Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 555
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja Jaska » 16.05.2008 12:58

Suunnitelmissasi on suojastusopastimet. Miten ajattelit, että ne toimii? Itse olen pähkinyt samaa asiaa...

a) täysin manuaalisesti toimiva, eli valot säädetään kytkimestä tai kytkimistä käsin. Voisi olla vaikka kulkusuuntakytkin, joka pakottaisi toisen opastimen punaiseksi ja lisäksi värikytkin, joka säätäisi jäljelle jääneeseen opastimeen sopivan värin. Kytkin voisi sijaita moduulin sivussa ja virran saanti joko paristolla tai muulla tavalla. Ehkä ei raiteista kuitenkaan.

b) osin automaattisesti toimiva, monta tapaa... Esim kulkusuunta laitettaisiin käsin, mutta liiketunnistin hoitaisi vihreän vaihtumisen punaiseksi veturin saapuessa kohdalle. Joku ajastinelektroniikka voisi vaihtaa punaisen keltaiseksi muutaman minuutin päästä ja takaisin vihreäksi muutaman minuutin päästä seuraavaa samaan suuntaan menevää junaa varten.

c) täysin esikuvan mukainen, jolloin tarvitaan johtoja moduulista toiseen (ja standardi miten tämä tehdään)

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 278
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 17.05.2008 21:58

Jaska kirjoitti:Suunnitelmissasi on suojastusopastimet. Miten ajattelit, että ne toimii? Itse olen pähkinyt samaa asiaa...

a) täysin manuaalisesti toimiva, eli valot säädetään kytkimestä tai kytkimistä käsin. Voisi olla vaikka kulkusuuntakytkin, joka pakottaisi toisen opastimen punaiseksi ja lisäksi värikytkin, joka säätäisi jäljelle jääneeseen opastimeen sopivan värin. Kytkin voisi sijaita moduulin sivussa ja virran saanti joko paristolla tai muulla tavalla. Ehkä ei raiteista kuitenkaan.

b) osin automaattisesti toimiva, monta tapaa... Esim kulkusuunta laitettaisiin käsin, mutta liiketunnistin hoitaisi vihreän vaihtumisen punaiseksi veturin saapuessa kohdalle. Joku ajastinelektroniikka voisi vaihtaa punaisen keltaiseksi muutaman minuutin päästä ja takaisin vihreäksi muutaman minuutin päästä seuraavaa samaan suuntaan menevää junaa varten.

c) täysin esikuvan mukainen, jolloin tarvitaan johtoja moduulista toiseen (ja standardi miten tämä tehdään)
Korkeintaan manuaalinen, koska en ole oikein sinut näiden elektroniikka-asioiden kanssa.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja ealab » 18.05.2008 09:33

Suojastuksessa ei ole "järkeä" ilman suurinpiirtein tapahtuvaa ns. oikeata toimintaa. Se on opastimen jälkeinen suojastusosuus ( jatkuu seuraavalle suoj. pääopastimelle) on vapaa, ei junaa. Ja punaisen opastimen jälkeiselle osuudelle ei saisi ajosähköä. Näin SEIS, punainen- opaste toimisi kutakuinkin, kuten pitäisikin. Sama periaate koskisi tulo-pääopastimia. "Värejä", AJA- opastetta ei saisi, ei myös ajosähköä, jos vaihteet eivät olisi oikein ko. kulkutielle, tai sillä olisi juna. Tämä ajosähkö pitäisi puuttuman ennen opastinta olevalta osuudelta. Vaikka suurin piirtein veturin mittaiselta. Vain jotta SEIS- opasteen ohitus ei onnistuisi! Ja tässä vielä yksityiskohtina: vaihde suorille, = AJA, vihreä. Vaihde "käyrille"= AJA, vihreä - keltainen, (oikeasti, yleensä sn 35, suurin nopeus 35km/h) hitaammin. Näissä olisi oivallinen mahdollisuus vaikka rele- tai digilogiikan suunnitteluun. Vaatisi vielä raiteisiin jonkinlaisen toteamisen junan olosta ja vaihteisiin asennonvalvontakoskettimet. Näitä onkin vaihdemoottoreissa. Tämmöttis ny.
Ps. Ei olisi hassumpi ajatus tulla enemmän sinuiksi sähkötekniikan ja elektroniikan kanssa. Olisi osa harrastusta.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 278
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 24.07.2008 22:18

21.-24.7.2008 No niin, puoli kesäähän tuossa taas ehti vierähtää, mutta nyt otin taas moduuliprojektin työn alle. Markantalosta kävin ostamassa sokeripaloja ja kaapelia lisää, mutta unohdin hankkia lisää banaaniliittimiä. No, ehtiihän noita juotoshommia tekemään myöhemminkin.

Ensimmäiseen - suoraan - moduuliin kiinnitin penkan ja poikittaistuen nyt lopullisesti. Päätyihin tuin penkan kulmaraudoilla, mutta poikittaistukeen tein kiinnityksen paineilmanaulaimella.

Koska puutavarat oli jo valmiiksi sahattu toista moduulia varten, aloitin kolmioraidemoduulin rakentamisen. Penkkaa varten käyttämäni filmivaneri loppui kuitenkin kesken, joten en pystynyt sahaamaan kaarteita ja näyttäisi siltä, että kiskotuksen alle tuleva Fallerin korkkipenkkakin loppuu kesken.

Mutta itse olen tähänastisiin saavutuksiin tyytyväinen. Jalkaongelma pitäisi vielä ratkaista.

Ja kuvat, olkaa hyvät:

---

Kolmioraidemoduuli.

Kuva

Penkkaa puuttuu vielä.

Kuva

Tähänastiset moduulini peräkkäin.

Kuva

Sauma.

Kuva

Ylhäältä.

Kuva
Viimeksi muokannut mudhoney, 04.03.2015 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 31.07.2008 07:51

mudhoney kirjoitti:21.-24.7.2008 No niin, puoli kesäähän tuossa taas ehti vierähtää, ...
Kolmioraidemoduuli.
Tuo bermudakolmio demonstroi näyttelyissä kolmekiskosysteemin vahvan puolen.
Täällä tavalla juna voisi aja normaalisti pistesta A B:hen, takaperin B:sta C:hen, normaalisti C:sta A:han, takaperin A:sta B:hen, jne...
Sulla on aika massiivinen projekti menossa. Toivottavasti olet mietinyt myös kuljetusasiat.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 278
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 01.08.2008 10:36

kreikkalainen kirjoitti: Tuo bermudakolmio demonstroi näyttelyissä kolmekiskosysteemin vahvan puolen.
Täällä tavalla juna voisi aja normaalisti pistesta A B:hen, takaperin B:sta C:hen, normaalisti C:sta A:han, takaperin A:sta B:hen, jne...
Sulla on aika massiivinen projekti menossa. Toivottavasti olet mietinyt myös kuljetusasiat.
Kyllä noiden kahden pitäisi vielä mahtua henkilöauton takapenkille, mutta jos moduuleita alkaa syntyä lisää, tulee pakulle tai ainakin katetulle perävaunulle tarvetta.

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 04.08.2008 10:31

mudhoney kirjoitti:Kyllä noiden kahden pitäisi vielä mahtua henkilöauton takapenkille, mutta jos moduuleita alkaa syntyä lisää, tulee pakulle tai ainakin katetulle perävaunulle tarvetta.
Missä julkisessa paikassa ja milloin luulet voisimme tehdä koeajelu? Onko aikataulu selvä?

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 278
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 05.08.2008 21:14

kreikkalainen kirjoitti: Missä julkisessa paikassa ja milloin luulet voisimme tehdä koeajelu? Onko aikataulu selvä?
Toiveissahan on saada moduulit läpiajettavaan kuntoon ja käyttökorkeudelle niin, että en voisi Turkuun tuoda PR-päiville. On kuitenkin täysi kysymysmerkki kuinka saan moduulit sinne, Kuopiosta Turkuun kuitenkin on erinäisiä kilometrejä ja autoa en omista.

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 06.08.2008 07:45

mudhoney kirjoitti:
kreikkalainen kirjoitti: Missä julkisessa paikassa ja milloin luulet voisimme tehdä koeajelu? Onko aikataulu selvä?
Toiveissahan on saada moduulit läpiajettavaan kuntoon ja käyttökorkeudelle niin, että en voisi Turkuun tuoda PR-päiville. On kuitenkin täysi kysymysmerkki kuinka saan moduulit sinne, Kuopiosta Turkuun kuitenkin on erinäisiä kilometrejä ja autoa en omista.
Se on ymmertättävä, mitä koskee Pienoisrautatiepäivät2008.
Mutta toivottavasti ratkaistu kuljetusongelma ensi kevät, kun ModelExpo2009 pääkaupungissa lähestyy ja tässä tapauksessa voisin auta, jos tulet bussilla tai junalla Kuopiosta.

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 117
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 03.05.2010 09:02

Hei Märklinistit,
Valitettavasti putkiremonti kotona jatkuu toistaiseksi, siksi en ole osallistunnut keskustelupalstassa enkä ollut missä näyttelyssä mukana.
Kun inventaario omassa kellarissa on tehty, sieltä löytyy muutamia AC-moduulia (FREMO F96-päätyprofiililla), AC-kalustoa (VR+muut) sekä ajolaitteita (anal.+dig.)...
Koska omat aikaresurssit on rajalliset, haluaisin vain tiedä, mikä on nykyinen AC-moduulitilanne, että pysty suunnittelemaan tulevat projektit tehokasti.
Osallistuuko joku märklinisti omilla AC-moduuleilla seuraavissa lokakuun Pienoisrautatiepäivissä?

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 278
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 06.04.2011 15:22

No niin, kaivetaanpas taas osat kaapista ja aletaan aktivoida harrastusta. Kaksi moduulia odottaa edelleen kiskotusta, mutta ennen niitä ajattelin rakentaa sivuradan pääteaseman, jotta on edes hiukkasen liikennöitävää. Varoitteluista huolimatta aion väsätä sen Märklinin M-kiskoista ja Pkh:n mainion ketjun ( http://sisulan.net/veturitalli/viewtopic.php?f=17&t=286 ) innoittamana aion maastouttaa peltikiskon mahdollisimman hyvin.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 955
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 24.05.2011 18:55

kreikkalainen kirjoitti: Tuo bermudakolmio demonstroi näyttelyissä kolmekiskosysteemin vahvan puolen.
Nykyään 2-kiskolla tuo on mahdollista kanssa,boostereissa on tuohon käyttöön soveltuva ominaisuus.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 278
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 26.01.2012 12:29

No niin. En tiedä poljenko vain paikallani, mutta uusia vermeitä ostamalla ainakin innostus projektia kohtaan nousee. Eli tein radikaalin päätöksen ja päätin saneerata vanhan M-kiskotuksen totaalisesti pois ja ostin tilalle jo ratapihan verran C-kiskoa. Samalla piti ottaa viime kesänä hankkimani Central Station hyötykäyttöön, joten ensimmäisen digiveturin ostaminen tuli ajankohtaiseksi.

Kuva

Lisää C-kiskoa on kuitenkin hankittava että saan kasaan pääteaseman tarpeellisen raiteiston. Pistoraiteella nököttää tällä hetkellä vi(r)rattomaksi jäänyt Dr12 joka ei sellaisenaan sovellu digitaalikäyttöön, analogikone kun on. Dekooderin hankintaan.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 955
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja jartsa » 27.01.2012 21:24

Jos veturi on vanha,tarvii myös muutakin moderointia kun pelkkä dekooderi.
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 278
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn Märklin -moduulit.

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 28.01.2012 13:48

jartsa kirjoitti:Jos veturi on vanha,tarvii myös muutakin moderointia kun pelkkä dekooderi.
Rocon kolmikiskoalusta tuossa.

Vastaa Viestiin