Mudhoneyn vaunuprojekteja

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.
Vastaa Viestiin
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Mudhoneyn vaunuprojekteja

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 17.04.2012 23:05

Sarjassamme "kauan se kestää, mutta ehkä jonain päivänä valmista"; kuvassa vierekkäin kaksi Mallijunien rakennussarjasta kasattua Gb-vaunua.

Kuva

Oikeanpuoleisen ostin muistaakseni kesällä 1998 Mallikauppa W & K:sta ja innolla kotiinpäästyäni kasasin sen. Kasaustaidot ja välineet oli huonot. Liimaa kului reilusti ja silti huonosti sovitetut (huonosti irti sahatut osat) irvistelivät. Lehtisaha repi käsijarrun, jouset ja Z-palkit ensiyrittämällä rikki enkä kytkinvarsiakaan saanut toimimaan - toisaalta mitäpä niillä olisin tehnytkään, koska ainoat ylimääräiset kytkimeni silloisella pienoisrautateillä olivat Märklinin Relex-kytkimiä Märklinin omiin vaunuihin...NEM-tuppeloihin sopivista kytkimistä ei ollut hajuakaan...
Maalauskin tuli tehtyä vähän sinnepäin. Purkkipaksua Revelliä niin että lautojen urat menivät paikkapaikoin tukkoon. Ei se silloin haitannut.

Kuva

Uudemman ostin Suomen Rautatiemuseosta kesällä 2002, aloitin kasaustyön 2003-04...kunnes se hautautui armeijan, ammattiinkouluttautumisen, musiikkiharrastuksen ja töissäkäynnin alle. Kasaamattomat osat kulkivat omassa laatikossa muutosta toiseen ja puolivalmis vaunu toisessa laatikossa. Nyt viimein otin laatikon esiin ja aloin sovitella viimeisiä osia paikalleen. Astinrauta käsijarrupäätyyn, katon hiekoitus ja kaminatorven hattu paikalleen ja toiseen päätyyn stripseistä z-palkin korvike. Kytkivarret varmaankin heivaan pois ja hankin tilalle Symoban lähikytkinmekanismin. Sitten BG/XG -littera kylkeen ja sivuraiteelle odottamaan virkatarvetta.

Kuva

Seuraavaksi kaksiakselisen Silk-vaunun kasaaminen vanhasta Airfixin rakennussarjasta.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn vaunuprojekteja

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 16.05.2012 16:32

Nyt on Gb:ssä toimivat kytkivarret alla eli posti toi Symbodan lähikytkinmekanismin ja miljoonalaatikosta löytyi Märklinin lähikytkinvarret. Päädyssä stripsesistä itse tehty Z-palkin korvike:

Kuva

Altapäin sama. Hiukan liikaa tuli käytettyä liimaa, jonka seurauksena kytkinvarsi ei uppoa täysin tuppeloon. Kytkinvarttahan on mahdollisuus vara lyhentää jolloin ongelma poistuu:

Kuva

"Vahingoista viisaannuttava"-projekti; Silk. Kasattu Airfixin "Prestwin Silo Wagon" -rakennussarjasta. Monet osat yhteensopivuudesta huolimatta kasasin väärinpäin, hennot muoviosat katkeilivat pinseteillä työskentelystä huolimatta ja pyörät olisi tosiaankin pitänyt samaan aikaan laittaa paikoilleen, kun liimasin akselikehykset runkoon. Nyt toista akselia ahdistaa, yksi sivupalkki on keskeltä halki, ja kannet ovat väärin päin mistä syystä kaikki nippelit eivät ole aivan suunnitellusti kohdillaan.

Kuva

Runkoa pitäisi / olisi pitänyt työstää todella rajusti, että Symbodan kytkinmekanismi mahtuisi korkeussuunnassa paikoilleen. Taitaa käydä niin, että "Silk" saa nuhruisen maalikerroksen ja päätyy sivuraiteelle seisomaan.

Mutta en anna asian masentaa, vaan seuraavaksi työn alle enemmän tai vähemmän scratch-rakennettu Gbk. 12.07.2011 tilanne oli jo näin hyvä:

Kuva

Palailemisiin.

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mudhoneyn vaunuprojekteja

Viesti Kirjoittaja ealab » 16.05.2012 23:39

Tuohon lyhyeen Symoba-tuppeloon n:o 110, pitäisi koplinki laittaa ensin, sitten vaarnaan. Samalla koplinki "lukittuisi". Tai sitten pitempi tuppelo, n:ot 107, tai 103. Vähän riippuu akselin/Symoban etäisyydestä puskinpalkkiin.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Mudhoneyn vaunuprojekteja

Viesti Kirjoittaja jartsa » 23.05.2012 21:00

mudhoney kirjoitti:
Altapäin sama. Hiukan liikaa tuli käytettyä liimaa, jonka seurauksena kytkinvarsi ei uppoa täysin tuppeloon. Kytkinvarttahan on mahdollisuus vara lyhentää jolloin ongelma poistuu:

Palailemisiin.
Kytkinvartta ei voi lyhentää,mikäli aiotaan pitää tämä vaihdettavana.
Tippa pikaliimaa pitää tämän kiinni...
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1073
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Mudhoneyn vaunuprojekteja

Viesti Kirjoittaja ealab » 24.05.2012 12:04

Mikä tässä tapauksessa on kytkinvarsi. Onko se Symobasta lähtevä tappi, johon tuppelo huitaistaan. Kyllä tapin/vaarnan? voi lyhentää, harvoin Symoba pitäisi olla vaihdettavissa johonkin toiseen vaunuun, missä tarvittaisiin eri mittaista, pitempää tappia/vaarnaa. Eikä maksa paljon....Symoba vaikuttaa paljon soveltuvammalta ja luotettavammalta, kuin Fleisun vastaava. Sekin kestää, kunhan laittaa liikerajoittimet. Ettei tarvitse pitää, kuin kipeetä....Molempia on käytössä ja kokemuksia.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn vaunuprojekteja

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 05.06.2012 00:43

Jatkoin Gb ja Silk -projektien innoittamana Gbk-vaunun rakentamista. 17.05. oli jo toisen seinälevyn runkorakenne valmiina:

Kuva

Toisen seinälevyn rungon taisin rakentaa samalla viikolla, mutta muiden menojen takia osat jäivät pöydälle odottamaan jatkoa. Niinpä tänään tein sivuseinät valmiiksi:

Kuva

Seinälevyjen runko, ovien runko ja tuuletusluukut ovat 1mm:n vahvuista Evergreenin styreenilevyä. Pystytuet ja kehykset ovat 1x2 mm:n stripseistä ja pystytukien toinen kerros, tuuletusluukkujen ristikot, ovikiskot sekä ovien kehykset puolestaan ovat 0,5x1 mm:n stripseistä.

Oven rungoksi olisi riittänyt 0,5 mm paksu levy, mutta koska sitä ei ollut käytettävissä ja en halunnut viivästyttää projektia, käytin samaa 1 mm:n levyä, mutta käytin kehyksiin 0,5x1 mm stripsiä. Valmiina olisi jo olleet alkuperäiset ovet, joihin vuosi takaperin liimasin rahkapurkin kannesta leikattuja suiroja, mutta ovien rungot olivat vääntynyt loivalle kaarelle, joten leikkelin uudet rungot.

Avatar
jartsa
Veturinkuljettaja
Viestit: 959
Liittynyt: 20.12.2008 18:20

Re: Mudhoneyn vaunuprojekteja

Viesti Kirjoittaja jartsa » 20.06.2012 22:20

mudhoney kirjoitti: Valmiina olisi jo olleet alkuperäiset ovet, joihin vuosi takaperin liimasin rahkapurkin kannesta leikattuja suiroja, mutta ovien rungot olivat vääntynyt loivalle kaarelle, joten leikkelin uudet rungot.
Oisko ne olleet avattavia?
FLEISCHMANN Die Modellbahn der Profis

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn vaunuprojekteja

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 21.06.2012 19:33

jartsa kirjoitti:
mudhoney kirjoitti: Valmiina olisi jo olleet alkuperäiset ovet, joihin vuosi takaperin liimasin rahkapurkin kannesta leikattuja suiroja, mutta ovien rungot olivat vääntynyt loivalle kaarelle, joten leikkelin uudet rungot.
Oisko ne olleet avattavia?
Eivät, mutta eivätpähän jää/olisi jääneet vahingossakaan irvistelemään kaareutensa takia. Kätevästi uudetkin ovet syntyivät.

Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 281
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Mudhoneyn vaunuprojekteja

Viesti Kirjoittaja mudhoney » 25.03.2014 17:21

Vaunuprojektini omina ketjuinaan "Veturit,vaunut sekä muu liikkuva kalusto" -osiossa_

Gbk: http://www.veturitalli.fi/viewtopic.php?f=6&t=697
Gg: http://www.veturitalli.fi/viewtopic.php?f=6&t=1119
CEit: http://www.veturitalli.fi/viewtopic.php?f=6&t=1170

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija