Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.
Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 25.02.2012 18:21

Psi kirjoitti:
DCC-käytössä kytkentä rataan pitää olla galvaanisesti erotettu, ettei johdeta harhavirtoja dekoodereiden kautta. Jartsan komponenttilistasta voi päätellä että veturi haistetaan diodien yli jäävän häviön avulla -- jännite diodien yli sytyttää optoeristimen LEDin ja saadaan se galvaaninen erotuskin. Mikä lienee kytkennän herkkyys? Monenko kilo-ohmin vastus kiskojen välillä pystytään luotettavasti tunnistamaan? Paljonko voltteja häviää diodeihin?


Kaikennäköisiä asioita joutuu ottamaan kaksikiskopuolella huomioon.
Digikäytössä ei nykyisin tarvitse
pekka
Kytkennän herkkyys on luokkaa 10 mA/mV per kontakti,eli suht pienellä muutoksella tila muuttuu.Kyseessä on siis Tamsin S88-3,johon tämä "dingeli"yhdistetään.
3A:n Diodien tarkoitus on siirtää se digi-informaatio näille pätkityille sektioille,jotta veturi kulkee näiden yli.D1-3häviö jää n.2,1V:iin.
Vastuslakka/maali tavaravaunun fillarin eristeen yli,tarvittaessa uusitaan jos ongelmia esiintyy.
SMD vastus (muutama k-ohm)juotettuna eristeen yli on luotettavampi,pitää tehdä nopea juotos jottei eristys sula.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 26.02.2012 10:28

jartsa kirjoitti:
Psi kirjoitti:
DCC-käytössä kytkentä rataan pitää olla galvaanisesti erotettu, ettei johdeta harhavirtoja dekoodereiden kautta.


Kaikennäköisiä asioita joutuu ottamaan kaksikiskopuolella huomioon.
Digikäytössä ei nykyisin tarvitse
Mitä ei tarvitse?
jartsa kirjoitti: Kytkennän herkkyys on luokkaa 10 mA/mV per kontakti, eli suht pienellä muutoksella tila muuttuu.
Nyt en ymmärrä, monenko ohmin vastus kiskojen välillä näkyy junana?
jartsa kirjoitti: Kyseessä on siis Tamsin S88-3,johon tämä "dingeli"yhdistetään.
Onko kytkentäkaaviota tuosta "dingelistä"?
jartsa kirjoitti: 3A:n Diodien tarkoitus on siirtää se digi-informaatio näille pätkityille sektioille,jotta veturi kulkee näiden yli.D1-3häviö jää n.2,1V:iin.
Aika iso häviö, kolmen diodin kynnysjännite.
jartsa kirjoitti: Vastuslakka/maali tavaravaunun fillarin eristeen yli,tarvittaessa uusitaan jos ongelmia esiintyy.
SMD vastus (muutama k-ohm)juotettuna eristeen yli on luotettavampi,pitää tehdä nopea juotos jottei eristys sula.
Mistä hommaat vastuslakkaa? Viimeksi kun etsiskelin niin valmiastajia (markkinoijia) löysin vain yhden (Trix 66882 - Widerstandslack) mutta tuotetta ei tuntunut olevan saatavilla eikä tulossa.

Eiköhän kuitenkin ole niin että Märklinillä tämä on edelleen helpompaa, kun ei tartte liimailla SMD-vastuksia tai lakkailla akseleita, eikä välttämättä tarvita elektroniikkaakaan...

pekka

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 26.02.2012 18:14

Ikävä kyllä en saa sitä kuvaa tänne onnistumaan.Väärä formaatti kai?
Jos tästä nyt jotain tolkkua saa, 1N4500 diodit ovat ne määräävät tekijät,loput ovat sovitteena s88-bussille.
3 diodia sarjassa anodi miinusraiteeseen,katodipää kytketty keskusyksikko/booster miinus johtoon.
1 diodi kytketty näiden rinnalle päivastaseen suuntaan.
Yhteen dingeliin saa liitettyä 2 blokkia.
Piiloratapihalle tämä on tarkoitus rakentaa,ilmaisemaan millä raiteella on kalustoa.

Vastuslakkaa löytyy kylläkin saksalaisista liikkeistä,Faller tai Busch:lla on muistaakseen tätä maalia.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 26.02.2012 22:36

jartsa kirjoitti:Ikävä kyllä en saa sitä kuvaa tänne onnistumaan.Väärä formaatti kai?
Jos tästä nyt jotain tolkkua saa, 1N4500 diodit ovat ne määräävät tekijät,loput ovat sovitteena s88-bussille.
3 diodia sarjassa anodi miinusraiteeseen,katodipää kytketty keskusyksikko/booster miinus johtoon.
1 diodi kytketty näiden rinnalle päivastaseen suuntaan.
Yhteen dingeliin saa liitettyä 2 blokkia.
Piiloratapihalle tämä on tarkoitus rakentaa,ilmaisemaan millä raiteella on kalustoa.

Vastuslakkaa löytyy kylläkin saksalaisista liikkeistä,Faller tai Busch:lla on muistaakseen tätä maalia.
Tuo 3+1-kytkentä vastaa suurinpiirtein Lenzin BM1-laitetta, jolla saadaan DCC-signaali epäsymmetriseksi ja veturit jarruttamaan tai pysähtymään ennen opastinta. Ei ihan hyvä idea käyttää tuota junailmaisimena!

Kuinka monen ohmin vastus kiskojen välissä näkyy junana -- en ymmärrä 10 mA/mV-muotoista herkkyyden ilmaisua.

Oletko tehnyt tuollaisen ilmaisimen ja saanut sillä vaunuja haisteltua?
-
Kerro mitä tarkoitat pari viestiä sitten lauseella "Digikäytössä ei nykyisin tarvitse". Mitä ei tarvitse?
-
Kerro kuka myy vastusmaalia, mä tarvitsen sitä itsekin. Bushin valikoimassa taitaa olla vain johtavaa maalia (hopeamaalia), ei vastusmaalia.

pekka

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 106
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja kari-g » 27.02.2012 00:34

Psi kirjoitti: Kerro kuka myy vastusmaalia, mä tarvitsen sitä itsekin. Bushin valikoimassa taitaa olla vain johtavaa maalia (hopeamaalia), ei vastusmaalia.
pekka
Vastusmaali Uhlenbrock 40410 on 10 ml pullo. Löytyy vaikkapa täältä: http://www.modellbahnshop-lippe.com
//kari

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 27.02.2012 00:51

Tämä menee jo ohi alkuperäisen aiheen,menkööt sitten.

Piirilevysetti on valmistumassa vasta,joten ei ole vielä kokemuksia.
Nuo diodit kompensoivat vain veturin virransyötön ja liikkumisen katkosten yli,sekoittamatta tämän "feedback"-modulin toimintaa.
Levyillä olevat optoerottimet ilmaisevat sitten tälle "feedback" moduliin kytkettyjen johtimien avulla,tilan vaihdokset(FB-moduli tunnistaa 10mV tai mA:n muutokset).

Vaunun pyörän vastus luokkaa 2-4,7kohm,ei tarvitse olla joka akselissa tai välttämäti joka vaunussa.
Mikäli jokaisen (tavara)vaunun akseliin sen haluaa asentaa,ehkä 5kohm tai enemmän(rinnankytkettäessä resistanssi puolittuu),mikäli osuudelle mahtuu monia vaunuja.

Widerstandlack=vastuslakka?Näin on maininnut firmat näiden maalien/lakkojen selosteessa.(Uhlenbrockilla lienee ko. litkua).
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja ealab » 27.02.2012 08:16

Vastus puolittuu vain, jos on 2 samansuuruista vastusta rinnankytkettynä. Jos jotain muuta, kuten junan monet vastukset, sitten eri kujeet. Netistä: "vastusten rinnankytkentä", niin ei tässä tarvitse alkaa kertoilla sen enemmän.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 27.02.2012 08:39

jartsa kirjoitti:Tämä menee jo ohi alkuperäisen aiheen,menkööt sitten.
Ylläpito voisi leikata tämän junailmaisinkeskustelun omaksi viestiketjukseen!
jartsa kirjoitti:-- Nuo diodit kompensoivat vain veturin virransyötön ja liikkumisen katkosten yli,sekoittamatta tämän "feedback"-modulin toimintaa.
Mutta eri määrä diodeja rinnan DCC-syötössä toimii jarrugeneraattorina tietyille dekoodereille: DCC-signaalin positiivisista puoliaalloista leikataan 2,1 volttia mutta negatiivisista vain 0,7 volttia. Pitäisi leikata sama määrä kumpaankin suuntaan jotta ei tule ongelmia.
jartsa kirjoitti:-- Levyillä olevat optoerottimet ilmaisevat sitten tälle "feedback" moduliin kytkettyjen johtimien avulla,tilan vaihdokset(FB-moduli tunnistaa 10mV tai mA:n muutokset).--
TAMSin s88-väylän feedback-moduulin herkkyys on eri asia kun junailmaisinketkentäsi herkkyys. Välissä on vielä optoeristinkin. Optoeristimen käyttö on hyvä asia -- se eristää DCC:n ja logiikan ja estää harhavirtojen kulun dekooderin kautta.
jartsa kirjoitti:--Vaunun pyörän vastus luokkaa 2-4,7kohm,ei tarvitse olla joka akselissa tai välttämäti joka vaunussa.
Mikäli jokaisen (tavara)vaunun akseliin sen haluaa asentaa,ehkä 5kohm tai enemmän(rinnankytkettäessä resistanssi puolittuu),mikäli osuudelle mahtuu monia vaunuja.
Herkkyys pitäisi saada 10--20 kilo-ohmin tasolle. Jos DCC-signaalin jännite on luokkaa 16 volttia lämpiää 2k vastus jo 1/8 W teholla. Jos radalla on vaikka 100 vastusakselia vie ne yhteensä lähes ampeerin verran virtaa boosterilta. Olisi hyvä olla hieman herkempi järjestelmä. Yleensä kai käytetään 10--20 kilo-ohmin akseleita.
jartsa kirjoitti:Widerstandlack=vastuslakka?Näin on maininnut firmat näiden maalien/lakkojen selosteessa.(Uhlenbrockilla lienee ko. litkua).
Kari-g:n linkin takaa löysinkin -- hyvä juttu! Kiitos!

Lienee siis jo todistettu että kolmikiskopuolella junailmaisimen teko on huomattavasti helpompaa kuin kaksikisopuolella.

pekka

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 27.02.2012 18:10

Psi kirjoitti:
Lienee siis jo todistettu että kolmikiskopuolella junailmaisimen teko on huomattavasti helpompaa kuin kaksikisopuolella.

pekka
Molemmissa lienee omat ongelmansa..
Mites se nappularivi kiskojen keskellä?
Ei hyvältä näytä,eihän oikeassa radassakaan ole kiskojen keskellä ole mitään sinne kuulumatonta.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 27.02.2012 23:01

jartsa kirjoitti:
Psi kirjoitti:
Lienee siis jo todistettu että kolmikiskopuolella junailmaisimen teko on huomattavasti helpompaa kuin kaksikisopuolella.

pekka
Molemmissa lienee omat ongelmansa..
Mites se nappularivi kiskojen keskellä?
Ei hyvältä näytä,eihän oikeassa radassakaan ole kiskojen keskellä ole mitään sinne kuulumatonta.
Älä laajenna kesksuteluamme asiaan kuulumattomilla asioilla.
Minä väitin että kolmikiskojärjestelmässä on helpompaa tehdä junailmaisinkytkentöjä kuin kaksikiskopuolella, ja sinä vastasit:
jartsa kirjoitti: Ei laisinkaan ole,samat lainalaisuudet koskevat molempia järjestelmiä.Molempien järjestelmien (DC ja AC)plussapuolet voidaan hyödyntää yhdessä,ainoastaan virransyöttö raiteisiin eroittaa järjestelmät.Minkä takia aina kehutaan yltiöpäisesti jonkun Märklinin etuja?Kuitenkaan ei vaivauduta selvittämään näitä 2kisko DC-järjestelmän pluspuolia?Yhtälailla aikamoista virittelyä on Märklinin opastimien ja vaihteiden asennus,sekä niiden takaisinkytkentäominaisuuksien kanssa ohjaustaululle(S-88 bus).Yleensä 2-kiskojärjestelmissä voidaan ottaa suoraan opastimen/vaihteen rajakytkimeltä informaatio ohjaustaululle,eikä tarvita erillistä väylää niille.
Et ole vieläkään pystynyt osoittmaan että junan ilmaiseminen olisi kaksikiskopuolella yhtä helppoa kuin kolmikiskopuolella.

Etkö voi hyväksyä tätä ihan yksinkertaisena tosiasiana?

En minä ole millään muotoa Märklin-harrastaja, mutta osaan (tosinaan) katsella ympärilleni ja arvostaa kolmikiskojärjestelmässä olevia hyviä ominaisuuksia. Junailmaisinasia on juuri sellainen.

Näppyläkiskon näppylät on ihan eri juttu, en minäkään niistä pidä, enkä kolmikiskoa harrasta, mutta osaan ja voin Märklin-ratojakin arvostaa, kun en ole sitoutunut mihinkään merkkiin, mittakaavaan tai järjestelmään.

pekka

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 27.02.2012 23:43

Tuolla toisella keskustelualueella,totesin olevani Märklin MHI:n jäsen.Märklineistä poimin ne parhaat ominaisuudet.
OK! Et ole mikään Märklin-fani,kuitenkin tuosta kommentistasi sai sen käsityksen.
Haastavaahan on toteuttaa 2-kiskoisena tuo ilmaisinsydeemi,en pelkää haasteita, se nyt alkaa innostamaan enemmän "heittää haaste selälleen".
Ainoastaan piiloratapihan informaatioksi tämä tulee,pelkkä proto.
Vanhoja valvontakameroita koitan hyödyntää+muutama vanha matka-tv,reaaliaikaiseen valvontaan tällä piiloratapihalla,edellisen lisäksi.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 28.02.2012 07:31

jartsa kirjoitti:Tuolla toisella keskustelualueella,totesin olevani Märklin MHI:n jäsen.Märklineistä poimin ne parhaat ominaisuudet.
OK! Et ole mikään Märklin-fani,kuitenkin tuosta kommentistasi sai sen käsityksen.
Haastavaahan on toteuttaa 2-kiskoisena tuo ilmaisinsydeemi,en pelkää haasteita, se nyt alkaa innostamaan enemmän "heittää haaste selälleen".
Ainoastaan piiloratapihan informaatioksi tämä tulee,pelkkä proto.
Vanhoja valvontakameroita koitan hyödyntää+muutama vanha matka-tv,reaaliaikaiseen valvontaan tällä piiloratapihalla,edellisen lisäksi.
Mitä väliä sillä on olenko fani vai ei? Tosiasiat ei muutu miksikään. Märklin-puolella ei ole "haasteita", sillä junailmaisu on kolmikiskomaailmassa olennaisesti helpompaa Märklinillä -- piste.

pekka

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija