Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 348
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 23.11.2007 23:43

1 Päätyjen määritykset.
Märklin - Fremo (Fremo-M) moduuleissa käytettävät päädyt ovat tyypiltään E96, F96 ja B96, tai näiden kanssa teknisesti 100% yhteensopiva tyyppi (Kiskoitus/korkeus/kiinnitysreijät).
Myöhemmin on myös varaus kaksiraiteisen 2E96/2E99 päädyn käyttöön!
Päätymääritys tietenkään ei koske suurempien kokonaisuuksien välillä olevia liitäntöjä, esim ratapihoja!

2 Moduulin mittojen määritykset.
Moduulin suositusmitta on 1080mm, muutoin pyritään käyttämään jos mahdollista K-kisko No:2200 (180mm) kerrannaisia mittoja.
Moduulin korkeus lattiasta kiskonpintaan on 1300mm, josta kiskon osuus on 5,2mm (Itse moduuli ilman kiskoitusta on siis 1294,8mm lattiatasosta).
Moduulit on varustettava neljällä jalalla, alle 500mm pitkille moduuleille riittää yksi jalkapari.
Moduulien jaloissa on oltava korkeus-säätö (Esim +/- 10mm) lattioiden epätasaisuuksien vuoksi.

2 Kiskotuksen määritykset.
Päädyissä käytettävä kiskotyyppi on K-kisko, itse moduulissa myös C ja M kiskon käyttö on mahdollista.
Minimi kaarresäde linjalla on R2 2231 (Säde 424,6mm), tällöin kaare on aloitettava ja lopetettava R4 säteen kiskolla 2241 (Säde 553,9mm), sivuraiteilla kaarresäde on vapaa.
Asemien pääraitella suositellaan käytettävän loivempia vaihteita (Esim K-Kisko 22715 ja 22716, C-kisko 24711 ja 24712).

3 Sähköistyksen määritykset.
Sähköliitännät moduuleissa 4mm banaaniliittimillä (Naaras), lisäksi 3kpl johtimia per moduuli 4mm banaaniliittimillä (uros), johtimet on moduulien kytkemistä varten.
Liittimien on oltava mahdollisimman lähellä moduulien päätyä, oikeanpuoleisen kiskonliitin oikealla, keskikiskon keskellä ja vasemman kiskon vasemmalla puolella moduulin alla poikittain (Näin siksi ettei tule sekaannuksia/oikosulkuja kytkennöissä).
Omat liitäntäjohtimet (3kpl) on kytkettynä omaan moduuliin ulottuttava 15cm moduulin päädyn ulkopuolelle.
Ajojohtimet jos on, Märklinin 741xx sarjan tai ajojohtimen kiinnitykseltään yhteensopiva pylväs 180mm päässä moduulin päädystä (Tämä siksi että Märklinin ilmajohdin 70360 saadaan kytkettyä moduulien välille).
Moduulien päädyissä muuta sähköistystä varten suositellaan myös 12v-14v AC (Vaihtovirta) läpivienti/kytkentämahdollisuutta 4mm naaraspuoleislla banaaniliittimillä.

4 Väritys.
Suositus on vihreä RAL 6003 (joka on lähellä Woodland Scenics Fine Turf Burnt Grass T 44 ruohonvihreää).
Liitteet
kytkentä.jpg
Ylläpito

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 20.12.2008 21:07

Onko sama mitoitus käytössä myös virransyötöltään 2-raiteisissa DC-radoissa?
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

okeskira
Ratavartija
Viestit: 29
Liittynyt: 20.05.2008 11:49

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja okeskira » 20.12.2008 22:17

jartsa kirjoitti:Onko sama mitoitus käytössä myös virransyötöltään 2-raiteisissa DC-radoissa?
Valitettavasti ei. Suomalaiset kaksikiskofremoradat seuraavat saksalaisen fremon mitoitusta. Suomeen sovellettu standardi ei ole vielä aivan valmis, mutta seuraavassa tärkeimmät määreet:

- Päätyprofiili F96 (jälleen, useista lohkoista koostuvien moduulien välillä liitospinta on vapaa)
- Kiskojen kulkupinnan korkeus lattiasta 1300 mm. Moduulien jaloissa oltava ±10 mm säätövara.
- Moduulin päätylauta vähintään 10 mm vaneria
- Yli 500 mm pituisten moduulien oltava omilla jaloillaan vapaasti seisovia

- Minimikaarresäde linjalla (myös asemien tärkeimmille raiteille johtavissa vaihteissa) 1000 mm
- Sallitut kiskoprofiilit ovat code 75 ja code 83
- Keskinastoilla varustetun raiteen käyttö kielletty
- Teollisuusraiteilla minimikaarresäde on 700 mm

- Sähköliitännät 4 mm banaaniliittimillä (uros + naaras)
- Moduulin läpimenevä kaapelointi vähintään 1,5 mm² johtimella
- Rataa ajetaan NMRA-DCC -järjestelmällä

Moduuleiden pituutta ja päätylautojen välistä kulmaa ei ole määritelty, eikä moduulin tarvitse olla nelikulmio.

Kysymyksiin kaksikiskofremoista löytyy täältä varmasti vastauksia, mikäli ylläoleva ei tyydyttänyt tiedontarvetta. :)

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 20.12.2008 23:52

Hermanni kirjoitti:1 Päätyjen määritykset.
Märklin - Fremo (Fremo-M) moduuleissa käytettävät päädyt ovat tyypiltään E96, F96 ja B96, tai näiden kanssa teknisesti 100% yhteensopiva tyyppi (Kiskoitus/korkeus/kiinnitysreijät).
Myöhemmin on myös varaus kaksiraiteisen 2E96/2E99 päädyn käyttöön!
Päätymääritys tietenkään ei koske suurempien kokonaisuuksien välillä olevia liitäntöjä, esim ratapihoja!

2 Moduulin mittojen määritykset.
Moduulin suositusmitta on 1080mm, muutoin pyritään käyttämään jos mahdollista K-kisko No:2200 (180mm) kerrannaisia mittoja.
Moduulin korkeus lattiasta kiskonpintaan on 1300mm, josta kiskon osuus on 5,2mm (Itse moduuli ilman kiskoitusta on siis 1294,8mm lattiatasosta).
Moduulit on varustettava neljällä jalalla, alle 500mm pitkille moduuleille riittää yksi jalkapari.
Moduulien jaloissa on oltava korkeus-säätö (Esim +/- 10mm) lattioiden epätasaisuuksien vuoksi.

2 Kiskotuksen määritykset.
Päädyissä käytettävä kiskotyyppi on K-kisko, itse moduulissa myös C ja M kiskon käyttö on mahdollista.
Minimi kaarresäde linjalla on R2 2231 (Säde 424,6mm), tällöin kaare on aloitettava ja lopetettava R4 säteen kiskolla 2241 (Säde 553,9mm), sivuraiteilla kaarresäde on vapaa.
Asemien pääraitella suositellaan käytettävän loivempia vaihteita (Esim K-Kisko 22715 ja 22716, C-kisko 24711 ja 24712).

3 Sähköistyksen määritykset.
Sähköliitännät moduuleissa 4mm banaaniliittimillä (Naaras), lisäksi 3kpl johtimia per moduuli 4mm banaaniliittimillä (uros), johtimet on moduulien kytkemistä varten.
Liittimien on oltava mahdollisimman lähellä moduulien päätyä, oikeanpuoleisen kiskonliitin oikealla, keskikiskon keskellä ja vasemman kiskon vasemmalla puolella moduulin alla poikittain (Näin siksi ettei tule sekaannuksia/oikosulkuja kytkennöissä).
Omat liitäntäjohtimet (3kpl) on kytkettynä omaan moduuliin ulottuttava 15cm moduulin päädyn ulkopuolelle.
Ajojohtimet jos on, Märklinin 741xx sarjan tai ajojohtimen kiinnitykseltään yhteensopiva pylväs 180mm päässä moduulin päädystä (Tämä siksi että Märklinin ilmajohdin 70360 saadaan kytkettyä moduulien välille).
Moduulien päädyissä muuta sähköistystä varten suositellaan myös 12v-14v AC (Vaihtovirta) läpivienti/kytkentämahdollisuutta 4mm naaraspuoleislla banaaniliittimillä.
Tämä ei kyllä selvittänyt asiaa muutoinkuin Märklin:ien suhteen,mitoitus moduleissa lienee samakuin, noiden DC-ratojen kanssa(Fleischmann,Roco,jne).Sähköliitännät taasen erilaiset Märklin:it vs.DC-radat.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 21.12.2008 12:08

Alkuperäinen kysymyksesi oli
jartsa kirjoitti:Onko sama mitoitus käytössä myös virransyötöltään 2-raiteisissa DC-radoissa?
Vastauksessa selvitettiin suomessa käytössä olevaa kaksikisko-FREMOa. Sitten sanoit:
jartsa kirjoitti:Tämä ei kyllä selvittänyt asiaa muutoinkuin Märklin:ien suhteen,mitoitus moduleissa lienee samakuin, noiden DC-ratojen kanssa(Fleischmann,Roco,jne).Sähköliitännät taasen erilaiset Märklin:it vs.DC-radat.
Täsmennä vielä, mitä tarkoitat jatkokysymykselläsi?

Tässä lyhyesti eroavaisuuksia suomalaisen Märklin-standardin ja suomalaisen 2-kisko-FREMO:n väliltä, kumpikaan ei ole sama kuin saksalainen FREMO e.V:n standardi, 2-kiskopuoli on soveltaen kopsattu norjalaisten FREMO:sta joka on sovellus saksalaisesta, ja on edelleen yhteensopiva alkuperäisen saksalaisstandardin kanssa.

Päätyjen määritykset.
2-kiskopuolella sallitaan (ainakin toistaiseksi) vain yksiraiteinen FREMO-F96-pääty jotta alkuvaiheessa kaikki vähät moduulit olisivat mahdollisimman vaihtokelpoisia. Märklinissä kaikki yksi- ja kaksiraiteiset FREMO-päädyt on sallittuja. Kaksiraiteinen FREMO-liityntä voi olla haastava, koska jigiä ja säätömahdollisuutta raidevälille ei FREMO:ssa ole.

Moduulin mittojen määritykset.
2-kisko-puolella moduulin pituudella ei ole väliä, Märklin-puolella pituus halutaan sitoa Märklin-palakiskon pituuden monikertaan.

Kiskotuksen määritykset.
2-kiskopuolella sallitaan code 75--83 kiskot ja väljimmän NMRA-standardin mukaiset vaihteet (käytännössä eurooppalaisista valmistajista kelpaa vain Tillig, amerikkalaisista suurin osa) ja keskinastat on kielletty, Märklin-puolella käy lähinnä Märklin-kiskotus, päässä vain K-sarjan raide.

2-kiskopuolella minimikaarresäde on linjalla ja läpiajettavissa raiteissa tasan metri ja teoll.raiteissa 700 mm, Märklin-puolella minimikaarresäde on linjalla 424,6mm muualla kaikki Märklin-materiaali ja pienimmissä säteissä vaaditaan loivempi palakisko tekemään siirtymäkaarta (Hyvä!).

Sähköistyksen määritykset.
2-kiskopuolella käytetään koiras-naaras-pareja, Märklin-puolella naarasliittimiä ja koiras-koiras-välijohtoja.
2-kiskopuolella käytetään NMRA-DCC-järjestelmää, Märklin-speksissä ei määritellä ajojärjestelmää (vaihtovirta-, Delta-, Motorola I/II- vai MFX-järjestelmä).

2-kiskopuolella moduulilen väliset vaihtovirtasyötöt on ehdottomasti kielletty, Märklin-puolella annetaan mahdollisuus vaihtovirta-apukäyttökaapelointiin moduulien välille.

2-kiskopuolella ilmajohto on ainakin toistaiseksi kielletty (jälleen siksi ettei ainakaan aluksi tule rajoitusta vähien moduulien vaihtokelpoisuudelle), Märklin-puolella ilmajohto on sallittu ja speksattu
[hr]

Standardit ei siis ole yhteensopivia (eikä suomalaista 2-kisko-standardia ole vielä julkaistu, koska se on edelleen keskeneräinen).

Kerro siis vähän tarkemmin mitä ajat takaa?

pekka

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 21.12.2008 18:24

Tarkoitin modulien liittämistä lähinnä toisiin moduleihin,eli kiinnityspisteet ovat standardimitoilla ja kiskojen etäisyys reunasta vakio.En ole perehtynyt noihin moduleihin tarkemmin,koska mielestäni kiinteä rata on se oikea rata.Nämä siirrettävät radat ovat lähinnä kai kehitetty siksi,että moduli mahtuu vaikka yksiöön,helppo kuljettaa ja rakentaa pienessä tilassa.Sähköisistä liitännöistä onko ne kanssa jotenkin stadartoitu tietylle liitintyypille(esim.DIN-5napainen liitin,RCA tai jokin moninapaliitin)?Pinnikohtainen järjestys/värikoodaus johtimille on olemassa jollekkin standardi liitintyypille?Tuo modulien liittäminen toiseen moduliin,tuntuu aika vika-alttiilta,sähköisten ja mekaanisien ominaisuuksien osalta.Kysymys asetettu lähinnä DC-2kiskoradalle,ei koskemaan Märkliniä.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 22.12.2008 10:21

jartsa kirjoitti:Tarkoitin modulien liittämistä lähinnä toisiin moduleihin,eli kiinnityspisteet ovat standardimitoilla ja kiskojen etäisyys reunasta vakio.
Kyllä, kummassakin sama mekaaninen liitäntä -- ks: http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h ... m-norm.pdf
jartsa kirjoitti:Sähköisistä liitännöistä onko ne kanssa jotenkin stadartoitu tietylle liitintyypille(esim.DIN-5napainen liitin,RCA tai jokin moninapaliitin)?Pinnikohtainen järjestys/värikoodaus johtimille on olemassa jollekkin standardi liitintyypille?
Eikö se käynyt jo aiemmin selville että 4 mm banaaneja käyttää kumpikin? Märklinin väreistä en tiedä, 2-kisko-FREMOn F96-moduulipääty on ns. jokeripääty, eli se on symmetrinen, eikä johtimilla siksi tarvita värikoodia.
jartsa kirjoitti:Tuo modulien liittäminen toiseen moduliin,tuntuu aika vika-alttiilta,sähköisten ja mekaanisien ominaisuuksien osalta.
Kuinka se tuntuu vika-alttiilta? Mikä olisi parempi? FREMO on kaikkein yksinkertaisin tapa liittää kaksi moduulia yhteen. Kiskoja ei liitetä millään tavalla eikä ne saa edes koskettaa toisiaan moduulisaumassa. Moduulit kytketään mekaanisesti kolmella isolla pultilla väljistä reijistä (M6 tai M8-pultti korialuslevyt ja siipimutterit väljissä, 10 millin reijissä). Ei vaadi jigiä eikä kykyä lukea koneenpiirustuksen toleranssimittoja reikien poraamiseksi, ja kun kiskon päitä ei liitetä millään tavalla ei moduulin liikahtaminen jonossa aiheuta mitään katastrofia jos vaikka pultit olisivatkin hieman löysällä.

4 mm banaaniliitin on yksinkertainen ja suunniteltu suurille virroille. Et tuntunut tietävän liitintyyppiä, vaikka se oli jo edellä mainittu, mutta kuitenkin tiedät liitostavan myös sähköisesti vika-alttiiksi. Mielenkiintosta!
jartsa kirjoitti:Kysymys asetettu lähinnä DC-2kiskoradalle,ei koskemaan Märkliniä.
Mikä kysymys?

markku55
Lämmittäjä
Viestit: 346
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja markku55 » 22.12.2008 11:14

Älä turhaan provosoidu Pekka, jos ymmärrän oikein, on jartsa kysymässä erilaisia asioita koskien DC-2-kiskojärjestelmää.
Kuten jartsa sanoi, niin hänen mielestään kiinteä rata on se paras ratkaisu, ja siihen verrattuna on Fremot/modulit vika-alttiimpia, sehän on kai selvää, että kaikki "ylimääräiset" liitokset lisää vika-alttiutta tavalla tai toisella. :wink:

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 22.12.2008 14:27

markku55 kirjoitti:Älä turhaan provosoidu Pekka, jos ymmärrän oikein, on jartsa kysymässä erilaisia asioita koskien DC-2-kiskojärjestelmää.
Kuten jartsa sanoi, niin hänen mielestään kiinteä rata on se paras ratkaisu, ja siihen verrattuna on Fremot/modulit vika-alttiimpia, sehän on kai selvää, että kaikki "ylimääräiset" liitokset lisää vika-alttiutta tavalla tai toisella. :wink:
En ilmeisesti osaa tulkita kysyjän kysymyksiä.

Tony
Lämmittäjä
Viestit: 157
Liittynyt: 21.03.2007 14:41

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Tony » 22.12.2008 15:10

Hermanni kirjoitti:2 Moduulin mittojen määritykset.
Moduulin suositusmitta on 1080mm, muutoin pyritään käyttämään jos mahdollista K-kisko No:2200 (180mm) kerrannaisia mittoja.
Moduulin korkeus lattiasta kiskonpintaan on 1300mm, josta kiskon osuus on 5,2mm (Itse moduuli ilman kiskoitusta on siis 1294,8mm lattiatasosta).
Moduulit on varustettava neljällä jalalla, alle 500mm pitkille moduuleille riittää yksi jalkapari.
Moduulien jaloissa on oltava korkeus-säätö (Esim +/- 10mm) lattioiden epätasaisuuksien vuoksi.
Eli päätyjen kohdalla ei käytetä korkkia ääntä vaimentamassa kiskojen ja rungon välissä tai vaihtoehtoisesti pitää jyrsiä päädystä pala pois?

Mistä olette noita säädettäviä jalkoja hommanneet?
3 Sähköistyksen määritykset.
Sähköliitännät moduuleissa 4mm banaaniliittimillä (Naaras), lisäksi 3kpl johtimia per moduuli 4mm banaaniliittimillä (uros), johtimet on moduulien kytkemistä varten.
Liittimien on oltava mahdollisimman lähellä moduulien päätyä, oikeanpuoleisen kiskonliitin oikealla, keskikiskon keskellä ja vasemman kiskon vasemmalla puolella moduulin alla poikittain (Näin siksi ettei tule sekaannuksia/oikosulkuja kytkennöissä).
Voisitteko liittää tälläisestä moduulista kuvan tänne, jotta kävisi yksiselitteisesti ilmi, miten nuo naarasliittimet tulisi laittaa? Onko näistä sovittu mitään värikoodausta? Ja mikä on hyvä paikka ostaa noita liittimiä ja johtoja?

Omiin moduuleihini olen suunnitellut kytkettäväksi 3 kpl AC 0-24V johtoja (eivät tule käyttöön), 2 kpl Märklin Digital sähkönsyöttöjä, 2 kpl Märklin Digital boosterin kautta tulevia sähkönsyöttöjä (vaihdedekooderit yms) ja lisäksi S88 väylän läpikytkettäväksi kaikkiin naapurimoduuleihin. Eli kaikkiaan 7 banaaniliitintä molemmissa päissä moduulia ja lisäksi roikkuva S88 johto.
Moduulien päädyissä muuta sähköistystä varten suositellaan myös 12v-14v AC (Vaihtovirta) läpivienti/kytkentämahdollisuutta 4mm naaraspuoleislla banaaniliittimillä.
Tähän ilmeisesti riittää ihan tavalliset kaksi johdinta, onko väreistä mitään sopimuksia ja näiden kytkentäpaikasta moduulissa?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 22.12.2008 19:37

Markku on oikeassa.Liitoksien hapettuminen ei ainakaan juotetuissa liitoksissa vaivaa,niinkuin irrotettavissa liittimissä.Liki 25 vuotta sitten kokeilin tuota moduliradan rakennusta,uusi juttu silloin.Ongelmia oli jo modulien kohdistuksessa,pylväsporalla koitin kohdistaa modulien päädyt toisiinsa.Toisen päädyn joutui aina poraamaan reilusti isommaksi,jotta modulit osuisivat kohdilleen.Kiinteässä radassa ei ainakaan ole noita ongelmia.Pekalle,mulla valinta osuu kiinteään rataan.Sen vahvat puolet ovat,enemmän merkitseviä,kuin liikuteltavissa radoissa.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja PeS » 22.12.2008 22:31

jartsa kirjoitti:Liki 25 vuotta sitten kokeilin tuota moduliradan rakennusta,uusi juttu silloin.Ongelmia oli jo modulien kohdistuksessa,pylväsporalla koitin kohdistaa modulien päädyt toisiinsa.Toisen päädyn joutui aina poraamaan reilusti isommaksi,jotta modulit osuisivat kohdilleen.
Fremo-moduulin päädyissä on 12 mm:n reiät, joissa käytetään M6:n pultteja - juuri siksi, jos poraukset eivät osu aivan kohdalleen.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 23.12.2008 18:09

Fremo-moduulin päädyissä on 12 mm:n reiät, joissa käytetään M6:n pultteja - juuri siksi, jos poraukset eivät osu aivan kohdalleen.[/quote]OK, 6mm riittää toleranssien heitoissa,saamaan modulit yksiraiteisina kohdilleen.Onko näissä Fremon päissä aina vain yksi raide,vai useampia?Se vaan kiinnostaa kuinka eri tekijän modulit sopii toisiinsa useampiraiteisena,vai tekeekö sama rakentaja esim. koko asema-alueen modulit,jotka liitetään päistä toisiin moduleihin.Samaten aiemmin mainitsin eri sähköliittimistä,RCA,DIN,6,3mm plugia/banaaneja käytetty lohkojen yhdistämiseen.Asemalohkojen välillä käytetty moninapaliitintä,saadakseen lohkon väliset sähköt liitettyä toiseen lohkoon.Ratkaisujen perusteella aikamoinen viidakko sähköliitosten suhteen. :shock:
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 23.12.2008 19:36

jartsa kirjoitti:Pekalle,mulla valinta osuu kiinteään rataan.Sen vahvat puolet ovat,enemmän merkitseviä,kuin liikuteltavissa radoissa.
Ymmärsin että tässä ketjussa keskustellaan Märklin-moduulista eikä siitä onko moduulirata ylipääsnä vaihtehto vai ei. Sitä keskutelua varten olisi ehkä kannattanut luoda oma viestiketju.

Mouulirata ja kiinteä rata on kaksi eri asiaa. Jos on oma tila, jonka voi olettaa pysyvän omassa hallinnassa ehkä seuraavat 10 vuotta on kiinteä rata ehdottomasti parempi teknisessä mielessä: Jokainen sauma tuo lisää ongelmia, ja hidastaa työtä. Kiskotus käy huomattavan joutuisasti kun kiskoja ei tarvitse katkoa ja kiinnitellä liki metrin välein ja sähköjen veto kiinteässä radassa on huomattavasti helpompaa, nopeampaa ja halvempaa. Kiinteässä radassa suurempien maisemakokonaisuuksien teko on helpompaa, kun ei tarvitse ajatella kuinka maisemakokonaisuuden saa ovesta ulos, tai vaikka henkilöautoon ilman suuria tuhoja. Toisaalta, kiinteää rataa ei viedä näyttelyyn muiden ihailtavaksi, kaveritkaan ei välttämättä pääse aina kylään, eikä rataa voi esimerkiksi kuvausta varten kantaa ulos luontoon, kuten esmes Löylymäki-rata, jonka Unelma Löylymäestä -kirjan toimituskunta kantoi ulos luontoon kirjan kuvitusta varten.

Kun Pienoisrautatiekerho ry:n 15 vuoden työn tulos -- n. 50 neliön kiinteä PTP-rata Helsingin aseman kellarista hävitettiin 1983 asemapäällikkö Sormusen kehittelemän rinkkavaraston tieltä, tuntui modulaarinen tai ainakin lohkortakenteinen rata suuremmasta työmäärästäänkin huolimatta ajatuksena entistä viehättävämmältä.

pekka

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: Märklin - Fremo moduulien määritykset.

Viesti Kirjoittaja Psi » 23.12.2008 19:41

jartsa kirjoitti:Onko näissä Fremon päissä aina vain yksi raide,vai useampia?
Alunperin ja suomalaisessa kaksikisko-FREMOSSA vain yksi raide. Siksi kohdistamisen pitäisi onnistua.
Se vaan kiinnostaa kuinka eri tekijän modulit sopii toisiinsa useampiraiteisena,vai tekeekö sama rakentaja esim. koko asema-alueen modulit,jotka liitetään päistä toisiin moduleihin.
Standardipäädyssä on vain linjaraide, joten asema-alueet tehdään lohkorakenteisina ja kukin niinkuin parhaaksi katsoo.
Samaten aiemmin mainitsin eri sähköliittimistä,RCA,DIN,6,3mm plugia/banaaneja käytetty lohkojen yhdistämiseen.Asemalohkojen välillä käytetty moninapaliitintä,saadakseen lohkon väliset sähköt liitettyä toiseen lohkoon.Ratkaisujen perusteella aikamoinen viidakko sähköliitosten suhteen. :shock:
Kukin tekee niinkuin itse parhaaksi katsoo, kunhan läpi menevän syötön poikkipinta-ala täyttää speksin (suomalaisella 2-kisko-FREMO:lla 1,5 mm2).

pekka

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija