H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 348
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 06.09.2007 00:48

Mielessäni on pyörinyt jonkin aikaa ehdotus H0 kansamoduuliksi, mikä mielestäni on sitten kansanmoduuli siitä alla lisää.
1 Osat pitää pystyä sahauttamaan puutavaraliikkeessä / rautakaupassa, ilman että pitää ostaa edes kuviosahaa.
2 Moduuli pitää olla helppo ja halpa valmistaa jotta aloittelijakin siitä selviytyy.
3 Moduuli pitää olla jonkin yleisen standardin kanssa yhteensopiva (Tässä tapauksessa Fremo 96).
4 Kiskotuksella pitää pystyä kulkemaan Suomessa yleiseti myynnissä oleva kaupallinen kalusto (NEM pyörämitoitus ja code 83 kiskoitus vähintään).

Kuva

Suurempi kuva löytyy täältä http://www.sisulan.net/volksmodul.jpg

Päätylevy sahataan 12mm (koivu) vanerista 500mm x 95mm.
Ratapenkka (Joka siis ulottuu päätyyn asti) valmistetaan 9mm vanerista, leveys minimissään 40mm, viistous noin 45%. (Ei pakollinen, reunan voi viistota vaikka hiekalla / sirotteella).
Rataa ja penkerettä kannattavia poikkitukia moduulissa vähintään 30cm välein, jos rata on rakennettu vain penkereen varaan.
Kiskonpinnan korkeus keskipultin reijän keskeltä 70mm.
Moduulin korkeus jalkojen kanssa lattiasta kiskon pintaa 1300mm.
Kiskojen sähköistys 4mm banaaniliittimillä, vasemmalla vasemmanpuolen kiskon 4mm naaras banaaniliitin, oikealla taas oikean puolen kiskon 4mm naaras banaaniliitin.
Liittimet pitää olla lähellä päätyä (10cm päädystä max) ja selväsi eri puolilla moduulin kiinnituyksen keskireikää, jos kolmikisko niin sen 4mm naarasliitin päädyn alla keskellä.
Jokainsella pitää olla vähintään kaksi 30cm uros uros 4mm banaaniliittimillä olevaa johtoa per moduuli (Kolmikosko 3kpl per moduuli).

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 06.09.2007 09:15

Hermanni kirjoitti:
Kuva
Onko se nyt viralinen ja loppullinen? :lol:
Eli onko Tarskan hyväksyntä ja Benedictuksen siunausta?
Harmittaa, kun pienet lapset ja invaliidit rullatuolissa eivät pysty katsomaan. :cry:

PS: Varmasti tarkoitit Fremon matala "F96"-profiilia.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 348
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 06.09.2007 22:48

kreikkalainen kirjoitti:Onko se nyt viralinen ja loppullinen? :lol:
Eli onko Tarskan hyväksyntä ja Benedictuksen siunausta?
Harmittaa, kun pienet lapset ja invaliidit rullatuolissa eivät pysty katsomaan. :cry:

PS: Varmasti tarkoitit Fremon matala "F96"-profiilia.
En pelkästään, käy kiinnitykseltään ja kiskonkorkeudeltaan myös siis F, E ja B96 moduulipäätyihin.
Päätyhän ei muutenkaan ole 1/1 sopiva näiden kanssa, vain lähinpänä F96 moduulipäätyä.

Eihän tämä toki mikään virallinen ole, ehdotus vain mahdollisimman yksinkertaiseksi fremon kanssa yhteensopivaksi moduuliksi (Minullahan ei mitään päätäntävaltaa ole, jokainen tekee niin kuin itse haluaa).
Tietenkin jos löytyy vielä helpompaa ja halvempaa ratkaisua niin muitakin vaihtoehtoja saa ehdottaa.
Rautatiemusen foorumilla tuntuu vain niin sanotusti mopo karkaavan käsistä, siellä ennemminkin keskutellaan "fine scale" moduulistandardista kuin kansanmoduulista.
Varsinkin sen takia on muutama tuntemani harrastaja jättäytynyt koko projektin ulkopuolelle (ja varmaan vielä moni muukin jättäytyy ulkopuolelle).
Vähän jäi sellainen maku että parempi kun pysyt poissa jos et osta juuri sellaisia kiskoja kun me määrätään...
Ymmärrän kyllä että tavoite on hyvä, mutta se on joillekkin liian korkea!
Järkeväähän olisi ollut tehdä yksinkertainen jako moduulien kesken, harmaa ja ruskea H0-NEM mitoituksella ja vihreä H0-NEM ja RP25 pyöräkeroille (Ja kaikki halukkaan olisivat päässeet mukaan).
No tehkööt mitä lystäävät, asiahan ei minulle onneksi henkilökohtaisesti koske lainkaan.

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 07.09.2007 10:10

Hermanni kirjoitti:
Rautatiemusen foorumilla tuntuu vain niin sanotusti mopo karkaavan käsistä, siellä ennemminkin keskutellaan "fine scale" moduulistandardista kuin kansanmoduulista.
Varsinkin sen takia on muutama tuntemani harrastaja jättäytynyt koko projektin ulkopuolelle (ja varmaan vielä moni muukin jättäytyy ulkopuolelle).
Ei mopo, mutta resina on karkannut käsistä.
Kevyempi lähestyminen moduulirataharrastukseen ja vähämmän viisastelu standardisoinnissa olisi fiksumpi, että projekti ei ole vain teoretinen paperilla. Matala profiili tarvitaan, ei kiskoissa mutta asenteissa. Toivosin, että niin paljon keskustelijat kun on y.m. foorumissa, syntyisi sama määrä laadukaita kansamoduuleja myös fyysisesti käyttönnössä.
Aika näytää. Itse jatkan vääräläisiä kansavihamoduulia rakentamisessa.

Psi
Lämmittäjä
Viestit: 240
Liittynyt: 24.02.2007 12:32

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja Psi » 07.09.2007 16:49

Hermanni kirjoitti: Rautatiemusen foorumilla tuntuu vain niin sanotusti mopo karkaavan käsistä, siellä ennemminkin keskutellaan "fine scale" moduulistandardista kuin kansanmoduulista.
Varsinkin sen takia on muutama tuntemani harrastaja jättäytynyt koko projektin ulkopuolelle (ja varmaan vielä moni muukin jättäytyy ulkopuolelle).
Vähän jäi sellainen maku että parempi kun pysyt poissa jos et osta juuri sellaisia kiskoja kun me määrätään...
Ikävä juttu! Kaksikiskopuolella on paljon erilaisia valmistajia ja jokaisella on omat standardinsa. Kaikki menee hyvin jos ollaan merkkiuskollisia, mutta heti kun ei olla, on edessä ongelmia.

Moni haluaa kuitenkin jossain vaiheessa tulevaisuudessa (eläkkeellä?) tehdä myös jotain suomalaista. Suomalaismallien tekoon tarvitaan pyöriä jostain. Suomi-kaluston pyöriä ei joka kaupasta saa. Helpommin tällaisia osia saa nihilistiosien tekijöiltä. Siksi on vaan pakko tehdä messinkimalleista pikkusen muka fiinimpejä.

Jos päädyttäisiin nyt sellaiseen vaihde- ja pyörästönormiin, että se tuntuu viiden vuoden kuluttua lähes Brion tasoiselta niin ei sekään innosta. Nyt pyritään siis vain hakemaan sellaisia vaihteita, jotka sopii lähes kaikkeen ihmisten nurkissa olevaan kaksikiskokalustoon aivan vanhimpia lukuunottamatta ja käytännössä kaikkeen siihen kamaan jota kaupasta nyt saa ja joka sopii vielä messinkimalleille.

Kyse ei ole muusta kuin vaihteista!

Kumpi olisi parempi -- se että suurin osa harrastajien kalustosta ei kulje mutta jonkun harrastajan nurkissa pölyyntyneet vaihteet saadaan käyttöön, vai se että lähes kaikkien kalusto kulkee mutta vanhoja vaihteita ei voi panna niihin moduuleihin, joilla yhteisajossa ajellaan?

pekka

kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 120
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen » 07.09.2007 17:10

Psi kirjoitti: Kumpi olisi parempi -- se että suurin osa harrastajien kalustosta ei kulje mutta jonkun harrastajan nurkissa pölyyntyneet vaihteet saadaan käyttöön, vai se että lähes kaikkien kalusto kulkee mutta vanhoja vaihteita ei voi panna niihin moduuleihin, joilla yhteisajossa ajellaan?
Diplomaatinen ratkaisu olisi: hyväkuntoset kansanmoduulit laitetaan pääradalle ja huonokuntoiset (tai vääräläiset) Brio-moduulit laitetaan sivuradalle, että syntyy jonkilainen julkinen sosiaalinen tapaminen, eikä gurujen salainen sisäpiiritreffi.

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 348
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja Hermanni » 08.09.2007 10:59

Psi kirjoitti:[Kyse ei ole muusta kuin vaihteista!
Niinpä niin, mutta on paljon ihmisiä esim Tampereen seudulla jotka ostavat kiskonsa ja vaihteensa Tampereen ristikseltä.
Täälläkin (keskisuomessa) on kohtalaisesti harrastajia joilla ei ole mitään ongelmaa esim Rocon kiskojen kanssa koska kalusto on kaupallista.
Minäkin ajelin muutaman vuoden Rocon kiskotuksella (vaihteineen) Life Like Proto 2000 sarjan kalustolla jossa on siis RP25 pyöräkerrat ongelmitta.
Psi kirjoitti:Kumpi olisi parempi -- se että suurin osa harrastajien kalustosta ei kulje mutta jonkun harrastajan nurkissa pölyyntyneet vaihteet saadaan käyttöön, vai se että lähes kaikkien kalusto kulkee mutta vanhoja vaihteita ei voi panna niihin moduuleihin, joilla yhteisajossa ajellaan?

pekka
Käsittääkseni tilanne on toisinpäin, niin sanottuja fine scale harrastajia on paljon vähemmän ja mattimeikäläisiä on enemmän, esim en tunne Tampereen seudulta yhtään fine scale harrastajaa.

No lähden tässä nyt pariksi viikoksi Ranskaan ja Italiaan ajelemaan 1/1 junilla... että palaillaan...

jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 378
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr » 29.10.2007 23:36

Itse ajan edelleen Rocon vaihteilla ja hyvin toimii :)
Voihan siinä olla joku juju miksi Roco ei toimis, mutta mun käytössä toimii moitteettomasti niin en viitsi alkaa vaihtelemaan radan palikoita.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re:

Viesti Kirjoittaja jartsa » 27.12.2008 16:39

jhr kirjoitti:Itse ajan edelleen Rocon vaihteilla ja hyvin toimii :)
Voihan siinä olla joku juju miksi Roco ei toimis, mutta mun käytössä toimii moitteettomasti niin en viitsi alkaa vaihtelemaan radan palikoita.
Sama vika/ominaisuus täälläkin. 8) Kun kiskojakin on aika läjä vaihteineen,en ala sentakia vaihtelemaan merkistä/kiskotyypistä toiseen. :shock: :P(Kyseessä mulla olivat Fleischmann modelit).
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

jsiren
Ratavartija
Viestit: 32
Liittynyt: 15.09.2008 12:11

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja jsiren » 30.12.2008 23:11

Hermanni kirjoitti:
Psi kirjoitti:[Kyse ei ole muusta kuin vaihteista!
Niinpä niin, mutta on paljon ihmisiä esim Tampereen seudulla jotka ostavat kiskonsa ja vaihteensa Tampereen ristikseltä.
Täälläkin (keskisuomessa) on kohtalaisesti harrastajia joilla ei ole mitään ongelmaa esim Rocon kiskojen kanssa koska kalusto on kaupallista.
Minäkin ajelin muutaman vuoden Rocon kiskotuksella (vaihteineen) Life Like Proto 2000 sarjan kalustolla jossa on siis RP25 pyöräkerrat ongelmitta.
Olen minäkin ajellut Proto kakstonnisilla ja muillakin jenkeillä Roco Line -vaihteista ilman suurempia ongelmia. Ainoat harmit tulivat siitä, että Chicago & Northwesternin SD60:n lähes kiskonpintaa viistävät lumiaurat rupesivat irtoilemaan, koska vaihteissa vastakiskot ovat jostain syystä kriittisen hitusen ajokiskoja korkeammat...

