Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.
Vastaa Viestiin
Pirakelainen
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2007 14:32

Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen » 01.11.2007 09:17

Tervehdys kaikille, liityin foorumille koska täällä tuntuu olevan Fremo -tietämystä.
Kuten nimimerkkikin paljastaa, olen mukan Piraken toiminnassa ja monet ovat varmasti nähneet kerhoratamme liikuteltavan osan pienoisrautatiepäivillä. Kyseessähän on huonosti maisemoitu "ratapihadioraama" l. paljon kiskoa levyn päällä vaihtotöitä varten.

Ongelmana näyttelyissä on lähinnä se että 1. Radalla on liikaa sekalaista kalustoa, joten vaihtotyöt eivät oikein onnistu => liikennöinti edestakaisin ajoa 2. Miehityksen tippuessa yhteen (muut asioilla) kohdassa 1. mainittu edestakaisin ajo on tylsää ja virheherkkääkin jos samalla täytyy vastailla yleisön kysymyksiin, kuitenkin käytäntö on osoittanut että liikkeen pitää olla jatkuvaa jotta yleisön pienimmät olisivat tyyytyväisiä.

Tämä on johtanut ajatukseen, että rataan tulisi rakentaa ympyräajon mahdollistava kevyt "takaosa". Ja tämä on kohta missä Fremo-moduliit astuvat kuvaan, takaosahan voisi koostua parista Fremo-moduulista ja parista sovituspalasta. Fremo -moduuleja voisi sitten joskus hyödyntää muussakin yhteydessä (kerhon rataa tuskin kannattaa hinata Fremo korkeuteen, kyseessä kun on n. 40 cm nosto).

Täsyin puhtaista FREMO moduuleista ei nyt ole kyse, koska olen ajatellut seuraavia perusehtoja:

Koodi: Valitse kaikki

- Kisko Pikon code 100 "A-Gleissia"
- Moduulipituus 470 mm monikerta (Pikon 231+239mm ruudukko)
- DCC+DC, loconet
Arvon Fremo harrastajat, onko tässä ideaa?

Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 554
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja Jaska » 01.11.2007 15:43

Itsellänikin on moduuleista syntyvä "ympyrä" tekeillä ja ainakin kannattaa varautua siihen, että kun muut palat on valmistettu, niin viimeisen palan oikea koko tarkistetaan siinä vaiheessa mittaamalla. Tuli siinä pientä mittavirhettä tehtyä ja joudun varmasti tekemään yhden palan, jossa muitten palojen mittavirheet kompensoidaan. Siitähän täällä on ollutkin jo puhetta, että FREMOssa ei lähtökohtaisesti ideana ole tehdä ympyröitä. Toisaalta sitä ei kukaan voi kieltää. Kullakin on kuitenkin omat tavoitteensa ja itsellänikin on sen ikäinen "veturinkuljettaja" (6v.) huushollissa, että varmasti ympyrän ajo häntä miellyttää. Halutessaan voi sitten samat moduulit väljemmissä tiloissa asettaa tietysti toiseenkin järjestykseen tai kytkeä muitten moduuleihin kiinni. Itsellä ei tule FREMO-moduuleja, mutta teen joskus "interface" palan FREMOa varten jahka ennätän. Lisäksi minulla tulee kotirataan paloja, joissa on niin tiukkaa mutkaa, että mahdollisille FREMO-treffeille en varmaan niitä edes ottaisi mukaan.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 01.11.2007 19:25

Ideahan on melkein paras mahdollinen kun käytetään olemassa olevia moduulispeksejä, silloin moduuleita voi tosiaan käyttää monipuolisesti.
Eikä tuo jalkojen / moduulin korkeuskaan mikään ongelma ole, jalathan on aina vaihdettavissa jotenka senkään puolesta matalempien moduulien valmistus ei tee niistä mitenkään käyttökelvottomia nyt ja tulevaisuudessakaan.
Mikä on sitten meille se "oikea" Fremo (H0 Europa?), päätykappale (B96 E96 F96), johdotus, korkeus (1300mm), kaarresäde (1000mm) ja code100 kiskotushan on oikeastaan vain määritelty (Pituushan saa olla mitä vaan).
Nykyään tosin suositellaan H0 Europaan kiskotukseksi joko Tillig Pilz-Elite (Code83) or Peco Streamline finescale (Code75), näistä pitäisi kulkea sekä NMRA RP-25 ja NEM pyörästöt.
Joten tuo ehdottamasi code100 käy vallan hyvin, myöskään pituudella ei ole merkitystä, ainoaksi jää tuo kaarresäde.
Jos joudut vaikkapa käyttämään tiukempaa kuin 1000mm sädettä nehän voisit tietenkin tehdä niihin sovituspaloihin, tällöin muista moduuleista voisi tehdä 100% speksien mukaiset.

PS Me jotka puuhaamme Märkin rataa fremo päädyillä olemme sinänsä onnellisessa tilanteessa koska meidän ei tarvitse välittää kiskotuksesta eika kaarresäteistä. ;)
Ylläpito

Pirakelainen
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2007 14:32

Re: Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen » 01.11.2007 20:24

No hyvä ettei ajatusta heti tyrmätty. Täydellisen Fremo yhteensopivuuden ongelmaksi nousee ehkä tuo kaarresäde. Tiukimmat mutkat tulisivat tietysti sovitepaloihin, mutta jos vaihteina käyttää Pikoja, niin kaarresäde putoaa niiden vuoksi alle 1000mm:n (vastakaarteen R9 säde on 907,97 mm).
Pikoa olisi vain niin mukava käyttää saatavuuden, hinnan ja melko näppärän geometrian vuoksi (eikä ulkonäkökään ole paha). Päätyinä noissa lisäpaloissa olisi F96 tai E96 ja noita F-moduleja olisi kolmisen kappaletta (pituus 940mm), luultavasti lyhyt 3 -raiteinen asema/piiloratapiha.

Sen verran mitä olen noita päätyjä tutkinut, linjalla tekisi mieli käyttää "vuoristopäätyä" B96, metsää mäelle ja järvenrantaa laakson puolelle, niin a'vot, voisiko suomalaisempaa maisemaa olla.
Ainoa ongelma FREMO:ssa on sen leveys, 50 cm on aika paljon, kun nykyisetkään osat eivät tahdo mahtua kerralla mukaan.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 349
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 01.11.2007 20:39

Fremo päädyn voi minimissään kaventaa 400mm, kaventamalla 50mm kummaltakin puolelta, sen kapeammaksi ei voi pulttiliitoksen takia mennä (tosin onko se enään fremo moduuli, yhteensopiva se kylläkin vielä silloin on).
Parempihan se aina on yhteensopivana kuin yhteensopimattomana. ;)
Tuo pienempi kaarresäde ei taida sinänsä kovinkaan suuri ongelma meillä Suomessa olla, olikohan niin että rautatiemuseon foorumilla puuhattavissa moduuleissa minimi olisi vain 600mm!
Ylläpito

Pirakelainen
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2007 14:32

Re: Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen » 13.12.2007 12:46

Tervehdys,

Kerhoradan Fremo -laajennusprojekti on edennyt sen verran että rakennusmateriaalia on tullut hankittua: muutama laser-leikattu pääty Saksasta malliksi ja mittoihin sahattua vaneria kotimaasta.

Saksalaispäätyjen osalta kävi sen verran ikävästi, että peruspäädyksi tuli vahingossa tilattua periaatteessa väärä tyyppi l. E96, Suomessa ja maailmalla (?) yleisemmän F96 sijaan. No ovathan nuokin periaatteessa yhteensopia ja käyvät sovitus/sahausmallista.

Hieman ovat suunnitelmatkin jo muuttuneet, moduulien perusmitaksi tulee 90 cm eikä niitä välttämättä käytetä näyttelyradan takaosana, vaan muodostavat ne oman itsenäisen kokonaisuuden kerhoradan kiinteän osan jatkona (kunhan nyt saisi puuvalmiiksi edes 1. moduulin ja sovitepalan).

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 14.12.2007 11:41

Pirakelainen kirjoitti: Saksalaispäätyjen osalta kävi sen verran ikävästi, että peruspäädyksi tuli vahingossa tilattua periaatteessa väärä tyyppi l. E96, Suomessa ja maailmalla (?) yleisemmän F96 sijaan. No ovathan nuokin periaatteessa yhteensopia ja käyvät sovitus/sahausmallista.
Ei hätä, kaikki FREMO:n viralliset päätyprofiilit (B88, F96, E96, D96, 2E99, jne.) käy myös nokialandiassa, tärkeä on ruuvireikkäsijoitus, että moduulirata syntyy.
FREMO:n treffeissä keskieuroopassa ne sekoittaa erityypisiä moduuleja ja täydellinen kaos tai kaotinen täydellisyys on pystytetty koulujen jumppahalleissa.

Pirakelainen
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2007 14:32

Re: Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen » 14.12.2007 14:24

Väärä päätymalli on tosiaan lähinnä vain ulkonäkötekijä, korkea leveä ojainen penkka kun on hankalampi maisemoida.
Toinen "väärän päädyn" ongelma on että, jos nyt vaihtaa mallia F96:een, tuloksena on melkoinen "päätykirjavuus" jo kerhon sisällä, kun tuli tilattua pari paria B96:akin.

Avatar
juuso
Ratavartija
Viestit: 30
Liittynyt: 18.01.2009 12:48

Re: Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja juuso » 25.01.2009 10:05

mä oon myös Tampereelta ja kiinnostais liittyä pirakeen. :wink:
-Juuso-

Pirakelainen
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 31.10.2007 14:32

Re: Fremo -moduulit kerhoradan jatkona?

Viesti Kirjoittaja Pirakelainen » 22.09.2009 09:45

juuso kirjoitti:mä oon myös Tampereelta ja kiinnostais liittyä pirakeen. :wink:
Tervetuloa tutustumaan jonain maanantai-iltana (paras aika n. 18:00-19:30), kerhotilamme on Kalevassa, Litukankatu 12 kellarissa (talo Litukankadun ja Litukanojankadun kulmassa, sisäänkäynti ABC:n puolelta).

Anteeksi myöhäinen vastaus, mutta onnistuin unohtamaan ensin salasanani tänne :wink: ja sitten viestisi :oops: .

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija