Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

No niin, tänään pistin sitten vähän isomman vaihteen silmään eli kävin viimein hankkimassa paljon puhutut sivutuet moduuleihin. Puutavaraliikkeestä ostin 12 mm:n koivuvaneria noin kahden neliön verran eli neljä 400x1700mm kokoista suikaletta. Noista saa ainakin kahteen 1080:n moduuliin sivutuet ja muutakin.

Ja ostinhan tuota Tampereen PR-päiviltä Fallerin korkkipenkkaakin. Että kyllähän tämä tästä, kunhan vaan vapaa viikonloppu eka löytyisi jostain. 8)
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Kas, syyssiivouksen aikana laatikoiden kätköistä löytyi armeija-aikana suunnittelemani moduuliratakaavio.

Kuva

Vasemmanpuoleisen liikennepaikan esikuvana on Sukeva, mutta oikeanpuoleisella ei ole esikuvaa.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 22:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Tänään sirkkeli soi ja ajettiin isän kanssa 12 millin koivuvanerista kahteen moduulin vaakatuet. Lisäksi sahailtiin yksi FREMO-pääty lisää niin on sitten yhteen "perusmoduuliin" ja kolmioraidemoduuliin päädyt.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

23.12.2007: Aatonaattona tuli hankittua Prismasta kulmarautoja ja ruuveja lohkojen kokoamista varten. Aattona tuli kuitenkin telottua vasemman käden sormi siihen malliin, etten taida ennen ensi vuotta pystyä rakennuspuuhiin. Eihän siinä mitään, ei ne osat mihinkään katoa, mutta Model-Expo lähestyy...
mni

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mni »

mudhoney kirjoitti:Vasemmanpuoleisen liikennepaikan esikuvana on Sukeva...
Vau! Sukevan asema onkin tuttu paikka lapsuusvuosilta, kun tuli reissattua junalla mummolaan joskus useitakin kertoja vuodessa. Nykyään tulee kuljettua autolla ja enkä näin ollen ole käynyt asemalla piiiiitkään aikaan. Täytyypä käydä fiilistelemässä, kun seuraavan kerran satun nurkille.

Mielenkiinnolla odotan etenkin Sukeva-moduulisi edistymistä. Siis jos se vielä kuuluu suunnitelmiisi. Kivan näköinen ratakaavio muutenkin. Toivottavasti pääset taas pian rakennuspuuhiin.

Ps. Itselläni sutkahti alkuvuodesta askarteluveitsi sormeen sillä seurauksella, että sormeen tuli kaksi reikää - yksi sormen kummallekin puolelle!
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

mni kirjoitti: Mielenkiinnolla odotan etenkin Sukeva-moduulisi edistymistä. Siis jos se vielä kuuluu suunnitelmiisi. Kivan näköinen ratakaavio muutenkin. Toivottavasti pääset taas pian rakennuspuuhiin.
Kuuluuhan se, mutta sen valmistuminen saattanee viedä pitkänkin tovin. Moduuli Uusikaarlepyyn asemasta ja RHK:n standardikohtauspaikasta, Markkalasta olisi kyllä sitä ennen aikomus tehdä. Kunhan ekaksi ensin yksi linjamoduuli ja kolmioraide...
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

02.03.2008: No niin, koulussa pahin piikki takana ja nyt hiihtoloma niin pääsin jälleen projektin kimppuun.

Kuva

Tuossapa tämän päivän aikaansaannokset. Liitin kulmaraudoin...

Kuva

...päädyt ja sivutuet yhteen.

Kuva

Vanerikin on sen verran vääntyilevää tavaraa, että tähän normaalipituiseen moduuliin (1080mm) on pakko laittaa ainakin yksi poikittaistuki:

Kuva

Sahasin myös vanerista pengerlevy(n/t). Alunperin aioin käyttää samaa 12mm vaneria mistä päädyt ja pitkittäistuet on tehty, mutta kun mallailin sitä päädyn profiiliin, päätin valita tilalle ohuempaa, 9mm:n filmivaneria johon sirkkelillä ajoin 45 asteen kulman. Siitä tuli ihan passeli. Koska puutavaravarastostamme ei löytynyt yli metrin pituisia filmivanerin paloja, päätin sahata kaksi yhtä pitkää palaa, jotka kohtaisivat poikittaistuen päällä.

Kun olin pengervanerit sahannut, toki piti mallata sen päälle korkkipenkkaa ja kiskoja:

Kuva

Kuva

Päädyssä kiskotus ei luonnollisesti jää noin koholle, joku kiskoliitin oli vain hieman vääntynyt.

Mieleen nousi seuraavanlaisia pohdintoja:

*Poikittaistukea ei voi kiinnittää muuhun runkoon ennen kuin maaston muoto on tiedossa (sijainti päädystä 540 mm)
*Pitäisikö pengervaneri kiinnittää kulmaraudoilla päätyihin & poikittaistukeen?
*Pitäisikö poikittaistuki kiinnittää pitkittäistukiin kulmaraudoilla kuten kulmissa on tehty? Vai riittäisikö paineilmanaulaimella ampuminen? Tällöin rakennetta ei sen jälkeen tosin voi purkaa.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 22:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

mudhoney kirjoitti:Mieleen nousi seuraavanlaisia pohdintoja:

*Poikittaistukea ei voi kiinnittää muuhun runkoon ennen kuin maaston muoto on tiedossa (sijainti päädystä 540 mm)
*Pitäisikö pengervaneri kiinnittää kulmaraudoilla päätyihin & poikittaistukeen?
*Pitäisikö poikittaistuki kiinnittää pitkittäistukiin kulmaraudoilla kuten kulmissa on tehty? Vai riittäisikö paineilmanaulaimella ampuminen? Tällöin rakennetta ei sen jälkeen tosin voi purkaa.
Onko mahdollista tehdä poikittaistuesta sen verta korkea että sen voisi sahata tarvittaessa maaston muotoiseksi?
Kulmiin kannattaa tehdä kolmionmuotoiset tukipalat samasta vanerista mistä kehikkokin on tehty.
Laitat puuliiman ja ruuvien kanssa ko palat kulmiin niin tulee tukeva, eli palat sisäkulmiin (Nurkkiin) liiman kera ja vielä ruuveilla kiinni moduulin läpi ulkopuolelta (Vähän vaikeesti selostettu mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin)......
Ylläpito
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Hermanni kirjoitti:
Onko mahdollista tehdä poikittaistuesta sen verta korkea että sen voisi sahata tarvittaessa maaston muotoiseksi?
No tuohon ei enää voi lisätä paljoa mitään. Sen korkeus on pitkittäistuen alareunasta penkereen alareunaa. Lähinnä ajattelin kuvioida pistosahalla noita pitkittäistukia.
Kulmiin kannattaa tehdä kolmionmuotoiset tukipalat samasta vanerista mistä kehikkokin on tehty.
Laitat puuliiman ja ruuvien kanssa ko palat kulmiin niin tulee tukeva, eli palat sisäkulmiin (Nurkkiin) liiman kera ja vielä ruuveilla kiinni moduulin läpi ulkopuolelta (Vähän vaikeesti selostettu mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin)......
Meinaat siis, että noihin kulmiin noiden kulmarautojen kavereiksi vielä kolmiot?
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

06.03.2008: Tänään lähinnä vaan tuijottelin moduuliani ja mietin, että mitäs itseasiassa rakennankaan siihen. Päivän tuloksena oli alla oleva suunnitelma:

Kuva

Sahasin myös poikittaistukeen läpimenon johdotusta varten. Otin mallia päätyjen kahvasta, mutta jatkoin sahausta alas asti.

Kuva

Päivän pohdinta:
*Mitään maaston rakenteita on turha alkaa sen kummemmin miettimään ennen kuin moduuli on sähköisesti kunnossa ja läpiajettava.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 23:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

21.03.2008: Toiset viettää pyhäpäivää, minä puuhastelin moduulin parissa.

Kuva

Kävin eilen ostamassa autotarvikeliikkeestä 0,75mm^2 vahvuista johtoa, elektroniikkaliikkeestä ei moista edes löytynyt. Sieltä sentään löytyi 4mm:n banaaniliittimiä. Tekaisin yhteen moduuliin tarvittavat johdot. Nuo plus-virran urosjohdot ovat virheellisiä, liittimien olisi tietenkin tarkoitus olla samassa johdossa, jotta se toimisi irrotettavana johtona, mitä varten se on tarkoitettu.

Kuva

Tein päätyä varten topparin jonka voi kiinnittää päätykappaleen ylimpään pulttiin. Eipähän karkaa kalusto kohti maan keskipistettä.

Kuva

Moduulin kiskopituuden hierominen otti aikansa, mutta nyt kiskotus on justiinsa 1080mm tai ihan pikkuisen alle sen, muttei ainakaan yli.

Kuva

Pikkuinen katkaisulaikka osoittautui ylivoimaiseksi fleksin pilkkomiseen tasoituspaloja varten.

Päivän pohdinnat:
*Liittimien juottaminen kiskoihin pelottaa hiukan, oma kolvi kun on aika kolhon kokoinen.
*Ylimääräistä puutavaraa taitaisi riittää 360mm:n pituisen "jokerimoduulin" tekemiseen. Siihen voisi rakentaa virransyötön K-kiskolle. Moduulin miljööksi voisi sopia radanvarren laitesuoja tai rata-osaston ränsistynyt varasto, jonka oven eteen radalta menevän lankkukäytävän alle voisi virransyötön kätkeä.
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

mudhoney kirjoitti: "jokerimoduulin" tekemiseen.
olisiko HIFKmoduuli tai bluesmoduuli parempi :lol:
anyway, hyvä työ, toivottavasti nähdään se moduuli jossain näyttelyssä.
markku55
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 24.02.2007 09:36

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja markku55 »

Olen melkoisen harmistunut omasta asenteesta Märklin modulien suhteen, koska kokoluokka on osoittautunut liian isoksi jotta saisin riitävän ison radan asuntooni. Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että N-skaala on se johon jatkossa satsaan (jos yleensä mihinkään).
Lapset vaativat omat huoneet, joten H0 on realismia noudattaen aivan liian iso projekti toteuttaa uudessa perheen tilanteessa.
En mitenkään halua vähätellä H0:an hienoja mallinmukaisuuksia ja siihen liittyviä mahdollisuuksia mm. rakentaa itse kalustoa, mutta kun tilanne vaan on se, ettei kunnon rata H0-kossa enää meikäläisen omakotitaloon mahdu.
Jos joku on kiinostunut Märklinistä, on meikäläisen vekotinhullun kaapeissa melkoinen määrä hienoja vetureita, starttisettejä, laajennus settejä, erillisiä vetureita, vaunuja, taloja jne.
Kaiki on kaupan omakustannushintaan, eli en halua hyvistäkään kaupoistani mitään etua, kunhan saan sijoittamani rahat pois.
Markku
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 585
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Suunnitelmissasi on suojastusopastimet. Miten ajattelit, että ne toimii? Itse olen pähkinyt samaa asiaa...

a) täysin manuaalisesti toimiva, eli valot säädetään kytkimestä tai kytkimistä käsin. Voisi olla vaikka kulkusuuntakytkin, joka pakottaisi toisen opastimen punaiseksi ja lisäksi värikytkin, joka säätäisi jäljelle jääneeseen opastimeen sopivan värin. Kytkin voisi sijaita moduulin sivussa ja virran saanti joko paristolla tai muulla tavalla. Ehkä ei raiteista kuitenkaan.

b) osin automaattisesti toimiva, monta tapaa... Esim kulkusuunta laitettaisiin käsin, mutta liiketunnistin hoitaisi vihreän vaihtumisen punaiseksi veturin saapuessa kohdalle. Joku ajastinelektroniikka voisi vaihtaa punaisen keltaiseksi muutaman minuutin päästä ja takaisin vihreäksi muutaman minuutin päästä seuraavaa samaan suuntaan menevää junaa varten.

c) täysin esikuvan mukainen, jolloin tarvitaan johtoja moduulista toiseen (ja standardi miten tämä tehdään)
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 351
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Jaska kirjoitti:Suunnitelmissasi on suojastusopastimet. Miten ajattelit, että ne toimii? Itse olen pähkinyt samaa asiaa...

a) täysin manuaalisesti toimiva, eli valot säädetään kytkimestä tai kytkimistä käsin. Voisi olla vaikka kulkusuuntakytkin, joka pakottaisi toisen opastimen punaiseksi ja lisäksi värikytkin, joka säätäisi jäljelle jääneeseen opastimeen sopivan värin. Kytkin voisi sijaita moduulin sivussa ja virran saanti joko paristolla tai muulla tavalla. Ehkä ei raiteista kuitenkaan.

b) osin automaattisesti toimiva, monta tapaa... Esim kulkusuunta laitettaisiin käsin, mutta liiketunnistin hoitaisi vihreän vaihtumisen punaiseksi veturin saapuessa kohdalle. Joku ajastinelektroniikka voisi vaihtaa punaisen keltaiseksi muutaman minuutin päästä ja takaisin vihreäksi muutaman minuutin päästä seuraavaa samaan suuntaan menevää junaa varten.

c) täysin esikuvan mukainen, jolloin tarvitaan johtoja moduulista toiseen (ja standardi miten tämä tehdään)
Korkeintaan manuaalinen, koska en ole oikein sinut näiden elektroniikka-asioiden kanssa.
Vastaa Viestiin