa suomalainen aihe sekä tasavirta-digi-systeemi. Tiedotaminen, näyttelyaikataulut, tekn. ohjeet, ym. on tulossa pian nettissa.

N-moduuliharrastajat sekä Märklin-moduuliharrastajat toimivat itsenaisesti vastavassa omassa kerhotoiminnassa ja yhteistyö on aina mahdollinen eri tapahtumissa.
Psi
Lämmittäjä
Viestit: 331
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Fremo moduuliharrastajat Suomessa lisääntyneet merkittävästi

Viesti Kirjoittaja Psi »

Pirakelainen kirjoitti:Tuo museon moduulinormi taas on jo lähtökohdiltaan sen verran nihilistinen ettei se taida kovinkaan suurta kannatusta saada. Jos moduuliajatuksella halutaan tavoittaa isompi joukko, tulisi ajatustavan olla jo lähtökohdiltaan huomattavasti vapaamielisempi.
Kerro mikä siitä tekee nihilistisen? Onko nihilismiä se että erilaisten eurooppalaisten tehdasnormien mukaiset vaihteet ei käy, koska ne on eri tehdasnormien mukaisia eikä toiminnallisilta mitoiltaan keskenään vaihtokelpoisia?

Kuinka paljon paremman moduuliradan saat aikaan jos siinä on sekaisin kaikkien valmistajien vaihteita?

Jos rata on tiukka, ja sen speksit on tiedossa on helppoa selvittää mikä kalusto kulkee ja minkä kanssa on tehtävä modiksia. Se mitä on esitetty sulkee pois liikkuvasta kaksikiskokalustosta käytännössä ainoastaan Liman ja vanhan Fleischmannin syvien laippojen vuoksi, muu on säädettävissä.

Jos kaikki vaihteet käy, saattaa tulla eteen tilanne että mun veturi susistuu aina tässä vaihteessa ja sun veturisi tuossa toisessa, mutta toisinpäin kaikki pelaa hyvin. Missä vika? Mun vai sun veturissa vai tässä tai tossa vaihteessa? Millä mitaat ja toteat että näin on? Millä perusteella näyttelypäällikkönä hylkäät jommankumman veturin tai jommankumman moduulin?

Et voi tehdä mitään, vaan kumpikin nostelee veturiaan -- minä tässä vaihteessa ja sinä tuossa.

Toinen vaihtoehto on että joku asiantuntija joka osaa pitää työntömittaa oikein päin kädessää tulee ja mittaa vaihteet ja veturit ja selvittää mitä tulee tehdä että kaikki toimii. Ehtona on että on joku speksi johonka verrataan ja jonka mukaan pelataan -- ja se on sama speksi kaikille. Jos kalustosi menee tämän speksin mukaisista vaihteista niin se kulkee kaikkialla.

pekka
Pirakelainen

Re: Fremo moduuliharrastajat Suomessa lisääntyneet merkittävästi

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen »

Psi kirjoitti:
Pirakelainen kirjoitti:Tuo museon moduulinormi taas on jo lähtökohdiltaan sen verran nihilistinen ettei se taida kovinkaan suurta kannatusta saada. Jos moduuliajatuksella halutaan tavoittaa isompi joukko, tulisi ajatustavan olla jo lähtökohdiltaan huomattavasti vapaamielisempi.
Kerro mikä siitä tekee nihilistisen? Onko nihilismiä se että erilaisten eurooppalaisten tehdasnormien mukaiset vaihteet ei käy, koska ne on eri tehdasnormien mukaisia eikä toiminnallisilta mitoiltaan keskenään vaihtokelpoisia?
-----------

pekka
Enpä nyt enää muista mikä tuon kommentin aiheutti, yksittäinen viesti vai keskustelun yleissävy. Melkoiselta niitinviilaukselta ja lillukanvarsissa tarpomiselta se, näin muistikuvien perusteella, vaikutti.
Vastaa Viestiin