Kilven rata

Yleistä keskustelua omista radoista ja projekteista.

Valvojat: jhr, Hermanni

kilpi
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 28.02.2011 22:03

Kilven rata

Viesti Kirjoittaja kilpi »

Tässä olisi pari linkkiä minun rataan. Mielipiteitä kaipaisin siitä koska vielä voin tehdä pieniä muutoksia. Pohjan koko on 120x235 ja H0 on mittakaava http://aijaa.com/004239744477 ja http://aijaa.com/005369744478 Ratapiha on toisessa tasossa koska muuten olisi tila loppunut kesken :(
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kilven rata

Viesti Kirjoittaja ealab »

Eihän tuossa mitään ongelmia. Koetat vain saada "pussit" ja sivuraiteet mahdollisimman pitkiksi.
jartsa

Re: Kilven rata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Koita tehdä siitä noususta mahdollisimman loiva ja pitkä,jos toinen ratapiha on eritasolla.
Tila tietenkin on se rajoittavin tekijä.
kilpi
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 28.02.2011 22:03

Re: Kilven rata

Viesti Kirjoittaja kilpi »

Nousu on noin 3% ja hyvin jaksaa nousta Liman valmistama BR218 jonka perässä on yksi pitkä telivaunu sekä 5 kpl kaksiakselisia vaunuja. Kokeiltu kahdella eri veturilla.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kilven rata

Viesti Kirjoittaja ealab »

Täälläpäin myös 3% luokkaa olevaa nousua kaarteineen. Kitkarenkaaton Kisko-Kalle kyllä kiskaisee jonkun vaunun. Mittapuuna voisikin käyttää kitkarenkaatonta kalustoa. Esim. Bachmannin Russian Decapod (kitkarenkaaton) on surkea vetäjä, kun messinkimalli Vv13 (kitkarenkaaton myös) vetää samat..Vähän perusteluja: Bachmannissa on niklatut(kromatut?) pyöränkehät, tunnetusti liukkaita, Vv13:ssa uushopeata, pitää paremmin, jousitetuin akselein.
jartsa

Re: Kilven rata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Itse olen pitänyt pääradan nousuna max 2%,sivuradalla 3%(tarvittaessa 3,5%).
Näillä kitkarenkaalliset veturit(BR 221,BR 103,BR 151 jne) jaksavat vetää hieman pidempää junaa(8-9kpl 4akselista matkustajavaunua tai 15kpl 4akselista tavaravaunua).
kilpi
Ratavartija
Viestit: 18
Liittynyt: 28.02.2011 22:03

Re: Kilven rata

Viesti Kirjoittaja kilpi »

Mitenköhän tämä minun rata kannattaisi jakaa osiin eli mihin paikkoihin eristeliittimet? Ihan tulevaisuutta varten ajattelin tehdä sen jo nyt niin ei tarvitse myöhemmin enää asiaa pohtia.
ealab
Veturinkuljettaja
Viestit: 1185
Liittynyt: 21.09.2007 09:49

Re: Kilven rata

Viesti Kirjoittaja ealab »

Yleensä ratapihan raiteet* kukin erikseen, molemmista päistä jos vaihteetkin. Sitten vaihteet/vaihdekujat erikseen. Linjaosuudet, jne. Myös "logistiikalla" voi olla merkitystä. Kaiketi vain toinen kisko olisi eristettävä eristysjatkoksilla (oik. eristyssidekiskoilla). Toinen kisko olisi siten yhteinen miinus ja mieluiten ulkokaarteen puoleinen. (Sen merkitystä pr:ssa**, mutta oikeasti on paljon nähty ja korjattu ulkokaarteen eristyksiä.) Siitä muodostuva napaisuus sitten koko rataan. *Jos pitkät, niin puoliväliin myös eristys?. Siitä kytkentöjä syntyy. **Kyllä voi vaikuttaa, jos kaarteet ovat fleksiä, niin metallijatko pitää kiskonpäät paremmin linjassa, ulkokaarteessa sillä on merkitystä.
Digikäytössä näillä eristyksillä on merkitystä ehkä vain vianhaussa, on helppo rajoittaa vikaa.
jartsa

Re: Kilven rata

Viesti Kirjoittaja jartsa »

Tuohon rataan vois lisätä pari vaihdetta,saataisiin 2 erillistä ovaalia.
Nämä ovaalit eristetty toisistaan,lisäksi tämä eritasossa oleva voitaisiin eristää omaksi.
Yhteensä 3 erillistä osuutta.
Asemille eristeet opastimien virrankatkaisuun raiteista?
Vastaa Viestiin