Toisaalta pitää muistaa, että jenkkikalusto on koko historiansa ajan rakennettu selviämään aika rupisesta kiskotuksesta. Siksi lyhyet ja kevyetkin vaunut ovat telivaunuja: telissä on luonnostaan kallistuksenvaimennus (engl. equalizing), jota on ajan mittaan vielä kehitetty pitemmälle, joten se kulkee epätasaisuuksista paremmin kuin jäykkä aluskehys. Pitkä kaksiakselinen vaunu on kiskotuksen laadun puolesta vaativin.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja jartsa » 31.12.2008 17:17

Myös lyhyillä 3-akselisilla vetureilla (BR 81 tai BR 260)ongelmia liikkumisessa,jos on pieniäkin epätasaisuuksia liitoksissa tai raiteet kaarteiden alussa ole justiinsa kohtisuorassa toisiinsa.Myös pitkillä moniakselisilla veturella joissain ilmennyt pieniä ongelmia.(BR 18/BR41)
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

EMD F7
Lämmittäjä
Viestit: 298
Liittynyt: 22.01.2008 15:18

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja EMD F7 » 31.12.2008 21:18

Br81 on 4-ax.. Mut Br80 ja 86 on 3-ax.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja jartsa » 01.01.2009 18:11

EMD F7 kirjoitti:Br81 on 4-ax.. Mut Br80 ja 86 on 3-ax.
No tuli pieni moka :oops: 81:n kanssa,260 on myös oikeastaan 4-akselinen..
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

kuutamo
Matkustaja
Viestit: 1
Liittynyt: 09.08.2009 18:54

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja kuutamo » 09.08.2009 19:15

Hei.

Olen kohtalaisella innolla lukenut niin koti-, kuin ulkomaisiakin sivuja eri moduulivaihtoehdoista. Tarkoituksena on tehdä hauska, nätti ja kiva H0 kotirata, josta lapset voivat sitten joskus napata omat palansa mukaan, jos niin tahtovat.

Jos sopivan moduulin standardisointi ei ole ollut helppoa niinden kehittelijöille, niin ei kyllä valinta rakentajallekaan. Jossakin vaiheessa meinasin heittää pyyhkeen kehään ja myydä laatikollisen kiskoja ynnä kalustoa (Piko ja Lima) kirpputorilla... jollekin epäonniselle radanrakentajalle.

Kotiratahan voi olla kasattu millä tahansa lohkojärjestelmällä, mutta jos kaupantekijäisinä voisi joskus osallistua isompaan kokonaisuuteen, niin se olisi plussaa. Näillä eväillä Fremo-näytti kivalta, mutta tuo otsikon kansanmoduuli juuri siltä, mitä etsin.

Mitä kuuluu projektille? Jos alan työstämään moduulia, niin teenkö sen vain omaksi huvikseni, vai löytyykö muita?

PeS
Veturinkuljettaja
Viestit: 771
Liittynyt: 17.12.2007 10:03

Re: H0 Kansanmoduuli - volksmodul?

Viesti Kirjoittaja PeS » 09.08.2009 20:52

Jos haluat mukaan moduulitouhuun ja yhteisiin moduulitapahtumiin, niin Fremo-FIN on Suomessa kohtuullisen laajalti harrastettu järjestelmä H0-mittakaavassa. N-mittakaavan harrastajilla on myös oma moduulijärjestelmänsä. Kyseisillä moduulijärjestelmillä rakennettuja ratoja on ollut esillä mm. ModelExpossa. Eipä ole muunlaisia moduuleita ainakaan julkisissa näyttelyissä näkynyt.
http://www.taprk.org/fremo/
http://www.n-club-finland.org/join.asp

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija